Gå til innhold

Import av BMW E38 L7 (750iXL) - IMPORTERT.


Kjeid
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lenge sett etter en E38 L7, men disse viser seg å være meget vanskelige å finne en "riktig" utgave av i nærheten.
Har prøvd å finne i vanlige importland som Tyskland, men finner ikke noe jeg er interessert i til salgs. En av de "riktige" jeg finner til salgs på nettet er en BMW L7 750i i Dubai, UAE.

Bilen er jo da en L822A GULF VERSION, og jeg lurer på om dette vil føre til problemer med registrering i Norge på noen måter.
Jeg kommer neppe til å bruke bilen på vinterstid, så om det ikke er varmeapparat er ikke dette et problem for meg.

Ellers er det noen som har erfaring med import fra Asia?
Jeg har funnet et firma som kan frakte bilen til Hamburg i container, samt ta seg av alt papirarbeidet med eksport fra UAE.
Når jeg da får bilen i Tyskland, er det mulig å ordne tyske tollskilter uten at bilen har blitt eksportert av Tyskland?

 

(Edit: L7 er importert fra Nederland: http://bimmers.no/topic/802463-bmw-l7-750ixl-norges-eneste/ )

post-61186-0-89003400-1442695691_thumb.j
(Illustrasjonsbilde)

Endret av Kjeid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror papirarbeidet kan bli en mølle men så lenge du får noen til å ta det så bør ikke det være en bekymring. Vet om flere biler som er blitt importert ifra Sudi Arabia så det lar seg jo gjøre :) Ellers så tror jeg bilen må være registrert i Tyskland for å kunne få eksportskilter, men du kan vel i prinsippet kjøre på Dubai skiltene i 30 dager så fremt bilen er tollet inn i Norge. Forsikring ordner du bare på bilens chassisnummer frem til du får på norske skilter :) Når dette er sagt så kan du få litt styr med Biltilsynet med å få norske skilter på bilen da det sikkert ikke foreligger noen typegodkjenning på en L7 i Norge. Derfor kan det være lurt å ta seg bryet med å registrere den i Tyskland før du tar den til Norge, da plikter Biltilsynet å registrere bilen i Norge da den har vært registrert i ett annet EØS land.

Ellers må jeg si tøft valg av supergrom bil, kjør på og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også funnet et bra alternativ her i Europa, men kilometerstanden gjør meg usikker. Noen som har erfaring med M73 motorene?

Bilen har gått 211 000 km, noe som jeg synes er mye. Selger opplyser at bilen i hele sin levetid har vært brukt som sjåfør-bil for en milliardær. Den har servicehefte hele veien, og alt av vedlikehold er gjort på verksteder. Bil og interiør er strøkent.

Bilen har ifølge selger hatt en sjåfør siden den var ny, og han har tatt meget godt vare på bilen. Aldri kjørt hardt på kald motor osv. Bilen bruker verken olje eller vann.

Er det noe jeg burde vurdere?

Bilen skal ikke være bruksbil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si, uten at jeg kan noe om m73 motoren, kilometer ikke betyr alt.

Og om bilen ser bra ut, er den som oftest det.

Komplett servicehefte høres jo bra ut.

Mener også at det er positivt at bilen er i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer og kan dokumenteres det selgeren av bilen i Europa sier så vil jeg mene at det ikke er noe å lure på, bruksmønsteret later jo til å være helt perfekt. 211 000 km er ingenting på en E38 og iallfall lite på en M73 maskin, dette er overdimensjonerte saker før turboer og annet tull gjorde seg gjeldene.

Også må man ikke se seg blind på kilometerstand, jeg ville mye heller hatt en bil som har gått 280 000 km med strøken servicehistorikk enn en som har gått 180 000 km med tvilsom historikk. Glem heller ikke at jo høyere kilometerstanden er jo større sjanse er det for at den er ærlig i det minste, ikke kult med en bil hvor tellern viser 120 000 km mens bilen har gått 350 000 km :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var på jobb et år i Dubai og flere kollegaer tok biler til sverige og Norge.. så det blir ikke noe problem.

 

Gulf spec betyr vel bare at det er større tank med frostvæske og bilen har bedre kjølekapasitet.

Men det da f.eks mangle varme i seter på mange av disse bilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...