Gå til innhold

Lån før jeg begynner i jobb


Martink97
 Share

Anbefalte innlegg

går ut i fra at du er født i 1997, når jeg ser på brukernavnet ditt? skal du kjøpe bil til 120k når du ikke har hatt lappen et halvt år engang? 

 

uansett, så ville jeg hørt med foreldrene dine som nevnt tidligere, kanskje de kan være behjelpelige :) jeg fikk lov å låne 40k av moren min for å kjøpe bil, men betingelsene var da at jeg kjøpte en fornuftig bil. Jeg brukte fire måneder på å betale ned det lånet. 

 

Du som er lærling, starter vel på 5- 6000 kr i lønn, slik som 316 sier? så hvis du da skal betale ned lån, forsikring, bensin og generelt vedlikehold, så har ikke du mye til overs etterpå. Når jeg hadde E36 325, så brukte jeg ca 1200 kr i bensin i uka.

er 97er ja  :) .  Hadde nok blitt litt dyrt ja, tror jeg kommer til og gå for noe litt billigere  ^_^

Det er egentlig ganske brutale vilkår du har hvis du skal kjøpe bil uten å ha pengene samt en tilstrekkelig stor inntekt. Santander opererer med rundt 20% rente på forbrukslån... svindyrt i forhold til normal bankrente. Husk også at du om noen få år får lyst på egen bolig. Har du fast jobb får du lett et boliglån i banken, men rundt 20% av kjøpsprisen på boligen må du selv skaffe eller låne et annet sted (f.eks Santander som lever av å ta ågerrenter). Ergo bør du begynne å spare til de siste 20% av boliglånet allerede nå. Var jeg deg hadde jeg snakket pent med far og/eller mor om ikke de kan hjelpe deg med pengene til bil, men spørsmålet er om du ikke heller burde kjøpe en billig sleng/bruksbil (hvis du f.eks trenger bil for å komme til jobben/skolen).

Ja virket litt avansert og skummelt hele låns greiene  :lol:  Er på utkikk etter en billigere bil, men alt av biler som er interessante blir solgt før jeg får ut fingern  <_<  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån og lav inntekt går skjelden bra. På en så gammel bil så er du vel nesten tvungen til å ta opp forbrukslån o.l  rentene løper fort 25-30%. 

 

Om du har mulighet til å kjøpe en bil til 75.000,- uten lån, så er du jo ganske heldig. Du finner jo gode e46/e39 eller meget bra e36er til den prisen. 7 serie er jo og blitt billig (e38 med stor diesel f.eks:) 

 

Handler du bil til under 75.000,- så kan du gjøre bilen bra med budskjettet du har.

Da har du jo bra kapital til å bytte bremsedeler f.eks. Selv biler til hundre tusen + kan ha behov for nye bærekuler eller andre vanlige slitedeler. 

Er jo en fordel for deg som ikke har sikker inntekt også. Da har du bare faste utgifter å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er meg som ikke klarer å begripe det, men e46 kan vel trygt kalles overpriset. Fint for de som har og skal selge, for all del :) Ser bare ikke helt hva som rettferdiggjør at en e46 320 skal koste 35k mer enn en 523/520, samme årsmodell. En på forumet selger jo en 528 til rundt 40 om jeg ikke tar helt feil. Den er helt standard preface, men du får mye lykter, fangere, interiør og hva man enn skulle ønske for pengeforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar  :)

 

Kanskje det bare er meg som ikke klarer å begripe det, men e46 kan vel trygt kalles overpriset. Fint for de som har og skal selge, for all del :) Ser bare ikke helt hva som rettferdiggjør at en e46 320 skal koste 35k mer enn en 523/520, samme årsmodell. En på forumet selger jo en 528 til rundt 40 om jeg ikke tar helt feil. Den er helt standard preface, men du får mye lykter, fangere, interiør og hva man enn skulle ønske for pengeforskjellen.

