Otis Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Bare send feks Porsche boxer mener jeg, den med strupa effekt går like fort fra 0-100 som vanlig utgave. Samme toppfart å. Og en annen ting er at jeg lånte en Caddy fra møller og den ble solgt som en 110hk, men den gikk mye bedre enn de andre 110hk vi har på jobb. Så der tror jeg møller egentlig tar den inn som 110hk, men er 140hk. De nektet såklart for det, men voi hvor godt den gikk i forhold til våre 110hk.
CrZyWiz Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Sant nok men det eg ville fram til er at sånn som eg har skjønt det så er forskjellen på disse to minimal i virkeligheten. Men eg har ingen fasit på dette så mulig eg tar feil. Men eg har sett bremsepapirer frå ein 163 versjon og den bremsa rundt 180 i motor. Ein kamerat av meg prøvde også ein 163 og han merket ikkje forskjell. Han kjører 184 til daglig.Skal aldri si aldri, men visst den 163 utgaven faktisk har 163hk. Så skal det merkes greit også, spesielt på høyt turtall der toppeffekten ligger.
TRF Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 For å illustere (bare raska sammen fra logger i excel) e6x 525d 163hk (og "effektreduksjon" fjernet fra software, så 177hk). 2006, km ca 130 000. Helt original og originalt partikkelfilter. Peak effekt "163hk" = 164hk Peak effekt "177hk" = 175hk Peak moment 393-394Nm på begge, i et lavere område enn toppeffekt (somm crzy også påpeker).
Basse Lusk Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Det _aller_ meste som finnes av tuning vil i større eller mindre grad gå utover belastning du utsetter partikkelfilteret for. Som trf sier, samme hva du har av bil så øker slitasjen ved tuning. Er det (antatt) endret bruksmønster som fører til økt slitasje, eller tuningen i seg selv? Har lest fra folk som leverer ECU-tuning at dette ikke skal øke slitasjen. Hva er rett?
TRF Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 "slitasje".. tja, jeg kunne sikkert skrevet en avhandling om det du spør om, og derfor valgte jeg å forholde meg til spm om DPF. Jeg "leverer ecu tuning". Ikke på "kjøp for 50eur fra tyskland/uk/italia what not", men lager selv. Det er ikke bruksmønsteret, men programmeringen som blir gjort som er problemet ifm tuning. Bruksmønster vil jo sannsynligvis være ganske likt både før og etter. Det er normalt ikke sånn at du tar bort 100 000km av levetiden, men rent teknisk så belaster du det alt ifra "mer" til "mye mer". Jeg kjører også litt hardere last på dpf på en del av mins Steg 1, men det er gjort som en kalkulert greie, ikke som et resultat av "10% her og 12% der".
Torkild Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 (endret) Jeg ringte bavaria og blei satt over til teknisk . Spurte om tuning til min bmw 318d e91 2012 m sport . Han frarådet tuning til denne , mente partikkel filter og så turbo og dyser ville bli slitt og gå I stykker I rekkefølge. Jeg hadde tenkt å tune min hos otc.tuning. Da det frister veldig med 180+ hk og nærmere 400nm . Hva er riktig? Er det bare han på bmw som var gammeldags og hadde lite greie på hva han snakket om ? Otc mente tuningen dems var svært vanskelig å se på eventuelt service og garantier . Mvh Henrik ESS har tatt en jobb for en kammerat av meg på en e90 316D 2010 modell (manuell) Den har rullet 70 000 km etter justering uten problem med gir, motor, partikelfilter, eller turbo. Tror bilen hadde rullet noe og 30 000 km når "trimmingen" ble utført. Skal det sies at vedkommende kjører pent. Snitt forbruk iflg kjørecomputer ligger på 0,51 Jeg vurder sterkt det samme med min F30 318d, men er usikker om automatkassen vil tåle det. Ess mener det skal vær en "safe trim", men de gir jo ikke noen garantier...Så lenge jeg da har nybilgarranti et par år til... så ja. Er jeg veldig veldig usikker. Har mer troa på det TRF-Racing sier, alt av endringer fører til slitasje i større grad. Så er vel i samme båt som meg Endret Juni 24, 2015 av Torkild
hanzhe Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Hartge og ac schnitzer kan vel gi deg litt ekstra, koster dog en del. Nå har jeg ikke fulgt med på hva andre gjør, men ac schnitzer leverer 245hk på 220i f.eks, som er samme som 228i
CrZyWiz Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 (endret) Har mer troa på det TRF-Racing sier, alt av endringer fører til slitasje i større grad. Så er vel i samme båt som meg Slitasje i større grad? Definer større grad. Største faktoren ifbm. Slitasje er ikke tuning, men sjåføren. Endret Juni 25, 2015 av CrZyWiz
Hpi Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 (endret) Er ikke dagens motorer så bra at de holder bilens levetid stort sett? Har ikke inntrykk av at biler i Norge blir skrota pga at motor er utslitt men heller pga rust eller at bilens generelle tilstand er så nedkjørt at det ikke er lønnsomt å fortsette å legge ut penger. Litt på siden men jeg kjøpte nettopp ny båt med en 30hk Tohatsu og i den forbindelse diskuterte jeg litt båtmotor med selgeren og han sa at problemet ikke var de motorene som gikk mye som f,eks i fiskeoppdrett og lignende, disse varte ufattelig lenge. Problemet var de som ikke ble brukt i det hele tatt som til slutt stod seg ihel. En ser vel det samme på taxier og andre biler med veldig høy kilometer. Med normalt bruk og vedlikehold så varer de utrolig lenge. Endret Juni 24, 2015 av Hpi
Engineer Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 BMW har jo nå original tuning til veldig mange modeller. Det koster litt mer, men så beholder du også garantier. Du kan kjøpe dette f.eks hos GS Bildeler Sent from my iPhone using Tapatalk Undersøkte med GS i dag ang Bmw M performance. Det skulle de ha 13 tusen kr for. Det var ikke bare softwaren, slik jeg trodde med også utskiftning av noen komponenter. Fikk ikke konkret svar på hvor mye effekt økning det tuning kit ville gi. Får ta en tur opp til de i Skien i morra og høre. Må ha litt mere svar her før jeg evnt gjør noe.
