Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

@Erik E81 Einum Jeg har dessverre for lite kunnskap ang. løsninger til deg, så jeg kan igrunn ikke bidra med så mye.

Jeg trodde autodab-saken fungerte på det meste (jeg sjekket denne opp i forbindelse med installering av DAB i en Opel, og tok det derfor for god fisk at de passet "alt").

Når det gjelder Intravee skal denne fungere likt som iPod-funksjonen til Intravee (det er Alpine-modul som benyttes der også), men den Alpine DAB-dingsen er alt annet enn enkel å få tak i.

Jeg hadde Intravee sin IPod-løsning i min e46 med vanlig CD-spiller (riktignok ikke så lenge, da jeg monterte original navigasjon kort tid etter), og det fungerte ihvertfall bra.

@GS/E -77 Tusen takk for at du tok deg bryet med å skrive dine erfaringer. Skal få lagt det til i førsteposten etterhvert. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, GS/E -77 said:

.....

5. Lyden opplevdes av meg som god. Ikke dårligere enn en cd-plate, kanskje bedre?

 

Noe i nærheten av CD-kvalitet er det dessverre ikke på DAB/DAB+. Forenklet kortversjon:
CD er ukomprimert lyd og har en bitrate på 44100*16*2=1411 kbps
Spotify Normal/High/Extreme er 96/160/320 kbps.
Bitrate på DAB(+) varierer, tendensen er at den blir presset lavere og lavere for å gjøre plass til flere kanaler.
Typiske DAB+ kanaler opererer vel nå på 80 kbps tror jeg, noen slås over på noe høyere bit rate kveldstid.

Nå har hva slags komprimering som blir brukt mye å si, så man kan ikke sammenligne tallene mellom de ulike systemene direkte..

Uansett, positivt at du er fornøyd med lyden :) 

Jeg har kun hørt DAB/DAB+ på fislete anlegg ala reise-radio så har ikke fått gjort meg opp noen mening om kvaliteten. Spiller man det på et anlegg som kan levere varene så hører man nok greit at det er mye som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dension DAB+U 1. versjon - vellykket installasjon:-)

Jeg kjøpte en Dension DAB+U for halvannet år siden til min X3 (F25, Navi Pro), men ga opp pga. dårlig signal. Delene var kjøpt hos BS Bildeler, som feilaktig opplyste at antennen (Funke glassantenne) var passiv (og derfor ikke trengte 12V strøm). Densions egen antenne hadde svakere karakteristikker, så jeg valgte den bort. Jeg trodde følsomheten til Dension-adapteret var dårlig, og ga opp hele prosjektet.

For noen dager siden kom jeg over Nkom's test av DAB i bil, hvor Dension kom bra ut, og hvor de forskjellige typer antenner var testet og vurdert. Hele rapporten (PDF) er verd å studere. Nkom har testet en nyere versjon av Dension (DBU2GEN); det finnes  enda en nyere versjon - DBU3GEN, men jeg kjenner ikke til hva som er forbedret på disse.

Det er to ting som er viktig for et godt resultat, foruten enkel betjening, det er adapteres følsomhet og antennens forsterkning. DAB-signalene er mye svakere en FM, noe jeg fikk bittert erfare hjemme, etter å ha installert 70 LED-pærer med dimming, som støyet og umuliggjorde DAB. FM funket fortsatt fint. En glassantenne vil dessuten kunne skygge for mottak i noen tilfelle, og føre til bortfall av signal.

Følsomheten på Dension var det ingenting å si på, godt over kravet, og midt på treet. Da jeg studerte oversikten over antenner, oppdaget jeg  "min antenne" Funke ADSC600 listet opp som aktiv (antenne #11).  Jeg sendte 12V DC inn på antennen, og et blått lys dukket opp på antennefoten. Joda, den var aktiv, og selvsagt ikke særlig brukbar som passiv, selv om det var noe signal.  Oppdaget også en hvit tape-bit, som rullet seg ut til et kobberbånd, og som skulle jordes til chassis.  Ikke rart at mottaket var dårlig - verken strøm eller jording. Man kan ikke bestandig stole på produktinformasjon fra selger.

