CrZyWiz Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Her forstår jeg ærlig talt ikke hva du svarer på.. Så det var store forskjeller på hvordan N47 motoren i en e9x serie oppfører seg? Det viste jeg ikke. (med tanke på at 316/318d har n47 motor) MEN, jeg har bare kjennskap til de fra 2010 - Vi har to biler, en F30 318d 2012 mod (n47 motor) og en E90 2010 318d mod (n47) E90'n trekker mellom 1700-3200, F30 trekker mellom 1800-4500 Før jeg kjøpte min F30, hadde jeg selv en E91 316d 2010 mod med N47 motor. Den trakk akkurat helt likt som min samboers E90 , altså mellom 1700-3200 rpm Jeg svarer på at det finnes flere motortyper i E9X bilene, blant annet M47TU2 som finnes i f.eks pre-fl E90 318d. Denne oppfører seg slik du beskriver originalt. Ang. den siste kommentaren din om hvorfor bil A trekker på høyt turtall, men ikke bil B. Så har jeg og TRF forklart det i den andre tråden din om tuning. Dette forutsetter at begge bilene er i orden, men frisk luftmassemåler. Endret Juni 25, 2015 av CrZyWiz
Torkild Skrevet Juni 25, 2015 Forfatter Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Jeg svarer på at det finnes flere motortyper i E9X bilene, blant annet M47TU2 som finnes i f.eks pre-fl E90 318d. Denne oppfører seg slik du beskriver originalt. Ang. den siste kommentaren din om hvorfor bil A trekker på høyt turtall, men ikke bil B. Så har jeg og TRF forklart det i den andre tråden din om tuning. Dette forutsetter at begge bilene er i orden, men frisk luftmassemåler. Jeg har ikke noen annen tråd om tuning akkurat nå. En annen har en ganske lik, så jeg hadde håpet og finne svar der også Det var/er ikke noe feil med de E9x'n jeg hadde. Jeg har kjørt flere stykk (facelift) som oppleves likt. Det er en forskjell på hvordan F3x oppfører seg og hvordan E9x oppfører seg med n47 motor. F30 er hakket bedre på høyere turtall. Jeg stilte i utgangspunkte et spørsmål til vedkommende som nettopp har justert en 316D F30 (da dette er mer eller mindre samme bil som jeg har, turbo, dpf, ect) Hvordan han opplevde dette, og hvordan bilen oppførte seg etter på. Beholder han samme effekt økning gjennom turtallet, eller dabber det av tidligere/ kommer effekten senere. Har han automat? Svare på dine misvisende kommentarer ble bare avsporing og har egentlig ikke gitt meg noe mer vettug en da tråden startet. Med untak av at problemet relatert til registert på n47, ikke gjelder F3x serien. Virker som du tolker ting slik at du kan kverulere. Ikke så du kan være til hjelp .. bare mine tanker Endret Juni 25, 2015 av Torkild
ReiRud Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Jeg har F30 318D, har du til den også ? Og følger det med garanti på jobben? Hvilken forbedring vil dette gi NM, HK ? PS jeg har automatkasse Vet ikke om den går på 318d, heller ikke om den går på automat.. Jeg bestilte den til min f31 316d før jeg bestemte meg for å selge den, derfor jeg skal selge..
CrZyWiz Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Jeg har ikke noen annen tråd om tuning akkurat nå. En annen har en ganske lik, så jeg hadde håpet og finne svar der også Det var/er ikke noe feil med de E9x'n jeg hadde. Jeg har kjørt flere stykk (facelift) som oppleves likt. Det er en forskjell på hvordan F3x oppfører seg og hvordan E9x oppfører seg med n47 motor. F30 er hakket bedre på høyere turtall. Jeg stilte i utgangspunkte et spørsmål til vedkommende som nettopp har justert en 316D F30 (da dette er mer eller mindre samme bil som jeg har, turbo, dpf, ect) Hvordan han opplevde dette, og hvordan bilen oppførte seg etter på. Beholder han samme effekt økning gjennom turtallet, eller dabber det av tidligere/ kommer effekten senere. Har han automat? Svare på dine misvisende kommentarer ble bare avsporing og har egentlig ikke gitt meg noe mer vettug en da tråden startet. Med untak av at problemet relatert til registert på n47, ikke gjelder F3x serien. Virker som du tolker ting slik at du kan kverulere. Ikke så du kan være til hjelp .. bare mine tanker Du kan bare tenke hva du vil, det blir ingen andre en ditt tap Kunne forklart deg hvorfor, men slik som du framstår her, så ser jeg ikke vitsen å ofre mer tid på det. Endret Juni 25, 2015 av CrZyWiz
FritzP Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Noen som har utført en trimming via ECU på en F30 316D/318D ? (ser at ESS kan utføre ECU tuning på F30 dog uten noen garanti) Anses dette som trygt med tanke på pålitelighet (automatkasse, turbo ect) Dersom man sletter oppdateringen av ECU, vil det fremdeles være mulig og finne spor av trimmingen? Har F30 n47 motor fremdeles problemer med register ? Alle typer tilbakemeldinger mottas med takk Min kommentar til alle som spør om tuning av nyere (eller eldre biler): Hvis det primære er oppretthold av garanti, så vær klar over at merkeforhandler kan finne dette ut om de vil det. Det sier seg da selv at det kan bli problem å få dekket havari/skade på motor/drivverk i garantitiden. Folk må være voksne nok til å forstå hvilke spilleregler som gjelder. Når det er sagt, jeg har hatt flere dieselbiler som har vært tunet (både BMW og andre merker) og ikke hatt problemer som kan tilskrives at motor er tunet. Jeg personlig har derfor ikke større betenkelighet med å få chiptunet motoren, så lenge det er gjort skikkelig, og når garanti er utgått så står du stort sett på egne ben uansett. SweetBMW reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Jeg kjørte i 3,5 år og 70 000 km med en tunet E90 325d, gjorde ikke annet enn å bytte olje og fylle diesel Nå ble den riktig nok brukt med måte, men den fikk smake pisken også fra tid til annen. Så lenge man følger prinsipper som oljeskift, ikke høyt turtall på kald motor samt at man lar turboen få kjølt seg med litt etter hard bruk så tror jeg det ikke er noe å bekymre seg for
Hpi Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Kan også føye meg inn i rekken her, bilen får da ny olje/filter hver 10.000km og blir kjørt fint til den er skikkelig varm. Bortsett fra det så kjører jeg den ganske hardt daglig og det har ikke vært noe problem overhodet. Den har vært trimma i mitt eie nå i 6 år og 150.000km og har trilla totalt 320.000km Selv turboen var iorden etter 300.000km men ble skifta ut med en større. Den gamle turboen lever nå videre i en annen 530D. Endret Juni 25, 2015 av Hpi
Torkild Skrevet Juni 26, 2015 Forfatter Skrevet Juni 26, 2015 mmm, ja.. Da for en vel nesten bare flippe mynt om det Det er jo ikke akkurat slik at bilen blir noen racer, men merker nok en forskjell fra 143-185 HKAkkurat nå er det vel automatkassen jeg er bekymret over ( fra tidligere biler, har jo autmatkasser rykte på seg og tåle mindre en manuelkasse) samt at jeg håper effekt levering blir lik som den er i dag ( så det ikke er en voldsom peak mellom eks. 2000-3000 rpm, og etter det er bilen som orginalt) F3x har jo også en sportsmodus som frisker opp gass-respons, antar det blir likt selv med "trimm"
Hpi Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 (endret) En må ikke se seg så blind på bare toppefffekt ved tuning. Hvis dette er gjort av noen som er flinke i faget så får en også et mye bedre lav og mellomregister og det er tross alt der en befinner seg mest. Høyere toppeffekt er bare en del av pakken spør du meg. Jeg har tuning fra Trf og jeg synes bilen er veldig kjørbar gjennom hele registeret uten noe flatspot noe sted. Når du bruker folk som lager sine egne filer kan du også få tilpasset oppsettet mer etter eget ønske. Da kan en f.eks få en snill momentøkning for å skåne drivverket. Endret Juni 26, 2015 av Hpi Torkild reagerte på dette 1
Netlandet Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 F30en har en veldig jevn effektkurve, dør ikke ut før på 4500 rpm men peaker ikke heller om du skjønner hva jeg mener. En fin kurve, egentlig. Dette er nok pga turbostørrelsen, ESS vil ikke lade mer på høyere turtall pga mye varmgang. Jeg har manuelt gir forresten. Hadde tidligere en E82 120d med hartge boks, denne var ekstremt turtallsvillig (til å være diesel). Gikk også en del bedre hele veien enn F30en også. Utrolig fin motor. Anbefaler uansett ESS, de kan sakene sine. Økningen fra 96hk (!!) på hjulene til 163hk var virkelig merkbar (og nødvendig).
Torkild Skrevet Juni 29, 2015 Forfatter Skrevet Juni 29, 2015 F30en har en veldig jevn effektkurve, dør ikke ut før på 4500 rpm men peaker ikke heller om du skjønner hva jeg mener. En fin kurve, egentlig. Dette er nok pga turbostørrelsen, ESS vil ikke lade mer på høyere turtall pga mye varmgang. Jeg har manuelt gir forresten. Hadde tidligere en E82 120d med hartge boks, denne var ekstremt turtallsvillig (til å være diesel). Gikk også en del bedre hele veien enn F30en også. Utrolig fin motor. Anbefaler uansett ESS, de kan sakene sine. Økningen fra 96hk (!!) på hjulene til 163hk var virkelig merkbar (og nødvendig). Takk for svar Clipictrail Da blir det nok en liten ECU justering på meg i nærliggende fremtid : ) Så lenge jeg beholder motoropplevelsen og autokassen tåler det
dizx Skrevet Juni 29, 2015 Skrevet Juni 29, 2015 Automatkassen er spesifisert opp til en visst antall NM. Tunere vet hvor grensen ligger, og vil ikke unødig presse seg over grensen. Jeg tunet min gamle E90 320d, min E92 M3 og F20 116i. Så langt ingen problemer. Min tuningpartner har også backup av ECU i den stand den var da de fikk den. Så om jeg skulle ønske å gå tilbake, så er det greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå