Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en x4 2016 modell. To ganger nå i høst har jeg opplevd at alarm er blitt utløst etter at webasto er aktivert. Sist i morges hvor webasto gikk ca 5 min før alarmen begynte å hyle. Slo av alarmen og webasto gikk tilsynelatende normalt etterpå. Utetemp ca 4 grader. Har noen vært borti dette før?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

har ein e39 530D der webasto fungerar når bilen går/kjøyrer men slokknar når eg skrur av tenning.

Stiller inn timer på Aux.heater men når webasto skal starte er det kun kupevifta som går når bilen ikkje er starta. 

Nokon som kjenner til dette? :)

Endret av Kval3n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Dukket opp enda en webasto på arbeidsbenken min.. :lol: Fikk den for 200 kr frå en kompis. :P Thermo top V. 

Skulle fungere. Med eksos potte og innsugsluft-demper. Sto bmw på brakettene, men ingen bmw delenummer på brenneren annet en webasto sitt eget merke. 

Mulig det har vært nevnt før her, men hvilke bmwer bruker TT V? Den er fra 2011,12,13.. F10 kanskje? 

Det store spørsmålet er om det er mulig og kjøre den uten at den er tilkoblet bil.. Nesten sånn jeg tviler. Men for undersøke litt nærmere. :)

 

IMAG0382.jpg

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen ikke vil betale 3799,- ink mva for den originale Webasto pumpen med delenummer 64129227715, så kan man  heller kjøpe en annen pumpe med varenummer 64216917700 til den nette sum av 1851,- ink mva.

Det eneste man må gjøre i tillegg er å kjøpe denne kontakten og klippe av den originale som står på ledningen til webasto pumpen og sette den jeg linket til på.
Samt så må du flytte over slange tilkoblingene fra den webasto pumpen som står i bilen til denne.

Original pumpe utseende:

2310-thickbox_default.jpg

Den andre originale BMW pumpen, men med feil kontakt og feil slange tilkoblinger:

Additional-water-coolant-pump-64216917700-6917700-22226762_1-720x720.jpg

Kontakten som du trenger for å kunne bruke den andre pumpen.

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Det er kun kjørevarmer på din bil. Du kan kode om til å bli en parkerinsgvarmer. 

Du har bare aktivert independent ventilation i navi, da du mangler independent heating. 

Takk for svar.

Då er det vell berre å få ein time hjå verkstad sidan det er snakk om koding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har en 02 X5 E53 diesel med webasto, men får ikke denne til å gå. får liv i den ved å sette strøm på pol 1 som jeg har lest, men stopper igjen etter kort tid. Har byttet hele webastoen med en annen fra en annen x5 uten at dette ser ut til å hjelpe. Lurer på om den ikke får diesel, dat jeg tok av diesel slangen kom det ikke noe søl eller noe.

Noen som vet hvor denne pumpa sitter og om den er lett å finne eller om den har egen sikring som må sjekkes?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpen skal lage tikke lyd når den er aktiv. Den henger nok litt lenger bak enn midten under bilen på førersiden. Det er samme sikring på dieselpumpen som på webasto. 

Hvor lenge er det liv kan webasto? Skiftet du vannpumpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, stiga77 skrev:

Hei

 

Har en 02 X5 E53 diesel med webasto, men får ikke denne til å gå. får liv i den ved å sette strøm på pol 1 som jeg har lest, men stopper igjen etter kort tid. Har byttet hele webastoen med en annen fra en annen x5 uten at dette ser ut til å hjelpe. Lurer på om den ikke får diesel, dat jeg tok av diesel slangen kom det ikke noe søl eller noe.

Noen som vet hvor denne pumpa sitter og om den er lett å finne eller om den har egen sikring som må sjekkes?

 

Det kommer fint lite diesel ut når du tar av slangen. Pumpa pumper veldig lite. :)

Men etter den stopper, får du liv i den igjen på samme måte? Eller er den helt dø da? Og hvor lenge går den før den stopper? 

Kjenner du varme på slangen frå den, eller inn på torpedoveggen? :)

En diagnose kunne sansyneligvis kunne sagt noe om problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannpumpa går det kjenner jeg, så den er ikke problemet.

Etter den stopper får jeg ikke liv i den igjen, med engang ihvertfall.

Den tenner ikke, blir ingen varme, det kom ikke en dråpe diesel når jeg løsna slangen. Så tror det må være dieselpumpa. Har lett under hele venstre siden av bilen, der er den ikke. Går bare rør under der, så pumpa må ligge en annen plass. Kan heller ikke høre at pumpa går, når webastoen prøver å starte.

Skal prøve å ta løs slangen og tvangs starte webastoen litt senere for å se om det kommer diesel i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du ser her, så ser det ut som pumpa kan ligge langt bak, kanskje nesten midt på bilen forran tanken.. Eller på en av sidene. Litt vanskelig og bedømme ut i fra dette bildet.

Men den ligger ikke der den ligger på E39 hvertfall, som er under førersetet. :)

 

Pumpa skal høres rett etter du har startet, etter vifta har blåst litt. Så skal den begynne og tikke sakte. :)
Ja, ta av langen og prøv og start. Er ikke mye som kommer ut når pumpa tikker, bare en ørliten skvett for hvert klikk, ikke en halv teskje en gang. :)

Hvor bor du foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også teste pumpa ved å ta av kontakten og koble til strøm direkte, har ingen betydning hvor plus og minus går. Da vil den starte og det vil etterhvert (hvis det er mye luft i systemet) bli pumpet diesel ut av slangen vew Webastoen (har du Rheingold skal du også klare å starte pumpen derfa uten å ta av kontakten). 

7 minutter siden, Alpejohn skrev:

Husk at pumpa skal ha pulser, hjelper ikke å sette strøm på, du må pulse for at den skal pumpe. :) altså på av på av osv. :)

Da kan du koblen den tilbake til Webastoen igjen. Problemet med Webasto er at når det kommer problem felere ganger så vil den til slutt ikke starte før disse feilenen er slettet. Om det går å ta ut sikringen eller det må slette via diagnose er jeg usikker på. 

Jeg hadde problem etter at jeg byttett glødeplugg, brenner og pakninger, masse feilmeldinger om kortslutning etc. Men det viste seg at det bare var så mye luft i dieseltilførsel at når jeg fikk luftet den (koblet av slangen på Webasto, startet den fra Rheingold, så diesel bli pumpet ut, koblet den på igjen). Så slettet jeg aller feilkoder og satt på timer og alt fungerte. Sier ikke at det er det som er problemet her, men mye luft kan lage trøbbel, og har den først stoppet nok ganger så vil den ikke starte før feilkoder er slettet er min erfaring.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...