Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Joshkra skrev:

Hei!

Jeg er ny på forumet - så på forhånd beklager om mitt spørsmål er blitt besvart på forhånd. Spørsmålet gjelder retrofit av DAB+ for inkludering i iDrive og de originale menyene i bilen i min X3. Jeg har allerede lest en del om ulike løsninger, og har nå kjøpt Kufatec Fistune kit på tilbud hos GS bildeler. 

Bilen min er en 2011 X3 F25 med Professional head unit. Bilen har ikke originalt DAB. Jeg lurer på om det jeg kan installere Fistune settet i bilen, og benytte allerede eksisterende innebygde antenner (haifinne/bakrute)?

Ut fra min forståelse skal det være en mulighet dersom setter inn en antenneforsterker for DAB+. Jeg har et annet sted i denne tråden funnet DAB antenneforsterker til BMW F25 (delenr: 65209188299). 

Kan noen bekrefte eller avkrefte hvor vidt jeg vil få en fungerende DAB+ antenne i min bil, som jeg kan få til å virke sammen med Fistune sin modul, om jeg setter inn dette? Og om det ikke er mulig - hvilken løsning er best dersom man ønsker en best mulig integrering av en Kufatec Fistune DAB+ modul, uten å ettermontere dab-antenne i noen av rutene?

På forhånd takk!

Orginal DAB antenne på F25 i venstre siderute bak. Så vidt jeg har forstått vil bare biler med  tv tuner og/eller DAB orginalt ha dette antenne oppsettet i bakruten

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25-x3-xdrive20i-sav/components-connectors/components/components-with-i/i01026-side-window-aerial-left/1VnXGUwKDY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 22.03, Øyvind L. skrev:

Samme hos meg i E90. Bruker original antenne i bakruta, original dab antenneforsterke og mObridge DAB adapter hvor man kan velge 0v, 5v, 7v, 10v og 12v på antenneutgangen. Dårlig dekning hos meg også. Har prøvd alle forskjellige matespenningene, men like dårlig uansett.

Har du prøvd med en separat aktiv DAB antenne. Dette vil nok hjelpe en del. På en E90 skulle det ikke være noe problem å sette den i bakruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, t06afre skrev:

Har du prøvd med en separat aktiv DAB antenne. Dette vil nok hjelpe en del. På en E90 skulle det ikke være noe problem å sette den i bakruten

Har ikke det, men hele poenget er at jeg ikke vil ha en slik ekstra antenne i vinduet. Vil ha det slik at det ser originalt ut. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Øyvind L. skrev:

Har ikke det, men hele poenget er at jeg ikke vil ha en slik ekstra antenne i vinduet. Vil ha det slik at det ser originalt ut. :)

 

Du må nok teste med en fungerende aktiv antenne for å eliminere andre feil uansett. Test også ulike spenningsinnstillinger fra mObridge med den aktive (test)antennen.

Med fare for å ha oversett noe: Husk at originalantenneforsterkeren i bilen din trolig IKKE har DAB-frekvenstuner innebygget hvis bilen ikke hadde DAB originalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, nkstokp skrev:

Du må nok teste med en fungerende aktiv antenne for å eliminere andre feil uansett. Test også ulike spenningsinnstillinger fra mObridge med den aktive (test)antennen.

Med fare for å ha oversett noe: Husk at originalantenneforsterkeren i bilen din trolig IKKE har DAB-frekvenstuner innebygget hvis bilen ikke hadde DAB originalt.

 

Angående spenningsnivå så skal dette stå i manualen for antennen. 5 volt er det vanligste men for sikkerhets skyld start med laveste spenning først. Gjelder for antenner som får spenning gjennom antennekabelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nkstokp skrev:

Du må nok teste med en fungerende aktiv antenne for å eliminere andre feil uansett. Test også ulike spenningsinnstillinger fra mObridge med den aktive (test)antennen.

Med fare for å ha oversett noe: Husk at originalantenneforsterkeren i bilen din trolig IKKE har DAB-frekvenstuner innebygget hvis bilen ikke hadde DAB originalt.

 

Ehhh. Jeg har har byttet antenneforsterker til en som er til DAB selvfølgelig. Original BMW. E90 ble levert med DAB hvis man valgte det som ekstrautstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Øyvind L. skrev:

Ehhh. Jeg har har byttet antenneforsterker til en som er til DAB selvfølgelig. Original BMW. E90 ble levert med DAB hvis man valgte det som ekstrautstyr.

