Gå til innhold

E87 eller E81 hvilken motor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kikker litt på E87 og E81 om dagen, og såvidt jeg har funnet ut så har de følgende motorkoder: N43, N45, N46 i bensin, og M47 i diesel versjon (opp til 2 liter). Korriger meg om jeg tar feil .

Lurer litt på om det er noen motorer jeg bør holde meg borte ifra mtp. på feil.

Og er det noen årsmodeller jeg bør holde meg borte ifra?

På forhånd takk! :)

Mvh.

Jarle

Skrevet

dieselmotorene har hatt litt problemer med registerkjede som strekker seg/ryker. Dette finner du endel informasjon om rundtom på nettet. Jeg er usikker på når dette ble utbredret, men mener det var en eller annen gang i 2011(?). Endel biler har likevel vært å fått utbedret dette, så det kan være verdt å ha i bakhodet. Samme problem hadde også de tidlige bensinmotorene, men ikke i like stor grad.

Skrevet (endret)

Problemene med register på dieselmotorene gjelder vel de første årene av N47? Jeg tror ikke at M47 har de samme problemene. Tidlige versjoner av M47 har hatt noen problemer med veivhusfilter som har gått tett, men det er ganske sjelden.

Selv har jeg en 2005 120d med automat som straks runder 200.000 km. Har byttet glødeplugger og vibrasjonsdemper i tillegg til vanlige servicer. Er godt fornøyd med driftsikkerhet og kjøreegenskaper så langt. Har en bekjent som har maken bil med Bluefin tuning og den går som en kule. Skulle gjerne gjort det samme selv, men det går egentlig ganske greit uten også.

Endret av ogee1
Skrevet

Takk for svar :)

Nå er jeg litt forvirret av alle kodene, finner så dårlig med info på google. var fra wikipedia jeg fant ut de forskjellige motorene.

Er det noen som vet hvilke modeller som har de forskjellige motorene? Og kan enkelt liste opp hva jeg bør holde meg borte ifra?

Det jeg har funnet ut av er at den gamle diesel motoren 2004-2007 heter m47 og det er en bra motor ifølge dere. 

Og n47 som er i de 2007- er ikke noe og satse på.

Hva med bensin motorene?

På forhånd takk :)

Skrevet

Altså, M47 er en god motor, joda, men den er gammel og ikke like fin som N47.

Så det du burde se etter er N47 med utbedret register, evt bensin.

Fordi N47 fikk jo forbedret register, gjorde den ikke? Mener at den gjorde det ihvertfall.

Skrevet

Det ble utbredret, men hvilken dato er litt uvisst. De fleste biler har også fått byttet strammeren til registeret, men dette ville jeg sjekket opp i før et evt. kjøp. Jeg aner heller ikke om dette løste alle problemer, eller om man fortsatt kan risikere dette?

Bensinmotorene har hatt litt problemer med coiler og slikt, men rent kostnad- og arbeidsmessig er ikke dette like alvorlig akkurat. De fleste av disse har nok fått dette utbedret også.

Skrevet (endret)

N46B20B (x18i 129hk og x20i 150hk).

Problemer med slitasje på Valvetronicstyring. Vanlig feil som ofte kommer rundt. 100.000km

Min gamle E91 318i hadde dette og reparasjonen kom på over 30k...

N43 skal vel være en mye bedre motor etter hva jeg har googlet rundt om og opp og ned...

Endret av StigJ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...