Gå til innhold

Tips til Europaferien? Oslo-Rivieraen-Oslo


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger sommertur nedover i Europa, da en sånn ferie trenger endel planlegging...

Legger ved en rute jeg har tenkt innom land, og om noen har tips til Europaturen eller har gjort lignende er det fint med noen tips!

 

---Reisen blir noe i den duren jeg skriver under her---

Dag 1: Skal kjøre til Gøteborg og ta ferje til Kiel.

Dag 2: Videre ifra Kiel går turen innom stuttgart(porsche, mb museet) også blir det munchen etterpå og med bmw museet.

Dag 3: Videre går turen mot Sveit og zurich, med overnatting i Zurich.

Dag 4: Planen er å kjøre via Furka fjellpasset(Kjent ifra James Bond, med Aston martin db5, og Lotus esprit) videre til Milano, Italia

Dag 6: Videre blir det å reise mot Genova, Italia (ligger ved rivieraen)

Dag 7: Så bærer turen langs rivieraen mot monaco, med overnatting i Nice.(Blir noen dager i nice, da cannes, st tropez og monaco er rett etter hverandre)

Dag 10: Turen går videre mot Lyon i frankrike, med overnatting mm

Dag 11: Videre mot Luxemborg, med overnatting.

Dag 12: innom Nurburgring en tur, før turen går videre mot amsterdam med overnatting(noen dager tas der)

Dag 15: Turen går videre mot København, med ny og siste overnatting.

Dag 16: Hjemreise mot Oslo, uten båt

 

Noen som har noen tips? Noen som har kjørt noe av de samme rutene? Tips til steder å dra?

Blir shopping, masse digg mat, museer og sightsing+++

Men har noen folk tips til hva man kan gjøre? Hva var velykket og ikke så bra når dere dro?

 

Bilen som vil bli brukt på turen: 2001 Bmw 740ia M-sport

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende tur, men eneste jeg tenker på er utifra tidligere roadtrips selv så bør du legge inn litt mer slack i timeplanen. Den ryker stort sett alltid så er greit å ha noen åpne dager. Det er mye folk på veien så man står fort i kø her og der.

Drop St Tropez, er bare mas og veldig oppskrytt sted. Sjekke heller ut Isola 2000, Auron nord for Nice i syd alpene. Kule veier og fantastisk natur. Se litt på Google Maps. Ta en tur til Antibes og Juan le Pains, veldig trivelig by i forhold til Cannes og Monaco i mine øyne.

Du har også grand canyon i Frankrike : http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserReviews-g1135858-d219252-r125949291-Gorges_du_Verdon-Alpes_de_Haute_Provence_Provence.html
Vell verdt en tur.

Ville heller prioritert flotte fjellpass en Amsterdam, er langt å reise via Amsterdam for å si det sånn når du kommer fra Rivieraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at ruten ser ganske fornuftig ut, men du når ikke Kiel-Stuttgart og Porschemuseet samt MB-museet på én dag... og under ingen omstendigheter å kjøre til München inkl. BMW museet den samme dagen. St.Trop er overvurdert og ikke verdt å bruke for mye tid på (trafikken fra Nice kan være forferdelig og spesielt det siste stykket fra Sainte-Maxime). 

Når du først er i dette området og skal til Lyon er Route Napoleon helt essensiell. Den går fra Antibes via Grasse, Sisteron og Gap til Grenoble. Man kan velge alternative veier som f.eks motorveien fra Aix-en-Provence til Gap og allikevel få med seg selve overgangen over Alpene.

Det er helt generelt viktig at man ikke velger for lange dagsstrektninger på slike turer, men det ser det ut til at du har fått med deg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å kjøre mye landevei da det er mer lærerikt og minneverdig enn hvis man bare dundrer av gårde på motorveien. Sånn ellers ville jeg vært obs på hvor man parkerte BMWen. Jeg ville ikke satt den gatelangs nattestid i en del franske byer, heller ikke i deler av København. Større risiko for innbrudd og hærverk enn det er i Oslo...

