Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan det er på F31, men på andre BMW touring-modeller er DAB-antennen for Band III (som benyttes i Norge) i sideruten bak. Band L som sitter i haifinnen benyttes ikke her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for tipset. Jeg sjekket opp det med sidevinduer. På F31 er det ingen forskjell på vinduene på (ellers like) biler med og uten DAB. Det ble undersøkt på biler med produksjonsmåned juli 2016. Det er selvfølgelig en mulighet for at antennen er innebygd i alle utgaver både med og uten DAB, men BMW har en tendens til å lage ulike varianter av deler. Hvordan er det med antennepluggen som skal inn i DAB enheten? Er den lik på FM og DAB? Jeg tenker at hvis den er lik så er det større sannsynlighet for at det kan holde med å skifte antenne og antenneforsterker slik jeg beskrev i forrige post.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut O E61 skrev:

OK. Takk for tipset. Jeg sjekket opp det med sidevinduer. På F31 er det ingen forskjell på vinduene på (ellers like) biler med og uten DAB. Det ble undersøkt på biler med produksjonsmåned juli 2016. Det er selvfølgelig en mulighet for at antennen er innebygd i alle utgaver både med og uten DAB, men BMW har en tendens til å lage ulike varianter av deler. Hvordan er det med antennepluggen som skal inn i DAB enheten? Er den lik på FM og DAB? Jeg tenker at hvis den er lik så er det større sannsynlighet for at det kan holde med å skifte antenne og antenneforsterker slik jeg beskrev i forrige post.

 

Bilen min skal få byttet NBT om ikke så lenge. Da får jeg erfart om det trengs flere kabler, antenner etc for DAB+. Har foreløpig bare FM radio og business navi, så dette blir spennende! 

gir deg tilbakemelding så fort dette er gjort. Nysgjerrig på om det allerede ligger grunnlag for DAB+ i bilen, eller om det må bygges inn. Har i alle fall kjøp NBT med DAB+ og internett, proff navi etc. Så har i alle fall riktige deler. Gjenstår som sagt bare biten med å åpne dash, midtkonsollen etc. og se om det faktisk trengs noe mer.

Får hjelp av en alle tiders kar som har sagt at NBT + Emulator er alt jeg trenger... så antar at det er grunnlag for DAB+ i bilen fra før av. Så jeg ANTAR at det er det, men JEG kan i alle fall ikke si noe med sikkerhet enda xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On søndag 5. mars 2017 at 9.55, Napoli skrev:

Da fikk Bavaria Arendal svar på hvilken løsning som skulle fungere på F20en min - og det var å bytte HU. For den nette sum av 16 000,- er det heeeelt uaktuelt.

Så da blir spørsmålet - hva anbefaler folk til 2013 CIC?

Har montert Kufatec i 2012 F20 med CiC, Dette fungerer utmerket.

Kufatec enheten er plassert ved sikringsboksen under bagasjerommet, og antennen på bakruten.  Viktig at antennen ikke krysser noen av varmetrådene - da forsvinner signalet.  Fant beste antenneplassering med å bruke en DAB mottaker hvor jeg kunne lese av signalstyrken.  Følsomheten føles bedre enn på vår F11 med original DAB.

Kodingen gikk av seg selv, og antar dongelen kan brukes igjen hvis "CD skifter" forsvinner.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Oppdatering:

Hvis jeg skal legge opp til helt original DAB+ i min bil med nye H.U'en så må jeg ut med MINIMUM 7800,- og dette er med personlrabatt, noe man ikke akkurat er garantert å få kjøpt deler for... :S 

så, dermed er spørsmålet mitt. Jeg har jo ny H.U med DAB+ integrert i enheten, men mangler LDVS kabler og DAB+ antenne. Kjenner ekspertisen til noe som kan kobles direkte inn i H.U sine Kontakter som da gir mottak for DAB+ kanalene inn i iDrive systemet?

dvs. Jeg leter etter antenne og kabler som kan stikkes rett i nye H.U'en som IKKE koster 7800+++++

takker på forhånd for svar! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, awt skrev:

De aller fleste uoriginale antenner kan plugges rett inn i den originale enheten.

None anbefalinger når det kommer til hvilken antenne jeg bør velge? Spesielt med tanke på at jeg helst vil gjemme den (og ikke ha noe klistret på. Rute eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å kjøpe ny antenne forsterker og 2 nye LVDS kabler.( Ettermontert NBT m/ DAB+.)

LVDS kablene må gå fra HU-H til antenne forsterker. Farge koden LVDS kablene på DAB+ er grønn og gul.

Lagde ny K-Can krets fra JBE til antenne forsterker og hentet strøm fra FRM.

Simple as that.👍

Edit: Alt for å ikke ha ekstra gadget i bilen. Stakkars folk...IMG_9277.JPG.7bdc0f66144f00ec916d41e587e661af.JPG

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lagunilla skrev:

Det jeg gjorde var å kjøpe ny antenne forsterker og 2 nye LVDS kabler.( Ettermontert NBT m/ DAB+.)

LVDS kablene må gå fra HU-H til antenne forsterker. Farge koden LVDS kablene på DAB+ er grønn og gul.

Lagde ny K-Can krets fra JBE til antenne forsterker og hentet strøm fra FRM.

Simple as that.👍

Edit: Alt for å ikke ha ekstra gadget i bilen. Stakkars folk...IMG_9277.JPG.7bdc0f66144f00ec916d41e587e661af.JPG

Du har en veldi bra løsning, men det er sånt fagspråk som skiller sånne som meg fra gutta som virkelig kan noe! Jeg er helt blank på det her 😂 Skjønte omtrent ikkenoe. 

Ny antenneforsterker? Den som er for FM tar vel kanskje ikke inn de frekvensene som kreves for DAB+..?

antenneforsterkeren ligger et sted bak i bilen eller? Siden (sånn jeg har forstått det) FM antennen ligger på bakruten fra før.

Alle de adapterne, ledningene, antennene etc. Ser virkelig ikke ut! Utrolig at folk faktisk må tvinges over til det her for å kunne høre på de større kanalene som ikke har like mye reklame og støy som mange av de lokale lider av ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke har lest igjennom alle 29 sidene her. Men har ett aldri så lite spørsmål. Om man skulle velge å hive i CIC eller NBT med dab+ funksjon i så må man jo få hentet DAB+ signal ifra en plass, originalt så skjønner jeg at DAB+ antenna sitter i høyre bakvindu, og at dette er en ting som fort koster deg 5000,-+++. Klarer man ikke å koble opp en aktiv antenneforsterker opp på standard FM antenne slik man kan bruke denne til å hente DAB+ signal?

 

Ser nå at viss jeg bare hadde lest litt lengre opp på den siden hadde jeg sluppet å brukt tid til å skrive denne posten :oops::oops::oops::oops::oops:

Endret av ErikTveit
Lukket opp øynene og fikk med meg forrige post
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎/‎22‎/‎2016 at 11:17 AM, awt said:

Jeg vet ikke om enhetene med DAB+ har større sannsynlighet for å feile, eller om jeg og @Saltkjelen rett og slett har hatt uflaks, men det er nok noe man generelt bør ha i bakhodet ved kjøp av brukte enheter.

Man får kjøpt ny CIC med DAB+ ja, men dette er som nevnt enheter til andre modeller enn e6x.

Har forøvrig laget denne veldig forenklede oversikten:

Skjermbilde 2016-11-22 kl. 10.54.31.png

Da har jeg kjøpt CIC med DAB+ radiodel.

Jeg har da et par spørsmål vedrørende installasjon:

For I-drive unit må det lages en større åpning i trimplate og konsoll.

1. Lar det seg skjære ut i selve konsollen eller anbefales det å få tak i en som er fra en nyere bil med CIC?

2. Trimplaten må også lages større hull. Ser det er en i UK som skjærer disse ut er det noen som gjør dette i Norge?

3. Er brakettene for å feste i-drive unit lik for begge?

CIC2.jpg

CIC1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man kan fint skjære

2. @SweetBMW mener jeg har fått gjort dette et sted. Alternativet er å kutte selv, og så bruke en ramme fra e63/e64 6-serie.

3. Om du tenker på selve hovedenheten/spilleren er alt av fester likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, awt said:

1. Man kan fint skjære

2. @SweetBMW mener jeg har fått gjort dette et sted. Alternativet er å kutte selv, og så bruke en ramme fra e63/e64 6-serie.

3. Om du tenker på selve hovedenheten/spilleren er alt av fester likt.

Jeg tenkte på denne

cic3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...