Gå til innhold

Tips til Europaferien? Oslo-Rivieraen-Oslo


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes det ser ut som en veldig fin rute du har valgt, den dekker mye som er viktig å få med seg :) Ikke en gang tenk på å ta fly, det blir alt for sterilt og upersonlig synes jeg. Skal man på ferie i Europa så kjenner man sin besøkelsestid som bilentusiast og kjører selv, noe annet er uaktuelt for min del. Ja det kan bli lange strekk og mange timer i bilen, men jeg er bilentusiast og elsker å kjøre bil. Å humpe rundt i en Yaris ifra Avis er liksom ikke noe tema en gang, jeg vil heller ha gode opplevelser og minner med min egen bil.

St Tropez bør du besøke om du ikke har vært der før, jeg har vært der og synes byen var fantastisk. Alle yachtene i havnen og de trange små gatene ga en spesiell stemning, men veien ut til St Tropez er veldig drøy og kjedelig. Om jeg drar dit igjen vet jeg ikke, så lenge jeg har vært der så er det andre steder langs rivieraen som står høyere på listen.

Når det gjelder parkering så parker ALLTID i parkeringshus over natten. Har ikke hotellet parkeringsgarsje så finn ett annet hotell som har det. Parker også så mye som mulig i P-Hus når du er ute å farter også. Bruk google og søk etter parkeringshus på det stedene du skal, så bruker du Street View for å se om de ser ordentlige ut og ikke er noen høl hvor hvem som helst kan gå rett inn. Det er litt ekstra jobb men jeg er glad jeg har sjekket opp slikt. 

Planlegger selv en liknende tur i sommer. Vi tenkte oss følgende rute: Arendal (Ferge til Hirtshalts)-Hannover-Munchen-Venezia (Via Østerrike og Brennerpasset)-Antibes (Via Portofino)-Zürich (via San Bernadino passet)-Stuttgart-Berlin-Arendal (ferge ifra Hirtshalts) :) Dropper Paris på denne turen da vi skal kjøre til Paris nå i påsken, samt at jeg skal til Ringen i September. Blir en del kilometer på Imperialbluen fremover ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hotell, så har jeg aldri booket på forhånd. Men jeg overnatter aldri i store byer da, og leter egentlig bare etter et greit hotell i den byen man ender opp i når man er klar for å ta kvelden. Planlegger aldri særlig hehe....

Angående P-hus - det jeg nevnte var mest myntet på Frankrike. I Italia/Sveits/Østerrike/Tyskland har jeg aldri opplevd problemer med å parkere bilen utendørs utenfor hotellet. Vi må ikke glemme at kriminelle øst-europeere og sigøynere samles her oppe i Skandinavia fordi det er lettere å stjele her og lite politi.  Jeg pleier ofte å sove i bilen på rasteplasser i nevnte land, og har aldri hatt problemer med dette da man ikke finner litauere, latviere og sigøynere syd for Hamburg for å si det litt flåsete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vært litt forsiktig med å overnatte på små rasteplasser idag, selv om jeg ofte gjorde det på 80 og 90-tallet. Hvis man skal sove/overnatte i bilen ville jeg ha valgt en av de opplyste parkeringsplassene ved de større bensinstasjonene langs motorveiene. Gjerne i nærheten av f.eks inngangen til restaurantene. Der er det trafikk/mennesker hele døgnet og ofte bevoktet/overvåket. Alternativt ville jeg ha kjørt til en mindre by og parkert ved f.eks rådhuset eller kirken (stille områder der det som regel er god orden).

Idag pleier jeg relativt kort tid før jeg skal på biltur å bestille hotellrom på nettet. Mitt krav er 3-4 stjerner, klimaanlegg, frokost og egen parkering på hotellet (garasje eller lukket område). Dette koster litt ekstra, men som regel har hotellene gode tilbud på nettet. Jeg har opplevd å få 5-stjerners hoteller for prisen av 3-stjerners hoteller i Tyskland der det pleier å være mange hoteller i selv mindre byer (godt utvalg). Sjekk på nettet når det evt. er messer, markeder, festivaler etc. iom. at dette har betydning for tilgjengelige hotellrom og fremkommelighet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, BmwChris said:

Bmwen skal stort sett stå i hotell garasje i de større byene:) skal sjekke det nøye med tider på ringen, viktig å få med seg den på turen

Med en stor 7 serie kan det til tider bli litt trangt i p-hus langs rivieraen. Er min erfaring så langt.
Nice, Cannes osv er bygd for små biler :) Men finnes offentlige p-hus sentralt som du kan benytte.
 

