Gå til innhold

F25 X3 - Noe rart har skjedd med kjørelysene


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Kona har hatt sin 2011 X3 noen uker nå, og vi er ganske sikre på at lysbryteren har stått i A (automatisk) og at vi har hatt kjørelys i angel eyes og ikke noe lys bak. Når vi har kjørt inn i tunneler eller det har blitt mørkt ute har Xenon-lysene slått seg på sammen med baklys.

 

Bilen var på service forrige uke for å bytte olje, bremsevæske og mikrofilter. I går la jeg merke til at Xenon-lysene og baklysene er på hele tida, selv midt på dagen.

 

Jeg har ikke hatt tid til å ringe mekanikeren i dag, så jeg har ikke fått sjekket om han har gjort noe. Han nevnte imidlertid ikke noe om noe programmering eller koding, og det er ikke noe spor av sånt på regninga heller.

 

Jeg har lest at det nye EU-direktivet som tillater å kjøre uten baklys på dagtid ikke er gyldig i Norge ennå og at det derfor strengt tatt er ulovlig å kjøre med lysene slik de var da vi fikk bilen.

 

- Kan det være at BMW koder om kjørelyset for å unngå at folk kjører med ulovlige lys?

- Eller er det rett og slett lyssensoren som har sviktet?

- Noen som vet hvor lyssensoren sitter på en F25 X3?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og vri brytern over i 0, vent litt å sett den tilbake til A. Hvis det ikke hjelper, så kan det være noe foran lyssensoren som gjør at den tror det hele tiden er mørkt, selvom det er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har hatt sin 2011 X3 noen uker nå, og vi er ganske sikre på at lysbryteren har stått i A (automatisk) og at vi har hatt kjørelys i angel eyes og ikke noe lys bak. Når vi har kjørt inn i tunneler eller det har blitt mørkt ute har Xenon-lysene slått seg på sammen med baklys.

 

Bilen var på service forrige uke for å bytte olje, bremsevæske og mikrofilter. I går la jeg merke til at Xenon-lysene og baklysene er på hele tida, selv midt på dagen.

 

Jeg har ikke hatt tid til å ringe mekanikeren i dag, så jeg har ikke fått sjekket om han har gjort noe. Han nevnte imidlertid ikke noe om noe programmering eller koding, og det er ikke noe spor av sånt på regninga heller.

 

Jeg har lest at det nye EU-direktivet som tillater å kjøre uten baklys på dagtid ikke er gyldig i Norge ennå og at det derfor strengt tatt er ulovlig å kjøre med lysene slik de var da vi fikk bilen.

 

- Kan det være at BMW koder om kjørelyset for å unngå at folk kjører med ulovlige lys?

- Eller er det rett og slett lyssensoren som har sviktet?

- Noen som vet hvor lyssensoren sitter på en F25 X3?

Selv om direktivet ikke gjelder for norge gjelder andre ting som f.eks den europeiske type godkjenningen til bilen. Så de har ikke hjemmel til å gi deg bot for å kjøre slik bilen er designet, annet kan jeg ikke forstå. I midlertid kan dette kodes om og jeg anbefaler at du alltid har på de røde lysene bak da du vil være bedre synlig for de som kjører bak deg om dagen.

 

Kjører du med regnsensor på hele tiden? Da vil nemlig fotocellen reagere mye tidligere og aktivere hovedlys selv ved små mørke skygger, spesielt hvis det regner så vil de gå på i takt med viskere. Fotocellen på BMW ligger vanligvis integrert bak bakspeilet i et plasthus.

 

Om lyssensoren har sviktet kan jo være en mulighet. Men det kan og tenkes at når du ga fra deg nøkkelen så putter de den i BMW service dock, der leser de ut mye info fra bilen, blant annet en god del instillnger blir lagret i hver nøkkel (BMW key profile). En teori kan være at dockingstasjonen koder nøkkelen til standard innstillinger på lys etc som er typiske for norsksolgte BMWr. Ville egentlig ikke kalt slike ting koding da det er bare settings som er forhåndsdefinert av BMW og som kan alterneres.

 

EDIT: Glemte en liten ting, gå inn i idrive. Så innstillinger, lys, så velger du daytime running lights on

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å slå daytime running lights av og på uten at det gjør noe forskjell.

Fikk snakka med mekanikerne i dag og han hadde ikke stilt på noe. Han skjønte ikke helt hva det kom av heller. I følge ham er det ikke ofte problem med at lyssensoren går i stykker.

Noen som vet om jeg kan bruke E-sys til å sjekke feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen i dag, og nå virker automatikken igjen. Skjønner ikke helt hva som er forskjellen. Nå er det jo litt mer sol i dag, så for å teste kjørte jeg i et skyggefullt skogparti, men da forble den i dagslysmodus, altså kun angel eyes.

 

Det ser imidlertid ut som den skrur på Xenon-lysene når det blir mye småkjøring, altså i partier med mange rundkjøringer og kryss der det blir svinging til høyre og venstre. Etter litt tid på rett strekning går den over til angel eyes igjen. Er det noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importbil? Vet det er andre krav til lysregulering i visse land... Noen biler skrur over til kjørelys når det er FOR mye sol og det er fare for at motkommende trafikk blendes av sola og ikke ser deg komme kjørende... Det er også visse biler som skrur på lys på spesielt svingete vei og høy fart...

 

Audien på jobb har lagt inn lyskode for canada...på "drl" går park og tåke på...i mørket er det kun xenon...Men tåkelys og fjernlys kan ikke skrus på samtidig...Den switcher også over til xenon på dagen når jeg kjører mye i byen (når jeg tenker meg om faktisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola her i trøndelag begynner å bli ganske lav nå, så den slår fort på xenon lysene på morgen og ettermiddag på F10'n min iallfall.

Ellers så er det kanskje en mulighet at du bruker to forskjellige nøkler som har forskjellige instillinger på DRL? Husker ikke i farten om det er en av instillingene som følger nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...