Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg jobbet mer med Fistune montering i min E61 CCC. Får det ikke til å funke skikkelig. Når jeg velger autostore er det som den søker men viser kanalene bare et øyeblikk før de forsvinner og ender da med å lytte på den første kanalen i katalogen. Blir mye NRK jazz.. Har lagt ved en snutt som viser hva som kan skje når jeg trykker på en av katalogene.

Unntaksvis så blir kanalene stående og da fungerer alt meget bra med fin lyd og kjappe kanalskift. Klarer da også å lagre kanaler. Trodde først det var dårlig antenne, men har forsøkt med en annen (fakra) som hang utenfor bilen (med god jording) uten at det blei bedre. Har også forsøkt med en annen fistune modul med samme resultat.

Noen som har noe tips om hva som kan være problemet? Ville vært kjempetakknemlig. Knotet lenge med dette nå.

Er en 525 E61 produsert mars 07 (aller første facelift) Har koblet meg på bluetooth modul bak

 

.20170512_151236.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør kjapt istedenfor og lete gjennom 38 sider. Hvilken dab er mest anbefalt for e-61 06 modell? Med CD veksler og navigasjon. Hadde hatt lyst på en med Bluetooth for musikk avspilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dension gateway som har Bluetooth mulighet intillegg. Men den ene jeg har montert fikk jeg ikke dab til å virke. Men skal se på den igjen snart og se om det er noe kodingsproblem da installasjonsveiledningen kun sa det måtte legges til mp3 og iPod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå faktisk lykkes med å montere og kode inn en Mobridge DAB+ i min 2010 F10.

La til 655 i VO med E-sys, men da fikk jeg bare aktivert satellite radio uten at den fikk kontakt med Mobridge.
Så gikk jeg inn i HU_CIC og fant en enhet i modulen som het SDARS EXBOX. Denne var satt til inbox. Satte denne til exbox og kodet modulen.

Da fikk jeg kontakt med Mobridge!!  Fungerer perfekt!

 

20170606_235734.jpg

20170606_235805.jpg

Endret av Espebrat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk @Espebrat, da er det liten tvil om hva som er det beste valget på alt av CIC. :)

@Maxmek, disse integreres knapt, og fungerer best til biler som ikke har andre muligheter. De kan kun betjenes med knappene på rattet (og ikke selve spilleren), samt at den kommer opp som en FM-kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.1.2017 at 20.48, Walkabout skrev:

For dere som kan streame blåtann i bilen, men ikke har DAB, så er appen Norsk Bilradio helt genial. I alle fall funker det helt perfekt hos meg. Man velger sine favorittkanaler også kan man bruke bilens knapper til å bytte mellom kanalene. Til og med artist og sang kommer opp (evt. radioprogram). Helt suverent😊

IMG_1011.PNG

IMG_1012.JPG

 

On 31.1.2017 at 18.46, Maxmek skrev:

Hei, finner ingen app i "Play butikk" for android som heter "Norsk bilradio" har den et annet navn for android??

Må henge meg på hyllesten av denne og lignende radio-apper. Etter 5 minutter skjønner du hvorfor DAB er en blindvei. Bare fungerer overalt hvor det er WiFi eller mobildekning. Lydkvaliteten er bedre. Bytte av kanaler skjer uten forsinkelse. Alle kanaler tilgjengelig hvor enn du er i verden. Er du på Bali og skulle hørt noe på Studentradioen Bergen, så fungerer det like enkelt og greit som om du var i Bergen.

Antar det er denne appen @Walkabout bruker? Finnes nå både for iOS og Android. Selv har jeg brukt Min Radio Norge for Android en stund, virker mer moden (testet kun Androidutgavene). Den har også full Bluetooth-integrasjon, eller plugg den i Aux om du ikke har Bluetooth. Ment for bilen, men så enkel og genial at den brukes overalt nå.

RIP DAB.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nyansere bildet av Dab så hadde jeg og guttungen tur fra Bodø til Harstad i helgen. Og på turen hørte vi (jeg) stortsett på dab. Noen få plasser falt signalet bort, men snakk om sekunder. Før har det på FM vær skurr og skurr og borte og så tilbake. Ikke særlig behagelig å høre på skurret.. 

Men mange av disse milene vi kjørte har det ikke vært 3g/4g dekning, så det har ikke vært mulig å streame noe særlig. I tunneller der Dab dekningen ikke er etablert enda switchet jeg til Media, dvs telefonen og Spotify.

Ja, lydkvaliteten er bedre andre plasser. 

Men, vi kan ikke bruke nettradio som eneste media i bilene da det ikke kan motta nødmeldinger. 

Og i mange tilfeller hvor jeg har kjørt på avsidesliggende fylkesveier hvor FM tidligere har vært fraværende er det nå glimrende Dab dekning. 

Dette er et nasjonalt samband, og skal fungere over hele landet. Ikke bare der de aller fleste bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vesentlig poeng for meg er at radioen starter med en gang man setter seg i bilen, og den fungerer også uavhengig av hvem som kjører, eller hvilken mobil man evt. har.

Ja, jeg vet at bluetooth-streaming også kan starte av seg selv, men det fungerer likevel ikke likt.

Nå som jeg har original DAB-radio med originale antenner synes jeg det fungerer veldig bra. Det er noen få steder den faller ut (evt. switcher til FM, men det forsvinner jo snart), men det er ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, awt skrev:

Et vesentlig poeng for meg er at radioen starter med en gang man setter seg i bilen, og den fungerer også uavhengig av hvem som kjører, eller hvilken mobil man evt. har.

Ja, jeg vet at bluetooth-streaming også kan starte av seg selv, men det fungerer likevel ikke likt.

Nå som jeg har original DAB-radio med originale antenner synes jeg det fungerer veldig bra. Det er noen få steder den faller ut (evt. switcher til FM, men det forsvinner jo snart), men det er ikke ofte.

Er vel ikke tvil om at original DAB er det beste (i motsatt fall ville det jo vært meningsløst å bruke milliarder av kroner på noe som er dårligere). Men for oss som ikke har DAB, synes jeg nettradio er en langt bedre løsning (rent økonomisk sett) enn å bruke 5-7000 kroner på ettermontert DAB. Kan bruke de pengene på noe annet fornuftig, selv om jeg må trykke på en ekstra knapp når jeg setter meg i bilen :) 

Stemmer at det er appen jeg bruker @Basse Lusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv appen er et glimrende alternativ, og skjønner godt at folk bruker den, men slik @Basse Lusk legger det fram kan man jo like gjerne legge ned DAB grunnet slike løsninger, og der er jeg ikke enig. For min del fremstår den som et godt alternativ, men ikke en erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...