Gå til innhold

Motor går tyngre og lager lyd ved å koble inn AC

Carlsius
 Share

Anbefalte innlegg

Merket nå som det har begynt å bli varmere i været at bilen har begynt å lage en litt rar lyd på tomgang. Regner med dette har noe med at AC ikke kobler inn hvis det er under 5 grader eller noe lignende.
Man kan høre lyden hvis man fokuserer nøye og skrur av radio, så er ikke noe ille lyd eller noe krise. Men den plager meg, og spesielt siden jeg ikke vet hva det skyldes. ](*,)

Hvis jeg skrur av hele klima panelet(skrur viften til 0) eller skrur av acknappen(knappen med snøfnugg) så går lyden bort og turtallet er tilbake til normalt
Turtallet dropper 200omdreininger når jeg skrur på ac ved å aktivere AC og man kan høre motoren går tyngre.

Noen som har vært borti noe lignende tidligere eller har noen tanker om hva som kan hjelpe mot dette? [-o<

Kan det være kompressoren som begynner å bli sliten?
Lite gass i systemet? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig, ja! Til og med ting som bruker mye strøm kan jo påvirke turtallet. Eller varmt vær. Men hvis det blir veldig ujevnt, og kanskje grovere lyder (enn vanlig) og en motor som nærmer seg kveling...Regner med han har oppdaget noe nytt her, og at det ikke alltid har vært slik. Da stiller nok saken seg litt annerledes.

Hvis jeg slår på AC, så detter nålen 1-2mm og danser litt innenfor dette området, men that's it.

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke noe forskjell på turtallet jeg.. :P Kan så vidt høre at den kobler inn.

Du kan jo ta i clutchen på kompressoren og prøve og vri den rundt for og se om den går spes tregt,

evt ta av reima og sjekke om løpehjulet på strammeren går treigt, eller løpehjulet på kompressoren (det som bare snurrer når den ikke er innkoblet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Lyden har blitt mer hørbar og mest av alt er måten den kobler inn på motoren, ved at motoren jobber så mye tyngre med den på.

Skal se litt på det du sa der alpejohn, takk :D

Håper jeg slipper å bytte kompressor, men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...