Gå til innhold

Bytte av veivhusventilasjon - e39 520i

odinalfred
 Share

Anbefalte innlegg

Eier en E39 520i 97, gått 300k. Har stått stille hele 2015 og er endelig blitt tatt i bruk igjen. Skal ta et oljeskift + bytte oljefilter, men kom plutselig på å tenke at veivhusventilasjonen burde vel byttes med det samme. Er det slik at den kan åpnes og renses eller må jeg kjøpe ny? Holder det å rengjøre slangene, eller må det investeres nye der og?  

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-sedan-520im52/motordeler-motor-veivhusventilasjon

Hvilken av disse to burde jeg forresten kjøpe om det trengs ny? :P 

Takker for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ha den øverste hvis du har 97 motor. På ebay kan du kjøpe sett med ventil og slanger for en brøkdel av prisen. Alt er laget av plastikk, så det har vel ikke noe å si om det er fra tyskland eller kina. 

Endret av ErRihm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til produksjonstidspunkt 09/98 er M52b20 motor.

Fra produksjonstidspunkt 09/98 er M52TUb20 motor. Evt M54b20.

Så du skal ha en av de 2 øverste. Man trenger vanligvis ikke samtlige slanger i utgangspunktet. De øverste slangene bruker å være åpne. Men innfestingen på dem kan bli ødelagt under demontering. Det som er vanlig er at selve ventilhuset er defekt/tett og at slangen ned til olje peilerøret er tett. Pluss at kanalen i peilerørret er tett.

Ventilen må byttes, men rørdelene kan renses. (hnis du vil spare noen kroner)  Dette er noe merkeverksted sjelden gjør. Dem bare bytter alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sikker da de delene ikke er isolert med skumgummi utenpå.

Ellers er jeg ikke helt sikker på at alle deler til en BMW er laget i Kina all den tid mange av delene kommer fra tyske selskaper. Men endel deler er nok fra Kina selv om de kommer fra tyske selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh folkens.... jeg sjekket delelista for en 520i 1997 (M52b20), 1999 (M52b20tu) og 2001 (M54b22). Av de 3 så var det for veivhusventilasjon KUN 2001 og opp som hadde valget mellom "cold climate" og ikke. 

TS: Er det egentlig noen tegn på at veivhusventilasjonen din er tett?

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald klima versjonen har isolering rundt, som skal hindre kondens når motor slås av. 

Har lest på div forum at kald klima versjonen ryker like fort som den vanlige versjonen. (Noen mener også at isloeringem som skal forhindre kondens, skaper mer kondens) Og da er det ikke vits å kjøre den som er dyrere. Men det kommer vel litt an på hvilke prinsipp du lever etter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...