E.C. Skrevet Desember 14, 2024 Skrevet Desember 14, 2024 @M-jakob høres ut som at du er rett mann til å besvare noe jeg har lurt på en stund. Det blir vel minusgrader på innsiden når man ikke har brukt garasjen på en stund? Hvordan funker det å skru pumpa av og på når innedelen til tider havner i minus? Er det noe problem? Jeg har Mitsubishi i huset, men har vurderte f.eks. Toshiba siden den kan ha vedlikeholdsvarme helt ned til 5 grader (mellom 5-13) det virker å være optimalt for en garasje.
M-jakob Skrevet Desember 14, 2024 Skrevet Desember 14, 2024 Har Toshiba varmepumpe og ifjor var det hard kulde her med 17-18 minus i lengre perioder og da var det sikkert 10 minus eller mer inne i garasjen. Og pumpen fungerte like godt etter det men det kan jo bare være flaks også hehe.. E.C. reagerte på dette 1
tennbrikket Skrevet Desember 14, 2024 Forfatter Skrevet Desember 14, 2024 26 minutter siden, M-jakob skrev: blir kjekt med varmepumpe i garasjen, har det selv å er så fint og ha litt temperatur hvis en skal gjøre noe. Tenker du å ha den på hele tiden? Har en sånn funksjon på min der den kan stå på 10 grader vis jeg skal ha grunnvarme der, men jeg bruker den bare når jeg skal gjøre noe. Fordelen med denne pumpen er 8 graders funksjon :). Tenker jeg ser an prisene. Huset følger strømprisene automagisk. Slenger nok inn varmepumpe i garasjen på dette. Største strømprisen jeg har fått er litt over 2000kr i januar i år.
tennbrikket Skrevet Desember 14, 2024 Forfatter Skrevet Desember 14, 2024 4 minutter siden, M-jakob skrev: Har Toshiba varmepumpe og ifjor var det hard kulde her med 17-18 minus i lengre perioder og da var det sikkert 10 minus eller mer inne i garasjen. Og pumpen fungerte like godt etter det men det kan jo bare være flaks også hehe.. Veldig spent på denne, som ny skal den klare 3100 watt ved -15. Montøren syns den presterte overraskende bra både på vakuumtest og måling ved register på innedel. Dette var storsatsingen til Toshiba på nordic modell, så kompressoren var veldig kraftig.
tennbrikket Skrevet Desember 14, 2024 Forfatter Skrevet Desember 14, 2024 16 minutter siden, E.C. skrev: @M-jakob høres ut som at du er rett mann til å besvare noe jeg har lurt på en stund. Det blir vel minusgrader på innsiden når man ikke har brukt garasjen på en stund? Hvordan funker det å skru pumpa av og på når innedelen til tider havner i minus? Er det noe problem? Jeg har Mitsubishi i huset, men har vurderte f.eks. Toshiba siden den kan ha vedlikeholdsvarme helt ned til 5 grader (mellom 5-13) det virker å være optimalt for en garasje. Montøren min monterer alle merkene, men anbefalt wilfa til garasje hvis man kjøper nytt pga 7 års garanti. Toshiba var de beste gamle pumpene. Mitsubishi var mest for pengene på black weekend kampanje.
E.C. Skrevet Desember 14, 2024 Skrevet Desember 14, 2024 5 minutes ago, M-jakob said: Har Toshiba varmepumpe og ifjor var det hard kulde her med 17-18 minus i lengre perioder og da var det sikkert 10 minus eller mer inne i garasjen. Og pumpen fungerte like godt etter det men det kan jo bare være flaks også hehe.. Høres lovende ut. Tenker i utgangspunktet at det ikke bør være et problem, men er ikke mange som har testet slikt. Var ned i -25 her og -12 i garasjen på det verste i fjor. Blir vel ikke like lavt når garasjen blir isolert, men greit å ha muligheten til å skru av i perioder, spesielt når man allerede har mekka til et temperert skap for kjemikalier.
