Kjell Z3 Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 (endret) Jeg har nå hatt service på BMW i Flensburg for 8 gang, men første gang med min 645ci. Det ble bytting av motorolje/filter,,microfilter, nye skiver og klosser foran, ny dynamo, oljebytte og flushing av aut.kasse. Så nå skal alt være tipp topp. Litt fuel ble det på meg også Denne bilen spiser virkelig MIL, vi var bare noen mil sør for Hamburg, og det var alt for kort Endret August 25, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 (endret) Har aldri sett deg her inne før, aner ikke hva du kjører, men hvis det er Leaf er det vel ikke mye å skryte av...? Ops! 645 sto det, ja. ](*,) Endret August 26, 2015 av Shattered Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 Lyst til å skrive litt mer om hvordan du gikk fram for å ordne time, priser og hvilket verksted du brukte ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 26, 2015 Forfatter Share Skrevet August 26, 2015 (endret) Jeg bruker BMW forhandler Albert Bauer i Flensburg. ( Tlf : 0049 46199900. ) De gir meget god service og jeg er like fornøyd hver gang. Jeg ringer alltid noen uker på forhånd, i resepsjonen snakker de godt engelsk, og de har også kundebehandler (som du blir satt over til) som snakker dansk. Jeg anbefaler å spørre om å få Martin Tudsen , han er hyggelig og grei og snakker dansk som er lett å forstå, og ikke minst flink) . (greie og flinke de andre også ) Når du kommer dit, tar han bilen ut i en liten hall med løftebukk sammen med deg. Han går over bilen og ser etter slitasjer og lekkasjer og div, og viser deg hva han finner, og da er det også enkelt for deg å påpeket ting du vet om så dere kan se på det sammen. Han skriver inn alt dere blir ening om på en pc som han har der. Deretter blir bilen overlevert til mekaniker. Jeg anbefaler service i Tyskland på det sterkeste, og tyske byer er fantastiske å feriere i. Når det gjelder priser vil jeg anslå at det ligger rundt halvparten av et norsk BMW verksted, så det er jo ikke gratis... men ting blir 100% skikkelig gjort. I mitt tilfelle kom regningen på kr.26.200,- (2800 euro) men med litt mer normal kronekurs ca 23.000,-. Det hørtes nok skremmende dyrt ut, men husk at min bil har dyre deler, bremseklosser og skiver er ganske dyre, men så er de digre også. Dynamoen på 180 A kostet 900 euro inkl. montering pluss noen euro i litt i feilsøking. Oljeskift/filter til motor kostet 290 euro, oljen er dyr, og motoren rommer hele 8,5 liter. Oljebytte og flushing av girkassen kostet 650 euro inkl bytte av en liten pakning som svettet litt der kablene går inn i girkassen.. Skulle det være noe mer du / dere lurer på så bare spør, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Endret August 26, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 26, 2015 Forfatter Share Skrevet August 26, 2015 Hehe, joda, har du vært på forumet en stund har du nok sett meg mange ganger, men da som Kjell Z3. Jeg har 2354 innlegg, så noen har du nok sett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 Dette har jeg lurt på å gjøre mange ganger selv, men det har alltid vært så "enkelt" å bare levere bilen på Bavaria på morgenen og hente den på vei hjem ifra jobb Mine foreldre derimot bruker Albert Bauer og de er superfornøyde, så jeg skal prøve dem ut en eller annen gang. Er jo liksom bare rett over fjorden og en 3,5 timers kjøretur unna meg her på Sørlandet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 Var det jeg tenkte Takk for info ! Vurderer å kjøre ned med E90 og E36 å ta de tingene jeg ikke orker å ordne selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 27, 2015 Forfatter Share Skrevet August 27, 2015 (endret) Det sitter kanskje litt langt inne for mange å ta en slikt tur med inkludert service første gangen, men tro meg, man blir avhengig Jeg har vært der 8 ganger eller er det 9 ? og skal tilbake neste år også. Endret August 27, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 28, 2015 Share Skrevet August 28, 2015 (endret) Et flott tips og akkurat Albert Bauer har i mange år vært en gjenganger i BMW miljøet inkl. BMWCCN (iallefall siden jeg hadde en E36 323i i 2001-02) så de kan trygt anbefales. Det man imidlertid bør være litt oppmerksom på er at Flensborg for danskene er som Strømstad for nordmenn. Det er der danskene harryshopper og utfører service på bilene. Dette påvirker i noen grad prisene og man skal ikke langt nedover i Tyskland før det blir litt billigere. Hvorvidt man sparer nok i forhold til ekstra kostnader forbundet med reise og logistikk (hotell etc.) er jeg litt usikker på, men det kan være verdt å undersøke. Min erfaring etter å ha reist ganske mye i hele Tyskland de siste årene er at mange tyskere etterhvert snakker et ganske fornuftig engelsk. Jeg er ellers helt enig med deg i at Tyskland er et glimrende ferieland, men da vi var der på ferie for noen uker siden var flyktningetilstrømmingen (så langt i år ca. 800000 personer + ca. 400000 personer i 2014) begynt å bli en stor utfordring. De er overalt og mange bor i parker samt under broer og passasjer (spesielt i Hamburg). Vi led ingen overlast, men det var ikke dette vi kom til Tyskland for (no offence). Endret August 28, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet August 28, 2015 Share Skrevet August 28, 2015 enig i det siste der Fredrik, synes forsåvidt at en del tilhengere kunne lest denne