Torkild Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Slitasje i større grad? Definer større grad. Største faktoren ifbm. Slitasje er inne tuning, men sjåføren. Missforstå meg rett, jeg er like intressert som mange andre når det gjelder et klart svar på hvordan "trimming" påvirker levetiden. Men det virker logisk at modifisering av ytelse fører til høyere slitasje. Jeg har også trodd at så lenge man kjører bilen likt 90% av tiden, utgjør det ingen forskjell på slitasje av DPF, turbo med mer.. Lest en del innlegg fra TRF, virker som han har ganske god kompetanse på området. Slik jeg tolket kommentaren hans, er at selvom du bruker bilen likt, vil du få økt belastning. Kan hende det er jeg som er ute og sykkler her
CrZyWiz Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Missforstå meg rett, jeg er like intressert som mange andre når det gjelder et klart svar på hvordan "trimming" påvirker levetiden. Men det virker logisk at modifisering av ytelse fører til høyere slitasje. Jeg har også trodd at så lenge man kjører bilen likt 90% av tiden, utgjør det ingen forskjell på slitasje av DPF, turbo med mer.. Lest en del innlegg fra TRF, virker som han har ganske god kompetanse på området. Slik jeg tolket kommentaren hans, er at selvom du bruker bilen likt, vil du få økt belastning. Kan hende det er jeg som er ute og sykkler her Du er nok litt ute å sykler her, det var ikke det han skrev. Han skrev at belastningen naturligvis blir høyere en utgangspunktet, men ikke hvor mye mer. Sistnevnte vil bestemmes av bruk, og hvordan tuningen er utført. Det vil si visst bilen tunes av fagfolk som kan motoren, og bilen kjøres av en sjåfør som kan bruke hodet, så vil det stortsett aldri by på noen problemer. Han gjorde ett poeng av at visst tuningen utføres av mindre kompetente folk, som justerer på parametere som fører til økt soting. Så vil det føre til vesentlig dårligere levekår for DPF. Endret Juni 25, 2015 av CrZyWiz
Torkild Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Du er nok litt ute å sykler her, det var ikke det han skrev. Han skrev at belastningen naturligvis blir høyere en utgangspunktet, men ikke hvor mye mer. Sistnevnte vil bestemmes av bruk, og hvordan tuningen er utført. Det vil si visst bilen tunes av fagfolk som kan motoren, og bilen kjøres av en sjåfør som kan bruke hodet, så vil det stortsett aldri by på noen problemer. Han gjorde ett poeng av at visst tuningen utføres av mindre kompetente folk, som justerer på parametere som fører til økt soting. Så vil det føre til vesentlig dårligere levekår for DPF. så hvor er jeg ute og sykkler, utifra hva du skriver, virker det fint fint som vi leser /tolker det helt lik. Du skriver: "Han skrev at belastningen naturligvis blir høyere en utgangspunktet" Jeg skrev: "Slik jeg tolket kommentaren hans, er at selvom du bruker bilen likt, vil du få økt belastning." Det er ingen som nevner hvor mye eller om det går og si noe sikkert rundt det.- Altså står min kommentar seg: modifisering fører til høyere belastning ergo høyere slitajse, hvor høyt eller hvor mye mer avhenger da av sjoføren som du sier. Sikkert også årsaken til at mange tunere ikke gir noen garranti.
CrZyWiz Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) så hvor er jeg ute og sykkler, utifra hva du skriver, virker det fint fint som vi leser /tolker det helt lik. Du skriver: "Han skrev at belastningen naturligvis blir høyere en utgangspunktet" Jeg skrev: "Slik jeg tolket kommentaren hans, er at selvom du bruker bilen likt, vil du få økt belastning." Det er ingen som nevner hvor mye eller om det går og si noe sikkert rundt det.- Altså står min kommentar seg: modifisering fører til høyere belastning ergo høyere slitajse, hvor høyt eller hvor mye mer avhenger da av sjoføren som du sier. Sikkert også årsaken til at mange tunere ikke gir noen garranti. Du skriver "Slitasje i større grad" som kan tolkes til stor slitasje. Derfor ba jeg deg definere hva du mente tidligere. Stor slitasje er noe annet en minimalt eller ingen, avhengig av bruken av kjøretøyet. Endret Juni 25, 2015 av CrZyWiz
Fidelio Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Hva er vitsen og trimme en bil om du ikke skal bruke dem? Nå er det ikke snakk om 100 hk mer i denne situasjonen, men folk generelt kjører jo hardere med bilen om den har litt power.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå