Gå til innhold

Skvik, skvik, skvik ulyd fra E39 525dat 2002, hva kan det være?

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Har en ulyd i bilen som er noe lignende det som står i overskriften her…

·         Lyden høres kun innvendig, har prøvd å kjøre med vinduer åpne uten å høre lyden. Med vinduene igjen høres lyden ut som om den kommer fra motorrommet, men har blitt lurt av det før – på en 116 jeg hadde var det noe lignende, men var da bremser bak som var problemet…

·         Lyden er kun hørbar når bilen er i bevegelse, hører ingenting med hodet ned i motorrommet når bilen står stille på tomgang (så begynner å slå fra meg reimer), ingen forskjell om jeg kjører med AC på eller av heller.  Men kan legge til at skvikene følger hastigheten og med økt fart så øker frekvensen av skvikene, over 80 er vindstøy såpass høy at de ikke lenger kan høres. Høres best fra 10 til 70 km/t

·         Det er heller ikke stein (ganske sikker) som har kommet inn i bremsene, da hadde jeg hørt en kraftigere lyd og spesielt med vinduer nede.

Jeg har ganske nye bremser foran så er 90% sikker på at det ikke er dem, da havner jeg på bakbremser… MEN det er ingen endring i lyd om jeg bremser, da burde den vel blitt borte om bremsene hang på???

Heller ingen vibrasjoner eller bevegelse i bremsepedal som indikerer at noe er skjevt.

Men kan ikke helt slå bort at det kan være bremser bak som er utslitt, men skivene ser ok ut ved å kikke gjennom felgen bak.

Hjullager, har enda til gode å oppleve slitt hjullager, kan det være det som er årsak til lyden? Hvordan høres det ut og hvordan kan jeg enkelt «teste» hjullager?

Har ikke veldig lyst å demontere for mye i kald garasje uten å ha en mer kvalifisert gjetning på hva det kan være…

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Shattered skrev:

Fint om du laster opp en liten video, de fleste har jo smarttelefoner i dag, og legger ut. Mye lettere enn å gjette seg til hva lyden kan være ;)

Skal prøve det på vei hjem i dag, men lyden er såpass lav at jeg er redd den blir vanskelig å fange opp uten selv å sitte i bilen. Skjønner at det er vanskelig å beskrive en lyd her. Men kan kanskje legge til at skvikene følger hastigheten og med økt fart så øker frekvensen av skvikene, over 80 er vindstøy såpass høy at de ikke lenger kan høres. Høres best fra 10 til 70 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje tyde på et turbohavari? Hadde en fæl ulelyd da min tok kvelden på TDS'en jeg hadde. Fulgte turtallet. Går bilen dårlig?

Hjullager har jeg kun hatt én gang, der rista det veldig og laget mer "ooooooo"-lyd, ingenting som fulgte turtallet såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shattered skrev:

Kan kanskje tyde på et turbohavari? Hadde en fæl ulelyd da min tok kvelden på TDS'en jeg hadde. Fulgte turtallet. Går bilen dårlig?

Hjullager har jeg kun hatt én gang, der rista det veldig og laget mer "ooooooo"-lyd, ingenting som fulgte turtallet såvidt jeg husker.

Litt usikker på turbo altså, lyden følger hastigheten og ikke turtall. Og heller ingen ulyd ved å ruse motor stillestående.

Bilen går like bra som den alltid har gått, så ingen merkbar effektreduksjon å spore enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info nå, dro litt i håndbrekket slik at jeg kjørte med litt belastning på det. Da forsvant lyden, kan kanskje være så heldig at det "bare" er bremseskoene som er utslitt?

Dro hardt i brekket mens jeg kjørte og slapp, var ingen til mindre lyd da. Prøver igjen i morgen så får vi skynde oss sakte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånd, kanskje vaier også. Koed har ganske rimelige kit, tror du kan havne på under 1000-lappen for komplett overhaling av brekk på begge sider. Du må nesten åpne opp og se hvor problemet ligger, kan prøve å justere på skrua gjennom hullet i bremseskiven. Om skjoldet har rustet kan hele opplegget ha løsnet.

Min lagde tilsvarende lyd nå i jula, måtte watte opp musikken over fjellet. Har bestilt alt nytt, men nå holder den kjeft siden jeg har automat og har slutta å bruke brekket helt, så har ikke funnet ut hva det var nøyaktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info E.C. Jeg vil la være å bruke brekk og kun bruke P på giret, står jo alltid parkert flatt. Så får jeg se på det når jeg skal bytte til sommerhjul til våren om lyden ikke blir mye værre.

Denne fra Koed: Bremsebeleggkit Det var en god pris :grin:

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre teorien om at det er brekket/bremesbånd som er synderen enda mer relevant, er at jeg (etter å ha grublet litt ekstra) plutselig kom på at det i det siste har hendt at bremsene har hengt på ved start og kjent/hørt at de slipper ved igangkjøring når jeg har brukt håndbrekket.

Nappet hardt i brekket i dag på vei til jobben, da det i starten var antydning til lav skvike lyd, og det forsvant helt etter ett skikkelig napp ;-) Så nå røres ikke håndbrekket inntil sommerdekk skal på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...