Også burde du prøve å tilrettelegge det slik at du kjører innom Ringen når det er oppe for turistkjøring på dagtid. Ikke så stas å vente helt til kl 18. Skjer det en ulykke stenger de fort tidligere enn kl 20, og da kan man egentlig droppe å besøke banen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig droppet Nice, og heller overnattet i Menton (Nabobyen til Monaco). Der har jeg overnattet to år på rad og det blir det samme i år :) Herlig liten by, samt du har min favoritt-vei rett nord for der (Col de Turini) som jeg også har opplevd to ganger. Godt gjemt vei som har minimalt med biler. Forrige gang vi kjørte der var det en gjeng fra Sveits i Porscher som skulle opp der. Dro avgårde før de i min tidligere 330ci med kompressor, og ventet på toppen med en gammel kirke. Vanvittig kult å høre 10-12 gamle luftkjølte Porscher gi på oppover de smale fjellveiene.

 

Ellers er jeg enig med flere her, legg inn litt ekstra tid.

Vi pleier å ta hver 3 sted som en "dobbeltovernatting" slik at vi evt har en dag å gå på, og vis vi da finner noe interessant på veien har vi en dag å stjele av. Dette har funket utmerket de 3 Europa-turene vi har hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra tid må du legge inn. Køer og ulykker kan ta veldig mange timer.vi sto i kø etter en ulykke i fjor i 3 timer. 

Ellers høres det som en fin tur. Vi pleier aldri å planlegge noe særlig når vi drar på bilferie. Pleier som regel å finne ut hvor man vil underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla europatur ifjor sommer, siden vi hadde tenkt oss til US&A i år. Vel ingen av delene ble siden vi bestilte flybilletter istedet til Nice. Vel, det betyr ikke at vi er helt blanke. Vi lærte utrolig mye.

Du må huske i Østerriket må du ha Vignette for å kjøre, dette kjøper du på grensestasjonen eller du kan forhåndskjøpe og velge dato, så kommer det i posten, jeg gjorde dette. I mange byer i Tyskland og Italia(mulig fler) er det miljøsoner, og du må derfor ha merking på bilen hvilken klassifisering den har. I mitt tilfelle var det Veloster, den var Euro 4. Altså bestilte jeg Euro-klassifisering og Vignette til ingen nytte. Men fint å vite hvordan systemet fungerer.

Vi hadde da to uker til rådighet og ruten var svært lik din. Jeg har tidligere vært i Milano og følte byen passet bedre som weekendtur med kjæresten enn en drive by. En by du lett kan droppe på en sånn tur, dessuten er det ikke sikkert du får lov å kjøre inn til byen, mener å ha lest noe der. Ellers er Monaco en must see by, da også få med deg Havmuseet. Nice, Cannes og Ste. Maxime er fine byer, og som Fredrik sier ta for all del Napoleonsruten opp. Ja det er en omvei, men det er det verdt. St. Tropez er oppskrytt, skal du på død og liv dit kan det være greit å ta overnattingen i Ste. Maxime istedet for Nice, og ta båten over bukta til St. Tropez. Du bruker også en dag i Monaco. På vei til Napoleonsruten treffer kjører du forbi Grasse, jeg bodde i Grasse i to uker i 2006, en kjempefin by og kjent som "parfymehovedstaden". Verdt en titt.

Ellers vet jeg ikke lengre nord på vei opp, annet enn at vi planla stopp i Disneyland Paris og Brügge i Belgia, men jeg ville på vei ned innom Neuschwanstein-slottet og i Østerriket var planen å stoppe i Innsbruck og få med seg Zoo-en der og ta Stelvio-passet over i Italia og stoppe i Riva Del Garda.

 

Nuvel, jeg er glad jeg ikke kjørte. Vi skulle hatt 3 uker da der blir veldig mye kjøring hvis ikke og lite sightseeing. Noe av turen er såklart kjøregleden på spesielle steder(Napoleonsruten), men transportetappene tenker jeg blir langdryge. Skulle jeg planlagt igjen hadde jeg rett og slett droppet Frankrike og vært i Italia og i Riva del Garda og tatt utflukter til Venezia og Milano. Eller droppet Italia og brukt ekstra døgn i Frankrike. Jeg har pdf med reiseplan, kart osv osv som du kan få når jeg kommer hjem. 

 

Vel situasjonen endret seg og vi tok fly til Nice, var der i 1 uke og tok toget derfra til Paris og var der i 5 dager. Mye mer avslappende for vår del, men biltur nedover Europa blir det etterhvert :) Det er bare synd det fort tar 8-10 timer fra Molde til Svinesund, så da ryker det en dag ekstra der.

Endret av Marius2002
Rette opp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt nogenlunde samme rute noen ganger selv, og er veldig enig med det meste over her. St.Tropez er mest mas og blir i så fall mest "dra dit for å kunne si at jeg har vært der". Ville mye heller brukt litt tid på å utforskelangs rivieraen, utrolig mange flotte småbyer og havner man kan kjøre gjennom. Ellers Er Liechtenstein en litt glemt "skatt" hvor det er utrolig stille og rolig, og har blitt til ett lite favoritt stopp for vår del som en dag til å roe helt ned og slappe av. Aldri vært et sted hvor alle virker så rolige og avslappede samtidig som det er endel fine biler der pga. relativt lave skatter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også overnattet i Liechtenstein noen ganger, senest i juli. Er vel ikke det helt store party-stedet, men heller et søvnig samfunn med mange velstående eldre folk. Over gjennomsnittet mange Porsche og V8-motoriserte BMW/MB/Audi...Dyre restauranter og hotell dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1. februar 2016 at 20.46, Kjennern skrev:

Høres ut som en spennende tur, men eneste jeg tenker på er utifra tidligere roadtrips selv så bør du legge inn litt mer slack i timeplanen. Den ryker stort sett alltid så er greit å ha noen åpne dager. Det er mye folk på veien så man står fort i kø her og der.

Drop St Tropez, er bare mas og veldig oppskrytt sted. Sjekke heller ut Isola 2000, Auron nord for Nice i syd alpene. Kule veier og fantastisk natur. Se litt på Google Maps. Ta en tur til Antibes og Juan le Pains, veldig trivelig by i forhold til Cannes og Monaco i mine øyne.

Du har også grand canyon i Frankrike : http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserReviews-g1135858-d219252-r125949291-Gorges_du_Verdon-Alpes_de_Haute_Provence_Provence.html
Vell verdt en tur.

Ville heller prioritert flotte fjellpass en Amsterdam, er langt å reise via Amsterdam for å si det sånn når du kommer fra Rivieraen.

Blir nok amsterdam, vært der før og syntes det er en flott by, med sine mange kanaler og mye fine spisesteder..St tropez er vel mest for å se hvordan det er der. Blir nok mange småsteder man muligens vil dra innom og kanskje overnatte. Litt liv noen steder er bare gøy syntes jeg, men er deilig med noen rolige steder av og til langs veiene..Tider og hvor mange steder det blir de forskjellige stedene er ikke helt spikret og satt enda, men skal bli en rolig og fin tur. Takker for tips, skal sjekke de ut og se hva man kan rekke

On 1. februar 2016 at 20.48, Fredrik skrev:

Jeg synes at ruten ser ganske fornuftig ut, men du når ikke Kiel-Stuttgart og Porschemuseet samt MB-museet på én dag... og under ingen omstendigheter å kjøre til München inkl. BMW museet den samme dagen. St.Trop er overvurdert og ikke verdt å bruke for mye tid på (trafikken fra Nice kan være forferdelig og spesielt det siste stykket fra Sainte-Maxime). 

Når du først er i dette området og skal til Lyon er Route Napoleon helt essensiell. Den går fra Antibes via Grasse, Sisteron og Gap til Grenoble. Man kan velge alternative veier som f.eks motorveien fra Aix-en-Provence til Gap og allikevel få med seg selve overgangen over Alpene.