Selv syntes jeg alt av BMW er litt overpriset, men etter og ha prøve kjørt en så følte jeg at det kunne vært vert det!

tror jeg står over 328n, vill ikke slenge meg på et slikt prosjekt  :P

 

http://bimmers.no/topic/797302-bmw-e46-coupe-22-ny-pris-55000/

 

Handler du min får du en bra bil til en lav sum. Har kjøpt meg ny bil så den skal bare vekk :)

Virker til og være bra bil! Hvor holder du til?

Lån og lav inntekt går skjelden bra. På en så gammel bil så er du vel nesten tvungen til å ta opp forbrukslån o.l  rentene løper fort 25-30%. 

 

Om du har mulighet til å kjøpe en bil til 75.000,- uten lån, så er du jo ganske heldig. Du finner jo gode e46/e39 eller meget bra e36er til den prisen. 7 serie er jo og blitt billig (e38 med stor diesel f.eks:) 

 

Handler du bil til under 75.000,- så kan du gjøre bilen bra med budskjettet du har.

Da har du jo bra kapital til å bytte bremsedeler f.eks. Selv biler til hundre tusen + kan ha behov for nye bærekuler eller andre vanlige slitedeler. 

Er jo en fordel for deg som ikke har sikker inntekt også. Da har du bare faste utgifter å tenke på. 

Har tenkt en del på det med pris og tror jeg går for noe rundt 70/80k, lån ble litt for usikkert ^_^
Hvis jeg skal ha 320 så må det nesten være en 2.2 :rolleyes: , har funnet et par biler som jeg var litt usikker på.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59803388&searchclickthrough=true  ( kjørt en del men virker til og være i god stand)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5812708&finnkode=60280761 (Billig og bare 1 eier)

Endret av Martink97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp 200000 i lån mens jeg var lærling og kjøpte meg en sommerbil :P jeg var 19, bodde for meg selv, og hadde forsikring på meg selv, (20k i året!)

Pluss jeg hadde en omega 3.0...

Renter på lånet var ca. 7%

Jeg angret vertfall ikke :) men her på bimmers er det omågjøre og kun bruke penger på det mest fornuftige og bo hjemmetil man er 30 virker det som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Jeg har bestemt meg, har vært og sett på en 328ci 99mod til 90k. Viss bilen kommer går fint igjennom NAF testen så blir det kjøp :D  . Da blir til at jeg låner rundt 50k hos mamma og betaler resten selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13. juni 2015 at 9.22, Skulebollen skrev:

[...] men her på bimmers er det omågjøre og kun bruke penger på det mest fornuftige og bo hjemmetil man er 30 virker det som

 

Denne setningen var jo ikke annet enn selvmotsigende. Fornuftig bruk av økonomien fører til at man kan flytte hjemmefra tidligere enn om man er ufornuftig og sløser penger på bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke småtteri til bil du henter. Den tror jeg ikke du blir så fort lei av:)

Fint at mamma stiller opp;)

 

Ja, blir nok moro i sommer viss bilen blir min  :wub:

Alltid greit når mamma stiller opp  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Billån i banken uten inntekt er jo stort sett ikke å få, og må nok som de andre her fraråde i ta forbrukslån til bilkjøp. Santander er ganske ille med rentene sine, men om du sammenligner og ser på renter og utgifter, er det fleste forbrukslån ganske dyre. Synes det er en tendens til at en del av de unge herinne glemmer å ta med alle utgifter som er på å ha bil, og glemmer at de kan sitte igjen med ganske dyrt lån uten å overveie at de kanskje kommer til å flytte hjemmefra ganske snart (ikke kjenner jeg mange som synes det er kult å bo hos mamma når man er 23) med flere utgifter.

Endret av trysil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trysil skrev:

[...] og glemmer at de kan sitte igjen med ganske dyrt lån uten å overveie at de kanskje kommer til å flytte hjemmefra ganske snart (ikke kjenner jeg mange som synes det er kult å bo hos mamma når man er 23) med flere utgifter.

Det er nokså normalt (i sentraliserte områder) å bo hjemme hos foreldre i en alder av 23 år med dagens situasjon i boligmarkedet. I Oslo/Akershus er det ikke unormalt at førstegangskjøperne er tett opp mot 30 år, og om det ikke er direkte kult å bo hjemme i en alder av 23, er det i hvert fall svært økonomisk gunstig å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...