Gå til innhold

Gearing x5

z3 ja
 Share

Anbefalte innlegg

Automat i. 2001 x5 girer ned når bremse brukes ved kjøring nedover bakke. Henger og noe på høytturtall før den girer opp. Kasse er ca gått 20 000 etter montering var ny da. Hva kan gjøres er det feilkoder som ligger inne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat i. 2001 x5 girer ned når bremse brukes ved kjøring nedover bakke. Henger og noe på høytturtall før den girer opp. Kasse er ca gått 20 000 etter montering var ny da. Hva kan gjøres er det feilkoder som ligger inne ?

At den girer ned når du bremser i nedoverbakke er vel helt normalt, det gjør også min 2003 E46. Dette er vel for å hjelpe med motorbrems. Det har jeg i alle fall alltid antatt, men det er mulig jeg tar feil? Sikkert andre her med erfaringer rundt dette. Ang henging på turtall før den girer opp, kan være det ligger feilkodder, men kan også være det hjelper å slette adaptations, dettte kan noen med kodeutstyr hjelpe deg med.

Endret av BrilleBjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min girer også ned når jeg rører bremsen i nedoverbakke. Jeg har en E39 530D. Det skal være sånn.  At den henger på høyt turtall før den girer opp så gjør min også tidvis det, ihvertfall i DS. Gjerne etter å ha rent ned en bakke på motorbrems eller hvis en ikke gir nok gass eller når motor ikke er varm. Tror ikke der er noe galt, min har iallefall alltid vært sånn, både før og etter overhaling. Sikkert softwaren som er sånn.

Jeg har ingen feilmeldinger på girkasse. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også lik, ikke alltid men ofte girer den ned i nedoverbakke. Av og til uten at jeg trykker på bremsen, sånn jeg opplever og holde konstant 60..nesten sånn jeg begynder og lure på om bilen tenker selv..

Og den kan av og til henge på turtall også, kommer an på situasjonen og hvordan den girer kontra hvor mye jeg gasser osv. Jeg tror heller ikke den girer mens du svinger.. Det har jeg opplevd mange ganger. Tror dette er en sikkerhetsfunksjon..

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare bekrefte at dette høres normalt ut.

Min E87 og konas F25 girer også ned hvis jeg bremser i utforbakke. Leste en gang at dette er helt bevisst lagt inn i styringen av automatkassa. Min henger også på høyt turtall noen ganger, oftest når kassa ikke er helt varmkjørt eller jeg har holdt på med litt aktiv kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og aktivere girbrems ved å hive den over i sportmodus i nedoverbakke, den vil gire ned til et høyere turtall og være klar til rask nedgiring ved behov. Brukte dette aktivt når jeg kjørte med Eserier og steptronic-kassen i nedoverbakker. Det at den henger litt på turtall er at den ikke har kommet seg helt ut av "programmet" den setter seg selv i, enten det er sport eller motorbrems med pedal. Grunnen til at jeg aktivt brukte sportmodus er at når du skifter tilbake til "drive"/normal så girer den ned med en gang og henger ikke på turtall lengre noe jeg til tider fant litt irriterende. På de nyere modellene går dette en del kjappere og er ikke så irriterende. Som andre skriver kan jeg heller ikke si dette høres unormalt ut.

Endret av KRapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...