Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Når de først gjør jobben anbefaler de å ta alle slitedeler som hører til, men aksjonen til BMW dekker bare det mest nødvendige. Pakken kunder blir forespeilet hos BMW hvis det ligger en aksjon inne på bilen er på rundt 5000 kr. Da byttes alt, inkl kamakslinger, øvre og nedre kjetting med strammer og glidere.

 

Her er en tråd jeg laget på dette i 2012, med puma-utskrift med nøyaktig beskrivelse. Edit: http://bimmers.no/topic/745659-registerkjede-problemer-n47-motor-kjent-problem/

 

Til sist, ikke glem at N47/57 er rå motorer. Dessverre har denne saken gitt et unødvendig dårlig rykte. Problemet er ikke så stort tatt i betraktning hvor mange BMW som er produsert med N47 motoren. Flere hundre tusen og problemene er en håndfull to per land.

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndfull per land? Neppe. 

 

Fantastiske motorer for det jeg driver med, tuning. De puster svært bra og kan dermed tas ut mye effekt av. 

 

Registerhavari er et kjempe problem på disse, sett i forhold til hva man kan forvente av en motor. 

Høytrykkspumper som havarerer er et kjent problem (og dermed tar de med seg hele innsp systemet). CP4 pumper er dårlige på dette. Dette er en problemstilling som har vært helt uaktuell på tidligere diesel motorer.

Har vært noen turbohavarier, noe mer enn på de eldre motorene. 

Så kommer det virkelig kule, sprekker i blokk. Dette er mer "en håndfull per land" problematikk, men like fult et reelt problem som ikke burde eksistert. Begynner å bruke litt vann, og noen får da bytta toppakning. Ved nærmer inspeksjon ser man hva det egentlige problemet er. 

 

Dette er de 4 kjente og reelle problemene med n47, og summen av dette er i aller høyeste grad problematisk, men registerhavari som troner på toppen.

 

Det har forøvrig komme nye oppdaterte meldinger siden den puma meldingen du tok med. 

 

Man skal ikke male fanden på veggen, men det er ikke riktig å si at det er "en håndfull eller to per land". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å påstå at problemet forsvant etter rev c, det tror jeg først vi vil se om noen år. Bmw påstod de løste reg problemene, men der tok de jo litt feil. (Første gang iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjonen er vel opp til 2011 modeller som jeg har sett. Det er ikke en håndfull biler, det er MANGE biler som er omfattet av denne aksjonen.

Det man bytter om alt skal taes på teknisk aksjon er: 3 kjeder, alle kjedeføringer, og 2x kjedestrammere. Og selvfølgelig pakninger som må til, olje og kjølevæske.

Man bytter ikke veiv eller kamakslinger på noen av årsmodellene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bavaria økern byttet på min gamle 123d. Det var ikke mulig å høre noe lyd fra kjede ved oppstart eller på tomgang. Lyden ble først oppdaget når bilen stod på bukken og med alle plastdeksler under motoren av. Da var det veldig tydelig at noe var galt.

 

Etter endel om og men så ble det opprettet sak hos BMW Norge som igjen fikk det godkjent av BMW tyskland slik jeg forstod det. Dette var i fjor sommer.

 

Opplevde også at toppakningen røyk på denne så kan vel ikke helt si at jeg er spesielt fornøyd med N47 motoren.. Det ble tatt samtidig som regkjede så bilen stod vel på verksted i en snau uke..

 

 

Ble V8 bensin i form av en M3 etter dette som forløpig holder ganske bra. Men selv den motoren har jo også sine problemer sies det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndfull per land? Neppe. 

 

Fantastiske motorer for det jeg driver med, tuning. De puster svært bra og kan dermed tas ut mye effekt av. 

 

Registerhavari er et kjempe problem på disse, sett i forhold til hva man kan forvente av en motor. 

Høytrykkspumper som havarerer er et kjent problem (og dermed tar de med seg hele innsp systemet). CP4 pumper er dårlige på dette. Dette er en problemstilling som har vært helt uaktuell på tidligere diesel motorer.

Har vært noen turbohavarier, noe mer enn på de eldre motorene. 

Så kommer det virkelig kule, sprekker i blokk. Dette er mer "en håndfull per land" problematikk, men like fult et reelt problem som ikke burde eksistert. Begynner å bruke litt vann, og noen får da bytta toppakning. Ved nærmer inspeksjon ser man hva det egentlige problemet er. 

 

Dette er de 4 kjente og reelle problemene med n47, og summen av dette er i aller høyeste grad problematisk, men registerhavari som troner på toppen.

 

Det har forøvrig komme nye oppdaterte meldinger siden den puma meldingen du tok med. 

 

Man skal ikke male fanden på veggen, men det er ikke riktig å si at det er "en håndfull eller to per land". 

Jeg har ikke noen eksakte tall men inntrykket mitt er at det ikke er så fremtredende at en kan si at motoren er dårlig. Vestlandet har hatt et par tilfeller etter det jeg har erfart men kan sikkert hende at antallet øker mer som bilene triller mer. Frankrike og England har en del flere tilfeller og håndfull per land var ikke ment bokstavelig talt men mer i overført betydning..

Puma oppdateringen jeg har er gammel ja da innlegget var fra 2012 etter første gangen jeg kom over et tilfelle og leste mer om det.

Sprekker i blokk (det jeg har sett) har som regel vært ikke vedlikeholdte motoropphengsforinger slik at vibrasjoner har spredd seg til blokka og laget sprekker.

Alle motorer har utfordringer og ofte henger ting sammen med vedlikehold og bruksmåte. . 

Igjen, registerproblemene etter det jeg erfarte nylig fra bmw service henger sammen med at deler som ble levert til BMW ikke holdt god nok kvalitet. 

Hadde vært interessant å sett noen virkelig tall på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en håndfull eller to dekker bare de jeg vet om direkte.. og da skjønner du skepsisen min mtp hvor mange dette er på landsbasis. De jeg kjenner som fortsatt er mekanikere hos bmw tegner også et ganske dramatisk bilde. 

 

Ang sprekker i blokk, du tenker på sprekker ved motorfeste tror jeg. De har jeg også sett, og er mer en "odd ball" enn en dårlige motor. Jeg prater om sprekker fra sylinder og ut. Dette er _noe_ mer alvorlig. Det kan ikke spores til motorfester eller varmgang i det hele tatt, og har vært tilfeller på veldig lav km, mens de fleste midt på 100 merket en plass. 

 

Ei vp37,vp44,cp1 og cp3 pumpe som går i stykker.. hva gjør den? Jo motoren slutter å gå etter en periode med nødprog under fult pådrag. Bytt pumpe, tut og kjør. Relativt rimelig sak. 

 

Ei cp4 pumpe, hva gjør den? Jo danner en hel masse spon som går rett i reguleringsventil og injektorer. Bytt alt sammen, betal en hel masse penger, og angre på at du noen gang kjøpte møkkabilen. CP4 havarer også oftere enn CP1/3, og da har du a) større sannsynlighet for at det inntreffer koblet sammen med B) katastrofale konsekvenser når det inntreffer. Totalt blir dette da en betydelig høyere risiko. 

 

Missforstå meg riktig, når jeg får spørmål om denne motoren mtp trimming så går praten omrteng sånn: "Er du kjent med n47 sine kjente problemer" "Flott, det er nemlig en fantastisk motor rent ytelsemessig". 

Motoren totalt sett er ganske fin den, men man må leve med tvilsom holdbarhet ift forvetninger til en bmw motor. 

 

At det er en underleverandør til bmw er jeg kjent med, men det spiller liksom så liten rolle for oss i andre enden (det var det vel også med s54 problemene i sin tid). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en håndfull eller to dekker bare de jeg vet om direkte.. og da skjønner du skepsisen min mtp hvor mange dette er på landsbasis. De jeg kjenner som fortsatt er mekanikere hos bmw tegner også et ganske dramatisk bilde. 

 

Ang sprekker i blokk, du tenker på sprekker ved motorfeste tror jeg. De har jeg også sett, og er mer en "odd ball" enn en dårlige motor. Jeg prater om sprekker fra sylinder og ut. Dette er _noe_ mer alvorlig. Det kan ikke spores til motorfester eller varmgang i det hele tatt, og har vært tilfeller på veldig lav km, mens de fleste midt på 100 merket en plass. 

 

Ei vp37,vp44,cp1 og cp3 pumpe som går i stykker.. hva gjør den? Jo motoren slutter å gå etter en periode med nødprog under fult pådrag. Bytt pumpe, tut og kjør. Relativt rimelig sak. 

 

Ei cp4 pumpe, hva gjør den? Jo danner en hel masse spon som går rett i reguleringsventil og injektorer. Bytt alt sammen, betal en hel masse penger, og angre på at du noen gang kjøpte møkkabilen. CP4 havarer også oftere enn CP1/3, og da har du a) større sannsynlighet for at det inntreffer koblet sammen med B) katastrofale konsekvenser når det inntreffer. Totalt blir dette da en betydelig høyere risiko. 

 

Missforstå meg riktig, når jeg får spørmål om denne motoren mtp trimming så går praten omrteng sånn: "Er du kjent med n47 sine kjente problemer" "Flott, det er nemlig en fantastisk motor rent ytelsemessig". 

Motoren totalt sett er ganske fin den, men man må leve med tvilsom holdbarhet ift forvetninger til en bmw motor. 

 

At det er en underleverandør til bmw er jeg kjent med, men det spiller liksom så liten rolle for oss i andre enden (det var det vel også med s54 problemene i sin tid). 