http://ipad.dagbladet.no/2015/08/27/kultur/meninger/debatt/kronikk/flyktninger/40824332/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 28, 2015 Share Skrevet August 28, 2015 (endret) Dette ligger litt på siden av hva tråden handler om, men selv den relativt lille byen (i tysk sammenheng) Flensborg med ca. 88000 innbyggere skal i år ta hånd om ca. 1000 flyktninger. Det er forøvrig verdt å merke seg at begrepet "flyktninger" i denne sammenhengen og i debatten forøvrig inkluderer alt fra økonomiske lykkejegere til reelle flyktninger som har krav på asyl. Noen blander med andre ord helt bevisst epler og bananer i denne diskusjonen. Dette ble forøvrig uttalt av generalsekretæren for Dansk Flyktningehjelp, Andreas Kamm, for et par dager siden: http://www.b.dk/nationalt/vi-staar-over-for-et-decideret-ragnarok http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Dansk-flyktningehjelp---Vi-kan-ikke-vare-forpliktet-til-a-odelegge-vart-eget-samfunn-8138785.html Endret August 28, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 28, 2015 Forfatter Share Skrevet August 28, 2015 (endret) Jeg har også hatt en service i Lubeck, var i alle fall ikke mye billigere, i alle fall ikke nok til at jeg reagerte på det.. Det var vel en tråd her tidligere av en som hadde hentet inn priser, og jeg syns ikke prisene varierte så veldig mye. Men det spiller jo ingen rolle hvilket BMW verksted man velger, det får hver enkelt avgjøre selv, jeg slår først og fremst et slag for tysk service. Selv om jeg kunne spart 5 - 10% ville jeg ikke byttet bort Albert Bauer. Det som er bra med dem er at de er forholdsvis små, man kjenner dem liksom litt når man har vært der noen ganger. Når man først skal ned på service bør man feriere samtidig, ellers går jo selvsagt mye av det sparte bort i reise og overnatting. Jeg har Tyskland som mitt feriested (har overnattet i ca 20 byer) og dermed er servicen bare en del av en ferie jeg hadde reist på uansett. Jeg vil anbefale dere å besøke Celle og Stade som er mine favoritt gamlebyer. Vil man langt avgårde er selvsagt en tur til Munchen og fabrikkomvisning + museum noe man bør gjøre en gang i livet. Endret August 28, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 30, 2015 Share Skrevet August 30, 2015 Har vært tre dager i Heidelberg (en by med ca 150000 innbyggere som ligger mellom Frankfurt og Stuttgart) nå i forbindelse med jobb, og byen var et relativt hyggelig bekjentskap. Dog var det ekstremt mange muslimer der, og på dagtid i gatene var de til tider ganske dominerende. Det var blant annet veldig mange kvinner i burka, samt ganske mange svarte. En uheldig utvikling, og jeg synes det er litt trist å se hva som skjer med Tyskland og Europa. Ingen tvil om at de neste 20 årene vil inneholde mange flere konflikter enn de siste 20 årene har gjort, og jeg er spent på hva som vil skje mtp økonomien våres, arbeidslivet, de økte klasseforskjellene og borgerkriger. Alt dette ligger nå og ulmer mens nordmenn flest er mest opptatt av billig alkohol og oppussing av hytta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 30, 2015 Forfatter Share Skrevet August 30, 2015 Varierer mye fra by til by med muslimene / svarte, men det kommer nok til å øke enormt fremover nå og ingen får stoppet elendigheten.. Denne gangen var jeg i Flensburg, Luneburg og Buxtehude, der var det ikke mange "utlendinger". Etter en times rusletur i Haugesund sentrum her om dagen så jeg flere svarte og muslimer enn jeg gjorde på hele ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2015 Share Skrevet August 31, 2015 (endret) Da vi var i Heidelberg for noen uker siden så vi ikke så mange muslimer, men byen var til gjengjeld full av kinesiske turister. De var ikke bare noen hundre stykker, men flere tusen som fylte opp den lange hovedgaten og alle sidegatene opp mot slottet. I slottet og områdene rundt var det nærmest umulig å bevege seg rundt pga. alle kineserne. Dette var ikke bare litt irriterende, men også ganske komisk. Jeg har intet imot kinesere i alminnelighet, men de har litt andre måter å føre seg frem på som kan være litt morsomt. Som f.eks når de alle sammen stiller seg opp i veldig kunstige positurer for å bli tatt bilder av minner det mest om noe våre tippoldeforeldre kunne ha gjort på begynnelsen av 1900-tallet. Eller hvis en i reisefølget plutselig får øye på en statue og bretter opp iPad'en eller lignenede for å ta bilder (en stor iPad gir mer oppmerksomhet enn en iPhone eller et digitalt kamera)... og 100 andre kinesere plutselig strømmer til for å ta et tilsvarende bilde. De står imidlert oppå hverandre og veiver såpass mye med iPad'ene at neppe noen av dem får tatt et ordentlig bilde av statuen. De er også ganske høylytte og ikke særlig renslige. Søppelpapir fra sjokolader, tyggegummi etc. går rett på bakken tiltross for at det sto søppelbøtter på hvert hjørne inne på slottsområdet. Jeg leste i en avis at det for tiden er såpass mange kinesiske turister i Sveits at de må sette opp ekstra tog for kineserne til noen av turistattraksjonene. Ikke fordi det ikke er plass til alle kineserne i de regulære togene, men fordi kineserne sviner til toalettene på togene i en grad som sveitserne ikke vil være bekjent med. Det hører med til historien at kineserne synes at dette er en fornærmende forskjellsbehandling... og ikke en ekstra service. Hmmm... vi går helt klart en interessant fremtid i møte. Endret August 31, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå