Gå til innhold

Michaelw's E34 M5 driftmissile prosjekt


Michaelw
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo!

Ble fort litt jobbing i helgen også gitt 😉 

 

Opp på bukk med den 

image.thumb.jpeg.7c71a2f2f0529c7d6bf76b3

image.thumb.jpeg.a4ac05773c0da95ea2a86eb

Begynte lørdagen med å sveise rust foran i gulv og kanal på passasjer siden. Deilig å få det unnagjort. Da gjenstår kun bakre del av kanal på begge sider :) 

image.thumb.jpeg.d3addfb4f0f46756d49343e

 

image.thumb.jpeg.c83ad51ca6769de21712711

 

image.thumb.jpeg.a9962560b82738f7379242e

 

image.thumb.jpeg.581d5df848b7e64edf9852c

 

Når det nye blir tilpasset så lager jeg det slik at det blir på samme måte som orginalt :) 

image.thumb.jpeg.6aa56eca0f09209142f656a

 

Bit til gulv og innsiden av kanal

image.thumb.jpeg.f27757f950d40f46816cb4c

 

Mal til selve kanalen. Funnet ut at papir ark er en lettvint måte å lage mal på :) 

 

image.thumb.jpeg.4597d062bbed1f944ef535f

image.thumb.jpeg.bfe66025d68a093cbdd17fd

Skal ha sideskjørt, så går helt fint at det ikke er 100% samme form som originalt :)

image.thumb.jpeg.caaa9c587e93fc13e09091b

image.thumb.jpeg.d156aa72b74faa0c7b20faf

image.thumb.jpeg.903d1a09eb60b35c8388a03

 

Såå begynte litt jobbing med stol fester, siden rust i gulv var ute av bildet :) 

 

her tenker jeg å lage en plate som går langs hele kanalen inni bilen, så jeg først å fremst får en slett flate å sveise firkantstålet til stolene i (uten masse falser og vinkler). I tillegg så får jeg da gjemt bort alt av el nett som går i coupèen :):) 

 

Platen målt opp 

image.thumb.jpeg.e5f2e339e8de334e14e4d84

Deretter kappet jeg vekk deler av det bakre orginale stolfestet, slik at det blir plass til det nye

image.thumb.jpeg.9ba80299d899372eb9fbec3

 

image.thumb.jpeg.5611a6b7b5d3810a515c248

Lagde en plate som jeg sveiset oppå det lille som var igjen av det originale festet (så kanskje jeg opprettholder _litt_ stivelse derifra) 

image.thumb.jpeg.43300f83230190041a05507

 

image.thumb.jpeg.58c2c57dcc5a1d7e98e5ba0

Grei passform :) 

image.thumb.jpeg.e53bc1ec89a43901c17c702

Sveiset inn

image.thumb.jpeg.4d254c3c75495548de3ac94

 

Platen langs kanalen nesten helt ferdig tilpasset :) mangler bare å borre div hull så jeg får punkt sveiset den litt mer "på midten" også. 

Ledningsnettet kommer til å gå bak plata. 

På platen langs kanalen blir det igjen sveiset to 3mm tykke plater på ca 60cm2 (kravet er 2mm 40cm2) som igjen blir sveiset i firkantstålet som går over mot girkassetunellen.

image.thumb.jpeg.bfa6e5e3d797109e9e1ea12

 

Ca plassering av stolen. 

image.thumb.jpeg.efe525c18dae2f7325589b0

Mer jobbing neste helg, men nå er jeg tom for både sveisetråd og gass.. Livet er ikke lett 😜

 

Dette var forresten godt anvendte penger på ebay. 

Ble pludselig ikke såå vanskelig å måle riktig :)

image.jpeg

Endret av Michaelw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8. februar 2016 at 20.46, Freakshow skrev:

kommer seg dette! :D

Ja sakte men sikkert ;) 

uheldigvis måtte jeg jobbe lengere enn planlagt, så har ikke fått kjøpt sveisetråd eller noe. Ikke er det plass til bilen inni der heller, så får ikke gjort noe. Neste helg drar jeg bort og blir borte i nesten 4 uker.. Såå nå blir det en liten pause..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13. februar 2016 at 14.59, sveigis skrev:

Dette blir tøft.

Tenker du gleder deg stort til å ta den i bruk :).

 

Ja, veeldig :) Håper jeg får den brukbar før sommeren, så jeg får testet den litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15. februar 2016 at 1.29, Sndvik skrev:

En av mine function before fashion favoritt tråder dette!

