Gå til innhold

Hjelp til førstebil :) BMW 520i E39?


Shitzo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe en BMW E39 som førstebil, er det lurt? Med tanke på service, kostnader osv? budsjettet mitt er ikke veldig stort, rundt 30K for kjøp av bil, kan legge ved litt penger for småfiks.

Har lyst på en Manuell 520I. De fleste bilene på finn.no innenfor det prislaget har kjørt godt over 240000km, hvordan er det med disse bilene (E39) og høye km stand? Hvilke typiske feil er det å finne på en E39?

Takker, og ser fram til å lese svarene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er ingen dum førstebil, men den er tung, og kan være greit å sjekke når understellsdeler ble skiftet sist. Rust har de alle sammen, så prøv å finne en som har minst mulig, Bakluke, underside av panseret (over lyktene), og under dørene er verst.

 

520i er ikke akkurat en rakett, men en fin cruiser, med rette lyden. Bruker litt bensin, men slitesterk motor. Det er en kurant bil å vedlikeholde. Lett å skaffe deler, og forholdsvis skruvennlig.

Endret av *BB79*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bmw var en 1997 bmw 520i, det er en av de beste cruisere jeg noen gang har kjørt av Bmwer. Utrolig masse komfort og et tidløst flott design..

Ved kjøp, sjekk om vannpumpa er byttet, for de pleier ryke på rundt 200.000..Ellers sjekk for rust i bensinlokket(mangler drenering) rust i hjulbuer, og i dører mm.

Ellers ganske solide motorer, med rette 6er lyd!

At E39 er slappe med 520, syntes jeg ikke til vanlig bruk. Forbruket er heller ikke så ille som noen her skriver. Forskjell på fint ivaretatte eksemplar og rævkjørt rånebil...

Uansett går du for en 520 E39, vil du ganske sikkert få lyst til å eie flere e39 med tiden!!

Blandt det beste som har rullet ut fra fabrikken til Bmw AG noen gang mener jeg, kjører selv e46 og E39 som bruksbil men e39 er en klar favoritt.

Endret av BmwChris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen fartsdemon 520'en, har en kompis som hadde den i en stund, og den brukte 2l og over på milen.

Tror eg ville ha lagt til noen lapper for å finne en 523.

Da er det noe feil med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med e39 er at du kan få et helsikkes el-problem. Ikke rent få som får den velkjennte "strømtyven" i en styreenhet/motstand/korrosjon på et koblingspunkt og batteriet tappes for strøm på et par dager.

Fordelen er at du har en veldig "moderne" bil til en relativt lav pris. Comfort til e39 er upåklagelig, mer kjøreglede en mange nyere biler har hvertfall.

2litern fra 96-01 har 150hk og fra 01-03 kom den med 2.2l 170hk. Begge motorene er kjappe nok og er rekke seksere så motorkarrakter og drag finnes, dog noen racerbil er ikke 2.0l, med mindre du skrur fast en turbo..

Forbruket er slettes ikke så verst, under litern på langkjøring (normalkjøring vel og merke) og litt over ved bykjøring.

Drar den 2liter på mila som nevnt over her, så har bilen behov for service/reprasjoner.

 

Finn et eksemplar som ikke er ihjælrustet (troms/finnmark), alle e39  i Oslo/omegn er jo bare å glemme, de er rustet bort for mange år siden:p

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 1997 520iA som førstebil selv.

 

Veldig komfortabel, ser veldig bra ut, kraft nok til hverdagslig bruk og fin lyd fra sekser'n.. Fått mye positive kommentarer av passasjerer når jeg hadde min. Men den sluker bensin som en svamp! Når jeg kjørte jevnt i 100km/t på motorveien lå den konstant på 0,9L på mila. Så høye bensinregninger kan du regne med. Kanaler, jekkfester, dører og bakluke er kjente rust-steder på disse. Foringer, slitne dempere, oljebruk osv. må du også passe på. Sjekk også over kjølesystem. Ikke uvanlig at kjøleslanger eller radiator er modent for utskifting. Med tanke på vedlikehold, så tar man olje- og filterskift veldig greit på disse selv. Ekstra greit om du har tilgang på løftebukk. En annen feil jeg gjorde var å kjøpe en bil som hadde lite utstyr (lite erfaring når jeg handlet min), og det var noe jeg angret mye på. Kjørecomputer, multifunksjonsratt, setevarme osv. er veldig greit å ha! Høye forsikringspriser er det også.

 

Med både bensinbruk og forsikringspris på 520 vil jeg tro at du kan like gjerne handle en 523 eller 528. De bruker ikke veldig mye mer og koster rundt det samme i forsikring (selvsagt forskjellig fra person til person, men generelt sett). Og om du har råd så ville jeg strekket litt til og heller handlet en facelift (2001 og nyere), da mye av "barnesykdommene" er borte der. Veldig mange bytter jo også til facelift-lykter foran og bak etc. uansett. Og da får du jo 0,2 liter ekstra på 520'n ;) Har ikke kjørt en facelift 520i selv, men en kompis har den. Han mener det er to forskjellige verdener.. Husk også at det ikke er noe fasit på hvilken km-stand en E39 bør ha. Du kan få en med 150.000 km som er ihjelkjørt, og du kan få en med 300.000 km som er tatt godt vare på og går som en klokke.

 

Lykke til med E39-kjøp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket er høyere med automat kontra manuell. 

0.9 er uansett ikke så jævlig mtp at 5 serien er tung og har en 6syl motor. 

 

skal man ha en gjerrigknark så kjøp en gammel mb250 eller toyota 1.6;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel heller ikkje påstå at E39 er spesielt dyr å forsikre. Har ingen av dei to eg har hatt/har vært iallefall. Og ved normal kjøring så bruker dei heller ikkje mykje bensin med tanke på vekt. Pendler daglig totalt 7-8 mil med min 02 520. Og det lille ekstra den bruker i forhold til mykje annet er det absolutt verdt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er forsikringspriser veldig individuelle. Skulle jeg forsikret min E39 på meg selv så hadde det kostet rundt 100.000 med noen av selskapene. Mens på moren min med diverse bonuser og rabatter kom det på 6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...