Gå til innhold

Tør jeg legge ut på 4-5000km i Europa (04' E61 M57N) ?


04530dat
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 05/2004 E61 530d (M57N) med 138k på telleren. Av historikk hadde forrige eier i 2008 et turbohavari på 73k km. Turbo + DPF og kat.(?) ble da skiftet på Goodwil.

 

Oljeservice forrige uke (ikke merkeverksted) "avslørte" det verkstedet kalte oljelekkasje på motorens venstre side, dvs. under innsugsmanifold. Blokken ser svett ut, ingen olje på garasjegulvet.

 

Snakket med merkeverksted - de anbefalte skifte av ventilhusvent.filter (og luftfilter), som ifølge papirene ikke har blitt skiftet på minst 3 oljeservicer. I tillegg leser jeg jo mye skremsel om havarier på disse motorene pga at etter 100k km+ kan spjeld som sitter inni innsugsmanifold rett og slett brekke av og blir sugd inn.. Disse har da blitt kappet og fjernet for å kunne sove om natten, som de sier :)

 

Vi reiser om 3 dager så får neppe plass på verksted til å få gjort noe som helst før avreise og er ikke veldig kyndig på mekking selv.

 

Noen som kan gi en vurdering på om jeg trygt kan kjøre 4-5000km på fine Euroaveier?

(ingen planer om fart over 130km/t, don't ask.. :smile: )

 

 

Endret av 04530dat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du planleger en europa-roadtrip, som forøvrig er en kjempekul ide, så hvorfor ikke stikke innom et merkeverksted nedi europa? 

Bilen din holder vel ned, lav km og servicer unnagjort! Du sparer nok mye på å lemne doningen inn i f.eks tyskland. 

 

Veivhusvent koster nok ikke rare greiene og få utbedret nedi eu-landene, det er en normal service-jobb på dagens biler, det er lenge siden Veivhusventilasjon bare var en slange trekt mellom diverse deler i motor-rommet:P Du har vel både filtre og ventiler som skal byttes ut, ingen stor sak egentlig, men dyrt her på bjerget.

 

Lykke til med bilen og god sommer.! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du planleger en europa-roadtrip, som forøvrig er en kjempekul ide, så hvorfor ikke stikke innom et merkeverksted nedi europa? 

Bilen din holder vel ned, lav km og servicer unnagjort! Du sparer nok mye på å lemne doningen inn i f.eks tyskland. 

 

Veivhusvent koster nok ikke rare greiene og få utbedret nedi eu-landene, det er en normal service-jobb på dagens biler, det er lenge siden Veivhusventilasjon bare var en slange trekt mellom diverse deler i motor-rommet:P Du har vel både filtre og ventiler som skal byttes ut, ingen stor sak egentlig, men dyrt her på bjerget.

 

Lykke til med bilen og god sommer.! 

 

Ja, hvorfor ikke! Hirtshals->Hamburg første dagen, så kanskje BMW der kan skifte på fredag morgen, før vi haster videre til Nederland (skal innom 9 land på 14 dager, så ikke akkurat "ferie" :)

 

Før jeg ringer og stutrer av meg noe på tysk, kan noen bekrefte at det er No11 på dette bildet som er veivhusventilasjon ventil/filter?

 

bmwVentFilter.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekfrefte at del nr 11 er veivhusventfilter.

 

Forresten så finner hver minste del i delekatalogen til GS. Her er samme delekatalog på norsk med priser på deler til din bil. 

Du kan velge om du vil ha sedan eller stasjonsvogn. Nå valgte jeg stasjonsvogn på GSkatalogen. Men motor er samme på begge.

 

Legg merke til at du kan kjøpe filteret til litt over 400,- om du velger FEBI (uorginal) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :)

 

Kjenner til GS ETK (uten å være bevandret der i det hele tatt), men måtte ha noe på tysk så jeg har 10% sjanse for å forklare på tlf hva jeg i det hele tatt skal ha.

Men ser jo egentlig ikke særlig vanskelig ut å skifte selv da... om GS har det på lager i Bergen blir det kanskje til at jeg prøver meg på det selv i morgen.

 

Har jeg flaks har de ikke på lager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"oljelekkasje på motorens venstre side" kommer vanligvis av olje (åndingsolje i innsuget) som siver forbi gjennomføringene til swirl flaps. Enda en god grunn til å fjerne rælet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har planlagt noen fartsetapper nedover så hadde jeg fint kjørt nedover, å cruise rolig avgårde i 130 km/t på fine motorveier er veldig lite anstrengende for motoren. Å dra på bilferie i Europa er en så flott opplevelse at det ville jeg ikke unngått, ta det med ro og kjør pent så går det veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 05/2004 E61 530d (N57N) med 138k på telleren. Av historikk hadde forrige eier i 2008 et turbohavari på 73k km. Turbo + DPF og kat.(?) ble da skiftet på Goodwil.