Det er helt generelt viktig at man ikke velger for lange dagsstrektninger på slike turer, men det ser det ut til at du har fått med deg... :)

Nei det blir nok mere tid til å dra på de museene, en jeg skrev. Skal hvertfall sjekke de ut og nyte litt historie og flotte biler.. Dags strekkene blir planlagt nøyere noe nærmere ferien og hotell blir booket noen steder før avreise osv. Men skal passe på å ikke stresse, men oppleve og slappe av på den ferien her:) ja skal sjekke de veiene, mulig man kan ta de du nevner til lyon

On 2. februar 2016 at 8.00, Skulebollen skrev:

En tur jeg og kunne tenkt meg :) Men hvorfor kjøre til gøteborg og ta fergen derifra?

For vil heller nyte e6 i 740n enn å sitte på color line ifra oslo, oslofjorden har jeg sett 100vis av ganger. Båten er også billigere ifra gøteborg, tar litt mindre tid til kiel og framme i kiel noen timer før color line. 

On 2. februar 2016 at 12.34, Marius2002 skrev:

Vi planla europatur ifjor sommer, siden vi hadde tenkt oss til US&A i år. Vel ingen av delene ble siden vi bestilte flybilletter istedet til Nice. Vel, det betyr ikke at vi er helt blanke. Vi lærte utrolig mye.

Du må huske i Østerriket må du ha Vignette for å kjøre, dette kjøper du på grensestasjonen eller du kan forhåndskjøpe og velge dato, så kommer det i posten, jeg gjorde dette. I mange byer i Tyskland og Italia(mulig fler) er det miljøsoner, og du må derfor ha merking på bilen hvilken klassifisering den har. I mitt tilfelle var det Veloster, den var Euro 4. Altså bestilte jeg Euro-klassifisering og Vignette til ingen nytte. Men fint å vite hvordan systemet fungerer.

Vi hadde da to uker til rådighet og ruten var svært lik din. Jeg har tidligere vært i Milano og følte byen passet bedre som weekendtur med kjæresten enn en drive by. En by du lett kan droppe på en sånn tur, dessuten er det ikke sikkert du får lov å kjøre inn til byen, mener å ha lest noe der. Ellers er Monaco en must see by, da også få med deg Havmuseet. Nice, Cannes og Ste. Maxime er fine byer, og som Fredrik sier ta for all del Napoleonsruten opp. Ja det er en omvei, men det er det verdt. St. Tropez er oppskrytt, skal du på død og liv dit kan det være greit å ta overnattingen i Ste. Maxime istedet for Nice, og ta båten over bukta til St. Tropez. Du bruker også en dag i Monaco. På vei til Napoleonsruten treffer kjører du forbi Grasse, jeg bodde i Grasse i to uker i 2006, en kjempefin by og kjent som "parfymehovedstaden". Verdt en titt.

Ellers vet jeg ikke lengre nord på vei opp, annet enn at vi planla stopp i Disneyland Paris og Brügge i Belgia, men jeg ville på vei ned innom Neuschwanstein-slottet og i Østerriket var planen å stoppe i Innsbruck og få med seg Zoo-en der og ta Stelvio-passet over i Italia og stoppe i Riva Del Garda.

 

Nuvel, jeg er glad jeg ikke kjørte. Vi skulle hatt 3 uker da der blir veldig mye kjøring hvis ikke og lite sightseeing. Noe av turen er såklart kjøregleden på spesielle steder(Napoleonsruten), men transportetappene tenker jeg blir langdryge. Skulle jeg planlagt igjen hadde jeg rett og slett droppet Frankrike og vært i Italia og i Riva del Garda og tatt utflukter til Venezia og Milano. Eller droppet Italia og brukt ekstra døgn i Frankrike. Jeg har pdf med reiseplan, kart osv osv som du kan få når jeg kommer hjem. 

 

Vel situasjonen endret seg og vi tok fly til Nice, var der i 1 uke og tok toget derfra til Paris og var der i 5 dager. Mye mer avslappende for vår del, men biltur nedover Europa blir det etterhvert :) Det er bare synd det fort tar 8-10 timer fra Molde til Svinesund, så da ryker det en dag ekstra der.

Sjarmen med bilferie er man har sin egen transport rundt, kan dra akkurat hvor og når man vil. Man kan også stoppe ved et fint sted om man vil, noe ikke alltid tog og fly kan. Ellers tror jeg hvert land byr på mye gøy og se og oppleve. Også kan man krysse av på lista over land man har vært. Blir litt ekstra reise ifra molde ja, men norge er fint for biltur det også

9 timer siden, olenikolai skrev:

Kjørt nogenlunde samme rute noen ganger selv, og er veldig enig med det meste over her. St.Tropez er mest mas og blir i så fall mest "dra dit for å kunne si at jeg har vært der". Ville mye heller brukt litt tid på å utforskelangs rivieraen, utrolig mange flotte småbyer og havner man kan kjøre gjennom. Ellers Er Liechtenstein en litt glemt "skatt" hvor det er utrolig stille og rolig, og har blitt til ett lite favoritt stopp for vår del som en dag til å roe helt ned og slappe av. Aldri vært et sted hvor alle virker så rolige og avslappede samtidig som det er endel fine biler der pga. relativt lave skatter :)

Høres ut som et greit tips, tror de andre stedene på listen blir prioritert, men kan jo hende man drar innom der også. Jeg vil ha ferie med noen festlige dager, og noen rolige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1. februar 2016 at 21.33, Werther skrev:

Personlig liker jeg å kjøre mye landevei da det er mer lærerikt og minneverdig enn hvis man bare dundrer av gårde på motorveien. Sånn ellers ville jeg vært obs på hvor man parkerte BMWen. Jeg ville ikke satt den gatelangs nattestid i en del franske byer, heller ikke i deler av København. Større risiko for innbrudd og hærverk enn det er i Oslo...

Også burde du prøve å tilrettelegge det slik at du kjører innom Ringen når det er oppe for turistkjøring på dagtid. Ikke så stas å vente helt til kl 18. Skjer det en ulykke stenger de fort tidligere enn kl 20, og da kan man egentlig droppe å besøke banen...

Bmwen skal stort sett stå i hotell garasje i de større byene:) skal sjekke det nøye med tider på ringen, viktig å få med seg den på turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner det seg å booke mest av hoteller nå? For er fellesferien og da er mulig mye fult?

Tenker hvertfall booke hotellene i de store byene og heller bare dra innom de litt mindre stedene der og da når man er der.

Noen med tips angående dette? Ellers må man jo være veldig nøye med booking så man ikke må stresse til hver innsjekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir gøy og jeg skal som jeg skrev på biltur nedover Europa engang :) 

Og som du sier man er litt mer fritt, hos meg er det bare jeg som har lappen og med 6-10 timers kjøring hver eller annenhver dag i 2 uker fant jeg ut ble for mye. Hadde hun jeg bor med hatt lappen eller jeg dro med noen kompiser så hadde alt vært annerledes. Norge er som du også sier fint til bilturer, jeg liker best bilturen her når man krysser nordlandsporten på vei nordover.

Forøvrig kan man ta Napoelonsruten til Lyon fra Nice/Cannes. Det er "bare" en omvei på omlag 3 timer + om jeg husket riktig fra da jeg planla. Har selv vært med på ruten i 2006 når vi bodde i Grasse. 

Tog kan aldri erstatte bil og vise versa, jeg bare nevnte en alternativ reisemåte som fungerte for oss i sommer som var. Hvert land byr på mye og det er mye jeg vil se; Nuremberg, Neuschwanstein-slottet, Innsbruck, Brugge, Amsterdam, Stelvio-passet, BMW museet osv osv..

Tips: Om dere bestemmer dere for Milano så er det(var ihvertfall, sjekk ut)muligheter å parkere ved Malpensa Airport(om det blir rett i forhold til hvor dere krysser grensen inn til Italia), for så ta toget inn til sentrum som tar en halvtimes tid. Da står bilen tryggere og dere er mer fri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...