Gå til innhold

Min E61 525dat


T.H.O
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, S. Gunstad skrev:

Får du bilen EU-godkjent med det røret?

Det skal vel egentlig ikke bli godkjent. Er fler som har fått bilen igjennom med røret montert, men det kommer nok litt ann på kontrolløren. Så blir å spare på det originale filteret i tilfelle det skulle bli en anmerkning på EU

Et annet alternativ er jo å tømme det originale for innhold, men syns det er litt dumt å ødelegge et fungerende filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Carlsius skrev:

Gikk igjennom tråden din nå og bra oppgraderinger du har gjort ved bilen. Veldig pen høyde med H&R fjærene :) 
Synd du har mistet bildene dine i tråden :( 

Utrolig flotte felger til bilen det du satt på her! Er det F10/F11 felger?

 

Takk for det :)

Er kjedlig med bildene, men får prøve å legge de inn på nytt etterhvert.

Ja syns og de felgene gjorde seg bra på bilen Det er M6 kopi felger. 8.5 og 9.5 - 19"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de fleste bildene på plass igjen :D

Som nevnt på forrige side så har motoren problemer med å oppnå driftstemperatur, enda Hoved og EGR termostat er byttet. Det neste nå blir å bytte varmeveksler. Slangen til denne skal visst være kald opp til en viss temperatur, men kjenner nå at det er temperatur i denne etter en kort tur. Ny original del er nå bestilt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Otis skrev:

Jeg måtte tappe av litt olje til girkassen, har ikke fylt det på igjen. Det kom olje ut når jeg tok av rørene til kjøler på kassen.

 

Takk for info :)   Er det sånn at man må være rask med å montere igjen så det ikke renner ut alt for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny varmeveksler i hus, og på plass i bilen 😁 

DSC_2471.thumb.JPG.a1b6a854102dcbcb778764a04ca0aa0a.JPG

DSC_2478.thumb.JPG.614894ee1244909db6cbb3a33a961207.JPG

Den gamle har stått i fra bilen var ny i 2005, og tror den var ganske gåen siden jeg kunne blåse imellom uten særlig motstand. Dette gikk ikke på den nye.

Den var egentlig grei å montere bortsett fra litt knot med å få entret skruen til oljerørene til girkassa. Som otis også nevnte så rant det litt olje fra rørene, pluss at det lå litt olje i den gamle kjøleren som også gikk tapt. Så bør vel vurdere et olje og filterbytte for å være sikker på at jeg har nok mengde på kassa.

Mangler bare å få fylt på frostvæske og så lufte, men det blir ikke før i morgen. Kommer med ny oppdatering da 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skjer ikke så mye her. Noe av grunnen er vel at jeg handla meg en vinterbil som har fått litt oppmerksomhet istedet. BMW'en funka dårlig når det kom 20-30cm snø iløpet av natta, etter at senk ble montert. 😁

DSC_2635.JPG

_20180224_192031.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er hvertfall en bil som tar seg fram på all slags føre. Brøytebilen hadde lagt igjen en haug på mellom 50-70 cm kram snø i innkjørsla når jeg kom hjem fra jobb her en dag, og tahoen klatra over som om ingenting lå der. Hadde jeg hatt E61 da måtte jeg parkert i veien, og fått fresa først.

Jeg syns den er ålreit å kjøre. Det er et forholdsvis bra eksemplar så den er retningsstabil og fin å kjøre. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med E61 comfortmessig, men så er det også to totalt forskjellige biler.

Holder på å bygge rakrør på den idag, må få frem litt godlyd 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, T.H.O skrev:

Ja det er hvertfall en bil som tar seg fram på all slags føre. Brøytebilen hadde lagt igjen en haug på mellom 50-70 cm kram snø i innkjørsla når jeg kom hjem fra jobb her en dag, og tahoen klatra over som om ingenting lå der. Hadde jeg hatt E61 da måtte jeg parkert i veien, og fått fresa først.

Jeg syns den er ålreit å kjøre. Det er et forholdsvis bra eksemplar så den er retningsstabil og fin å kjøre. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med E61 comfortmessig, men så er det også to totalt forskjellige biler.

Holder på å bygge rakrør på den idag, må få frem litt godlyd 😁

Hvilken prisklasse var tahoen du kjøpte i? Ser de som ligger til 30 som bare er søppel, så er det fra 50 og oppover som er noe å samle på :P Har jo greit med tid før neste vinter til å finne meg en, men greit å vite hva man burde gå for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Shattered skrev:

Hvilken prisklasse var tahoen du kjøpte i? Ser de som ligger til 30 som bare er søppel, så er det fra 50 og oppover som er noe å samle på :P Har jo greit med tid før neste vinter til å finne meg en, men greit å vite hva man burde gå for :P

 

Denne var litt dyrere enn 30 og litt billigere enn 50 :) Du kan være heldig å finne en bra til rundt 40-50. Lønner seg nok å finne en som er godt vedlikeholdt, ellers kan det fort bli dyrt å drifte den.

Det er biler som trenger en del tilsyn for å holde seg bra. Ser de anbefaler oljeskift på motor ca hver 10.000km, smøring av forstilling hver 5-10.000, oljeskift på aksler med brytepinne hver 60.000km osv.

Ruster gjør disse også som alle andre biler. Spesielt i bunn av dører, bakre kanaler og bakdelen på ramma er utsatt.

Rustent tankarmatur og dårlig løftepumpe er heller ikke uvanlig.

Motorene har hatt noe problemer med dieselpumpe, FSD, vacuumpumpe og dyser som påstås å vare ca 200.000km. Min har gått 200.000km nå, men jeg vet ikke om dysene er bytta på den, så kan hende jeg tar de iløpet av sommeren.

Måtte bytte FSD på min når jeg kjøpte den, pga at motoren stoppa noen ganger under kjøring. Kosta rundt 2000kr i Norge, ellers er den billigere over dammen som alt annet av deler til disse. FSD er en styringsboks til dieselpumpa som blir kaputt av varmen fra motor. Jeg flytta den vekk fra motor med ekstra kabelsett.

Også mener jeg å ha lest at 98-99 modellene fikk noe mer utstyr og noen endringer på motor enn årsmodellene før.

Forbruket er heller ikke alt for ille, min ligger på 1.3 nå på blanda kjøring etter at jeg fjerna innmaten i sotfella/kat. Den lå på ca 2 før jeg tok ut innmaten, så den var nok ganske tett.

Er en bil jeg kan anbefale hvis du liker store amerikanere med dieselmotor :)  Motoren høres ut som et knuseverk, men fikk ganske fin lyd i min nå med 3" rakrør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...