Allikevel bestemte jeg meg for å montere en induktiv glassantenne (antenne #5 i listen), mest fordi den var enkel å montere, og for å være sikker på et godt resultat. Muligens ville en klebet glassantenne gi like godt resultatet, men en prøveinstallasjon av Funke-antennen var ikke  overbevisende. IMG_2503.JPG

Pisken monteres øverst i hjørnet på frontruten/passasjersiden, dekslet ved A-stolpen løsnes, men fjernes ikke (det ligger antagelig en airbag der inne), løsne dørpakningen først, den er ikke limt. Kabelen (3m) føres greit ned til under hanskerommet. Alle antenneplugger er SMB.

Dension har uttak for 12V strøm  i adapteret, men ikke som fantommating gjennom antennekabelen, slik antennen krever. Det finnes en egen Molex plugg, og antenne som mates separat, levert av Dension.  Jeg kjøpte i stedet en fantom strømmater CT27AA111,  som er lett å koble mellom boks og antenne. Fakra-pluggen gjøres lett om til SMB ved å fjerne plasten som sitter rundt pluggen. Strømkabelen (+12V) kobles til Molex på adapteret (passer fint), og jord leveres via antennekoblingen. Både den nye antennen og strømmater ble kjøpt hos Bilradiospesialisten i Tønsberg.

Det som da gjenstår er USB fra adapteret til midtkonsollet, foreløpig er kabelen klemt under midtkonsollet, og ute av syne. Adapteret ligger i strikklommen på passasjersiden.

IMG_2505.JPG

Når det kobles til første gang, starter  skanning av kanaler, i mitt tilfelle fant den 45. Løsningen fungerer helt greit, radioen betjenes kun med hjulet/joysticken, men best av alt er at mottaket er meget bra.  Har tatt noen turer i nærområdet, også ute på landet, uten bortfall av signal i det hele tatt. Jeg har også en BMW i3 med originalmontert DAB, og den har tendens til å falle ut noen steder, bl.a.  når jeg nærmer meg garasjen. Dension er altså bedre en original DAB fra BMW! Greit å vite når man skal kjøre til hytta.

Man får ikke de fancy løsningene  som en fabrikkinstallert løsning har, med fargebilder, og navn på musiker og låt, men man får stabilt mottak med god lyd; DAB-kvalitet er mer enn god nok for bil. Jeg har prøvd å spille høyt,  det er nok heller veistøyen som maskerer støy fra signalet. Når du starter neste tur, vil den huske hvilken kanal du hadde tunet sist, og fortsetter der den slapp.

Den mest iøynefallende svakheten er tiden det tar å bytte kanal. I mitt tilfeller tar det ca. 17 sekunder, og det kan virke mye, men hvis man først og fremst lytter til en eller to kanaler, er det til å leve med. Forsinkelsen skyldes bufring av signalene. Betjeningen er grei, DAB fremstår som en mp3-spiller, og alle kanalene  listes som mp3-filer.  Navn på blokk og kanal vises, det er dog litt problem med tegnsettet, stor Ø blir til ç.

IMG_2506.JPG

Nyere modeller kan "tunes" for å forkorte tiden det tar å bytte kanal, tider ned mot 4 sek. er antydet. Dension har utarbeidet en katalog med liste over kompatible enheter, med angivelse av forsinkelsestid for hver modell. I skrivende stund ser jeg ikke noe poeng å bytte til nyeste modell, kun for å spare noen sekunder ved kanalskift.

Siste modell, DBU3GEN, koster ca. 2000, antenne og strømforsyning nøyaktig 1000.  Det er nok en av de rimeliste måter å skaffe seg en god DAB-radio på. Montering tar en halv time, uten koding og andre fiksfakserier. Dette er "plug&play".

Jeg prioriteter stabilt og godt mottak og enkel montering, derfor ble dette min løsning.

Endret av thasle
Lagt til heading
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ny på forumet her og akkurat handla meg en e91

Lest igjennom tråden men er litt i tvil på hvordan løsning det er mulighet for i min bil?

Har iDrive med det nye hjulet og liten skjerm, og er det nye menyen eller hva man kaller det?

 
Vehicle information
blind.gif    
blind.gif VIN long  WBAUY11070F040861 
blind.gif blind.gif
blind.gif Type code  UY11 
blind.gif blind.gif
blind.gif Type  320D (EUR) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Dev. series  E91 (MUE) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Line 
blind.gif blind.gif
blind.gif Body type  TOUR 
blind.gif blind.gif
blind.gif Steering  LL 
blind.gif blind.gif
blind.gif Door count 
blind.gif blind.gif
blind.gif Engine  N47T 
blind.gif blind.gif
blind.gif Cubical capacity  2.00 
blind.gif blind.gif
blind.gif Power  135 
blind.gif blind.gif
blind.gif Transmision  HECK 
blind.gif blind.gif
blind.gif Gearbox  AUT 
blind.gif blind.gif
blind.gif Colour  ALPINWEISS 3 (300) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Upholstery  STOFF BLUE SHADOW/ALCANT./ANTHRAZIT (ANAT) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Prod. date  2011-06-21 
blind.gif blind.gif
 
 
blind.gif Order options
blind.gif No.  Description 
blind.gif 1CA  SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 1CB  CO2 CONTENT 
blind.gif blind.gif
blind.gif 1CD  BRAKE ENERGY REGENERATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 2ME  M L.-A.W. DOUBLE SPOKE 194 M/MIX.T. 
blind.gif blind.gif
blind.gif 205  AUTOMATIC TRANSMISSION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 216  SERVOTRONIC 
blind.gif blind.gif
blind.gif 230  EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 
blind.gif blind.gif
blind.gif 258  RUNFLAT TYRES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 3AA  ROOF RAILS BLACK 
blind.gif blind.gif
blind.gif 320  MODEL DESIGNATION, DELETION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 337  M SPORT PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 4B9  INT.TRIM FINISHERS ALUM.HIGH FINISH 
blind.gif blind.gif
blind.gif 402  PANORAMA GLASS ROOF 
blind.gif blind.gif
blind.gif 423  FLOOR MATS, VELOUR 
blind.gif blind.gif
blind.gif 428  WARNING TRIANGLE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 464  SKIBAG 
blind.gif blind.gif
blind.gif 481  SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 
blind.gif blind.gif
blind.gif 488  LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 
blind.gif blind.gif
blind.gif 494  SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 
blind.gif blind.gif
blind.gif 502  HEADLIGHT WASHER SYSTEM 
blind.gif blind.gif
blind.gif 508  PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 
blind.gif blind.gif
blind.gif 521  RAIN SENSOR 
blind.gif blind.gif
blind.gif 522  XENON LIGHT 
blind.gif blind.gif
blind.gif 534  AUTOMATIC AIR CONDITIONING 
blind.gif blind.gif
blind.gif 540  CRUISE CONTROL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6AA  BMW TELESERVICES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6AB  CONTROL TELESERVICES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6VC  CONTROL COMBOX 
blind.gif blind.gif
blind.gif 606  NAVIGATION SYSTEM BUSINESS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 612  BMW ASSIST 
blind.gif blind.gif
blind.gif 615  EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 616  BMW ONLINE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 633  PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF. 
blind.gif blind.gif
blind.gif 698  AREA-CODE 2 
blind.gif blind.gif
blind.gif 7R9  EDITION FLEET 
blind.gif blind.gif
blind.gif 7SN  NAVI BUSINESS W.HANDYPREP.BLUETOOTH 
blind.gif blind.gif
blind.gif 704  M SPORT SUSPENSION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 710  M LEATHER STEERING WHEEL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 715  M AERODYNAMICS PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 735  BASICPACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 760  INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 
blind.gif blind.gif
blind.gif 761  INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING 
blind.gif blind.gif
blind.gif 775  INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8SC  COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8SP  COP CONTROL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8TL  DAYTIME LIGHTS FRONT AND REAR AKTIV 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8TN  DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B 
blind.gif blind.gif
blind.gif 801  GERMANY VERSION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 843  ENGINE DESIGN 
blind.gif blind.gif
blind.gif 879  GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 9BF  NAVIGATIONSPACKAGE 
blind.gif blind.gif
 
 
blind.gif Series options
blind.gif No.  Description 
blind.gif 249  MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 321  EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR 
blind.gif blind.gif
blind.gif 520  FOGLIGHTS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 548  SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 
blind.gif blind.gif
blind.gif 851  LANGUAGE VERSION GERMAN 
blind.gif blind.gif
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke fått montert noe i bilen, da jeg ikke klarer å bestemme meg for noen løsning...
Noen som har erfaring med noe typ denne her: http://www.bilkomponenter.no/products/dension-gateway-500s-btdab-bmw? Ser ut til at den skal være noenlunde grei å betjene i iDrive... Siden jeg allerede har MULF i bilen med handsfree, kan jeg erstatte denne modulen med linket modul? Noen formening om org mikrofon fortsatt vil fungere med Dension? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den er tungvindt å betjene i iDrive, da alle funksjoner kommer innunder CD-veksler, men utover det fungerer den.

Om du skal bruke eksisterende mikrofon, må denne kobles om til Dension-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk tråd. Godt å se at dere holder koken. :-)

Har en E70 X5 med CCC, og slik jeg forstår denne tråden så er desidert smidigste løsning å beholde CCC og ettermontere Kufatec sin DAB-modul?

Ettermontering av CIC er dyrt og krever da også original DAB-modul til enda mer penger, dersom en vil ha det inn på skjermen?

Ettermontering av NBT er dyrt og krever også original DAB-modul, pluss at noen funksjoner fra innstilling av bil i CCC forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at det er liv i deg, Gunnar!

Årsaken til at CCC er den smidigste av de alle til å ettermontere DAB er at biler med CCC og DAB har ekstern DAB-modul. Det medfører at ettermontering av gode uoriginale eksterne DAB-moduler også blir implementert som DAB i menyen. Kufatec og mObridge er av de bedre DAB-modulene.

For CIC (og NBT) sitt vedkommende, så sitter DAB-modulen internt i spilleren. Det medfører at det ikke lar seg gjøre å implementere eksterne DAB-moduler som DAB i menyen. Dog er mObridge den desidert beste løsningen for CIC da den kodes inn som Satellite Radio. Det vil si at man styrer radio fra radiodelen i iDrive og ikke fra multimedia og USB slik andre DAB-moduler integreres.

Når det gjelder spørsmålet i forhold til å beholde CCC med ny DAB-modul eller ettermontering av CIC/NBT er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort. En CIC (og NBT) er så mye bedre og intuitivt enn CCC som ofte går i stykker (det er et tidsspørsmål før den ryker), og i tillegg vil bilen oppleves ti år nyere ut enn med det gamle systemet. På toppen av det hele tilrettelegger disse enhetene for moderne multimediaopplevelser om dette er av betydning. Man finner ofte NBT-enhetene utstyrt med DAB, men jeg ville personlig ikke valgt dette da det ikke er kompitabelt med klimabetjeningen (i BMW grafikk som sådan) og Head-up Display. En CIC vil bli integrert 100% med alle funksjoner gjenværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. NBT er vel tilnærmet uaktuelt for meg, vil ikke miste den fantastiske headupen og syns også det er altfor dyr bil å gjøre "jalla".

CIC er pent å se til, men det frister allikevel ikke å bruke minst 20 lapper på å få DAB inn som "Satellite radio" eller annet uoriginalt.

Det var noe trøbbel med blåtannoppkobling i bilen min, så i følge forrige (og eneste) eier så ble hele modulen byttet til over 15 lapper. Har ikke detaljene, men antar vel at en her snakker om hele CCC-modulen. I så fall er den temmelig ny. At en DA heller burde bygget om til CIC er en helt annen sak... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var problemer med bluetooth i følge forrige eier, så er det nok MULF2/TCU-enheten som ble byttet og ikke CCC-enheten. MULF/TCU er bluetooth- og BMW Assist moduler i bagasjen.

Ellers er nok sannsynligheten for å finne en CIC med DAB+ integrert (f.o.m 09/2010) vesentlig større for E7x sin del enn den er for E8x og E9x, men alt handler naturligvis om hvor mye man vil legge i dette.

Jeg ville nok tatt merkostnaden med å ettermontere en CIC når man først skal gjøre "multimediainngrep".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest, igjen og igjen, men klarer ikke helt å få tak på hvilken enhet min bil er utstyrt  med og hvilke alternativer som er aktuelle, -07 E61 med VIN: CX35836. Om noen her kan bistå meg med type og hvilke DAB+ løsning som fungerer med denne er jeg svært takknemlig👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M-ASK i din bil. Slik skiller du systemene fra hverandre;

M-ASK - 6,5" skjerm, èn CD-spiller, oppbevaringsrom under CD-spilleren og åtte programmerbare hurtigknapper om bilen er produsert etter 03/2007. Enheten kan leveres med og uten navigasjon.
CCC - 8,8" skjerm, to CD-spillere (CD/DVD), ingen oppbevaringsrom under CD-spilleren og åtte programmerbare hurtigknapper om bilen er produsert etter 03/2007. Leveres kun med navigasjon.
CIC - 8,8" HD-skjerm, èn CD-spiller (kombinert CD/DVD), ingen oppbevaringsrom under CD-spilleren og åtte programmerbare hurtigknaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...