E.C. Skrevet Desember 14, 2024 Skrevet Desember 14, 2024 2 minutes ago, tennbrikket said: Montøren min monterer alle merkene, men anbefalt wilfa til garasje hvis man kjøper nytt pga 7 års garanti. Toshiba var de beste gamle pumpene. Mitsubishi var mest for pengene på black weekend kampanje. Er de pumpene fra Wilfa noe gode da? Og er det mest salgstriks med 7 års garanti, som Kia på bil? Tror jeg kommer til å legge mest vekt på energieffektivitet og at vedlikeholdstemp kan settes lavt. Beholder nok dieselvarmeren, så blir ingen krise å ha høy toppeffekt eller masse effekt ved -25.
tennbrikket Skrevet Desember 14, 2024 Forfatter Skrevet Desember 14, 2024 9 minutter siden, E.C. skrev: Er de pumpene fra Wilfa noe gode da? Og er det mest salgstriks med 7 års garanti, som Kia på bil? Tror jeg kommer til å legge mest vekt på energieffektivitet og at vedlikeholdstemp kan settes lavt. Beholder nok dieselvarmeren, så blir ingen krise å ha høy toppeffekt eller masse effekt ved -25. Gree som produserer wilfa. Han som monterte hos meg hadde monteringsavtale med coop. Dog så var Mitsubishi på black week til 21k ferdig montert vanvittig god pris. Ellers var wilfa gode garasjepumper. Alt er relativt vel å merke. Gamle toshiba var evighetsmaskiner og aldri noe tull. Dog så var han veldig overrasket over tallene ved måling på innetemperatur og ved vakumteste på en 15 år gammel pumpe. E.C. reagerte på dette 1
tennbrikket Skrevet Lørdag kl. 08:24 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 08:24 Lenge siden det har vært oppdatering her, men nye tilskuddet har oppholdt seg godt og varmt gjennom vinteren. E46en rusler og går, nærmer seg 370000 km. Våren ser ut til å melde alvor, og jeg ligger nok bittelitt bak skjema på e34en, men det kryr heller ikke av deler på bruktmarkedet heller. Jeg har jaktet etter interiør, komplett med dørtrekk og skinnseter, men har vært variabelt det som har dukket opp. Vært noen nesten kjøp, schmiedmann hadde komplett sett ute til 10 papp, men der var dørtrekkene dårlig og stolen hadde revnet. Deretter kom det ett flott komfort interiør hvor selger trakk seg, han kjøpte ett m5 interiør men det var i ræva stand så han ville ikke selge allikevel. Jeg fikk se bilder og der hadde fukt tatt alle dørtrekkene, så det var ikke noe særlig godt kjøp fra hans side. For en måned siden så dukket det opp komplett sportsinteriør i sort skinn, jeg kastet meg på budrunden, men det ble fort 15 papp, så jeg ga meg. Dørtrekkene var også dårlig på dette. Siste måneden så har det dukket opp mye løse deler, framseter her, bakseter der osv. dørtrekk fikk jeg tak i for en tusenlapp, 3 av 4 er bra. Framstoler vant jeg budrunde på denne uken, endte på 4000kr der, men kommer litt utgifter til på disse. Bakseter henta jeg i bærum hos to veldig trivelig ungdommer i går, disse fikk jeg for 700kr. Møkkete, men skinnet er helt. Grovt regnet er jeg på 6000kr, men det kommer vel noen tusenlapper på rep av framstoler samt farging, men jeg havner jeg rundt 10000kr er jeg godt fornøyd. Vært en tur i Danmark på jobbreise denne uken. Aldri vært i Danmark før, men makan til fint land! Det var det skikkelig vår. Fantastiske veier, og makan til hvor fort man forflytter seg i det landet. Kollega som hadde med sin privatbil e klasse Mercedes diesel hybrid, fantastisk komfort og god bakseteplass. Vi kjørte vel drøyt 1000km denne uken, og den slukte unna det godt! Målet med turen var å møte våre danske kunder, samt se på byggestilen i Danmark. Vi selger en del trelast dit, så det var spennende å se hvordan trelasten blir brukt der kontra her i landet. Danmark blir det vel brukt 4-5m3 trelast pr hus, mens Norge ligger på over 20m3. ///M-ini95, E.C., skoglund og 3 andre reagerte på dette 6
