Gå til innhold

Pris lakkrens med lakkforsegling


 Share

Anbefalte innlegg

Veldig vanskelig å si - det kommer an på hvor grundig de er i fasene før lakkrensen, og det kommer an på hvilke produkter de bruker. Etter å ha vært innom Detailers Club sitt forum og lest hva de dyktige bilpleierne der legger ned av arbeid så er den prisen veldig rimelig. På andre enden av skalaen finner du diverse bilvaskhaller (iallefall i Oslo) som tar den summen for å vaske bilen din med samme skitne bøtte og svamp som de har vasket 30 andre biler med, før de smører på med polish og "forsegling".

Vet ikke om jeg svarte godt nok på spørsmålet ditt, men det illustrerer at det ikke er så lett å svare uten å vite mer om hva som tilbys ut over lakkrens og forsegling.

Endret av Erik Haugland
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en som jobber med dette (på fulltid)   og det vil bli gjort med samme produkter som han bruker på jobben. Så det er proft, ikke en random fyr som gjør det i garasjen sin med noe han kjøpte på biltema :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Margrethe skrev:

Det er en som jobber med dette (på fulltid)   og det vil bli gjort med samme produkter som han bruker på jobben. Så det er proft, ikke en random fyr som gjør det i garasjen sin med noe han kjøpte på biltema :)  

I så fall er det en god pris - vel og merke dersom det brukes skikkelige produkter og grundig arbeid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Erik Haugland skrev:

Veldig vanskelig å si - det kommer an på hvor grundig de er i fasene før lakkrensen, og det kommer an på hvilke produkter de bruker. Etter å ha vært innom Detailers Club sitt forum og lest hva de dyktige bilpleierne der legger ned av arbeid så er den prisen veldig rimelig. På andre enden av skalaen finner du diverse bilvaskhaller (iallefall i Oslo) som tar den summen for å vaske bilen din med samme skitne bøtte og svamp som de har vasket 30 andre biler med, før de smører på med polish og "forsegling".

Vet ikke om jeg svarte godt nok på spørsmålet ditt, men det illustrerer at det ikke er så lett å svare uten å vite mer om hva som tilbys ut over lakkrens og forsegling.

Enig der. Har selv sett hvordan slike vaskehaler tar seg av bilene. Skummet de bruker er av a la zalo lignende greia. Ingen måling av lakk, så de bare kjører på med de billigste pleiemidlene, altså de jobber mot antall biler de betjener og driter i kvaliteten på utført jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jobber som bilklargjører for et større firma som selge mye nye og brukte biler og har ingen tvil om at det blir gjort på en ordentlig måte. Men for meg som bare har vaska biler i gårdsplassen og i vaskehallen er det greit å vite om det er en bra pris eller ei :)

Får sånn som holder et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500,- er fremdeles veldig rimelig vil jeg påstå. Jeg frykter for at det du får er ikke verdt det. Om han bruker 10 timer, som jo ikke er ublu selv for en svært enkel korrigering så er det bare 250,- per time minus materiell. 

Nå kan det jo at han tar materiell fra sin jobb og han er en veldig god kompis av deg, og at han ikke tjener noe på dette i det hele tatt, men gjør det for å være grei... Men hva vet vel vi...

Min erfaring er at alt under 5000,- er stort sett tull, mht lakk. Men det er ikke sikkert andre er like enige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg betalt 3000kr for detailing. Da har han hatt bilen fra fredag til søndag, og brukt diverse kvalitetsprodukter (deriblant swissvax voks til slutt). Jeg fikk en helt ny dybde og glans i lakken og var veldig fornøyd. 

Det som er tull er å si at "alt under 5000kr er stort sett tull". Priser varierer og noen tar mer enn andre avhengig av etterspørsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter sikkert forstår nå, så er det veldig vanskelig å svare på et i utgangspunktet kjapt og konkret spørsmål. Som Frode D sier så er det sannsynlig at arbeidet tar flere dager. Legger inn svar fra en av detailerne jeg har vært i kontakt med, så ser du hva vi mener:

Først så vaskes bilen grundig ned. I denne prosessen brukes det flere forskjellige avfettingsmiddel og såper for å vaske både lakk, glass, felger og motorrom på en mest mulig skånsom måte. Prosessen med vask tar ca 2,5 til 3 timer inkludert tørk. 

Etter tørk gjennomføres en nøye inspeksjon av lakk under god belysning, og med en kraftig lommelykt i tillegg. Denne delen av jobben gir en indikasjon på hvor mye tid det går, samt at det avdekker eventuelle skader som kanskje bør utbedres av et lakkeringsverksted. Det gjennomføres også i dette steget en lakkdybdemåling. Ved lakkdybdemåling vil det også vises dersom det er omlakkerte paneler, etter eksempelvis en skade. 

Denne delen kan dokumenteres for deg ved bilder og skjemaer om ønskelig! 

Tidsforbruket er ca 1 time. 

Etterpå starter selve poleringen. Med kunnskapen fra forrige steg har vi fått en pekepinn på hvor grovt poleringsmiddel og pads som må brukes, meget slitt lakk betyr at man må jobbe grovt, og arbeidet tar lenger tid. Etter at hele bilen er grovpolert gjennomføres et finsteg, som sørger for enda litt mer glans. 

Jeg gjennomfører alltid en 2-stegs polering, for å kunne møte kundens forventninger om et strøkent sluttresultat på en best mulig måte. Unntaket er eventuelt helt ny bil, om klargjøringen er god nok fra forhandler. 

Tilslutt vaskes lakken ren med en silikonfjerner for å fjerne alle oljer, rester og støv fra poleringen. Lakken er nå klar for å forsegles. 

Tidsforbruk er ca 10-20 timer, avhengig av bil. 

Nå starter arbeidet med bilens andre flater. Frontrute poleres dersom avtalt og alle glassflater gjøres rent og klart til forsegling. 

Bilen heises opp og hjulene demonteres for å vaskes, clayes og renses. Polering av felger gjennomføres dersom avtalt, det samme med bremsecalliptere. 

Felgene er nå klare for forsegling. 

Ubehandlet plast og gummi renses og gjøres klart til forsegling. 

Motorrommet får i dette steget en plastforsegling slik at motoren ser ren ut og holder seg ren i en lenger periode enn kun ved vask. 

Alle flater er nå klare for forsegling. 

Tidsforbruk ca 3 timer, polering av glass og felger er ikke iberegnet de 3 timene. 

Forsegling: 

Dette kan deles inn i to kategorier, voks og coating. 

Voks er for det meste organiske og naturlige materialer, mens coating er en kjemisk fremstilling. 

Voks går veldig raskt å legge, men det gir dessverre ingen beskyttelse mot fysiske skader i form av riper, vaskeriper, sur nedbør, fuglemøkk eller steinsprut. 

Jeg bruker hovedsakelig voks fra Swissvax, da enten Shield eller Concorso på lakk, samt deres spesielle voks for felger, Autobahn dersom det velges en voksbehandling. Det er vanskelig å si noe om varigheten på en voksbehandling, da det er mange faktorer som spiller inn, men beskyttelse er det lett å tilføre under vask. Det er viktig å huske at det er kun varigheten på sluttproduktet det snakkes om. Poleringen er uansett gjennomført og ripene er permanent fjernet. Det er realistisk å forvente 3-12 måneder beskyttelse fra voks uten at det gjøres noe mer for å beskytte etter behandling. 

En coating er som tidligere nevnt et kjemisk fremstilt produkt, og da kan produsenten legge til egenskaper som gjør at holdbarhet blir mye bedre, beskyttelse mot riper, kjemikalier, steinsprut, fuglemøkk etc. 

Etter mye testing, har jeg etter å ha vært innom merker som Gtechniq, Carpro, Gyeon og Modesta, med flere har jeg landet ned på at Max Protect er det beste jeg kan tilby mine kunder. Det er i forhold til andre overlegen kjemikalieresistens, det er lett å vedlikeholde, og det tåler masse juling før det gir riper. 

Jeg anbefaler å legge et lag med UNC (Ultimate Nano Coat) v1, for deretter å toppe med et lag UNC R på lakkerte flater. 

På hjul brukes UNC v3, og på glass brukes UGC (Ultimate Glass Coat). 

Forventet holdbarhet på behandling med UNC-serien fra Max Protect er 24-36 måneder. Med riktig og godt vedlikehold tror jeg likevel dette kan presses helt opp til 60 måneder (5år) uten at dette er påstander jeg kan dokumentere, kun basert ut i fra hvordan jeg ser coatingen prestere. 

Tidsforbruk 2-10 timer.

 

Du var helt sikkert ikke ute etter en lang tråd med masse synspunkter på tid og produkter, men det er nettopp det som er avgjørende i forhold til om prisen du har fått er god eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500,- er slettes ingen upris. Det var dette jeg også tok da jeg polerte biler for andre. Da var det mye likt slik som svaret Erik Haugland over her fikk. Jeg brukte også mest Swissvax.

 Dette strakk seg som regel fra fredags ettermiddag til søndags ettermiddag. Regnet ca. 15 timer på utvendig jobb (vask og polering). Så kom evt. innvendig vask i tillegg. 

Fredag = vask og tørk pluss lufttørking til dagen etter.

Lørdag = maskering av lister. korrigering pluss finpolering av lakk. Felger og dekk ble da også tatt.

Søndag = voks/forsegling pluss vask/rens/forsegling av glass, listverk etc. 

Timene fyker når man skal være nøye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo det som er vanskelig å vite. Man kan si noe, men mene noe helt annet.

En nabo av meg "polerte" 4 biler på 10 timer. Men han gjorde det jo ikke.

Endret av Otis
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi prøver å si er at 2500kr er billig om han er nøye og gjør jobben skikkelig. Men hvis dette er noe han gjør på en kveld så er det mest sannsynlig ikke et veldig bra resultat og heller dyrt.

Det er jo mange firma som polerer biler "mens du handler" feks. Da blir resultatet heller dårlig. Samme med mange av de som klargjør biler for salg hos forretninger, de ser ofte ut blank ut helt til solen kommer opp og da er de full av kjørespor og hologrammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...