odinalfred Skrevet April 16, 2016 Share Skrevet April 16, 2016 Eier en E39 520i 97, gått 300k. Har stått stille hele 2015 og er endelig blitt tatt i bruk igjen. Skal ta et oljeskift + bytte oljefilter, men kom plutselig på å tenke at veivhusventilasjonen burde vel byttes med det samme. Er det slik at den kan åpnes og renses eller må jeg kjøpe ny? Holder det å rengjøre slangene, eller må det investeres nye der og? http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-sedan-520im52/motordeler-motor-veivhusventilasjon Hvilken av disse to burde jeg forresten kjøpe om det trengs ny? Takker for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 16, 2016 Share Skrevet April 16, 2016 Bare kjøp alt nytt med en gang. Hvilken type du har kan du vel enkelt sjekke under panseret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErRihm Skrevet April 16, 2016 Share Skrevet April 16, 2016 (endret) Du skal vel ha den øverste hvis du har 97 motor. På ebay kan du kjøpe sett med ventil og slanger for en brøkdel av prisen. Alt er laget av plastikk, så det har vel ikke noe å si om det er fra tyskland eller kina. Endret April 16, 2016 av ErRihm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 16, 2016 Share Skrevet April 16, 2016 Til produksjonstidspunkt 09/98 er M52b20 motor. Fra produksjonstidspunkt 09/98 er M52TUb20 motor. Evt M54b20. Så du skal ha en av de 2 øverste. Man trenger vanligvis ikke samtlige slanger i utgangspunktet. De øverste slangene bruker å være åpne. Men innfestingen på dem kan bli ødelagt under demontering. Det som er vanlig er at selve ventilhuset er defekt/tett og at slangen ned til olje peilerøret er tett. Pluss at kanalen i peilerørret er tett. Ventilen må byttes, men rørdelene kan renses. (hnis du vil spare noen kroner) Dette er noe merkeverksted sjelden gjør. Dem bare bytter alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
odinalfred Skrevet April 16, 2016 Forfatter Share Skrevet April 16, 2016 Takker for svar. Er det forresten noen som har bestilt veivhusventilasjon på ebay før som eventuelt kunne linket ett til meg? Blir forresten å ta sjansen på å rense rørene selv, prøver å spare alt av penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
odinalfred Skrevet April 17, 2016 Forfatter Share Skrevet April 17, 2016 http://www.ebay.com/itm/Valve-Crankcase-Breather-Hose-Kit-For-BMW-E36-323i-328i-M52-E39-520i-523i-528i-/291539691891?hash=item43e11ea973:g:QhIAAOSwPcVVqVrz vil denne passe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Muligens. Men det er for varmt klima og det er anbefalt med kald klima for Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
odinalfred Skrevet April 17, 2016 Forfatter Share Skrevet April 17, 2016 8 timer siden, Otis skrev: Muligens. Men det er for varmt klima og det er anbefalt med kald klima for Norge. Tja, er du sikker? Blir jo laget i Kina på samme måte uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Veldig sikker da de delene ikke er isolert med skumgummi utenpå. Ellers er jeg ikke helt sikker på at alle deler til en BMW er laget i Kina all den tid mange av delene kommer fra tyske selskaper. Men endel deler er nok fra Kina selv om de kommer fra tyske selskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
odinalfred Skrevet April 17, 2016 Forfatter Share Skrevet April 17, 2016 Verste som kan skje om jeg kjører med denne i 20 minusgrader? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Alt sammen fryser og du får ingen utlufting fra veiva og dermed kjører motorolje inn i forbrenning eller at du blåser pakninger på motor en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Greit å kjøpe kaldklima-versjonen, ja. Kjøpte den til min 520i når jeg byttet, var god kvalitet på det. Fra Koed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
odinalfred Skrevet April 17, 2016 Forfatter Share Skrevet April 17, 2016 Den på gs ser akkurat ut som den på eBay, kan heller ikke se noe skumgummi på den som står i bilen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 (endret) Eh folkens.... jeg sjekket delelista for en 520i 1997 (M52b20), 1999 (M52b20tu) og 2001 (M54b22). Av de 3 så var det for veivhusventilasjon KUN 2001 og opp som hadde valget mellom "cold climate" og ikke. TS: Er det egentlig noen tegn på at veivhusventilasjonen din er tett? Endret April 17, 2016 av Hollabaloo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErRihm Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Kald klima versjonen har isolering rundt, som skal hindre kondens når motor slås av. Har lest på div forum at kald klima versjonen ryker like fort som den vanlige versjonen. (Noen mener også at isloeringem som skal forhindre kondens, skaper mer kondens) Og da er det ikke vits å kjøre den som er dyrere. Men det kommer vel litt an på hvilke prinsipp du lever etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå