Gå til innhold

Ny brukstralle - E39 atter en gang! Mot E(gr)U - desember 2016


Shattered
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke helt funnet ny bil. Ser litt p[ E61, trro faktisk det blir en sånn! Hvorfor? Alle E39 som ligger ute nå er overprisede, eller står laaaaangt i gokk vekk fra meg!

Har også en manuell E39 på hånda, som jeg sa "jeg får tenke", men jeg vet egentlig at jeg ikke vil ha den da den skal godkjennes snart osv osv. Bedre med nyere bil, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 er jo de som er overprisede! Kjøpte min 2001 e39 520d for 29k. Før det solgte jeg 3 år nyere e60 520ia for 120k. Den ble solgt 12 timer etter at jeg la den ut, ble så å si nedringt. Folk er galne etter å skaffe seg en e60, og prisene ligger deretter. 100k mer for 3 år nyere bil er merkelig. I tillegg er preface e60 en dårlig bil, jeg hadde 2-3k i mnd i feil og mangler på den. Eneste positive er at den har mer plass og er mer komfortabel å kjøre enn e39 (som ikke er dårlig den heller)

Men jeg ser den at e39 enten er ihjelkjørt, og hvis de ikke er det, så er det fort 70k+. Men let en stund, evt ta den turen over fjellet hvis du må hente en e39 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

E60 er jo de som er overprisede! Kjøpte min 2001 e39 520d for 29k. Før det solgte jeg 3 år nyere e60 520ia for 120k. Den ble solgt 12 timer etter at jeg la den ut, ble så å si nedringt. Folk er galne etter å skaffe seg en e60, og prisene ligger deretter. 100k mer for 3 år nyere bil er merkelig. I tillegg er preface e60 en dårlig bil, jeg hadde 2-3k i mnd i feil og mangler på den. Eneste positive er at den har mer plass og er mer komfortabel å kjøre enn e39 (som ikke er dårlig den heller)

Men jeg ser den at e39 enten er ihjelkjørt, og hvis de ikke er det, så er det fort 70k+. Men let en stund, evt ta den turen over fjellet hvis du må hente en e39 :)

1. Jeg skal ikke ha E60. Det er meget stor forskjell på sedan og touring, etter det jeg har hørt. Har forhørt meg litt rundt, og det virker som de fleste som har E61 ikke har hatt et eneste problem, med tak, eller andre ting som kan lage kvalme. Det jeg skal ha er ingen 520ia, og jeg har lenge fulgt med på prisene, som begynner å nærme seg fornuftige. Bilen skal beholdes, og i flere år enn alle de andre jeg har hatt. Jeg har hatt denne E39'en såpass lenge at jeg ikke tør begynne å tenke på hva alt har kosta, eller hva det ville koste på verksted å fikse den, men så er jeg visst eier nr 7 i løpet av 16 år, så om det er tilfeldig eller om bilen er en helvetesbil, er jeg ikke sikker på.
De E61'ene jeg har sett til nå (gikk nylig en jævlig pen med manuelt gir, spekka utstyr og lav km til under 100), ser ut som de har vært tatt vare på, og det meste av slitedeler man kan ta på garanti har vært bytta på garanti - ledningsbrudd i bakluker er jo en kjent feil feks.

2. Jeg har naturligvis fulgt med på markedet på E39 enda lenger. Har hatt en del av de, og før jeg kjøpte min forrige 525d, tror jeg at jeg lette i nesten 2 måneder før jeg bestemte meg - den bilen skulle jeg aldri solgt, men man lærer av sine feil. PR i dag ligger det ingenting på Finn (eller autodb, de som ligger der blir jo ikke fjerna når de blir solgt heller), som kan være interessant, da det meste ligger for høyt i pris i forhold til hvor langt de har gått. Vet ikke helt om jeg støtter påstanden om at "så lenge det er godt vedlikeholdt spiller kmstand ingen rolle" - men så var nok ikke denne E39'en (altså den tråden handler om) veldig godt stelt med heller - feks på ca 290 000 gikk luftbelgen. Har riktignok ikke hatt noe motortrøbbel med den, etter nesten 30 000 km kjørt, men det er vel kanskje bare flaks.

Har også tenkt på å kjøpe en E39 med bensinmotor, men tror det blir uaktuelt i første omgang. 525i feks hadde sikkert vært fint, men tror jeg står over (finnes knapt som touring med manuell også) :P

Så jeg sitter faktisk og lurer på manuell E61, da de kom med mer utstyr enn manuell E39 (snakker fortsatt ikke om 520). Som jeg har sagt en del ganger, er ikke strikkmotor (firer) noe jeg vil ha i bilen min, det må minst være sekser uavhengig av girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6x er absolutt mye bil for pengene nå. Men jeg ville uten tvil ha funnet en LCI. Pre-LCI har en god del flere og dyrere problemer som er blitt utbedret på LCI. Og E61 har stort sett flere problemer enn en E60. Vannlekkasjer, takluke, ledningsnett, antenneforsterker ++. Såklart, er dette tatt har du trygt bilhold en stund, men disse problemene vil stort sett komme tilbake.

E61 har og mer problemer med rust på bakluke.

Men E61 ser så mye penere ut :lol: så holder med deg i valg av det med sekser diesel. Herlige vogner, uten tvil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Julianv skrev:

tekst

Men så er det innkjøpsprisen da, LCI ligger gjerne nesten 100 lapper høyere i pris enn preface :P  Man kan være uheldig med bilen ,sånn er det med E39 også. Men feks, hadde jeg ikke problemer med 525tds'en jeg hadde (utenom bakluka, og at den stoppa til slutt). Jeg tror det er verdt et forsøk, se hvordan det går med preface ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at e39 touring 2003 modell 530d manuell msport i strøken stand er "the one to have". Men de finnes ikke. Såklart 4'erne er billigere enn sekserne. Poenget mitt var hvor høyt i pris min relativt "kjipe" e60 520ia ble solgt for. E60/61 er overpriset. Hvis du har funnet en e61 sekserdiesel manuell til 100k så er det bare å slå til? Sørg for at det ikke er 525d på preface da. Dette er den gamle 2.5 motoren på 177hk med dårlig drag og eksosmanifolder som sprekker. Automatkassene på preface er dårlige å gammeldagse i forhold til at bilen ser så moderne ut som den gjør. På min 520ia var det gjengangerfeilen som er på de fleste av disse kassene. Mecatronic feil. Rep på 30k. Det skjer ikke på facelift. Plustselig har man tatt inn 30 av de 100k mer som faceliften koster. Kassene er dårlige, så støtter ønsket om manuell. Faceliften er helt ok med automat. Kvikk og solid kasse.

Og man får hva man betaler for som regel. Skulle jeg hatt 530d av samme bil som 520d min, då hadde den kostet 60k mer som du er inne på. Når det er sagt, så går denne lille fireren kvikkere enn e60'en med bensinsekser noen gang gjorde!

Preface e61 med 530d msport og manuell, komfortstoler er et must. Får du en slik til under 150k (om det finnes) så gjør du et ufattelig godt kjøp :) samme bil i facelift koster 280k+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg fant var bare en 525d, men til 100 lapper overraskende nok. Vi får se hva det blir, men m57 er m57. Msport driiiiiter jeg i i utgangspunktet, da jeg absolutt ikke bryr meg om plastikken (m-fanger på e39 er riktignok veldig pent). Bare man finner en bil med ok kilometerstand og fulgt servicehefte, er nok mye gjort. Hvordan bilen er, avhenger av hvordan den har blitt kjørt, noe som er en gjenganger på rævkjørte, ungdomseide e39'er, dessverre. 

Uavhengig av gir, tror jeg uansett e61 er mer stabil enn en 16 år gammel e39 (les, min).  Lar meg ikke skremme av ett eneste skrekkeksemplar. Har kjørt e46 320d en vinter, og motoren imponerte ikke direkte ;)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har enda ikke skjedd noe her. Men det er i vurderingsfasen å se på en tds manuell, bare for å ha gjort det, jeg er jo egentlig ute etter facelift :P men denne hadde bra med utstyr og står greit unna. Ser litt på e61 også. Men er så usikker :huh: Føler liksom ikke jeg vil legge for mye penger i bil, men jeg vil jo ha noe som går, går og går. :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant flere e39 525d og 530d til rundt 35.000 norske kroner :) på mobile.de

spørs om man ikke må over dammen for å finne seg en fin og pålitelig holdbar tralle. Kommer sikkert 50.000kr i importavgifter oppå der igjen

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evopower skrev:

Fant flere e39 525d og 530d til rundt 35.000 norske kroner :) på mobile.de

spørs om man ikke må over dammen for å finne seg en fin og pålitelig holdbar tralle. Kommer sikkert 50.000kr i importavgifter oppå der igjen

Så kan du jo legge til en del lapper for å få den på norske skilt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...