Gå til innhold

Kjøpsråd F11


Morty H
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser den. Men jeg synes ikke 525d forsvarer prisen på 80 lapper over 520d. Og en forskjell på 190 lapper mellom 520d og 530d kan jo brukes på masse digg utstyr.

Personlig ville jeg kjøpt en 1-2 år gammel 530d.  =P~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen er drøy ja...

 

 

Synes denne er en god salgsvideo for 530d

 

Fin lyd...

 

Kona synes det er teit å i hele tatt tenke på å bruke over 100 tusen for å få litt bedre motorlyd...  :roll:

Endret av Morty H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, rabbaten er jo bra, men 110 lapper er jo en del penger, og det er jo det som er litt spørsmålet. Er det verdt det? På den annen side er det jo litt greit å vite at man har såpass med maskin under panseret at man ikke risikerer å bli frakjørt av en passat.. :/

Nye passaten med 240 diesel overrasker helt sikkert selv om man kjører 530d.

Hadde vært gæy og prøvd en sånn passat, maks utstyrt så ligger de på rett over 700 etter hva jeg har forstått, ikke så ille pris det. Hvis man ser bortifra Teslaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen er drøy ja...

 

 

Synes denne er en god salgsvideo for 530d

 

Fin lyd...

 

Kona synes det er teit å i hele tatt tenke på å bruke over 100 tusen for å få litt bedre motorlyd...  :roll:

  

Man får jo litt mer enn bare motorlyden da. Jeg vil mene at man får en helt annen kjørefølelse, bedre akselerasjon og en ganske unik kombinasjon av lavt forbruk og høy ytelse. Hvis man likevel skal ut med 80 000 kr ekstra for en 525d så er ikke spranget så høyt opp til 530d, eventuelt kan man sløyfe noe utstyr eller forsøke å få forhandlet ned prisen noe.

Nå vet jeg ikke om du planlegger å ha bilen lenge men det gjør jeg, så derfor valgte jeg en 530d med akkurat det utstyret jeg vil ha. Skal jeg ha en bil lenge så kan jeg ikke ha det slik at jeg må gå å irretere meg over at jeg ikke valgte ditt og datt, det hadde jeg garantert gjort om jeg ikke hadde valgt 530d

Nye passaten med 240 diesel overrasker helt sikkert selv om man kjører 530d.

Hadde vært gæy og prøvd en sånn passat, maks utstyrt så ligger de på rett over 700 etter hva jeg har forstått, ikke så ille pris det. Hvis man ser bortifra Teslaen.

Men å betale over 700 000 kr for en Passat!! Passat er og blir Passat og siste generasjon er grei nok men utrolig kjedelig i forhold til F11. Og selvsagt så blir 240 hesteren frakjørt av 530en, 5,8 sek mot 6,3 sek. Også kan du jo tenke deg hvor godt 530en akser over 200 km/t, Passaten har en toppfart på 240 km/t mens på 530en er det kun sperra på 250 som holder tilbake. Tar man sperra så klarer en 530d opp i mot 270 km/t, det orker ikke en toliters Passat... Sikkert lite relevant for trådstarter men for å sette det litt i perspektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på langtur med min F11 520d 190 hk i dag. God blanding av motorvei og landevei. Kan berette at man i Norge kommer veldig langt med toliters diesel i F11! Ja, det finnes en og annen Passat og Octavia som kjører fra deg ut av lyskrysset. Men hva gjør vel det? Du tar dem igjen når landeveien begynner å svinge seg mellom trær og knauser.

ZF-automaten gjør en glimrende jobb i å kamuflere toliterens svakheter. En liten touch på gassen og du har plutselig økt fra 80 til 110.

