Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 520d 09mod 177hk n47 me 180000km på telleren, med registerrassling, har vert i kontakt med bmw men det vill ikke dekke dette pga bruktinnport, så må gjøre jobben selv, noen her som har gjort dette før som vet eller har no verkstedlittratur på diverse momenter osv? skal gå til annskaffelse av registerlåsesett og velger å skifte øvre kjede og strammer først, takker for tips:)

Skrevet

Er det lenge siden du var i kontakt med BMW angående dette?

Min 08 520d som er bruktimportert skal inn for kontroll/utbedring av dette om 2 uker. Dette er knyttet til en pågående kampanje fra BMW. Min bil har dog gått en del kortere enn din. Vet ikke om dette er noe BMW hensynstar i sin kampanje. Men skader kanskje ikke å sjekke med BMW en siste gang før man tar den tunge jobben selv...

Skrevet

Vil ikke anbefale denne jobben hvis du ikke har mye erfaring innen bilskruing. Det er en ganske omfattende jobb som tar mye tid å krever endel verktøy/utstyr.
Kan nevne de viktigste tingene.

-Girkasse ned.

-Motor ut.

-Av med toppen.

-Montere nytt register.

-Montere alt sammen korrekt og med riktige moment/prosedyrer.

Men hvis du vil prøve, lykke til selvfølgelig! 

Skrevet

Min bil skal visst ha den nye typen strammer, så den skal egentlig vere ok påstår det men det er den ikke, var seinest i kontakt med bmw i dag, det avslår pga bruktinnport, har skrudd en del register før men dog i forkant av motor.

Skal prøve øvre kjede og strammer først uten å demontere så mye.

Skrevet (endret)

De flinke BMW mekanikerne kan bytte nedre uten å ta ut motor. Skal du bytte alle tre kjeder inkl tannhjul etc må du ut med motor.

Jeg mener å huske at du også må bytte kamaksel da tannhjulet på øverste også bør byttes. Denne mener jeg å huske er satt sammen etter Thyssen Krupp Presta metoden som de fleste nyere BMW kamakslinger så du må antagelig bytte hele skiten.

Ville ikke gjort det selv men det må du vurdere selv hva du ønsker og kan. Du må låse den korrekt på riktig plass med riktig verktøy.

Generelt finner du detaljert beskrivelse i TIS (bmw-workshop-manuals.com)

EDIT: Glem kamaksel, du får fint løsnet tannhjulet med tre torx bolter. Den er ikke presta, men du bør bytte tannhjulet. 

Endret av FJPopp
Skrevet

Jeg har også min 08 modell inne hos Bavaria i dag. De skal bytte strammer og øvre kjede! Får også leiebil under reparasjon :-) Bra service!!

• 4 weeks later...
Skrevet

Skummelt å høre at bilen din ikke ble dekt av denne aksjonen.

Sitter å venter på svar selv da jeg har samme feilen på min 12 modell.

Har lest på puma fra BMW at biler prod dato etter Mars 2011 ikke skal dekkes, men har fått med meg at det blitt gjort mange "unntak".

Mulig det er en ny puma ute som sier noe annet, men er uansett rart hvis BMW ikke fikser opp dette når det skal være utbedret.

Skrevet

Min er importert og har vært hos Stamsaas Fredrikstad for reparasjon uten en eneste krone i kostnad.

Skrevet

Det skal sies at denne kampanjen ikke gjelder alle biler. Tipper de sjekker bilens VIN-nummer opp mot BMW for å se om bilen er med. Om bilen er import eller ikke skal vel ikke spille noen rolle.

Jeg har 2009 modell (Import) og min er ikke med i denne kampanjen. Bavaria sjekket nummeret.. Så da er nok TS sin bil ikke med på denne kampanjen dessverre... 

Og slik jeg har sett på biler her på forumet etc så virker det mest som det er biler t.o.m 2008 som er med.. Kanskje enkelte 09-modeller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...