Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Tror nok uansett hva du velger at du vil bli fornøyd. Jeg kjører TRF sitt oppsett og er positiv til det, andre bruker ESS o.l. og de er også fornøyd. Så det koker ned i bunn og grunn til hva du ønsker selv.

 

Fjerning av DPF er å anbefale slik jeg har forstått TRF, pga når en henter ut mer effekt så øker temperaturen og DPF er ikke akkuratt kjent for å ha god luftflyt (70% av motstanden i eksosanlegget sitter her?).

 

Man kan få litt røyk ved pådrag, men er sjeldent jeg merker dette selv. Er hvis jeg har putret rundt i lav fart over lenger tid og tråkker flat pedal. Ryker gjerne i 1-2 sek også er det ferdig. Blåser rett og slett bare rent det som har samlet seg.

Endret av Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i dette. I hovedgrunn er det fine biler med gode kjøreegenskaper og fine motorer. De trenger gjerne litt trim for å komme til liv og man blir sikkert fornøyd uansett hvilken seriøs aktør man bruker og uansett om man har 260 eller 280hk....

 

Snakket med ESS i dag og det er anbefalt og fjerne DPF, spesielt hvis det var en god det kilometer på filteret. Du får også en del mer power i toppen av registeret.

Men i mitt tilfelle hvor DPF ble byttet forholdsvis nylig så var det bare å kjøre på dette.

 

Jeg må si at det med røyk av eksos ikke tiltrekker meg men når filteret begynner å ta kvelden en eller annen gang så blir det nok en DPF fjerning her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 525DA er kjørt bare 92.000km så filterert har nok enda 100.000km igjen før det er ferdig.

 

Jeg liker å bli forklart hvordan ting fungerer. Å få bilen tunet hos en som er entusiast er klart å foretrekke. ESS har drevet med BMW i mange år og har altid vert imøtekommende og behjelpelig da jeg hadde Z4 med kompressor. Men TRF virker å være enda mer entuasiast på dieslene til BMW, noe som er litt kult!

 

Får komme meg til Norge å se og teste nybilen så får vi se til bortimot sommeren. Greit å bli kjent med effekten som er før man går for mer...så føler man kansje økningen bedre...

 

Vurderer CIC installasjon også og alt koster penger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 525DA er kjørt bare 92.000km så filterert har nok enda 100.000km igjen før det er ferdig.

 

Jeg liker å bli forklart hvordan ting fungerer. Å få bilen tunet hos en som er entusiast er klart å foretrekke. ESS har drevet med BMW i mange år og har altid vert imøtekommende og behjelpelig da jeg hadde Z4 med kompressor. Men TRF virker å være enda mer entuasiast på dieslene til BMW, noe som er litt kult!

 

Får komme meg til Norge å se og teste nybilen så får vi se til bortimot sommeren. Greit å bli kjent med effekten som er før man går for mer...så føler man kansje økningen bedre...

 

Vurderer CIC installasjon også og alt koster penger :smile:

Nå skal sant sies at mitt DPF var modent for utskiftning etter 105k km (lekkasje i fleksileddet). Kunne være at det gikk an å lappe litt midlertidig, men ville komme lekkasje igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min DPF trengte skift ved ca 100k, noe som var "vanlig" i følge verksted. Jeg ville ikke basert meg på at det holder 200 000km selv om det er mulig :-)

Helt enig at det er gøy med entusiaster som deler felles interesser!

Blir spennende å se hva valget faller på ved trim når den tid kommer :-)

Skal ta en dyno test av min over nyåret tenker jeg så har du i alle fall bevis på hva du kan få med mitt oppsett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert store variasjoner avhengig av kjøremønster, trim etc. Og det er antatte verdier, ikke nødvendigvis at det stemmer.

Samme med bremser og service intervall, bilen antok alltid at det var 60 000km til de skulle skiftes men det skjedde alltid noe en god stund før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en 525dat E61 04 som har rullet 334tkm denne har fått en liten lekkasje i flexi bendet ut fra DPF. Tenkte å fjerne DPF og evt. Cat. i samme slengen..

Motor/gir og turbo virker i bra stand men hva tenker folk om tuning med denne km standen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trf har vel ikke frarådet det, slik jeg forstår det. Men anbefaler nok kanskje de vanlige 230-240 hk. Istedenfor 260-280 hk som enkelte andre mener de har. Da begynner man å pushe grenser rimelig bra.

Jeg merker selv på min bil som er original, at den gir ikke full pupp før 3500 i 3.gir og videre oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på google tidligere i dag om 525D tuning. Kom da innpå siden OBD Perfomance, noen som har erfaringer med dem?

Sendte en forespørsel og han kom med 2 muligheter ca 240hk og 480nm eller 280hk og 580nm. Han mente det var uproblematisk å tune til 280hk grunnet bilen var helt lik 530D, drivlinje og alt. Men med en rask reserch finner jeg jo ut at blant annet girkassen er anderledes. Jeg tviler da litt på kompetansen når de påstår ting som ikke viser seg å være sanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at han ikke vet at girkasse ikke er lik, men når man som tuner ikke har fått med seg at det er _betydelig_ forskjell på dyser.. vel ja..

 

Det handler ikke så mye om hvilken peak effekt man kan ta ut, men vegen dit. Man er svært begrenset på hvilket dreiemoment man kan ta ut på lave og middels turtall grunnet kassa. Vi gir fortsatt folk en variant av vårt Steg 2 til automat, men da med betraktelig begrenset dreiemoment på lavt og middels turtall, som fører til en veldig lineær effektutvikling, litt som en bensinbil. Det er ofte ikke det folk er ute etter når de kjører diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at han ikke vet at girkasse ikke er lik, men når man som tuner ikke har fått med seg at det er _betydelig_ forskjell på dyser.. vel ja..

Det handler ikke så mye om hvilken peak effekt man kan ta ut, men vegen dit. Man er svært begrenset på hvilket dreiemoment man kan ta ut på lave og middels turtall grunnet kassa. Vi gir fortsatt folk en variant av vårt Steg 2 til automat, men da med betraktelig begrenset dreiemoment på lavt og middels turtall, som fører til en veldig lineær effektutvikling, litt som en bensinbil. Det er ofte ikke det folk er ute etter når de kjører diesel.

Ikke for å ødelegge tråden, men hvordan blir en e46 320d med common rail motoren. Tenker da på steg 2. Vil effekten og momentet bli veldig lavt på lavt turtall? Tenker å ta kontakt med quickfix iløpet av måneden angående omprogrammering. Må bare ta eu kontroll på bilen først, tilfelle det blir noen kostnader der. Frister som sagt veldig med steg 2, men ettersom jeg har automat og vil beholde ett godt drag på lavt turtall så lurer jeg på om steg 1 er nok.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander vi epler og bananer. Hegg unngår derfor å svare i denne tråden for ikke å skape forvirring. Men for å presisere, svaret over gjelder kun biler med den aktuelle automatkassa. Din er ikke en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...