Gå til innhold

E92 320I eller 320D


fuel2go
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer og bytte ut min E46 320CI med E92. Men usikker på om jeg skal velger bensin eller diesel. 

Min E46 var det ikke spørsmål om det skulle være bensin eller diesel, pga rekksekser og lyd. Men her er det snakk om firere begge to, så da spiller det ingen rolle. Det jeg da lurer på: 

 

Hvilken av disse er mest driftsikre? 

Lavest kostander i reprasjon? 

Forskjell på "sprekheten" ? 

 

Min bror hadde en 05 E90 320D, denne var det en del feil med iforhold til min 320CI. 

 

Håper noen med erfaring om disse bilene kan svare, dere som "tror" eller er diesel/bensin "fans" kan la være. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N46 motoren, altså bensin, har jo kjente problemer med register, vakuumpumpe og veivhusventilasjon.

N47 motoren, altså diesel, har jo kjente problemer med register, veivhusventilasjon som igjen kan ta knekken på turbo.

 

Så jeg er usikker der, men føler kanskje at bensin N46 er mer holdbar.

 

Sprekheten vet jeg ikke, men 320i med automat fungerer helt fint og oppleves som OK. Ganske linær kraftutvikling er kanskje ikke så spennende. Men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N46 motoren, altså bensin, har jo kjente problemer med register, vakuumpumpe og veivhusventilasjon.

N47 motoren, altså diesel, har jo kjente problemer med register, veivhusventilasjon som igjen kan ta knekken på turbo.

 

Så jeg er usikker der, men føler kanskje at bensin N46 er mer holdbar.

 

Sprekheten vet jeg ikke, men 320i med automat fungerer helt fint og oppleves som OK. Ganske linær kraftutvikling er kanskje ikke så spennende. Men det funker.

Takk for svar. Ja, er blant annet Turbo som jeg tenker er kostbart på diesel. Eneste jeg vet at N47 går vell hakke bedre, spesielt ved chiptuning. Hvordan er det med vedlikehold på en E92, er det spesielt mye dyrere en vedlikehold på en E46? Har kjørt cirka 50k kilometer med min E46, fra 180-230. Eneste jeg har trengt og bytte er, et hjullager, 2stk sensorer og vannpumpe, samt byttet olje. Det er jo svært bra mener jeg. 

 

Og hva er mest gunstig og kjøpe med tanke på salg senere. Automat eller manuel? Ihvertfall på E46 er Manuell mest populært og ikke minst artigst. 

Endret av fuel2go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

320d er klart kvikkere under "hverdagskjøring". 320i er villig nok med turtall, og funker fint til inspirert kjøring, men kan nok oppleves som masete ellers. Prøv begge, og kjøp den som kler kjørestilen din best.

 

Holder også en knapp på bensin ang driftssikkerhet. Automat vs manuell tror jeg er litt hipp som happ på E92 når vi snakker verditap. 320i ville jeg uansett ikke hatt med automat pga motorens karakteristikk.

 

Generelt er E92 driftssikre og gode biler. Jeg har ikke hatt noe annet enn vanlige serviceutgifter på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 320i med automat er helt OK, den reagerer relativt kjapt på pedalbruk og leverer grei fartsøkning, hk tatt i betraktning.

 

Men såklart, *BB79* har rett ihvertfall en ting, Prøv begge, og kjøp den som kler kjørestilen din best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold: Jeg har ikke kjørt den motoren med automat. Jeg ser bare for meg at den er en masete affære, på linje med M52B20 med automat, som er en temmelig lik motor hvis man sammenligner kraftutviklingen. Men skal ikke være bombastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en -06 320d touring som har kjørt 162`km nå. Der har jeg nå byttet turbo, ellers så har det kun vært slitedeler som har blitt byttet, så stort sett en veldig solid konstruksjon. Har flere bekjente med E9X med samme erfaring, så kan absolutt anbefale bilene. De har også et mye bedre chassi enn E46. Kjøper du en diesel, så prøv å få sjekket tilstand på turbo, da det er en del bytte av dem på disse bilene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold: Jeg har ikke kjørt den motoren med automat. Jeg ser bare for meg at den er en masete affære, på linje med M52B20 med automat, som er en temmelig lik motor hvis man sammenligner kraftutviklingen. Men skal ikke være bombastisk.

Tror nok det er vekta som utgjør den store forskjellen på det, en E90 med automat 150hk er oppgit til 9,8s 0-100 km\t

Mens E39 med 150hk og automat er oppgitt til 11,2s-11,5s på 0-100km\t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N46 motoren, altså bensin, har jo kjente problemer med register, vakuumpumpe og veivhusventilasjon.

N47 motoren, altså diesel, har jo kjente problemer med register, veivhusventilasjon som igjen kan ta knekken på turbo.

 

Så jeg er usikker der, men føler kanskje at bensin N46 er mer holdbar.

 

Sprekheten vet jeg ikke, men 320i med automat fungerer helt fint og oppleves som OK. Ganske linær kraftutvikling er kanskje ikke så spennende. Men det funker.

E92 320i har ikke N46 motor. Denne har ikke disse problemene, men vært litt kladd med coiler og dyser på de første årene. Dere kan ikke sammenligne den gamle N46B20 motoren på 150hk, og den som E92 har som er 170hk. Sistnevnte opplevdes som kraftigere og mer lineær en M54B22 motoren som jeg gikk fra den gang.

Visst du er fornøyd med din E46 320Ci mtp motor. Så vil E92n oppleves som ganske mye sprekere! Jeg synes personlig E92 kler denne motoren bedre en dieselmotoren. Den har ikke 6'er snerret, men ellers er motoren bedre en sin eldre bensinbror på de fleste områder. Går billig, og godt nok. Jeg hadde manuell girkasse.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at motoren i E92 ikke har samme problemer som i E90, da de har samme motor kode, N46N mot N46.

Og de deler da ekstremt mange deler.

 

Men det kan hende CrZyWiz snakker om N43? Og isåfall stemmer kommentaren din, CrZyWiz.

 

Ellers er det vel ikke så rart at en M54B22 oppleves om noe slapp i en E39, da bilen veier en hel del mer. 

E92 veier 1360kg og E39 veier 1525kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytelsesmessig er det små forskjeller på E46 med M54B22 og E9X med N43B20 (Som er den eneste toliters bensinmotoren som ble levert i E92). Hvis trådstarter har en E46 320i 2,2 i dag, så vet han ca hva han får i E92 320i. (Hovedforskjellen er lyd og forbruk).

M54 B22 har imidlertid den klassiske "daffheten" ved igangsetting, slik alle de små BMW-sekserne har. Firerne har alltid virket langt friskere her. Så også N43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her nå. Har foresten siste M52B20TU (150hk) på min 320CI. Ganske daff istarten ja, men kommer seg etter 3000rpm. Noen som vet om verditapet er stor på E92 nå? Tenker og ha bilen i cirka 2 år. 

Endret av fuel2go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...