sveigis Skrevet Lørdag kl. 09:17 Skrevet Lørdag kl. 09:17 Ja skulle til å etterlyse e34 oppdatering her nå og da var den på plass 😊. Blir fint med et helt og fint skinn interiør i den og ikke minst ,du har skaffet komplett med dørsider og alt 🙌 Ser så halveis ut og bare bytte stoler . Så gleder meg til å se dette . Danmark er fint og er et av mine favoritt land og reise til . Men apropos priser på råttent e34 interiør ,det er hinsides hva mange krever 😡,men godt du har fått litt her og der .😊
tennbrikket Skrevet Lørdag kl. 09:31 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 09:31 11 minutter siden, sveigis skrev: Ja skulle til å etterlyse e34 oppdatering her nå og da var den på plass 😊. Blir fint med et helt og fint skinn interiør i den og ikke minst ,du har skaffet komplett med dørsider og alt 🙌 Ser så halveis ut og bare bytte stoler . Så gleder meg til å se dette . Danmark er fint og er et av mine favoritt land og reise til . Men apropos priser på råttent e34 interiør ,det er hinsides hva mange krever 😡,men godt du har fått litt her og der .😊 Vært litt bortskjemt med deler til e46, der får man jo ting nesten kastet etter seg. E34 tar det lang tid mellomslagene. Prisene på interiør er håpløst, man får jo komplette skinninteriør til e60 til 2000kr, men etterspørsel og tilgang er vel en faktor her. Sportstolene til e34 syns jeg er veldig fine, så gleder meg til å se hvordan dette blir. Og kun bytte stolene er helt uaktuelt for meg, jeg bytter ikke interiør før alt er fikset opp i. Snakket med noen som har erfaring med farging av skinn, og det var ikke noe stort problem. Skinn har jo ingen farge i seg selv, viktigste er å legge på top coat i både glossy og matt for å få ett sterkt lag sånn at man ikke sliter fargen. Danmark overrasket positivt, så dit vil jeg tilbake til. sveigis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Lørdag kl. 10:53 Skrevet Lørdag kl. 10:53 Det er ikke bare bare å jakte interiør nei. Dørtrekk av formpresset/limt flis og fuktsperre av butyl blir ofte trøbbel etter 10-15 år på bil. Når fuktsperra løsner og det begynner å lekke blir det fort skader nederst, i varierende grad. Jeg hadde merker av fukt på alle E6x dørtrekk jeg kjøpte, men disse var vaskbare og reddbare. Har det gått for lenge blir trestrukturen i dørtrekket ødelagt og det henger kun fast i selve omtrekningsmaterialet, litt som når kanaler på gamle biler har rustet vekk og rusten sitter fast i understellsmassen - byttet om på hva som holder på plass hva. E60 interiør er helt klart lettere å oppdrive pga av alder, men ser at det faktisk var laget nesten like mange E34 som E60/E61 i sin tid (begge rundt 1,35M). De som er kompetente nok til å holde på med oppkobling av seter på E6x går fort for comfortseter, så mange sports- og standardseter i god stand havner i et vakuum til gunstig pris. Havner du på rundt 10k totalt for noe som er bra så er jeg enig i at det er grunn til å være fornøyd. tennbrikket reagerte på dette 1
