Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, BMW-kar skrev:

Men om noen vet hvordan jeg kan få brukt den originale dab antennen ville det vært flott. Kablene til denne går gjennom bagasjerommet, men det er vel flere antenner i haifinna, GPS? FM/AM? Så hvordan finne rett kabel for å kutte seg innpå. Regner med at det finnes noen som tar på seg å montere plugg på kabelen etter innkappingen.

Hei.

Etter det jeg kan finne ut så er likt på din bil som på min 7-serie.
Du har en antenneforsterker som ligger i taket ved bakruta. Der er det en DAB bånd III fakra kontakt som går derfra og frem til radio/headunit.
Denne kabelen kan du koble fra og så trekke en ny fakra kabel fra antenneforsterker til dab adapteret.

På taket/haifinnen ligger kun DAB-L båndet som ikke brukes i Norge og Europa.

Se her for Diversity Amplifier
Se her for info om lokasjon og demontering
Jeg kjøpte denne kabelen

Endret av nokiaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2014 x5, regner med den har nbt. 

Skifte spiller til en med dab+ (ny enhet), hva må gjøres? 

Hente ut fsc-kode til navi, plugge i ny spiller, legge inn vo-kode for dab-radio, og kode den nye enheten, legge inn igjen fsc for navi, trekke opp antennekabel/antenne?

 

Er det evt noen her som har oppskriften for å ta backup av fsc, og legge de inn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har litt utfordringer med ettermontering av DAB+. Jeg har 2010 e91 med CIC-mid (CIC med liten skjerm). Har AUX/USB, bluetooth på telefon (ikke musikk). Kjøpte meg en mObridge DAB-enhet fra bilkomponenter. Har montert den bak, koblet MOST mellom forsterkeren (det er vel den som ligger skrudd under bluetooth-enheten?), strøm rett på batteriet og jord i karosseriet. Når jeg kobler til usb for å konfigurere/oppdatere DAB-enheten, så får jeg kontakt. Jeg har trykket på knappen som er koblet til 5-6 ganger?

FØR jeg monterte enheten så gikk jeg inn i NCS expert og la til VO $655 i CAS og NRFM (adaptive lys), som jeg har lest meg frem til skal være eneste nødvendige koding for å få opp satellitt-radio i CIC. Har lest senere at man må fjerne $693 (prep for satellitt?), men den har jeg ikke i lista mi..

Satellitt-radio dukker ikke opp i CIC..

Er det et eller annet jeg har misset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et spørsmål jeg ikke har kunnet finne noe svar på når det kommer til antenneledningen: Hvor legges denne? Jeg finner ingen bilder eller forklaringer på hvilken side etc. Gjelder 5 meter fakra til DAB+ på e91 til bakre høyre vindu fra HU.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ronson skrev:

Et spørsmål jeg ikke har kunnet finne noe svar på når det kommer til antenneledningen: Hvor legges denne? Jeg finner ingen bilder eller forklaringer på hvilken side etc. Gjelder 5 meter fakra til DAB+ på e91 til bakre høyre vindu fra HU.

:)

Litt usikker på hva du egentlig spør om.
Skal du montere DAB+ adapter? Eller har du byttet HU til en med DAB+ og skal koble opp antennen?

Uansett så kan du se her: 3' E91 LCI 320xd Single parts f antenna-diversity (PS! Endre til riktig bil via VIN nummer)
Her kan du finne partnummer for del #3 som stemmer med din utstyrsliste + legge til DAB (654)
Så må du sjekke hva som er installert i bilen og eventuellt bytte delen til en som støtter DAB

NB! I følge TIS så ser det ut som TV antenne amplifier sitter på c-stolpen: Removing and installing or replacing a TV amplifier
Her er ett annet bilde. Vet ikke helt hva som er riktig for din bil

Håper noe av dette kan hjelpe...

Endret av nokiaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Spørsmålet var sikkert litt uklart; hvor skal antenneledningen legges, altså hvor ligger den originalt på e91?

Jeg har byttet CIC til DAB+, og det er riktig som du skriver, at på E91 sitter antenneforsterkeren på C-stolpen, riktignok ikke på venstre siden, men på høyre side dersom det er installert DAB/DAB+

(selvom det fremgår litt uklart i TIS, ihvertfall på dette ene skjemaet!)

igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Sliter litt med strømtrekk etter at bilen er slått av på min E61 med ettermontert Mobridge Dab.

Tar jeg ut sikring 38 som er til CD-veksleren forsvinner problemet, men da mister jeg også DAB-radioen så jeg antar at Mobridgen tar strøm fra samme kurs som CD-veksleren. Så jeg vil jo tro at enten Mobridge-enheten eller CD-skifteren på et eller annet hvis trekker strøm og står på etter at bilen er slått av. 

Ser også i beskrivelsen til Mobridge at hvis man har CD-veksler må "valet" mode aktiveres. Vet ikke om dette er noe som trigge Cd-skifteren til å tulle hvis det ikke er aktivert?

Noen som har vært bort noen lignende n etter montering av Mobridge eller annen DAB-enhet? 

Merk: Jeg har ikke montert Mobridgen selv så jeg er usikker på hvordan den er koblet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 0.52, laffe skrev:

Sliter litt med strømtrekk etter at bilen er slått av på min E61 med ettermontert Mobridge Dab.

Tar jeg ut sikring 38 som er til CD-veksleren forsvinner problemet, men da mister jeg også DAB-radioen så jeg antar at Mobridgen tar strøm fra samme kurs som CD-veksleren. Så jeg vil jo tro at enten Mobridge-enheten eller CD-skifteren på et eller annet hvis trekker strøm og står på etter at bilen er slått av. 

Ser også i beskrivelsen til Mobridge at hvis man har CD-veksler må "valet" mode aktiveres. Vet ikke om dette er noe som trigge Cd-skifteren til å tulle hvis det ikke er aktivert?

Noen som har vært bort noen lignende n etter montering av Mobridge eller annen DAB-enhet? 

Merk: Jeg har ikke montert Mobridgen selv så jeg er usikker på hvordan den er koblet. 

Bumper meg selv litt. 

Snakka med de som monterte, men de hadde ikke noen råd umiddelbart på telefonen og ville heller ta en time og ta en titt på bilen. Så blir vel å gjøre det på nyåret. 

Men noen tips for videre enkel feilsøking på egenhånd? Ville det være noe vits og prøve å fysisk koble fra CD-skifter (for å utelukke denne) eller vil det bare genrere feilmeldinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å koble fra cd-skifteren bare for å teste om det fortsatt er strømtrekk da også. Men er usikker på om Mobrigden fortsatt vil få strøm hvis CD-skifteren er koblet fra bilen.

Målte forresten strømtrekket idag. 1.5 mV på en 5amp sikrings. Det tilsvarer vel 84mA og akkurat over hva som trigger IBS til å gi varsel om strøm forbruk. 

Mulig jeg ikke helt forstod hva Valet mode er. Bilde under viser hvor jeg fikk det fra. 

 

 

Screenshot_20191230-184053.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...