Gå til innhold

Oljetemperatur vs viskositet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Olje er jo religion for mange, det handler mye om tro, overbevisning og hva gjengen din tror på, og man prøver å få med seg så mange som mulig for å rettferdiggjøre det man tror men ikke er sikker på. Jeg har prøvd mange merker og noen små variasjoner er det sikkert, men aldri blitt overbevist over det ene eller andre. Men det er 2 ting som jeg savner på bilen min, det er en måler som viser oljeflow ut fra filter og oljetrykk på bakerste veivlager eller løfter, hva trykket er ved pumpa er ikke så interessant, tykk olje gir høyt trykk der og lavt trykk på bakerste lager pga trykktapet den tykke oljen gir i kretsen.

Skrevet

Original oljen til S50 B32 er vel BMW 5W-30 High Performance Syntetic oil. ?! Korriger meg hvis jeg tar feil!

Det er jo ikke tvil om at det vil flowe mer 5W-30 enn 10W-60 igjennom oljekjøleren under samme forhold.

Hvorvidt andre typer 10W-60 oljer flower bedre igjennom kjøleren er jeg svært usikker på. (Kinematic Viscosity at 100 C rundt 25 på alle)

5W-30 har Kinematic Viscosity at 100 C på <12,5 som er VESENTLIG tynnere.

 

Må mest sannsynlig modifisere termostaten for høyere flow ved bruk av 10W-60 da motoren aldri var designet for så tykk olje.

Skrevet (endret)

Ja stemmer nok det med 5W high performance bmw oil.....Det avhenger litt av klima og om du trenger gode kaldstartegenskaper.

 

SAE 5W-30/40 HP var standard på E46 M3, vil tro du har det samme på E36 selv om jeg på eldre M modeller ofte registrerer 10/15W

Endret av FJPopp
Skrevet (endret)

I instruksjonsboken min står det at oljetemp kan variere fra ca 70 grader til ca nesten 170 grader, ved høyere temp vil mld bli gitt i display.

Jeg syns ca nesten (ja, de skriver faktisk ca nesten i min svenske instr.bok) 170 grader var litt høyt, men det er nå det de sier.

Endret av Kjell 645ci (tidl. Z3)
Skrevet

I instruksjonsboken min står det at oljetemp kan variere fra ca 70 grader til ca nesten 170 grader, ved høyere temp vil mld bli gitt i display.

Jeg syns ca nesten (ja, de skriver faktisk ca nesten i min svenske instr.bok) 170 grader var litt høyt, men det er nå det de sier.

Ja jeg har selv registrert det er små variasjoner utifra motor. En V8 generer litt mer varme enn en R6, og en V12 naturlig nok mer varme enn en V8 og setter krav til oljekjøling og kjølekrets deretter.

 

F.eks på M4 som jeg kjører: det BMW motoringeniørene brukte lengst tid på er designet av motorkjølingen som skal være stabil på de selv mest krevende trackdays på Nürburgring. Det var den aller største utfordringen og er det også på DKG automatkasser mht banekjøring. Det er en kjempeutfordring

Skrevet

Alltid fint å lære noe nytt, derfor hadde det vært fint om du TRF-Racing kan fortelle meg hva som er feilinformasjon, du må jo påpeke hva som er galt.

På forhånd takk. ;-)

Skrevet

Ja det skulle jeg og gjerne visst, det er fint å lære noe nytt om jeg kan og om jeg har misforstått noe så er det ok men da kan jo folk faktisk prøve å begrunne sin påstand og ikke bare vært et hvilket som helst nett-troll.

Skrevet (endret)

Jeg har heldigvis bidratt akkurat like mye som mange andre her ;)

 

S50 har kjent problem med oljekjøling ved banebruk. Jeg er ingen s50 ekspert, men det er en grunn til at "alle" modifiserer termostaten i oljekretsen, da denne bare kan bli "halvåpen" i original utførelse (så får Øyvind eller andre som faktisk har greie på s50 heller korrigere meg).

 

Dette mener jeg forøvrig var noe av det første som ble svart i tråden også? Også fortsetter men med å grave seg ei mørk grop av teorier som ikke er linket til den aktuelle motoren og dens konstruksjon.

 

5w30 er ikke "standard" s54 olje. Det var ei ganske lang liste med godkjente oljer, frem til det ble en del havarier. For de som kjenner s54 så var det her i utgangspunktet problemer med varer levert fra en underleverandør, men i denne prosessen så ble alle "godkjente" oljer fjerna fra lista, og TWS (bmw/castrol 10w60) var den eneste godkjente. Den gamle TWS olja tror jeg dog ikke finnes lengre pga for høye verdier på bla zink tilsetning (mener jeg å huske).

 

TWS olja er forøvrig på langt nær den samme som de andre 10w60 oljene fra Castrol.

 

Ellers leverte vel Mobil 1 en 1xW50 olje til s50 i sin tid som da var standard?

 

og FJPopp: Hva med å droppe nivået på frekkhet et par hakk?

Det er mye feilinformasjon i tråden, tråden fikk et godt informativt svar tidlig, som ble ignorert. Det at du elsker å ta overordende teorier, og hoste dem opp uten å ta høyde for alle faktorene som spiller inn i det aktuelle tilfellet trenger du ikke å belaste meg for. Som jeg sier, jeg er ingen S50ekspert, har ingen interesse av motoren, og selv jeg har fått med meg oljetermostat saken.

Endret av TRF-Racing
Skrevet

Jeg har heldigvis bidratt akkurat like mye som mange andre her ;)

 

S50 har kjent problem med oljekjøling ved banebruk. Jeg er ingen s50 ekspert, men det er en grunn til at "alle" modifiserer termostaten i oljekretsen, da denne bare kan bli "halvåpen" i original utførelse (så får Øyvind eller andre som faktisk har greie på s50 heller korrigere meg).

 

Dette mener jeg forøvrig var noe av det første som ble svart i tråden også? Også fortsetter men med å grave seg ei mørk grop av teorier som ikke er linket til den aktuelle motoren og dens konstruksjon.

 

5w30 er ikke "standard" s54 olje. Det var ei ganske lang liste med godkjente oljer, frem til det ble en del havarier. For de som kjenner s54 så var det her i utgangspunktet problemer med varer levert fra en underleverandør, men i denne prosessen så ble alle "godkjente" oljer fjerna fra lista, og TWS (bmw/castrol 10w60) var den eneste godkjente. Den gamle TWS olja tror jeg dog ikke finnes lengre pga for høye verdier på bla zink tilsetning (mener jeg å huske).

 

TWS olja er forøvrig på langt nær den samme som de andre 10w60 oljene fra Castrol.

 

Ellers leverte vel Mobil 1 en 1xW50 olje til s50 i sin tid som da var standard?

 

og FJPopp: Hva med å droppe nivået på frekkhet et par hakk?

Det er mye feilinformasjon i tråden, tråden fikk et godt informativt svar tidlig, som ble ignorert. Det at du elsker å ta overordende teorier, og hoste dem opp uten å ta høyde for alle faktorene som spiller inn i det aktuelle tilfellet trenger du ikke å belaste meg for. Som jeg sier, jeg er ingen S50ekspert, har ingen interesse av motoren, og selv jeg har fått med meg oljetermostat saken.

Alle S54 motorer ble i sin tid tilbakekalt grunnet feildesign på oljepumpen så hvorfor den blandes inn vet jeg ikke. SAE 5W-30 står oppført i instruksjonsboken men som du skriver er jeg selv vant med 10-15W på eldre M motorer. Du er svar skyldig flere ikke bare meg, kan ikke bare skrive feilinformasjon så bare stilne. Da bidrar du ikke med noe. Hele poenget mitt er at SAE spec er SAE spec. Kjemien sier resten

Skrevet

Du (og andre) har jo fått svar, flere ganger. Det er ingen her som er "svar skyldig". Det er ikke min jobb å gå gjennom hver minste detalj i alt som er sagt her, men det har vært presentert påstander om hvordan oljekretsen på s50 fungerer, og hvorfor den aktuelle bilen får høy oljetemp. Denne diskujsonen var full av faktafeil, og fakta er, som Øyvind også påpeker at termostaten (olje) er standard synderen på s50.

 

SAE diskusjonen får så være, den har jeg ikke lagt meg oppi, og kommer heller ikke til å gjøre det.

 

Hvor s54 kom ifra? Den ble nevnt av noen oppi her en plasse mener jeg  (deg?). Det er jo ikke oljepumper s54 er kjent for, derimot rådelager. Løsnignen var å montere lager med større klaring, og at kun TWS var godkjent olje.

Skrevet

Jeg har heldigvis bidratt akkurat like mye som mange andre her ;)

 

S50 har kjent problem med oljekjøling ved banebruk. Jeg er ingen s50 ekspert, men det er en grunn til at "alle" modifiserer termostaten i oljekretsen, da denne bare kan bli "halvåpen" i original utførelse (så får Øyvind eller andre som faktisk har greie på s50 heller korrigere meg).

 

Dette mener jeg forøvrig var noe av det første som ble svart i tråden også? Også fortsetter men med å grave seg ei mørk grop av teorier som ikke er linket til den aktuelle motoren og dens konstruksjon.

 

Mener du også at jeg vil få lavere oljetemp ved å gå fra Castrol 10W-60 til Agip 10W-60 alene?

 

5w30 er ikke "standard" s54 olje. Det var ei ganske lang liste med godkjente oljer, frem til det ble en del havarier. For de som kjenner s54 så var det her i utgangspunktet problemer med varer levert fra en underleverandør, men i denne prosessen så ble alle "godkjente" oljer fjerna fra lista, og TWS (bmw/castrol 10w60) var den eneste godkjente. Den gamle TWS olja tror jeg dog ikke finnes lengre pga for høye verdier på bla zink tilsetning (mener jeg å huske).

 

TWS olja er forøvrig på langt nær den samme som de andre 10w60 oljene fra Castrol.

 

Ellers leverte vel Mobil 1 en 1xW50 olje til s50 i sin tid som da var standard?

 

Mobil 1 Formula one 5W-50 ?? Cosworth olja fra nittitallet? :smile:

 

og FJPopp: Hva med å droppe nivået på frekkhet et par hakk?

Det er mye feilinformasjon i tråden, tråden fikk et godt informativt svar tidlig, som ble ignorert. Det at du elsker å ta overordende teorier, og hoste dem opp uten å ta høyde for alle faktorene som spiller inn i det aktuelle tilfellet trenger du ikke å belaste meg for. Som jeg sier, jeg er ingen S50ekspert, har ingen interesse av motoren, og selv jeg har fått med meg oljetermostat saken.

 

Ingen svar har blitt ignorert av trådstarter (meg) ;-)

Det store spørsmålet er om jeg vil få lavere oljetemp ved å bytte olje??  Er Castrol 10W-60 uegnet til S50? Jeg kan safe og bare åpne termostaten med en mod, da kan jeg bruke den oljen jeg vil, men hvis det holder å bare bruke OEM olje går jeg for det!

Siste alternativ vil snarlig bli testet og resultatet formidlet her :smile:

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...