Når det er sagt, hadde jeg ikke nølt med å bestille 530d om ikke mellomlegget var såpass stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å betale over 700 000 kr for en Passat!! Passat er og blir Passat og siste generasjon er grei nok men utrolig kjedelig i forhold til F11. Og selvsagt så blir 240 hesteren frakjørt av 530en, 5,8 sek mot 6,3 sek. Også kan du jo tenke deg hvor godt 530en akser over 200 km/t, Passaten har en toppfart på 240 km/t mens på 530en er det kun sperra på 250 som holder tilbake. Tar man sperra så klarer en 530d opp i mot 270 km/t, det orker ikke en toliters Passat... Sikkert lite relevant for trådstarter men for å sette det litt i perspektiv :)

Enig, aldri i verden om jeg hadde betalt så mye for en Passat! Jeg tror faktisk ikke jeg hadde ønsket å betale for en Passat i det hele tatt, jeg hadde heller kjøpt Octavia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte jo 650 for den passaten jeg har nå, fullspekket Alltrack. Grei nok bil, men som dere sier, det blir jo aldri noe mer enn en passat, og det er jo umulig å se at den koster mer enn passaten til naboen. 

 

Får mer og mer lyst på 530 jo mer jeg tenker på det, og som Fredrik har jeg tenkt å ha den noen år.... Hvis ikke G30 blir alt for fristende... uansett bruker jeg å vente til første facelift før jeg kjøper slik at de får alt utstyr osv på plass, og rettet opp de verste feilene. 

 

Har bestilt karbonsort. Noen som har erfaring med denne fargen? Forhandler ville heller anbefale sofistogrå eller hvit da karbonsort angivelig fort blir ripet og krever mer vedlikehold, men både jeg og kona har falt for den karbonsorte fargen... Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mer og mer lyst på 530 jo mer jeg tenker på det, og som Fredrik har jeg tenkt å ha den noen år.... Hvis ikke G30 blir alt for fristende... uansett bruker jeg å vente til første facelift før jeg kjøper slik at de får alt utstyr osv på plass, og rettet opp de verste feilene.

Har bestilt karbonsort. Noen som har erfaring med denne fargen? Forhandler ville heller anbefale sofistogrå eller hvit da karbonsort angivelig fort blir ripet og krever mer vedlikehold, men både jeg og kona har falt for den karbonsorte fargen... Noen tanker om dette?

For å dytte deg i "riktig" retning: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article671820.ece ;-)

Du bør ta i betraktning at 530d kan fås med Adaptive Drive, som koster mer enn 30k, så vidt jeg husker... Jeg ville ikke kjøpt 530d uten, og da blir plutselig mellomlegget (fra 525d) nærmere 150k... :-o

Mørke farger er vel mer krevende å holde blanke. Har Imperial Blue på min, og ser for meg å bruke noen grunker hos lokale detailere i årene som kommer...

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dytte deg i "riktig" retning: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article671820.ece ;-)

Du bør ta i betraktning at 530d kan fås med Adaptive Drive, som koster mer enn 30k, så vidt jeg husker... Jeg ville ikke kjøpt 530d uten, og da blir plutselig mellomlegget (fra 525d) nærmere 150k... :-0

 

 

Hehe, har lest disse testene et par ganger ja... I forhold til prisen i testen, må jeg jo si at de prisene man kan få nå er relativt (!) spiselige... Adaptive drive er jo også noe å tenke på, men begynner å balle på se nå synes jeg... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har lest disse testene et par ganger ja... I forhold til prisen i testen, må jeg jo si at de prisene man kan få nå er relativt (!) spiselige... Adaptive drive er jo også noe å tenke på, men begynner å balle på se nå synes jeg... ;)

Jau, det køste pæng...!

Jeg tror du kommer til å bli strålende fornøyd med 525d! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha valgt en 520d pga den enorme prisdifferansen, om jeg skulle hatt helt ny bil.

Men jeg hadde heller sett etter en brukt bil med 530d om det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får mer og mer lyst på 530 jo mer jeg tenker på det, og som Fredrik har jeg tenkt å ha den noen år.... Hvis ikke G30 blir alt for fristende... uansett bruker jeg å vente til første facelift før jeg kjøper slik at de får alt utstyr osv på plass, og rettet opp de verste feilene. 

 

Har bestilt karbonsort. Noen som har erfaring med denne fargen? Forhandler ville heller anbefale sofistogrå eller hvit da karbonsort angivelig fort blir ripet og krever mer vedlikehold, men både jeg og kona har falt for den karbonsorte fargen... Noen tanker om dette?

Ja jeg "gruer" meg nesten litt til G30 kommer tidlig i 2017 (kommer til å vises sent i 2016), men faceliften på denne igjen vil jo ikke da komme før i minst 2020 som da er hele 5 år til. Mine foreldre har alltid kjøpt nye biler og de sier at det "lønner" seg jo aldri, men for å komme greit ut av det så er det to løsninger. Man bytter nybilen inn etter 3 år og kjøper en ny bil, da får man en brukbar innbyttepris og grei pris på ny bil om det er hos samme forhandler. Eller man eier bilen i 5-10 år og derfor får mer "valuta" for pengene, får på en måtte brukt opp litt av bilen man tross alt betalte mye for. De kjøper seg nå en ny BMW X4 etter å ha eiet en E60 520d siden den var ny 2007, ikke rare prisen de får for den i dag men de har nå i det minste hatt god bil i 8 år og tett på 200 000 km. Far min lurte forøvrig lenge på 2,0 litern på 190 hester i X4, men etter å ha lest litt tester, blitt litt overtalt av meg samt fått kjøre en del med min 530d så blir det 3,0 liter på "gamlingene" gitt ;)

Jeg vil ellers råde deg til å beholde Carbonsort, det er en aldeles nydelig farge på disse bilene. Med bittelitt over snittet vedlikehold så holder den seg fin :) Ser også at det diskuteres litt rundt Adaptivt understell, det har jeg og synes det er supert, men trenger jeg det? Nei! Faceliftene har vel også EDC (Electronic damper controll) som for min del hadde holdt lenge nok, men siden du velger M-sport så får du M-understell og det er en fin erstatter for Adaptiv drive. Har selv ikke M-understell og er derfor glad jeg har Adaptive drive, men som sagt så hadde jeg fint klart meg uten akkurat dette.

Det er ikke lett å kjøpe ny bil, iallfall ikke BMW da man utsettes for store fristelser fra uendelige utstyrskataloger. Jeg kjøpte attpåtil brukt og det var litt av en jobb i seg selv for å finne perfekt bil, men fant en og angrer ikke på valgene og budsjettsprekken som fulgte. Hadde derimot angret og irritert meg hvis jeg fulgte fornuften hele tiden, ja jeg hadde spart mye penger men hadde fått ett helvette med meg selv når G30 kom om to år. Nå har jeg en bil som har alt jeg vil ha og står dermed bedre rustet mot fremtidige fristelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ellers råde deg til å beholde Carbonsort, det er en aldeles nydelig farge på disse bilene. Med bittelitt over snittet vedlikehold så holder den seg fin :) Ser også at det diskuteres litt rundt Adaptivt understell, det har jeg og synes det er supert, men trenger jeg det? Nei! Faceliftene har vel også EDC (Electronic damper controll) som for min del hadde holdt lenge nok, men siden du velger M-sport så får du M-understell og det er en fin erstatter for Adaptiv drive. Har selv ikke M-understell og er derfor glad jeg har Adaptive drive, men som sagt så hadde jeg fint klart meg uten akkurat dette.

Ved kombinasjonen M-sport og xDrive faller M-sport understell bort.

Jeg har EDC på min og er fornøyd med det. Kikket på brukt 530d en stund før jeg bestilte ny 5-er, og da ble annonsene uten Adaptive Drive raskt luket bort... Jeg ville vært varsom med å kjøpe ny 530d uten å krysse av for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye forskjellige meninger om 520D vs 530D. Jeg for min del har en 520D i bestilling, med en listepris opp mot nesten 900k kr (ca 150k i rabatt). For den prisen kunne jeg fått en 530D som har gått ca 50k km, et par år gammel og sannsynligvis importert. Klart de som kjøper en ny 5-serie sikler på 530D. Det er jo en mye mer raffinert motor, og luksusfølelsen øker også betraktelig. Vi har alle forskjellig preferanser og prioriteringer. For meg var dette viktig:

- Nybil følelsen. En bil jeg kan ha lenge, uten å irritere meg over hva forrige eier har gjort.

- Masse utstyr

- Norsk bil, full garanti

- Familiebil og langveiscruiser. For meg vil 5 serien aldri bli en sportsbil, samme hvor sprek motor den har. Det er tross alt en bil på 2 tonn.

 

Men, hvis, dersom, når Norsk Tipping ringer, da blir det muligens en 530D i garasjen. Eller nei, er ikke sikkert jeg syns det er verdt pengene da heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...