Gå til innhold

Nyere bil, E91 lci vs F31 vs X1

Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

316d (F31) med original motor (116 HK, 270 Nm) er en ren spareøvelse når det gjelder drivstoff og ikke så mye mer. Jeg hadde en 318d (E46) med original motor (115 HK, 265 Nm) i nesten 10 år og ytelsene på denne bilen var praktisk talt de samme som dagens 316d. Jeg var veldig fornøyd med vår 318d Touring, men det er viktig å være klar over hva slags bil 316d er mhp. effekten. Man skal være villig til å bruke gearkassen aktivt hvis bilen skal gå nogenlunde fornuftig. Når dette er nevnt går den mer enn bra nok uten last på norske veier. Med last føler man av og til at man mangler litt effekt.

Mellomakselerasjonene i f.eks 5. gear mellom 80-120 Km/t klarer 316d på 11,8 sekunder (mer eller mindre det samme som vår 318d). 318i (F31) med 136 HK og 220 Nm klarer den samme disiplinen på 11,5 sekunder... sånn bare for å fortelle at dieselmotorer ikke alltid er de hurtigste når det gjelder mellomakselerasjoner. Forklaringen er naturligvis at dagens små BMW bensinmotorer også har en turbolader. Den store forskjellen på disse to modellene er gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring som er 0,43 liter/mil og 0,54 liter/mil for hhv. 316d og 318i.

Hvorvidt man bør chippe/tune en såpass ny bil som 316d (F31) er et valg man bør ta i relasjon til garantien på bilen. Jeg ville ikke ha gjort dette (og gjorde det heller ikke på vår bil), men folk er forskjellige... :)

Jeg tror jeg må få prøvd en slik bil. Da blir det nok enklere å gjøre seg opp en mening om det, om det er levelig eller om det blir for "kjedelig". 

At det er sparsomt på drivstoff er det nok ingen tvil om. Veldig lite bensinmotorer i F31 i mitt prisleie ser jeg, men det hadde helt klart vært interessant å prøve det. 

Nei, det kan jo naturligvis være en dårlig ide å skremme de opp under garantitiden, om det skulle skje noe. 

Kom over en på FINN der turbo og en ting til var byttet, allerede før 90.000km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår '10 E91 LCI 320xdat for halvannen måned siden ca, og er meget fornøyd. Vi har også en F20 116i M sport som vi bestilte ny. Merker at E91'en er vesentlig bedre støydempet inni enn F20'en - om dette kan ha med at det er RFT på F20 vet jeg ikke, men etter hva jeg husker ble jeg litt skuffet når jeg prøvde F31 også med tanke på støynivået. E91 LCI er virkelig bra på dette området.

Hadde vi ikke prioritert xDrive, hadde det blitt en så ny som mulig E91 320d eller aller helst 325d/325i.. Vi ga ca 230k for vår, gått 130k km, noe som jeg synes var en bra deal (ikke M sport og litt høy km stand). Jeg har fulgt med på markedet siden i fjor sommer, og prisene for E91 xdrive var faktisk på det laveste i vår, så steg de merkelig nok noe utover sommeren. Godt utstyrte M sport utgaver med riktige kombinasjoner låg til 240-260k i vår, tilsvarende biler ligger til 260-280k idag - helt merkelig! 

Jeg tror og håper at E91 LCI med xdrive og automat (aka. "norgesbilen") er en vinnerkombinasjon med tanke på tap framover, da de har tapt seg forholdsvis mye de siste årene. Tapskurven pleier vel generelt å flate ut etter 5-6 år etter å ha vært ganske bratte de første 2-4 årene.

Personlig hadde jeg styrt unna F31 316d - draget er tilstrekkelig men ikke mer. Positivt er mer plass enn E91, og nyere teknologi.

Lykke til med valg!

Da tror jeg du gjorde en god deal:) 

M-Sport skal jeg ha. Det handler mest om utseende faktisk, men også utstyr (med unntak).   O:) 

Ser jo at man kan få en bra lci 320d 177hk / 184hk til en OK pris. Kanskje er det en del prutningsmon på priser som ligger ute også. 

.....ja nyere bil og ser vanvittig bra ut, F31. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X1 var overraskende god å kjøre, og har du råd til facelift (2012 eller 13)så får du 8 trinns automaten. Men det er ikke sikkert du er ute etter automat.

Det som er så kjedelig med X1 er at de er dårlig utstyrt.. Virker som om mange knapt tør å huke av på utstyrslista når de kjøper nybil. Jeg skal ha sporsinteriør og 3-eika multifunksjonsratt, og det er det ikke alle som har, langt i fra. 