tennbrikket Skrevet Lørdag kl. 11:01 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 11:01 3 minutter siden, E.C. skrev: Det er ikke bare bare å jakte interiør nei. Dørtrekk av formpresset/limt flis og fuktsperre av butyl blir ofte trøbbel etter 10-15 år på bil. Når fuktsperra løsner og det begynner å lekke blir det fort skader nederst, i varierende grad. Jeg hadde merker av fukt på alle E6x dørtrekk jeg kjøpte, men disse var vaskbare og reddbare. Har det gått for lenge blir trestrukturen i dørtrekket ødelagt og det henger kun fast i selve omtrekningsmaterialet, litt som når kanaler på gamle biler har rustet vekk og rusten sitter fast i understellsmassen - byttet om på hva som holder på plass hva. E60 interiør er helt klart lettere å oppdrive pga av alder, men ser at det faktisk var laget nesten like mange E34 som E60/E61 i sin tid (begge rundt 1,35M). De som er kompetente nok til å holde på med oppkobling av seter på E6x går fort for comfortseter, så mange sports- og standardseter i god stand havner i et vakuum til gunstig pris. Havner du på rundt 10k totalt for noe som er bra så er jeg enig i at det er grunn til å være fornøyd. Lurer på hvor mange av de 1.35m som kom med skinn på e60 kontra e34. Man ser knapt en e60 uten skinn. Jeg syns dørtrekkene ser ut til å ha klart seg bra. Kommer nok til å følge med litt på markedet for noen som er bedre vel å merke, men ser på eBay at det fort er 4000kr for ett dørtrekk. Norge ligger det fort på 1000kr pr, også er det mange med sveiv og da får man hullet. Fikk anbefalt en på løten som driver med farging og rep av skinn, samt alt annet innen bilpleie. Skal høre med han hva prisen kommer på, men frister også Å prøve selv også. https://www.autodude.no/no/produkt/skinnfargingskit_furniture_clinic_colourant_kit?srsltid=AfmBOopNwBfd8E3Ih2x_EB016EYbEdcsS6WCQGgrvEuypN9bDn9zs-WA
E.C. Skrevet Lørdag kl. 11:14 Skrevet Lørdag kl. 11:14 Mange E60 med skinn ja, men jeg tror Norge har generelt langt bedre utstyrte biler enn enkelte plasser i utlandet. Er med i E61-gruppa på FB og jeg trodde aldri at det fantes så mange biler mer skruknotter for klimapanel på E6x. Ebay er litt random og til tider langt verre enn finn.no. Det finnes ikke grenser på hva folk skal prøve å selge. Ikke uvanlig å se både skada og oppbrukte slitedeler som forsøkes solgt, og det forlanges ikke få kroner heller. Vet ikke helt hvem som ønsker å kjøpe brukte mansjetter til tannstang som har hull, osv. Har faktisk noe inne til farging av skinn as we speak. Det skal visst være en del lettere å farge opp gammelt skinn før BMW kjipet ut på kvaliteten de siste årene, så skal være gode muligheter til å få et kurant resultat med farging av deler fra E-serien til BMW. sveigis reagerte på dette 1
tennbrikket Skrevet Lørdag kl. 11:40 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 11:40 24 minutter siden, E.C. skrev: Mange E60 med skinn ja, men jeg tror Norge har generelt langt bedre utstyrte biler enn enkelte plasser i utlandet. Er med i E61-gruppa på FB og jeg trodde aldri at det fantes så mange biler mer skruknotter for klimapanel på E6x. Ebay er litt random og til tider langt verre enn finn.no. Det finnes ikke grenser på hva folk skal prøve å selge. Ikke uvanlig å se både skada og oppbrukte slitedeler som forsøkes solgt, og det forlanges ikke få kroner heller. Vet ikke helt hvem som ønsker å kjøpe brukte mansjetter til tannstang som har hull, osv. Har faktisk noe inne til farging av skinn as we speak. Det skal visst være en del lettere å farge opp gammelt skinn før BMW kjipet ut på kvaliteten de siste årene, så skal være gode muligheter til å få et kurant resultat med farging av deler fra E-serien til BMW. Norge er nok ikke representativt sånn sett, nei! Spennende med farging av skinn! Du er jo god på å holde oss oppdatert i tråden din, så regner med vi får se noe snart! Vegar autospa fikk jeg tips om av en lokal bilpleie guru i bygda her, han hadde alt av utstyr, men absolutt null interesse for det, så da tenker jeg det blir å høre med Vegar. Hvem benytter du ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå