Gå til innhold

Motorhavari på 4 år gammel X3 2,0D: garantisak?


vaffel
 Share

Anbefalte innlegg

Fatteren har fått totalt motorhaveri på bilen.

Den er kjørt litt over 100.000km.

Alle servicer er fulgt bortsett fra første service som ble overskredet med 16.000km. (Tror ikke tidsintervallet på 2 år ble overskredet).

Mener det var registerkjedet de sa som var hoppet av som førte til havariet, og dette var som en følge av at motoroljen har vært skitten?

Høres helt merkelig ut for meg.

BMW i Tyskland har nå avgjort at den manglende første servicen har ført til at motorbytte ikke skal gå på garanti, men de er tilbudt en redusert pris på arbeidet.

Fatteren er litt av den typen som unngår konflikter, og bare betaler for å få saken ut av verden. Men det merer jeg blir helt feil her.

Noen som har noen tips til videre fremgangsmåte?

Er det virkelig slik at disse motorene ikke tåler å bli kjørt litt lengre enn serviceintervallene før de får service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11000km over skal det være. Første service på 41000km. Motoren gikk så helt fint til 107000km

Registerkjedet skal da blitt litt løst og gikk i utakt med motoren. Dette førte til motorhavari.

Hvorfor i all verden skal utsatt oljeskift plutselig ha innvirkning på registerkjedet etter 66000 kjørte km?

Bilen har hatt nok olje hele tiden.

Garanti bortfaller selvølgelig ikke ved manglende service! Det skal i så tillfelle kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen.

Motoren er i tillegg produsert før mars 2011, og da er den tydeligvis den kjente problemmotorenen N47 som jeg etter litt googling forstår har hatt uttallige motorhavarier grunnet nettopp registerkjedet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer fortsatt register havarier på N47, men ikke i samme omfang som motorer produsert mellom 2007 og 2009. En del taxi kjørte F10/F11 har hatt havari med N47 men da snakker vi om godt over 200 000 km. 

Men det er ikke usansynlig at manglende oljeskift kan være en av flere mulige årsaker til dette havariet. Intervallene på nyere BMW motorer er jo lange nok i utgangspunktet, så om man da hopper over en service så er det kanskje alt som skal til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, vaffel skrev:

11000km over skal det være. Første service på 41000km. Motoren gikk så helt fint til 107000km

Registerkjedet skal da blitt litt løst og gikk i utakt med motoren. Dette førte til motorhavari.

Hvorfor i all verden skal utsatt oljeskift plutselig ha innvirkning på registerkjedet etter 66000 kjørte km?

Bilen har hatt nok olje hele tiden.

Garanti bortfaller selvølgelig ikke ved manglende service! Det skal i så tillfelle kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen.

Motoren er i tillegg produsert før mars 2011, og da er den tydeligvis den kjente problemmotorenen N47 som jeg etter litt googling forstår har hatt uttallige motorhavarier grunnet nettopp registerkjedet.

 

 

Det er fortsatt _mye_.

Ifølge Bmw selv er dårlig oljekvalitet en av årsakene til at disse registrene havarerer.

Og jo, selvfølgelig bortfaller garantien når serviceintervallet er overskredet såpass mye og havariet kan lenkes opp mot manglende service. Hadde vært noe annet om han skulle reklamert på dugg i baklykta f.eks, da har ikke en service direkte innvirkning på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 11000 km over er så mye når det er snakk om mye langkjøring, og oljenivå jevnlig er sjekket og tidsintervallet på servicen ikke er overskredet.

Med andre brukere med mye småkjøring vil motoren svive i hundrevis av timer ekstra mellom hver service. Og med brukere i Tyskland ville motoren gått rundt mange flere ganger mer siden det ofte kjøres i mye høyere hastigheter enn i Norge.

Endret av vaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kennethe34 skrev:

 

 

Og jo, selvfølgelig bortfaller garantien når serviceintervallet er overskredet såpass mye og havariet kan lenkes opp mot manglende service.

 

Det var vel omtrent akkurat det jeg skrev. (Det må kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen for at garantien skal bortfalle)

Men kan ikke se at det skal være så veldig sannsynlig at manglende service er hovedårsaken her.

