Gå til innhold

Lån før jeg begynner i jobb


Martink97
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg har tenkt meg og kjøpe ny bil i nær fremtid, men har litt mangel på penger når det kommer kjøp av bilen jeg kunne tenkt meg. Bilen jeg kunne tenkt og kjøpt er en Bmw e46 325 03 mod. Ettersom prisen på bilen ligger på 120k og jeg bare har rundt 75k så må jeg jo da ta opp et lite billån. Jeg tenkte da og ta et lån på ca 45/50 tusen og betale det ned på 2 år. Jeg er ikke i fast jobb foreløbig, men tjener inn litt hver måned ved og hjelpe til på båt som er eid av min far. Utenom det så begynner jeg i arbeid som lærling 31 August og ser for meg og tjene inn pengene til lånet da. Er dette generelt sett mulig? har lest litt forskjellig rundt om og er veldig usikker på hva jeg skulle gå etter  :-k Har tenkt og ta turen ned til Banken og høre hva de har og si, men greit og ha litt kunnskap om det før jeg går for det  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i banken og ta med deg enten arbeidskontrakt eller lønnsslipper fra de siste månedene så går det vel greit. Dog, flere banker (DNB iallfall) gir i utgangspunktet ikke lån på biler som er eldre enn X antall år, om en '03 er for gammel vet jeg ikke. Videre er det vanlig med krav om full kasko på biler det er tatt pant i. 

 

Er snakk om forholdsvis lite penger du har tenkt å låne her, har du mulighet, gjør som han over anbefaler og se om du kan få ordnet et privat lån i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinære billån i seriøse banker skal være nedbetalt før bilen er så og så gammel, denne er nok alt for gammel for de fleste men siden lånet er såpass lite er det mulig det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billån på 50.000kr med en nedbetalingstid på to år tilsvarer rundt 2.500kr per måned i renter og avdrag. Nå vet ikke jeg hva du definerer med "inntekt litt nå og litt da", men det fremstår for meg som åpenbart at du bør ha en rimelig grei netto inntekt før du i det hele tatt begir deg på et slikt låneopptak. Tatt i betraktning arbeidssituasjonen din, så antar jeg i tillegg at du er i alderen 18-19 år og med startbonus på 20%. I så fall vil nok E46 325i fort koste deg 1.500-2.500kr per måned i forsikring med full kasko (dette må du ha når det er pant i bilen), og så kommer all drivstoff og vedlikehold. Det vil ikke være urimelig å hevde at dette er en bil som fort koster 5-7.000kr per måned og med usikker inntjeningsmulighet er dette noe du bør styre unna. Langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i banken og ta med deg enten arbeidskontrakt eller lønnsslipper fra de siste månedene så går det vel greit. Dog, flere banker (DNB iallfall) gir i utgangspunktet ikke lån på biler som er eldre enn X antall år, om en '03 er for gammel vet jeg ikke. Videre er det vanlig med krav om full kasko på biler det er tatt pant i. 

 

Er snakk om forholdsvis lite penger du har tenkt å låne her, har du mulighet, gjør som han over anbefaler og se om du kan få ordnet et privat lån i stedet. 

i utgangspunktet så gir ikke dnb "bil lån" på biler eldre en 10 år, å det heter seg at alder på bil og nedbetalingstid skal ikke overskrive 14år sammenlagt, ergo hvis man kjøper en bil som er 10 år gammel, ja da skal lånet være nedbetalt på 4 år. men de er litt rundere i kanta om man spør pent.

 

jeg fikk godkjent lån på 250.000 på en 2003 mod tidligere i år.så går nok litt på tryne faktor å ikke minst hvor behjelpelige og innstilt de bak disken er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Når jeg først begynner i lære tror jeg ikke penger kommer til og bli største problemet, får rimelig grei lønn og bor hjemme så har ikke store utgifter fra før, men jeg tror jeg kommer til og prøve på og få til et privat lån ettersom det høres enklere og tryggere ut. Og når det kommer til bilen er jeg ikke fast bestemt på akkurat den bilen heller, men frista litt ettersom det var slik en sjelden kjangs på og få en 325 som har rulla under 55000 km :wub:. Har faktisk fått veldig greie tilbud på forsikring, 12 tusen i året er vell ikke verste prisen for Del kasko for en 18 åring  :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du låner penger med pant i bilen må du ha full kasko, så du bør budsjettere for det først som sist. Ellers hjelper det lite i mine øyne hva du tjener om tre-fire måneder når et eventuelt lån skal betjenes i mellomtiden og du kun får lønn "litt nå og litt da".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du låner penger med pant i bilen må du ha full kasko, så du bør budsjettere for det først som sist. Ellers hjelper det lite i mine øyne hva du tjener om tre-fire måneder når et eventuelt lån skal betjenes i mellomtiden og du kun får lønn "litt nå og litt da".

Tror jeg barre dropper hele greia ja 8-[  Hvilken bil anbefaler dere til under 90k? Vil helst ha e36 eller e46 helst 320i+, men er åpen for anbefalinger  :D

 

Du vet sikkert hva du får i lønn men hvis du får vanlig lærlingelønn og følger normale prosentøkning så begynner du vel med en 5-6000 utbetalt...

 

Blir nok litt over det :rolleyes: , men tror jeg sparer meg selv fra hele låns greiene  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santander gir billån uavhengig av bilens alder. Der kan du låne på en E34 M5 hvis du vil. Du behøver heller ikke fullkasko på bilen hos Santander selv om den har pant/heftelse. Den bilen du tenker på er nesten litt for fin som førstegangsbil - jeg ville kjøpt en litt styggere E46 320 Coupe istedenfor til halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ut i fra at du er født i 1997, når jeg ser på brukernavnet ditt? skal du kjøpe bil til 120k når du ikke har hatt lappen et halvt år engang? 

 

uansett, så ville jeg hørt med foreldrene dine som nevnt tidligere, kanskje de kan være behjelpelige :) jeg fikk lov å låne 40k av moren min for å kjøpe bil, men betingelsene var da at jeg kjøpte en fornuftig bil. Jeg brukte fire måneder på å betale ned det lånet. 

 

Du som er lærling, starter vel på 5- 6000 kr i lønn, slik som 316 sier? så hvis du da skal betale ned lån, forsikring, bensin og generelt vedlikehold, så har ikke du mye til overs etterpå. Når jeg hadde E36 325, så brukte jeg ca 1200 kr i bensin i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske brutale vilkår du har hvis du skal kjøpe bil uten å ha pengene samt en tilstrekkelig stor inntekt. Santander opererer med rundt 20% rente på forbrukslån... svindyrt i forhold til normal bankrente. Husk også at du om noen få år får lyst på egen bolig. Har du fast jobb får du lett et boliglån i banken, men rundt 20% av kjøpsprisen på boligen må du selv skaffe eller låne et annet sted (f.eks Santander som lever av å ta ågerrenter). Ergo bør du begynne å spare til de siste 20% av boliglånet allerede nå. Var jeg deg hadde jeg snakket pent med far og/eller mor om ikke de kan hjelpe deg med pengene til bil, men spørsmålet er om du ikke heller burde kjøpe en billig sleng/bruksbil (hvis du f.eks trenger bil for å komme til jobben/skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått velge på nytt igjen i dag hadde jeg aldri gjort det samme igjen. Valgte dyr bil, bo hjemme og leve livet mens jeg egentlig kunne ha bodd gratis, kjørt gratis, og spart penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...