Jo er enig med det du skriver, siden jeg kanskje har en selv så er det et slags benektelsesstadie ennå? hehe :)

Isolert sett veldig bra motor, rent BMW driftsmessig kanskje ikke. Jeg liker å skru så tar det ro egentlig. Er bare mangel på spesialutstyr som hadde stoppa meg fra å skifte skiten selv. Ikke alt jeg finner på ebay

 

En ny sak jeg fant i dag på min jeg er litt overrasket over. 67000km på tellern, litt olje rundt dysene på topp der de er synlige i oppsamlingskaret/galleriet pluss litt olje på fjøren til innsugsventilen etter egr. Nå vet jeg at olje kan komme inn ladeluften og at det er vanlig på N54 og N55 men har ikke hørt om det ennå på N47. Har du sett det før? Når har jeg ikke fått demontert luftrøret før ventilen ennå men syns det er rart hvordan olje skal kunne ha kommet på fjøren som er utafor luftrøret. lekt gjennom spindelen til ventilen? Olje i egr krets rett før innsugsventil? utrolig rart. Har sett visse leverandører leverer sånne oppsamlingskar man kan montere rett før ventilen. Skal demontere neste helg og sjekke mer. Turbo virker helt fin og har ingen ulyder eller noe

 

Det er jo ikke så høyt oljetrykk til at olje kan lekke gjennom topp forbi gummipakning til dysene. Sist så hadde mekaniker glemt å skru lokket på skikkelig så det rant litt olje ned der men det tørket jeg godt vekk for to måneder siden. Nå er oljen der. Maker ingen sense.

Toppakning ser og fin ut så er merkelig hele greien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg innbilte meg at de nye kjedene ikke passet i sporet på den gamle veivakselen.

Så først byttes kjedestrammer, deretter kamkjede om det viser seg å være slitt. Hvis det fortsatt er slakk i systemet byttes tilhørende deler, de(t) andre kjedene og veivakselen?

Må si at jeg håper alt må byttes, da kan jeg føle meg trygg på at det ikke sitter igjen noen "rester" av problemet.

På min ble veiva byttet samtidig som reg.kjedene. Dette ble gjort i 2012 og 94000 km. Av en eller annen grunn ble høytrkkspumpa og alle dysene også skifet. ( dårlig diesel?.)

Gjelder en 2008 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mulig det. Igjen, jeg kunne gjerne hatt en sånn motor i en bil selv, men da fordi jeg som du, er forberedt på hva som kan komme. 

 

Olje i ladelufta er ganske vanlig, det kommer fra veivhusåndinga. Dette vil da kunne lekke ut i alle kriker og kroker etterhvert. Enkleste er å bare gjøre åndinga "ekstern", altså til en catch tank etc, og så ned i fri luft. Spesielt greit ved trimming da man får litt ekstra luftmasse "gratis" på den måten. 

 

Olja oppe ved dyserne har jeg dog ikke noen god forklaring på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mulig det. Igjen, jeg kunne gjerne hatt en sånn motor i en bil selv, men da fordi jeg som du, er forberedt på hva som kan komme. 

 

Olje i ladelufta er ganske vanlig, det kommer fra veivhusåndinga. Dette vil da kunne lekke ut i alle kriker og kroker etterhvert. Enkleste er å bare gjøre åndinga "ekstern", altså til en catch tank etc, og så ned i fri luft. Spesielt greit ved trimming da man får litt ekstra luftmasse "gratis" på den måten. 

 

Olja oppe ved dyserne har jeg dog ikke noen god forklaring på. 

Oki, ja har sett sånne catchtank til blant annet N55. Men ennå ikke funnet en til N47, har du tips til hvor en skaffer det i Norge. Ser BMS i USA selger slike.

 

Skal ta av deler av innsuget og sjekke tilstanden på innsiden. Oljeseparatoren på N47 skal vel i utgangspunktet være vedlikeholdsfri siden det er sånn separatortype slik at olje renner ned og tilbake. Men skal likevel se neste helg om jeg får sjekka den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som du sier med separator, men noe damp går det til innsuget allikevel. Har ikke noe kit desverre. Har vurdert å lage et, men det har rett og slett blitt nedprioritert ift andre viktigere oppgraderinger, og det at det blir enormt mange forskjellige kit og begrenset kundegrunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki nei det er forståelig. Var ute og såg litt på kretsen, veivhusvent på N47 ser jeg er koblet til rett før innløpet til turbo, så mikses den med renluft og blir lada, går videre til intercooler så opp til gasspejld før den da går inn plenum forbi swirlflaps så til brennkammer. 

 

Når det er olje oppe ved gasspejld så lurer jeg pina meg på hvor mye det er nede ved intercooler som er lavest av alt. Der må det ligge en god smørje tenker jeg og forminsker kjøleeffekten. Spesielt mtp at den bare er trillet snille 67000km så er jeg overrasket (og ikke). N47 er som en god bok, finner ut noe nytt hvert kapittel :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...