Synes det høres mer sannsynlig at det er en svakhet i hvordan motoren er skrudd sammen, når en ser på de uttallige andre problemene med registerkjedet en kan google seg frem til og lese om at andre har hatt med denne motoren selv om alle servicer er fulgt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kennethe34 skrev:

Det er fortsatt _mye_.

Ifølge Bmw selv er dårlig oljekvalitet en av årsakene til at disse registrene havarerer.

Og jo, selvfølgelig bortfaller garantien når serviceintervallet er overskredet såpass mye og havariet kan lenkes opp mot manglende service. Hadde vært noe annet om han skulle reklamert på dugg i baklykta f.eks, da har ikke en service direkte innvirkning på det. 

 

Vet du om det er hydraulisk strammer på disse?

8 timer siden, vaffel skrev:

Det var vel omtrent akkurat det jeg skrev. (Det må kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen for at garantien skal bortfalle)

Men kan ikke se at det skal være så veldig sannsynlig at manglende service er hovedårsaken her.

Synes det høres mer sannsynlig at det er en svakhet i hvordan motoren er skrudd sammen, når en ser på de uttallige andre problemene med registerkjedet en kan google seg frem til og lese om at andre har hatt med denne motoren selv om alle servicer er fulgt.

 

 

For det første må du klare å skille på årstallene her, for det andre må du ta i betraktning hvor mange slike motorer det er i omløp før du prøver å generalisere slik.

 

11 000km OVER ett allerede for høyt intervall er for mye, selvfølgelig vil dette slå negativt ut på en motorskade der innvendig smøring kan ha innvirkning. Oljenivå har ingenting med oljekvalitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/10/28/210669/jostein-har-kjort-300.000-km-og-har-aldri-vaert-pa-service

Her er en med en motor som gikk 300.000km uten et eneste oljeskift.

Jeg har sett på årstallene til N47 motoren, og problemene med registerkjedet er slik jeg kan leste størst blandt motorene som er produsert mellom 01.03.2007 to 05.01.2009, men det har også vært mye problemer med motorer produsert før 01.03.2011.

Et registerkjede skal være laget for å holde hele motorens levetid.

Spørmålet er om BMW har har feilvurdert serviceintervallene for å selge flere biler.

Hadde han tatt første service på 30.000km, kunne han jo hatt et annet kjøremønster og f.eks kjørt litt mer på autobhanen, og mer småkjøring så hadde motoren fått akkurat samme slitasjen.

Forøvrig så tok jeg service og oljeskift hver 15.000km på forrige bilen jeg hadde, selv om jeg kunne ventet til 30.000km.

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Vet du om det er hydraulisk strammer på disse?

For det første må du klare å skille på årstallene her, for det andre må du ta i betraktning hvor mange slike motorer det er i omløp før du prøver å generalisere slik.

 

11 000km OVER ett allerede for høyt intervall er for mye, selvfølgelig vil dette slå negativt ut på en motorskade der innvendig smøring kan ha innvirkning. Oljenivå har ingenting med oljekvalitet å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, vaffel skrev:

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/10/28/210669/jostein-har-kjort-300.000-km-og-har-aldri-vaert-pa-service

Her er en med en motor som gikk 300.000km uten et eneste oljeskift.

Jeg har sett på årstallene til N47 motoren, og problemene med registerkjedet er slik jeg kan leste størst blandt motorene som er produsert mellom 01.03.2007 to 05.01.2009, men det har også vært mye problemer med motorer produsert før 01.03.2011.

Et registerkjede skal være laget for å holde hele motorens levetid.

Spørmålet er om BMW har har feilvurdert serviceintervallene for å selge flere biler.

Hadde han tatt første service på 30.000km, kunne han jo hatt et annet kjøremønster og f.eks kjørt litt mer på autobhanen, og mer småkjøring så hadde motoren fått akkurat samme slitasjen.

Forøvrig så tok jeg service og oljeskift hver 15.000km på forrige bilen jeg hadde, selv om jeg kunne ventet til 30.000km.

 

Eventuelt at 30 000km ble beregnet ut fra tysk bruksmønster, med mange raske km på autobahn. Da blir det høl i hue å gjøre lignende i norske forhold.  Spesielt drøye denne ytterligere.

Bla. Audi gikk senere å anbefalte tettere serviceintervaller(15 000km, eller 1 gang i året).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...