Jeg tok alle felgene på en A4 leiebil i fjor :P og enda jeg kjørte veldig forsiktig i p-husene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt X5 de siste tre-fire gangene vi har vært nedover og kan skrive under på at det til tider er trangt, men vi har kommet hjem med hele felglanter hver gang ;) 

Ellers hadde vi en opplevelse i Hamburg på et relativt bra hotell hvor han som hadde ansvar for bilene nesten ble stresset og endte opp med at vi kjørte bilen ned selv og han sikret oss plass i lukket garasjeanlegg 3m fra vinduet i vaktboden som sørget for sikkerheten i garasjeanlegget! Skal sies at han insisterte veldig etter at han hørte at vi kom fra Liechtenstein som nest siste stopp før Hmaburg. Mulig han trodde at vi hadde en liten familieformuen liggende i bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror det skal gå greit med parkeringer ogdet å håntere en 7er ibland alle fiater og småbiler i trange gater går nok fint. Bare ta det litt ekstra rolig og være forsiktig da:)

Har bestilt noen hoteller allerede, i stuttgart og munchen. Begge med parkering og nære museer og hovedgater

Men står litt i et vanskelig valg når det gjelder videre ifra munchen.

Planene var zurich, men kan jo like greit droppe zurich og enten dra rett til Milano, firenze, venezia, eller bologna istedenfor, ikke så stor reiseforskjell i tid til de som til zurich..

italia frister mer enn sveits(vil oppleve sveits engang forde)

videre etter dette blir det til genoa og via rivieraen.

 

noen som har noen gode tips med de stedene i italia? Adriantica havet hadde vært flott å fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en kunst & kultur-person, jeg foretrekker å kjøre bil.  Firenze - ikke spesielt spennende by. Overvurdert....Milano har jeg bare kjørt gjennom. Venezia er en turistfelle av dimensjoner - enormt mye mennesker der, og dyrt som pokker.  Bologna er vel stort sett en kjip industriby, og ikke noe særlig med mindre du vil stå og spotte Lamborghinier rundt fabrikken...

Østkysten/Adriaterhavet i Italia er fint. Overnattet i Porto Garibaldi (nord for Ravenna) i fjor sommer, og kjørte deretter til Toscana (kun via landeveier...). Ville heller lagt bilferien til Venezia-Rimini-Ancona på østkysten mtp trafikk. Rivieraen er litt kjedelig i forhold, med mer trafikk og høyere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Italia bør du være forsiktig med å parkere bilen på gaten hvis du har en nyere BMW, Mercedes-Benz etc. Bandittene vet at nordiske biler inneholder verdisaker (om så bare et par litt påkostede solbriller) og det er heller ikke helt sjelden at de stjeler hele bilen. Du skal f.eks ha en spesialavtale (les: betydelig dyrere forsikring) hvis du vil leie en BMW hos Sixt i Tyskland for å kjøre den i Italia.

En annen ting med Italia er at parkeringsbestemmelsene i sentrum av mange av byene er helt håpløse å forstå for alle andre enn de lokale. Skiltingen er ofte dårlig og parkeringsvaktene venter bak hushjørnene. Det er kun kontant oppgjør på stedet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i Bologna/Modena området er det ikke lange veien mellom Ferrari, Maserati, Lamborghini og Pagani om du vil titte litt på fabrikker og evt ta noen guidede turer og se litt hvordan bilene blir produsert :) Usikker på hvor den nye Pagani fabrikken ligger, men den gamle kan være noe knotete å finne frem til. Ellers bør du ha med deg italiensk ordbok da de litt utenfor byene ofte ikke kan et eneste ord engelsk, fransk eller tysk, selv de unge, fant vi fort ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...