 

Joda Men BMW sitt antenne system er komplisert. Blant annet foregår det kommunikasjon mellom antenne systemet og radio modulen. Hvis du ikke har orginal DAB kan dt godt hende at antenne modulen ikke bytter om til DAB antenne. De dårlige signalene kan komme av at systemet ikke bruker DAB antenen men FM antenne systemet. Hvis jeg husker riktig er det 4 ulike FM antenner i bakruten på bilen din. Hvor systemet bruker den som gir best forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, t06afre skrev:

Joda Men BMW sitt antenne system er komplisert. Blant annet foregår det kommunikasjon mellom antenne systemet og radio modulen. Hvis du ikke har orginal DAB kan dt godt hende at antenne modulen ikke bytter om til DAB antenne. De dårlige signalene kan komme av at systemet ikke bruker DAB antenen men FM antenne systemet. Hvis jeg husker riktig er det 4 ulike FM antenner i bakruten på bilen din. Hvor systemet bruker den som gir best forhold

Den teorien din kan jeg være enig i. Jeg har gitt opp det med uoriginal DAB modul så jeg har kjøpt en brukt original DAB CIC til bilen, men vi sliter litt med å få navigasjon til å virke siden FCS kodene ikke stemmer overens med de som er i min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Den teorien din kan jeg være enig i. Jeg har gitt opp det med uoriginal DAB modul så jeg har kjøpt en brukt original DAB CIC til bilen, men vi sliter litt med å få navigasjon til å virke siden FCS kodene ikke stemmer overens med de som er i min bil. 

KAn foresten ikke finne noe dokumentasjon på at det finnes en egen DAB antenne i bakruten på E90. Det betyr sikkert bare at en vertikal FM antenne fungerer som kombinert DAB og FM antenne. Ikke noe problem hvis det er designet med henblikk på dette

Ps jeg har fungerende offline WDS system nå (opp til 2007)

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, t06afre skrev:

KAn foresten ikke finne noe dokumentasjon på at det finnes en egen DAB antenne i bakruten på E90. Det betyr sikkert bare at en vertikal FM antenne fungerer som kombinert DAB og FM antenne. Ikke noe problem hvis det er designet med henblikk på dette

Ps jeg har fungerende offline WDS system nå (opp til 2007)

Slik jeg leste tegningene før WDS sluttet å virker hos meg så sto det at DAB antennen er i bakruta, men vi for se hva som skjer når jeg får satt inn den orignale DAB radioen. E90 ble jo levert med DAB som ekstrautstyr fra fabrikken så bør jo virke da..

 

Så det angeående WDS.. Har ikke rukket å dille så mye med det, men er ganske sikker på at det er siste versjon av Java som kødder det til.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har noen tips til hvor det er best å finne strøm til antenneforsterker en til en Dab-antenne i nærheten av hanskerom på E60/E61? Må være noe som ikke gir strøm når tenning er av. 

Tenkte å bruke strøm fra sigarettuttak som er i fotbrønn, men der får man ikke støm når tenning er på, men motor er av. Ser for meg det kan være litt irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke nødvendigvis 12 volt DAB-forsterkeren skal ha, se debatt en side eller to bakover. Et spørsmål er også om DAB-radioen sender strøm gjennom antennekabelen, da trenger du ikke koble til ekstern strøm. Hvis du likevel må gjøre det, er kanskje Remote On (som brukes til ekstern lydforsterker) fra Head Unit et naturlig utgangspunkt, den gir strøm når Head Unit er på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Nå er det jo ikke nødvendigvis 12 volt DAB-forsterkeren skal ha, se debatt en side eller to bakover. Et spørsmål er også om DAB-radioen sender strøm gjennom antennekabelen, da trenger du ikke koble til ekstern strøm. Hvis du likevel må gjøre det, er kanskje Remote On (som brukes til ekstern lydforsterker) fra Head Unit et naturlig utgangspunkt, den gir strøm når Head Unit er på.

 

Takk for tips, skal sjekke det ut. 

Det er forøvrig en slik som på bildet det er snakk om. Uten denne montert blir signalet veldig dårlig og jeg har i praksis kun DAB i bystrøk. Litt usikker på hva den er koblet i mot i dag, men den trekker i hvertfall strøm etter at bilen er avslått. 

 

 

 

Screenshot_20200723_194407_cn.wps.moffice_eng.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

3 timer siden, laffe skrev:

Takk for tips, skal sjekke det ut. 

Det er forøvrig en slik som på bildet det er snakk om. Uten denne montert blir signalet veldig dårlig og jeg har i praksis kun DAB i bystrøk. Litt usikker på hva den er koblet i mot i dag, men den trekker i hvertfall strøm etter at bilen er avslått. 

 

Det du viser er en antenne splitter DAB/FM. De brukes når man har felles antenne for DAB og FM. Dette er ikke en helt optimal løsning. Hva heter selve DAB modulen din? Det vil ofte være bedre å kople til en aktiv DAB antenne til denne. Dette burde følge med DAB modulen din men kan også kjøpes løst. Alle aktive DAB antenner gjør samme nytte. Og som sagt de får ofte forsynings-spenning via DAB modulen.

Endret av t06afre
La til sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...