Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet er det ganske enkelt å få brukt original antenne, men det krever litt mer kabling og kronasjer bak prosjektet. DAB-L sitter i haifinnen og DAB-III sitter i bakruten (sedan/coupe) eller sideruten (touring). Når bilene var nye ble bilene som oftest levert med utstyrsspesifike sideruter, mens nå er det mer hensiktsmessig for BMW å levere en type rute som da er fullutstyrt. Utstyrsspesifikasjonene fremkommer derfor ikke lenger av delenummeret siden ruten er fullutstyrt som basis.

BMW selger en ettermonteringsantenneforsterker som kobles til sideruten bak, så i utgangspunktet kreves det derfor bare denne og kabling (pluss eventuelt siderute om bilen er levert uten antenne fra fabrikk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

I utgangspunktet er det ganske enkelt å få brukt original antenne, men det krever litt mer kabling og kronasjer bak prosjektet. DAB-L sitter i haifinnen og DAB-III sitter i bakruten (sedan/coupe) eller sideruten (touring). Når bilene var nye ble bilene som oftest levert med utstyrsspesifike sideruter, mens nå er det mer hensiktsmessig for BMW å levere en type rute som da er fullutstyrt. Utstyrsspesifikasjonene fremkommer derfor ikke lenger av delenummeret siden ruten er fullutstyrt som basis.

BMW selger en ettermonteringsantenneforsterker som kobles til sideruten bak, så i utgangspunktet kreves det derfor bare denne og kabling (pluss eventuelt siderute om bilen er levert uten antenne fra fabrikk). 

 

2 timer siden, Basse Lusk skrev:

Og i Norge bruker vi DAB III, ikke L-bandet som sitter i haifinnen.

Javel. Da lærte jeg noe nytt i kveld også.. 

Så da er det bakruten som gjelder altså. Da er håpet at bakruten i min 2011 mod har denne DAB antennen ferdig. :)

Vurdere å montere en mObridge i min E90 og jeg vil strekke meg langt for å kunne bruke original antenne. 

Hvordan går det når disse dab boksene har 12v regulert antenne-feed når man kjører de mot original antenneforsterker og antenne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut å demontere litt deksel for å finne ut litt om dette. Utifra hva jeg kan se så har ikke min bil DAB antenne i bakruta.. :(

Her er noen bilder jeg tok.

Slik ser trådene ut i ruta. 

IMG_20200425_002427.thumb.jpg.64517bcec073f7c2da72935d9bc4edbc.jpg

Noen tråder er splittet opp av en eller annen grunn.

IMG_20200425_004211.thumb.jpg.9a564d1983084d24711fd7141825cdbb.jpg

Venstre side

IMG_20200425_002806.thumb.jpg.aa614056348a5717d3879661842bbb49.jpg

Høyre side:

IMG_20200425_004127.thumb.jpg.663223f8d52e1ee6c80ac79ddab2c5f6.jpg

Og antenneforsterkeren:

IMG_20200425_004054.thumb.jpg.7c279d59a3c4d52dfaae89cc68c9d96e.jpg

 

IMG_20200425_004045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg finner ingen delenummer annen bakrute, enn sotet og ikke sotet. Så det må jo bety at du har DAB antenne i bakruta. Slik som @Saltkjelen sier.

Så også det i ETK. Er kun sota og ikke sotet så ja jeg er helt enig med deg, men fant liksom ikke noe som tilsa at det skulle være DAB i ruta.. Hmmmm 🤔

Men kan det være at DAB antennen blir ført inn i antenneforsterkeren i den breie flatkabelen der. Så hvis jeg kjøpe en ny antenneforsterker som er til DAB så vil den utnytte DAB signalet? Fant bare noen biler av løs rute på nettet og er ingen flere ledinger noen plass på de rutene.

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Så det er en bred flat kabel fra ruta og inn o antenneforsterker? Hvis så er tilfelle, vil jeg sterkt tro at du får DAB ut av boksen.

Du ser den flate kabelen på bildet jeg la ut. Den er kobber farget.

Jeg tok sjansen på at DAB signalet kommer der. Fant en antenne forsterker på eBay som jeg trenger så bestilte den idag. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er nytt medlem her inne.

Har studerte denne linken en tid for å se om det dukket opp løsninger med bruk av BMWs interne DAB antenne. Kjører i dag med Fistune og ettermontet antenne i V siderute bak. Det er ikke helt pent..

Har studert bilen koblingsskjema for denne DAB antenne forsterkeren og trodde denne var powret med overlagret 12v fra head unit i orginal DAB utførelse og at det ikke var rett fram å koble denne DAB antenneforsterkene rett til Fistune boksen. 

Er det en strømforsyning til antenne fra Fistune boksen som gjør din installasjon mulig Otis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg er helt med på hva dere spør om. Men fistune boksen i min bil, bruker jeg med en funke adsc710, og den antennen bruker strøm fra antennepluggen, i følge manualen. Så da antar jeg at fistune gir ut strøm på antennetilkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Otis skrev:

Jeg er usikker på om jeg er helt med på hva dere spør om. Men fistune boksen i min bil, bruker jeg med en funke adsc710, og den antennen bruker strøm fra antennepluggen, i følge manualen. Så da antar jeg at fistune gir ut strøm på antennetilkobling.

Ja stemmer.. Men hva skjer når hvis du kobler antenneledningen fra Fistune boksen din inn på den originale BMW antenneforsterkeren.. Da sender Fistune boksen din 12v via antennetilkobling inn i BMW antenneforsterkeren hvis du skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...