leifarneb Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 Hei, Jeg har en fin-fin 2014 Facelift F11 520D Xdrive Automat 184HK som jeg gjerne skulle hatt litt mer krutt i. Etter lengre tids googling og forumlesning blir jeg ikke klok på hvilke alternativer til chipping/tuning/boks som er å anbefale. Kan noen hjelpe meg med en anbefaling til hva jeg burde gjøre? Viktige kriterier for meg er; 1) Beholde/videreføre garanti 2) Effektøkning min 30HK 3) Pris helst under 10 000,- Jeg forstår det er visse motstandere av bokser kontra tuning. Men som en "enkel" bilfører bryr jeg meg ikke hvilken løsning jeg velger så lenge de tre kriteriene over er i behold. Takk for innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 AC Schnitzer er vel gode greier. De tar over garantien i 2 år/100.000km står det. Pris aner jeg dog ikke. http://preisliste.ac-schnitzer.de/acs_kpl/hp_kpl/bmw_engl/preisliste_ausgabe_motor_daten_engl.php?Modell=5er-F10/F11&Teile_Nr=121490170&ID_NR=7081 (En lure-boks hadde jeg aldri i mitt liv finni på å sette i en ny dyr bil, og jeg hadde ikke kjøpt en bruktbil jeg visste det hadde vært installert en sånn boks i...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 (endret) Hei, Jeg har en fin-fin 2014 Facelift F11 520D Xdrive Automat 184HK som jeg gjerne skulle hatt litt mer krutt i. Etter lengre tids googling og forumlesning blir jeg ikke klok på hvilke alternativer til chipping/tuning/boks som er å anbefale. Kan noen hjelpe meg med en anbefaling til hva jeg burde gjøre? Viktige kriterier for meg er; 1) Beholde/videreføre garanti 2) Effektøkning min 30HK 3) Pris helst under 10 000,- Jeg forstår det er visse motstandere av bokser kontra tuning. Men som en "enkel" bilfører bryr jeg meg ikke hvilken løsning jeg velger så lenge de tre kriteriene over er i behold. Takk for innspill! Hei, 1. bokstuning gjør du ikke på en slik bil.FY!!! Ingen garanti!! Tar I værste fall knekken på bade motor og girkasse. 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. 3. Under 10" spør TRF her på forumet, han har tuning for din bil som er blant det beste du kan finne til din BMW. Endret Juli 30, 2015 av Maxmek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 (endret) AC Schnitzer er vel gode greier. De tar over garantien i 2 år/100.000km står det. Pris aner jeg dog ikke. http://preisliste.ac-schnitzer.de/acs_kpl/hp_kpl/bmw_engl/preisliste_ausgabe_motor_daten_engl.php?Modell=5er-F10/F11&Teile_Nr=121490170&ID_NR=7081 (En lure-boks hadde jeg aldri i mitt liv finni på å sette i en ny dyr bil, og jeg hadde ikke kjøpt en bruktbil jeg visste det hadde vært installert en sånn boks i...) Jeg fikk pris på ACS tuning fra min forhandler, og med rabatter kom det på 20k..... litt anerledes motor men blir nok i det sjiktet der. Om du vil registrere effekten så km det på 4-7k ekstra' Men som Maxmek sier, spør TRF Endret Juli 30, 2015 av danskiii Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leifarneb Skrevet Juli 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2015 Hei, 1. bokstuning gjør du ikke på en slik bil.FY!!! Ingen garanti!! Tar I værste fall knekken på bade motor og girkasse. 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. 3. Under 10" spør TRF her på forumet, han har tuning for din bil som er blant det beste du kan finne til din BMW. Hva med ESS eller DTE da, er det innafor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 (endret) Hva med ESS eller DTE da, er det innafor? DTE er en tuningbox (kan ikke sammenlignes med en omprogrammering). ESS er vel bra, men leverer vel ikke tuning til din bil tror jeg. Autopower kan tune slike biler, men holder en knapp på TRF. info@trf-performance.no Endret Juli 30, 2015 av Maxmek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 2. Bmw orginal tuning M-Performance gir deg ca 200 hk og +40Nm full garanti ca25000,-, men økt Nm er mer moro enn økt hk. Det blir litt teit å si, siden HK = NM x Turtall. Altså økt dreiemoment, fører til flere hestekrefter på samme turtall. Ergo det er økt hk som er morro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kortstokk Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 Nå er jeg på tynn is, men det tallet vi forholder oss til er jo max(hk). Siden max(Nm) og max(hk) som regel ikke inntreffer ved samme turtall kan man få mye moro av å endre momentkurven uten nødvendigvis å endre max(hk) veldig mye. Er det ikke slik "norgesmotorene" har blitt trimmet ned, ved å redusere Nm ved høyere turtall? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 (endret) Godt mulig det var teit å si, ja Nm og Hk henger sammen, men det er ikke så rett frem. På min bil er det 560NM fra 1500-3000 Rpm for så å falle ved høyere Rpm. Hk øker til 4000rpm før den faller. Så det er ofte styrt av programvaren hvordan kraften fordeles. Endret Juli 30, 2015 av Maxmek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 (endret) Godt mulig det var teit å si, ja Nm og Hk henger sammen, men det er ikke så rett frem. På min bil er det 560NM fra 1500-3000 Rpm for så å falle ved høyere Rpm. Hk øker til 4000rpm før den faller. Så det er ofte styrt av programvaren hvordan kraften fordeles. Det er egentlig helt rett fram. Hestekrefter = moment * turtall / 5252. Programvaren kan ikke redusere momentet på et visst turtall uten at hestekreftene reduseres også på samme turtall. Men du har forsåvidt rett i at mye er styrt av programvaren. På konas X3 xDrive30d med 211 hester er det sammen moment som på standardversjonen med 258 hester. Hvis man hadde hatt dreiemomentkurver for disse to motorene ville man sett at 211-hesterens kurve faller brattere enn 258-hesterens momentkurve når de passerer 2750 omdreininger. Endret Juli 30, 2015 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå