Skulebollen Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Har en bunnplugg på min 520d. som bare går rundt... Får den verken inn eller ut Sist skiftet jeg bare olje med en oljesuger, så det gikk jo greit. Men det kommer en dråpe ut i ny og ne, og er forferdelig irriterende. Vil helst ikke begynne og skifte bunnpanne osv. så det jeg lurer på er: Kan dette gjengesettet gjøre susen? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Omgjengingssett-oljeplugg-2000022172/ Noen som har prøvd dette, evt. vet om det er mat nok i bunnpannen til at man får laget nye gjenger? Hvor mye jobb er det evt. og skifte bunnpanne på en 520d. 01mod. ?
Alpejohn Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Kan evt. sette inn helicoil, men for og få rett dim så må du borre ut hullet litt.. Eller du kan sette inn en i den orginale dim etter og renska gjengene med gjengetapp (om de blir såpass at det går and å skru noe inni) Er du heldig så får du satt fast helicoil med locktite sånn den sitter.. Men det beste er nok å bytte bunnpanna eller borre opp vil jeg tro.. Har ikke testet det settet du linker til.
Skulebollen Skrevet Juni 26, 2015 Forfatter Skrevet Juni 26, 2015 Ja en bilmekaniker snakket om helicoil, men hvor får jeg kjøpt en slik som har rett gjenger til bunnpluggen da? Og vil det ikke i teorien funke likegreit med ett gjengesett?
Sammyen Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 (endret) Helicoil skal fås kjøpt av nærmaste butikk som selger verktøy [emoji14] Ivertfall så har dei rundt meg det.Dårlig fisk dette å gjenge oppigjen dårlige gjenger med samme gjtapp siden materialet allerede er vekke.Anbefaler ny bunnpanne eller helicoil sikra med feks blå locktite. Skal du bore opp så ville eg hatt ned bunnpanna og blitt sikker på at all sponet er vekke etter boringa.Fann ein på jobb: Endret Juni 26, 2015 av Sammyen
C.Therese Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Jeg borret opp med en borr som var hårfint for stor for hullet, og gjenget opp med et vanlig gjengesett og satte inn helicoil. Tror neppe sponet går igjennom filteret, men jeg brukte noen kraftige "hesteskomagneter" for sikkerhetsskyld. Det funker godt såfremt det er vanlig svartstål i gjengepartiet på bilen din. Uansett så leder borret det aller meste av sponet ut under boringen. Jeg flushet igjennom med den gamle oljen før jeg fylte på ny. Etter det har jeg konsekvent brukt momentnøkkel når jeg skrur i bunnpluggen.
C.Therese Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 ... helicoil er dessuten en fullgod reparasjon av gjenger, brukes til og med i hullene til tennpluggene.
Morty999 Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 tvile rpå att en magnet tar sponet fra en alu bunnpanne? jeg ville byttet.. uten tvil.. å det sponet som kommer kommer seg lett igjennom oljepumpe og filteret... for det er tynt..
C.Therese Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Aluminium er selvsagt ikke magnetisk, men enkelte biler har stål ved gjengepartiet selv om bunnpanna er lettmetall. Og dersom noe skulle komme inn i motoren så er det veldig lite, det er akkurat de gradene som oppstår i det du bryter igjennom. Og filteret fanger opp veldig små partikler, motoren selv avgir metaller etterhvert som den slites.
Morty999 Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 da har du tydeligvis ikke borret i alu bunnpannet før for det kommer det MYE spon både ut og innover.. spesielt når det er ett 12mm høl fra før...
C.Therese Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Jeg har borret, maskinert og sveist i det aller meste gjennom et langt liv, og mekket bil i 25 år, og drevet mekanisk verksted! Et borr driver det meste oppover borret, i dette tilfellet nedover og ut. Så mye vil det ansett ikke bli siden det allerede er et 12 mm hull fra før, som du bare skal frese opp en knapp mm. Borres det forsiktig så går det strålende. Og går det ikke så må jo panna uansett av. Jeg vil uansett ikke lede noen til å gjøre noe de ikke er komfortabel med, det er jo ikke min bil, så en må nesten velge selv.
Skulebollen Skrevet Juni 27, 2015 Forfatter Skrevet Juni 27, 2015 Da er spørsmålet, hvor mye jobb er det og skifte bunnpanne på en 520d? Må man ned med styrestag osv.? Må han heve motor? Er så mye rart På w124 med 6er måtte jeg vertfall skru løs motor og heve den.. frister lite og gjøre det
Espen Aass Skrevet Juni 27, 2015 Skrevet Juni 27, 2015 tvile rpå att en magnet tar sponet fra en alu bunnpanne? jeg ville byttet.. uten tvil.. å det sponet som kommer kommer seg lett igjennom oljepumpe og filteret... for det er tynt.. En måte og "fange" spon på er og bruke en kladd med grease (fett) der man skal borre. Til slutt sett inn ny bunnplugg, fyll på men brukt olje og tapp den av igjen. Da får man iallefall "vasket ut" event spon fra bunnpanna. Det settet fra biltema trur jeg at du skal styre unna. Gjengetappene til biltema tåler veldig lite før de knekker. Hvis det er like dårlig kvalitet som gjengesettet Biltema selger.
hsd Skrevet Juni 27, 2015 Skrevet Juni 27, 2015 Ta ut panna, borr opp og monter helicoil med loctite 270. (Den er beregna for permanente låsinger, og løsner ikke før du varmer den til 300 grader). Bruker du vanlig blå, risikerer du at når du skal skru ut bunnpluggen så skrur du ut helicoilen i stedet. Bruker du 270 sitter den som sveist. Har du en skikkelig helicoil, har du da i mine øyne ei løsning som er bedre enn ny bunnpanne.
MrBrum Skrevet Juni 27, 2015 Skrevet Juni 27, 2015 Helicoil og Locktite i forskjellige styrker får du kjøpt i industriverktøy butikker. Tools, Tess, Wurth, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå