Gå til innhold

1988 E34 535ia, solgt.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

er egentlig en ganske grei jobb å demontere å montere m30 toppen, eksosen er jo avskrudd å kan nesten regnes som den værste jobben😂 følte meg ikke like bekvem med m57 for å si det slik. for ikke snakke om prismessig mye hyggeligere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, viggo E34 skrev:

er egentlig en ganske grei jobb å demontere å montere m30 toppen, eksosen er jo avskrudd å kan nesten regnes som den værste jobben😂 følte meg ikke like bekvem med m57 for å si det slik. for ikke snakke om prismessig mye hyggeligere😅

Joda jeg hadde jo ikke gjort det før da jeg fulgte Bentleymanualen slavisk, så det tok bare litt tid 😅 Hadde nok klart det kjappere om jeg skulle gjort det på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der dukker stadig opp litt overraskelser hos deg og Viggo 😀.

Husker når jeg demonterte manifoldene på min ,var jeg overnervøs og hadde bare flaks det gikk som det gikk .

Men kjedelig  at du i verstefall må demontere topp pga dette.

Igjen disse kan vel du i blinde så 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nei, føler jeg har god kontroll på dette. har hatt av topp på den andre flere ganger, så det går nokk greit. enkelt å være etterpå klok å si man kanskje burde hatt den varm for å minske risikoen for knekte bolter... får bare demontere i helga å se hvor mye ekstra man trenger, om man kanskje berger uten å demontere innsug. får demontere å måle om toppen er rett, å ta det derifra, frister selvsagt litt å få porta den år den først er av🙈 

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da var toppen demontert.monterte grenrør før demontering bare enkelt for å starte prosessen med eksosbygging.DSC_0817.thumb.JPG.343109c52a95b7ad9934b863828cdd83.JPG årsaken til en liten oljelekkasje ble funnet da der var en skade på toppakning ved øvre registerdeksel.DSC_0820.thumb.JPG.4c569bba32d794f5ce04eb5111703e4e.JPG

DSC_0823.thumb.JPG.d25710f62ae2d3d374a9591be95fd24f.JPG

vannpumpe blir også byttet nå når det likevell er åpent, ny ligger på hylla i innpakning. DSC_0824.thumb.JPG.573f1399aca63ed299886f751a113c72.JPG

nye reimer, topplokks bolter og toppakning + div pakninger rundtom osv som trengs er bestilt denne morgen.

DSC_0821.thumb.JPG.38d4a273ee24ca59843e2fe476c7dc60.JPG

grenrør, innsug og termostathus er demontert og toop har fått en kjapp sjekk og funnet rett. gjennstår noe rengjøring av topp og blokk, utover dette gjennstår det å finne noen til å få spent den opp å borre ut den knekte bolten å satt inn nye gjenger, gjenger i blokk vil og friskes opp da det var mye grapps neddi boltehullene. misstenker her er brukt olje på bolter ved montering.

ellers har jeg ett spørsmål noen her kanskje kan vite svaret på.

denne var urstyrt med motorvarmer, denne varmekolben er litt i veien for grenrør. tar akkurat borti. så lurer da på hvordan får man ut denne? har bestilt blendeplugg/frostplugg for å erstatte denne. trodde denne bare skulle draes rett ut, men her får man ikke mye tak så sliter med å få den ut... tenkte å få lånt meg ei litt skikkelig rørtang så man får litt tak på den, men er takknemlig for tips.

DSC_0822.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prata med min onkel som er børsemaker/verktøy/altmulig maker borring av denne bolten som står i toppen. han har og utstyr for fresing/planing av topp,  så da kan det være det blir det alikevell. jeg mener den er innafor men han får uansett ta en titt på dette så tar vi det derifra☺️ så kom det mail fra koed om at pakke er sendt så håper den ankommer onsdag så får jeg montert sammen fortløpende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da det var pinse og full pakke nå så ble ikke topp tatt før jeg reiste på jobb, så blir montering først om ett par uker. så nå står bil i garasjen med motor tildekket og venter, blir montert med dette som skal være alpina grenrør nå. her blir det å lage 2 forskjellige oppset, ett med overganger til org katalysator og org eksos, og ett med 2x2" med X med lambda så til simons mellompotte og eisenmann. blir da og lage så det er enkelt utskiftbart for kontroll osv.  det er iallefall planen, har jo ett problem bare å det er denne varmekolben til motorvarmer. denne sitter dønn, om den ikke gir seg blir det å tilpasse den så det går klart av grenrør bare. for nå skal denne godkjennes å brukes gjenn.

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

har da fått henta hjem toppen å påbegynt montering, satt inn vippetøy og fått på innsugsmanifold med nye pakninger, samt  montert indre del av termostat hus med ny pakning. bolten som ble frest ut på eksossiden er oppdimmensjonert til m10, var litt usikker på om jeg skulle sette inn helicoil eller barre borre opp hullet på manifold så m10 går gjennom, blir vel å borre opp å kjøre m10 bolt, eller lage en m10 studd.Snapchat-2018775103.thumb.jpg.2d971ccf5b4717e95b560a2c996ad249.jpg

Snapchat-700277070.thumb.jpg.4c2149127602010cef69ea89a5c9b1b7.jpg

så da er man så smått igang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått surra litt igjenn da, gått i rengjøring å klargjøring. montert grenrør, må ivei å få taki en m10 bolt med riktig gjenger i mårra. DSC_0832.thumb.JPG.564d5ce29de823632f89fa103a6f307e.JPGeller fikk jeg omsider løs varmekolben/motorvarmeren, og montert ny vannpumpe. DSC_0831.thumb.JPG.df2ad2ec1cf016be3b9563c512d940d2.JPG

å etter litt om og men fikk man montert ny frost pluggDSC_0836.thumb.JPG.e7278680eef6c8b41478038751d268bd.JPG

lurer på om denne har fått nye stempel en gang, kan jo være motor er gått mindre enn bil men var ikke ille med sot herDSC_0833.thumb.JPG.e9e98ef1db74ad7d5299aa31b0dbc4dd.JPG

så blir det vel å legge på ny toppakning i mårra å smelle på toppen.

leita litt på nett for å finne om man bør justere ventilene med annen klaring ved bruk av kvasskam men finner ingenting, så blir vel å fortsette med standard. 

ønsker alle ellers en fin sommerDSC_0829.thumb.JPG.d53d3be0c975898e7233a6917f45b9d1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Otis skrev:

Mack øl! Det er ikke alle plasser de selger det! Bor du langt nord?

Bra du fikk ut frostpluggen!

neida bor på Frosta, ei lita halvøy midt i trondheimsfjorden. ett par rapp på rørtanga så kom varmeelementet ut, rota litt med å få på frosypluggen men den smatt på plass tilslutt.

40 minutter siden, Mortenej skrev:

Der ja, godt igang med montering. Godt du fikk ut varme elementet og ny frostplugg på plass.

Og en fin avsluttning på verandaen på kvelden, sommer kvelden skal nytes.

ja den kom tilslutt å frostpluggen smatt og på plass tilslutt etter flere forsøk🙈

satser på å få hjelp til å løfte på toppen i kveld, først litt familie grillings på meg å småtassene. greit å ta det bår temperaturen i garagen er sunket litt, fått taki bolt å montert så nå sitter grenrør og manifold godt👍🏼 så satser på montering å kanskje en monteringspils i kveld😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra jobbet Viggo og Macken er ikke feil 😀

Jeg har og forsket på dette med ventilklaring på trimkam og fant ikke noe spesifikt ut egentlig .

Ja blir spennende nå hvordan den går med dette oppsettet 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Otis skrev:

Ja, Frosta kjenner jeg til. Jeg bor jo i Trondheim så...

🙈😅 ja se der😅

5 timer siden, sveigis skrev:

Dette er bra jobbet Viggo og Macken er ikke feil 😀

Jeg har og forsket på dette med ventilklaring på trimkam og fant ikke noe spesifikt ut egentlig .

Ja blir spennende nå hvordan den går med dette oppsettet 😀👍

ja vi får se, ble senere enn jeg tenkte så blir nokk ikke noe i kveld. så får prøve på dagen i mårra 😅

ja er spent på om kommer til å bli bo annet enn placebo effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to 1988 E34 535ia, solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...