 

Oljeservice forrige uke (ikke merkeverksted) "avslørte" det verkstedet kalte oljelekkasje på motorens venstre side, dvs. under innsugsmanifold. Blokken ser svett ut, ingen olje på garasjegulvet.

 

Snakket med merkeverksted - de anbefalte skifte av ventilhusvent.filter (og luftfilter), som ifølge papirene ikke har blitt skiftet på minst 3 oljeservicer. I tillegg leser jeg jo mye skremsel om havarier på disse motorene pga at etter 100k km+ kan spjeld som sitter inni innsugsmanifold rett og slett brekke av og blir sugd inn.. Disse har da blitt kappet og fjernet for å kunne sove om natten, som de sier :)

 

Vi reiser om 3 dager så får neppe plass på verksted til å få gjort noe som helst før avreise og er ikke veldig kyndig på mekking selv.

 

Noen som kan gi en vurdering på om jeg trygt kan kjøre 4-5000km på fine Euroaveier?

(ingen planer om fart over 130km/t, don't ask.. :smile: )

Hvis du har N57 så har den ikke "utskiftbart" filter for veivhusvent. Den er av en syklontype med fjørbelastning som sikkerhet og skal ikke byttes i utgangspunktet så fremt man kan påvise at den er gåen. Noe svetting av olje pga veivhusvent er helt normalt på N47/57 motorene til BMW og dette lagrer seg i innsuget fordi vent linjen fra veivhuset blir ledet og koblet til innsuget rett før turboen (av alle mulige plasser). Du hadde ikke trengt å fjerne spjeld da de har et annerledes design enn M57 motoren. Motoren jobber mye bedre ved dellast og mager drivstoffblanding med disse spjeldene. 

 

Men jeg tror du må ha skrevet feil, du mener vel M57 hvis du har 2004 modell?? Da er det helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har N57 så har den ikke "utskiftbart" filter for veivhusvent. Den er av en syklontype med fjørbelastning som sikkerhet og skal ikke byttes i utgangspunktet så fremt man kan påvise at den er gåen. Noe svetting av olje pga veivhusvent er helt normalt på N47/57 motorene til BMW og dette lagrer seg i innsuget fordi vent linjen fra veivhuset blir ledet og koblet til innsuget rett før turboen (av alle mulige plasser). Du hadde ikke trengt å fjerne spjeld da de har et annerledes design enn M57 motoren. Motoren jobber mye bedre ved dellast og mager drivstoffblanding med disse spjeldene. 

 

Men jeg tror du må ha skrevet feil, du mener vel M57 hvis du har 2004 modell?? Da er det helt annerledes.

 

Ja stemmer, har M57N fra 05/2004. Har ikke fjernet spjeld. Veivhusvent og luftfilter ble skiftet i går. Luftfilteret var _mettet_ med støv og dritt.

 

Veivhusvent modulen hadde et rundt filter, var selvsagt svart, men kan ikke bedømme hvor tett det var. Det jeg kjøpte fra GS (Fobi) og satt i, hadde syklon modul.

 

TABBE

Var trangt å få av/på. Hadde ikke rette bit til å få av stab-staget, så ble ekstra trangt. Og så klarte jeg tydeligvis å knekke den ene stussen på et av t-leddene for disesel retur som går ned i toppen av dysene :stupid: . Oppdaget lukt og etterhvert noen liter diesel på garasjegulvet etter en stund på tomgang. Samlet seg og rant ned på høyre side bakkant, omtrent ned på eksos, så bra jeg oppdaget det før prøveturen..

 

Båten til Hirtshals går i morgen formiddag, litt armer og bein nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte 5tusen km med en volvo s80 2.4D med 356000km på tellern...som ikke hadde hatt service siste 15tusen km.... ingen problem :P

 

Håper jeg i det hele tatt kommer meg avgårde, OG kan gjøre det samme (_med_ service på forhånd da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene tåler nok det meste :)

 

Jepp satser på det.

 

Og da var bilen klar for lang tur :)

 

Kudos til Jæger Sentrum Kokstad som fikset diesel lekkasjen innimellom alt annet, med lånte deler fra en annen bil for å få den ferdig.

Bra service må jeg si!  :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...