Er ikke så nøye om det er automat eller manuell egentlig.. Fordeler og ulemper med begge deler. Har hatt automat på de siste 4-5 bruksbilene faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de andre her. Før min nåværende bil, hadde jeg en F30, før den en E91 facelift.
Når dronningen skulle kjøpe ”ny” bil, ble det en E90 m-sport.  facelift

Jeg hadde aldri noe nevnverdig tull med E91’n .
Bilen oppleves bedre støydempet totalt en F3x. Personelig synes jeg også interiøret i E90 er mer solid en det som er i F3x.  (legg lett  press på plastdetaljer i F3x og alt knaker/knirker stygt) E9x er mye bedre her. Det gjenspeiler seg også under kjøring. F3x irriterte meg så mye at jeg kvittet meg med den og  skaffet en 5 serie i stede (F10).  Mitt intrykk av bygg kvaliteten på F30 ble ikke bedre av de mange små feil den pådro seg over et halvt år. Antar faceliften av F30 blir en mye bedre bil :D For den er griselekker samt størellsen er perfekt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at E9x kan sammenlignes med E30, og F3x med E36 ???  \:D/ 

Er den så ille under kjøring?? Jeg har som skrevet over her, prøvd en 2014 320dat x-drive M-sport. Hadde ikke inntrykk av at det var mye knirking og knaking egentlig. Vi har til dels ujevne veier her, og da vil vel sånt merkes ganske kjapt? 

F11 er jo heller ikke uaktuell sånn sett, men da må man ned på 11/12 modell, der de ofte har gått ganske langt. 

Noen sånt f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61540009&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den så ille under kjøring?? Jeg har som skrevet over her, prøvd en 2014 320dat x-drive M-sport. Hadde ikke inntrykk av at det var mye knirking og knaking egentlig. Vi har til dels ujevne veier her, og da vil vel sånt merkes ganske kjapt? 

F11 er jo heller ikke uaktuell sånn sett, men da må man ned på 11/12 modell, der de ofte har gått ganske langt. 

Noen sånt f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61540009&searchclickthrough=true

He he he, har hatt både e30 og e36 så ja, det er ganske ok sammenligning det der. :D 

SIkkert mange F30 som ikke knirker noe under kjøring heller, men ta og kjenn på ting i bilen. Bare juster speilet i en F30 og det knaker fælt!

Så vidt du er borti NAV delen, knaaak. Trykk på dashbordet svakt over instrumentpanelet: Knaaak, tryk litt rundt på plasten der du stiller in klima/CD (HAVC) knaak.

Når vi skulle kjøpe bil til dronningen, sjekket vi ut 4stk  F3x som forhandler hadde stående inne. Alle var helt like når det kom til støy i plastdetaljene.

I går var jeg innom en annen forhandler grunnet reklamasjon på dørhandtåket til min f10. Satt meg in i to ulike F3x samt en GT versjon.

Akkurat samme historie der, Og dette var 2013-2014 modeller. Så de har ikke gjort noen forbedringer siden 2012.

Til sammenligning sjekket jeg raskt en E90 de hadde inne fra 2009 med 149 k på tellerene, nesten dønn tyst på de samme stedene.  

Min F30 var tyst helt til den hadde rullet 50 k  Etter det kom feil på løpende bånd.

-Rust i begge seter forran (bare google det, nesten alle 3 serier fra 2012 har dette)

-Ødelagt sveis bak HVAC delen samt rust bak lufteventiline under NAV skjerm.

-Blinklys i speil sluttet fungere grunnet fukt.

-Venstre baklykt  løsnet?!

-Høyre bak lykt fikk også vann i seg og dette førte til en rekke snodige feilmeldinger.

-Problemer med bremser / ujevn fordeling samt tap av bremsekraft

-knirking/skraling i midtkonsoll

-Knirking/knaking fra NAV skjermen

-Knirking  fra instrumentpanel

-Knirking fra førersete

-Riste/skranglelyd fra under hanskerommet.

-Frontruten var feillimt fra fabrikk, knaket når det ble varmt ute under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe  :grin: 

Såpass ja.. Det var da voldsomt.. Tok en prat med en kompis som jobber på BMW, og spurte om det var kommet noen gjengangere på F30/31, og det hadde ikke de hatt inne sa han. 

Jeg lurer på om det blir en tur å prøve en 2015 F31 M-Sport 316d i morgen eller på fredag. Bare for å ha prøvd motoralternativet. Om det du lister opp over her er gjengangere, så er det vel kanskje grunn til bekymring, og grunn til å droppe den, og heller se etter E91 Lci...  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyere 316d vil oppleves vesentlig sprekere en den gamle motoren din.

Ja... det vil den nok, men ikke så mye som man kanskje skulle tro. Ytelsestallene BMW oppgir er nesten merkelig identiske med 0-100 Km/t på 10,7 sekunder for begge modellene og en topphastighet som kun skiller med 1 Km/t (204 og 205 Km/t for hhv. E46 318d og F30 316d). Den største forskjellen på bilene er at F30 316d har 6-trinns gearkasse, mens E46 318d har 5-trinns gearkasse. Dette gjør at man bedre kan utnytte momentet på F30 316d (forutsatt at man bruker gearkassen aktivt). I tillegg når F30 316d sitt maksimale dreiemomentet tidligere enn E46 318d klarer (1250 rpm vs. 1750 rpm) og holder dette dreiemomentet lenger enn E46 318d klarer (2750 rpm vs. 2500 rpm). Dermed er det god grunn til å tro at mellomakselerasjonene er signifikant hurtigere gjennomført for F30 316d, men dette er faktisk heller ikke tilfellet. E46 318d klarer 80-120 Km/t i 5.gear på 11,2 sekunder, mens F30 316d altså bruker 11,8 sekunder.

