Gå til innhold

Kjøpsråd E61 vs F11

Anbefalte innlegg

EDC heter det vel (Electronic Damper Control). Jeg bruker det av og til, er kjekt å kunne sette i comfort når man skal kjøre rolig langtur og det er ujevne veier, men stort sett kjører jeg uansett i Sport (og jeg har senket min).

Virker som om BMW ikke helt klarer å bestemme seg for hva barnet skal hete...

På nettside om F10: http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/chassis/adaptive_drive.html

Men i kontrakten for min 520d tror jeg det stod Electronic Damper Control.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 330k ville eg ikke vurdert å sett etter en F11 engang. Som flere andre nevner, finn deg en fin E61 med forholdsvis lav km og greit utstyrt. Og det finner du i fleng med et budsjett på 330k. At du vil ha F11`en er jo helt naturlig, men en god E61 vil gi deg kjøreglede i bøtter og spann. Det er en god og trygg familiebil, og velger du en Xdrive, så har du en vinner på vinterføre også. 

Så tar du F11 i neste omgang. Dette er nok en helt naturlig overgang for de fleste BMW-eiere. 

Ta denne feks. En flott xdrive med fin km og LCI. Ikke vurder E61 eldre enn 2007, det behøver du ikke med ditt budsjett. 

E61 530xd:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55503990

Evnt denne nydelig hvite. Du får den sikkert hvis du vifter med 330k:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54965414

Lykke til. Du får nok en nydelig bil uansett. Min 2005 E61 535d gav meg 3 problemfrie år med mye kjøreglede.

Endret av ArneR.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det (og det er fullt mulig jeg er helt på jorde her) så er Adaptivt understell en kombinasjon av EDC og Dynamic Drive. Det er veldig mye navn og betegnelser ute å går og man kan trygt si at kjært barn har mange navn. EDC har jeg alltid trodd at var de knappene ved girspaken hvor man velger Sport, Sport+, Comfort og Eco. Hadde man disse knappene så kunne man forandre motorkarakteristikk og hardhet på understell, men så var det flere som sa de hadde disse knappene men ikke kunne justere hardhet på understell. Dynamic drive motvirker krengning og at bakhjulene svinger litt med bilen..(!) har jeg jeg blitt fortalt. Har man begge deler så har man vistnok Adaptivt understell som kun er tilgjengelig på 530d og opp, iallfall på de tidligere utgavene av F10/11 som jeg har

Korriger meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste med at bakhjulene svinger med er ikke det samme utstyret, det heter integral active steering :)

http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/5series/sedan/2013/showroom/dynamic/integral_active_steering.html#more

Enig at det er utrolig mange navn og forkortelser som blir bare kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det (og det er fullt mulig jeg er helt på jorde her) så er Adaptivt understell en kombinasjon av EDC og Dynamic Drive. Det er veldig mye navn og betegnelser ute å går og man kan trygt si at kjært barn har mange navn. EDC har jeg alltid trodd at var de knappene ved girspaken hvor man velger Sport, Sport+, Comfort og Eco. Hadde man disse knappene så kunne man forandre motorkarakteristikk og hardhet på understell, men så var det flere som sa de hadde disse knappene men ikke kunne justere hardhet på understell. Dynamic drive motvirker krengning og at bakhjulene svinger litt med bilen..(!) har jeg jeg blitt fortalt. Har man begge deler så har man vistnok Adaptivt understell som kun er tilgjengelig på 530d og opp, iallfall på de tidligere utgavene av F10/11 som jeg har

Korriger meg om jeg tar feil :)

Knappene ved girspaken der man velger Comfort, Sport, etc. kalles Driving Experience Control: http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/5series/sedan/2013/showroom/dynamic/driving_experience_control.html

Jeg tror denne ble en del av standardutstyret i Norge på F10/F11 etter at den hadde vært på markedet noen år. Denne justerer i utgangspunktet parametre i drivlinjen, som gassrespons og RPM-terskel for girskift i automatkassa. Dersom man har EDC eller Adaptive Drive, justerer den i tillegg chassis via hardhet på demperne. Driving Experience Control er mao. tilgjengelig uavhengig av om man har EDC/Adaptive Drive eller ikke.

Adaptive Drive = EDC + Dynamic Drive.

Som tobiasw påpeker, så er styring med bakhjulene ikke en del av Adaptive Drive, men er en annen opsjon som kalles (Integral) Active Steering.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett gått for en f11 som Walkabout sier. Det kommer jo et nytt karroseri i midten av 2016 så verditap blir det uansett på f10/11 men selvfølgelig ikke så mye på et godt utstyrt f10/11 men noe blir det uanseta. Prisene raser som oftest ned når et nytt karroseri er på vei

Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for E61. Mye utstyr og stor motor, samt et utseende som jeg liker teller mer enn noen få år nyere bil med lite utstyr og liten motor. Verditapet er ikke det som betyr aller mest, da bruktbil aldri er eller har vært noe jeg regner med å tjene penger på.

På tide å kjøpe noe man virkelig har lyst til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...