Moro å høre! :) 

Får prøve og holde det til mest function videre også. Med et lite hint fashion 😜

 

Solgte forresten BrunKatta i går etter ca 24-timer på Finn, så da blir det ekstra penger til bygging fremover :) Kommer til å savne den.. 

http://www.finn.no/71408354

Endret av Michaelw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Øvelser er ferdig, og jeg har fått jobbet litt igjen :) 

Ble ferdig med stolfester, kukent og tilpasse pga at jeg kjøpte så alt for store firkantrør når jeg bestilte 😜

Først tilpasset jeg platene som går langs kanalen på innersiden ferdig, og borret masse hull i den så jeg fikk sveiset den best mulig fast hele veien 

image.jpeg

image.jpeg

Her ser man alle punktene hvor jeg borret hull i plata og hvor de treffer i kanalen.

image.jpeg

Sveiset inn på begge sider

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

 

deretter begynt tilpassing av stolfester. Hadde vært myye lettere med mindre rør, men man bruker det man har ;) 

image.jpeg

Har ikke noen bilder etter at det var sveiset fast, men kan fortelle det var deilig med stoler som sitter fast! 

Deretter var planen og begynne å bøye rør hil bur, meen det gikk ikke helt som planlagt, så jeg lagde heller nye dørtrekk 👍🏼 

dørene skal byttes ut, derfor har jeg ikke letta mer enn det jeg har gjort på bildet ;) 

image.jpeg

Brukte bare original dørtrekket som mal :) 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

 

Til slutt så har jeg borret litt hull i fangeren 😍 

image.jpeg

 

i kveld så tilpasser jeg plate til dasjbord, som jeg fikk knekt til i dag 👍🏼 Muulig jeg også prøver meg på litt burbøying igjen 🙈 Flere oppdateringer kommer :)

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, RF91 skrev:

Har du ikkje planar om å kunne ha ned rutene på framdørane dine? :P

Hehe, nei 😜 Kun frontruta som skal være i glass :)  Resten blir lexan med luke

http://www.plastics4performance.com/bmw-e34-m5-lexan-full-window-kit.html

Endret av Michaelw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått laget et første utkast av dasjbordet. Gjør meg ferdig med det når buret er inne, så jeg ser hvordan jeg skal feste det osv. Tror det blir enkelt og kult, men må få det flokket, da det skinner veldig i frontruta 😁 

image.jpeg

 

Dette er ikke ferdig enda. Skal tilpasses bedre, samt lage en plate som går ned til girkassetunellen der brytere og sikringer kommer. Planen er og bytte ut det originale varmeapparatet med et lite til race biler eller f.eks en båt, så venter med å lage hull til hvifte osv :) 

 

fikk også fjærnet rattlås, da det ikke er lov når bilen skal lisensieres :) 

 

jo, også bestilte jeg meg turteller i ste. Når den kommer i posten blir det kobling av alt det, el til bensinpumper ++ så dasjen blir helt ferdig. Gleder meg!

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hallo! Dere trodde kanskje jeg hadde gitt opp, men der tar dere feil :)) Bare vært mye annet som skjer for tiden, som foreksempel at jeg flytter sørover igjen, for å starte i ny jobb sivilt 👍🏼 

 

Samtidig, har vi holdt på med buret. Fytti H****** for en jobb, når man ikke har peiling på verken rørbøying, sveising eller hvor bra ting må være for å bli godkjent..😅 Heldigvis har vi en hyggelig kar oppi her som er teknisk kontrollør for NBF. Det har blitt "ett par" tlf samtaler og kaffebesøk for å forsikre meg om at ting er som det skal være 😜 Usikkerhet er noe drit!

Her har dere litt bilder:

 

hovedbøyle bøyd, etter at vi fant ut hvordan man bøyer uten å knekke røra..

image.jpeg

En fremoverstrever under bøying. Fylt med sand, og med riktig "bakker" i bøyeren. Dette var så mye mer hodebry enn jeg hadde sett for meg 😂 Nestegang settes alt bort!

image.jpeg

Grei nok passform👍🏼

image.jpeg

Etter å ha sett x antall timer på the fabricator på YouTube lærte jeg meg tube notching også 😁

image.jpeg

En fremmoverstrever til bøyd 👍🏼

image.jpeg

 

Stemningsbilde av bruksbilen og tanksen må til.

image.jpeg

Hovedbøyle satt løst inn i bilen, for og se om det passet med fremmoverstreverene 

image.jpeg

Jaggu så passa det, så da bøyde jeg til røret som går over front ruta også, mellom fremmoverstreverene. Dette ligger klint inntil taket.

image.jpeg

Bøyde til det under også. Dette ligger klint inntil karrosseriet også 👌🏼

image.jpeg

For å få litt variasjon i arbeidet (for bildene over er tatt med lange mellomrom) så gjorde jeg litt med dasjbordet :) her er oljetrykk, turteller og vanntemp satt i. Videre kommer oljetemp, voltmeter, tankmåler og timeteller bortover der. Shiftlighten som ligger øverst til venstre der kommer til å bli lagt nedi "sprekken" mellom dasjbord og bur. Der passern perfekt.

image.jpeg

 

image.jpeg

image.jpeg

Fin passform men fy så lang tid det tar..

image.jpeg

image.jpeg

Etter mye om og men fikk jeg lånt meg et helt nytt Luna Mig apparat, da Esab apparatet jeg har brukt til karroseriarbeid osv suger. Luna apparatet var helt konge! 

Så kommer man til sveisingen min.. Jeg får til oversidene fint. Men å ta undersiden av røra er jo et lite helvete i forhold, så det ser ikke like bra ut 😂 Synd at alle de fine sveisene er skjult! Derfor har jeg knipset bilder av de 😜

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

før jeg sveiset det sammen med hovedbøylen lagde jeg et litt bedre patent på takluka. Så nå er den skrudd fast på 4 punkter med noen braketter i alu, og limt fast med sika rundt hele. Tett og penere enn med teip!

image.jpeg

Videre; sveiset fast forsterkningsplatene til buret i gulvet. Kravet er 120 cm2, men disse er 130, bare så jeg skal ha litt margin og gå på 😅

image.jpeg

 

Hovedbøyle sveiset fast, og laget første del av krysset i taket. Det forbanna krysset i taket altså... Lagde første røret 4 ganger før jeg klarte og tilpasse det som jeg ville 😂 Jeg har vel aldri banna så mye før.. Det fine var at andre delen av krysset gikk usedvanlig lett! 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Sveiset 👍🏼

image.jpeg

 

Så over til litt E28 og flytting :) Tror dere det var kult å kjøre alt for tung henger, med alt for liten motor, alt for langt? 😂 Ja litt. Med et gjennomsnittsforbruk på nermere 2liter mila har jeg nå fått hjem nesten all drit jeg har samlet her oppe iløpet av 4 år :) 

 

ps: jeg gikk bort ifra pallene før jeg pakket hengeren ferdig. De veide aaalt for mye i seg selv 😜

image.jpeg

Når bilen var ferdig pakket, og hengeren satt på var den noget sigen i ræva. Men gikk fint 😅

image.jpeg

Byttet ut den rrrrrustene forskjermen før vi dro så jeh slapp å drasse med den også

image.jpeg

Halveis i Sverige begynte kvalitets eksosopphenget fra biltema i gi opp. Fikk stoppet innom en bensinstasjon og kjøpt ledning (noe som fungerer utmerket som eksosoppheng iforhold til biltema sine faktiske eksosoppheng) og ørepropper, da man blir gærn av å kjøre en bil med nyslipt hull i eksosen på bånn gass i 2000km 😅🆘 fant oss en liten kant så vi fikk lagt oss under bilen og bunnet opp eksosen igjen 👍🏼

image.jpeg

 

Etter en vellykket 17 mai feiring hjemme var det bare å hive seg inn i suburban for å kjøre nordover igjen. Turen gikk smertefritt, med koselige 1,2 liter mila gjennomsnittsforbruk. Brukte ca 21 timer opp, og sov ca 21 timer i strekk med en gang jeg fant senga 😂

 

I dag har jeg festet dasjbordet med litt strips og skruer, samt merket alt mulig rart med dymo teip så de som skal frakte bilen sørover til uka forstår hvordan de skal starte og stoppe bilen 😂

En annen ting jeg har glemt og nevne/ta bilde av er at bilen er hevet, og tanken er satt inn i bagasjerommet :) ser myye bedre ut! Men er litt i høyeste laget..

image.jpeg

image.jpeg

 

det var det for denne gang! Neste oppdatering blir vel forhåpentligvis fra Oslo ommerådet 👍🏼👍🏼

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som dette gir meg så sykt lyst til å starte et skikkelig banebilprosjekt! Er ikke mye innom Bimmers om dagen, men må nesten følge litt med her når jeg først er innom, ser ut som det blir gjennomført og tøft dette prosjektet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...