På den aller siste langturen vi hadde med vår E46 318d (turen gikk til Stuttgart og München) målte jeg topphastigheten med GPS'en til å være 208 Km/t. Da hadde bilen kjørt godt og vel 340000 Km. Jeg var derfor veldig fornøyd med hvor bra bilen gikk helt til det siste. Skikkelig BMW kvalitet... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det vil den nok, men ikke så mye som man kanskje skulle tro. Ytelsestallene BMW oppgir er nesten merkelig identiske med 0-100 Km/t på 10,7 sekunder for begge modellene og en topphastighet som kun skiller med 1 Km/t (204 og 205 Km/t for hhv. E46 318d og F30 316d). Den største forskjellen på bilene er at F30 316d har 6-trinns gearkasse, mens E46 318d har 5-trinns gearkasse. Dette gjør at man bedre kan utnytte momentet på F30 316d (forutsatt at man bruker gearkassen aktivt). I tillegg når F30 316d sitt maksimale dreiemomentet tidligere enn E46 318d klarer (1250 rpm vs. 1750 rpm) og holder dette dreiemomentet lenger enn E46 318d klarer (2750 rpm vs. 2500 rpm). Dermed er det god grunn til å tro at mellomakselerasjonene er signifikant hurtigere gjennomført for F30 316d, men dette er faktisk heller ikke tilfellet. E46 318d klarer 80-120 Km/t i 5.gear på 11,2 sekunder, mens F30 316d altså bruker 11,8 sekunder.

På den aller siste langturen vi hadde med vår E46 318d (turen gikk til Stuttgart og München) målte jeg topphastigheten med GPS'en til å være 208 Km/t. Da hadde bilen kjørt godt og vel 340000 Km. Jeg var derfor veldig fornøyd med hvor bra bilen gikk helt til det siste. Skikkelig BMW kvalitet... :)

Tror du skal prøve den aktuelle bilen, i stedet for å bare lese teorien.

BMW har flere nyere modeller som viser at tallet på papiret ikke alltid stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at F30 316d er så mye hurtigere enn BMW påstår, men motoren oppleves helt sikkert som mer smidig og lettkjørt enn den gamle M47D20 motoren gjør. Den bruker også signifikant mindre drivstoff enn den gamle motoren gjorde med praktisk talt den samme effekten. Hvis F31 320d xDrive (190 HK) er en målestokk i denne sammenhengen imponerer den motoren ikke spesielt i forhold til mye annet tilsvarende på markedet. Den er sterk i bunnen av registeret og har en fine spurtegenskaper over 3000 rpm. Den er imidlertid ikke spesielt økonomisk og den høres alt annet enn sofistikert ut når man står ved siden av bilen og motoren er igang. Vår Cactus med en 1,6 liter HDi dieselmotor har et bedre lydbilde (bløtere)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe  :grin: 

Såpass ja.. Det var da voldsomt.. Tok en prat med en kompis som jobber på BMW, og spurte om det var kommet noen gjengangere på F30/31, og det hadde ikke de hatt inne sa han. 

Jeg lurer på om det blir en tur å prøve en 2015 F31 M-Sport 316d i morgen eller på fredag. Bare for å ha prøvd motoralternativet. Om det du lister opp over her er gjengangere, så er det vel kanskje grunn til bekymring, og grunn til å droppe den, og heller se etter E91 Lci...  :-k

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=777392

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=744245

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=797322http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=796925

http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1031768

Endte med å bruke mange av trikksene beskrevet her gett, MEN det skal sies at det er ikke sikkert at ALT høres med bilen på veien og her kan forskjellene være store. Men selv dronninga mi merket knirking i F30 vår og hu kjørte på daværende tidspunkt en Honda fra 2004 med 201 200 km på teller'n. :P 

Kan godt hende jeg ikke hadde brydd meg like stort om min forige bil var eldre en ti år ++, men forige bilen jeg gikk fra var tyst (med untak av bagasjerom skjermeneren som ble byttet på garranti ,da den hadde sprekt og knirket/skranglet høyt) frem til dagen den ble solgt med over 90 000 km kjørt.

Min F30 var som sagt tyst til 50 k.

min E39 var mer eller mindre tyst til den dagen den ble solgt. Jeg kjørte den fra 34 000 km til 149 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha gått for en 325d eller 325i av e91 hvis jeg var deg. Prisfallet på en 316d f31 vil være større etterhvert enn en rekkesekser. Mesteparten av verditapet vil en e91 ha hatt, og 316 er ikke akkurat veldig ettertraktet. Du vil også få ganske bra utstyrte modeller med 3 liters diesel eller bensiner.

Jeg gikk for en 325i e91 og er utrolig fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...