Gå til innhold

Lakkerer nekter å gi tilbake bilen min


Henriette93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har et par spørsmål.
For ca 1,5 måned siden leverte jeg bilen min til en lakkerer som skulle ta all rusta på bilen min for 10 tusen kroner. Når jeg hentet bilen hadde han ikke gjort halvparten av hva vi ble enige om, pluss at jobben han hadde gjort var grusom. Det var rennemerker i lakken, lakken var grov mange steder, han hadde glemt å lakkere et par steder slik at det var bart metall flere steder. Etter 3 dager var MYE av rusta tilbake + ekstra rust der han ikke lakkerte. Klaga på jobben og involverte andre for å få han til å enten gi tilbake pengene eller gjøre hele jobben på nytt. Jeg ga han 7000kr før han utførte jobben og skulle gi de resterende 3000kr neste lønning. 

Etter mye om og men fikk jeg han til å ta inn bilen igjen. Men det eneste han fikset var rennemerkene etter lakk og den grove lakken. Nytt mas igjen for at han skulle ta resten av bilen, måtte true med å gå videre med saken.

På mandag leverte jeg bilen til han, og han skulle bruke 2 dager på å ta alt på nytt. Istedenfor å få igjen bilen på onsdag, fikk jeg melding fredags kveld om at bilen var ferdig, og jeg skulle ta med de resterende pengene. Dette har jeg selvfølgelig ikke lyst til, ettersom han har gjort en såpass dårlig jobb tidligere som ikke har holdt. Og så mye jeg har masa og trua for at han skal gjøre det på nytt. Kan jo ikke stole på at resultatet holder denne gangen heller! Jeg svarte at han kunne få de resterende pengene om 3 måneder hvis bilen fortsatt var rustfri da. Svaret jeg fikk var "da kan du hente bilen om 3 måneder". 

Jeg kjørte bort på lakkverkstedet i går, i håp om at jeg kunne hente bilen med reservenøkkelen. Men bilen var ikke der! Verken inne på verkstedet (kikka inn vinduene) eller på utsiden. Fikk tak i adressa hans og kjørte ut der han bor, men ingen bil å se.

Dette må jo være tyveri? Han har verken lov til å nekte meg bilen min eller kjøre den vekk og gjemme den! Hva kan jeg gjøre? Vet ikke om dette er noe politiet gidder å henge seg opp i... trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe av denne avtalen skriftlig eller er det svart arbeid som kun er avtalt muntlig?  Han har sikkert ikke lov til å gjemme bilen din men du har sikkert ikke lov til å la være å betale en avtalt sum heller. Uansett så hører hele historien så tvilsom og rar ut at jeg lurer på om dette er den hele og objektive sannheten vi får servert her. Masing og trusler, hva betyr det?  Kan du derimot dokumentere at du har alt ditt på det tørre og har fulgt din del av avtalen så er det vel fritt frem å kontakte advokat eller politi.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hpi skrev:

Har du noe av denne avtalen skriftlig eller er det svart arbeid som kun er avtalt muntlig?  Han har sikkert ikke lov til å gjemme bilen din men du har sikkert ikke lov til å la være å betale en avtalt sum heller. Uansett så hører hele historien så tvilsom og snuskete ut at jeg velge å tro at vi ikke får presentert hele sannheten av deg men deriomot at du forteller deler av historien. Masing og trusler, hva betyr det?  Kan du derimot dokumentere at du har alt ditt på det tørre og har fulgt din del av avtalen så er det vel fritt frem å kontakte advokat eller politi.

Det er kun avtalt muntlig, jeg regner med at han sikkert har gjort det svart. Tro hva du vil, men jeg har fortalt hele saken her. Trusselen var at jeg sa at jeg kom til å gå videre med saken om han ikke ordnet opp. Det meste av kommunikasjon har vært igjennom en bekjent av meg som jobber med denne mannen. Han skulle hjelpe meg med å "gå videre" med saken hvis ikke lakkereren gjorde opp for seg - han ønsket til og med ikke å jobbe med han lenger om det ikke ble ordnet. 

Jeg er ei jente og har ikke akkurat så veldig peiling på lakk og rust. Hadde sikkert kjørt fornøyd avgårde første gang jeg, hadde det ikke vært for at kjæresten min og noen kamerater påpekte hvor ekstrem dårlig jobb det var.. 

Jeg kan vel ikke dokumentere noenting, men har vitner da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da tror jeg at jeg hadde gjort alvor av truslene og faktisk gått videre med saken.  Kontakt f.eks Naf advokat og hør hva de mener. Du får uansett ha lykke til videre.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hpi skrev:

Ok da tror jeg at jeg hadde gjort alvor av truslene og faktisk gått videre med saken.  Kontakt f.eks Naf advokat og hør hva de mener. Du får uansett ha lykke til videre.

Ja, noe må jeg gjøre.. For det er faktisk absurd å betale så mye penger for en så dårlig jobb. Men advokat og slikt tar vel tid. Hva gjør jeg vedrørende bilen min? Trenger den i dag. Og han har jo ikke rett til å nekte å gi meg den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e langt ifrå ein ekspert på lovane her i landet, men svart arbeid e vel fortsatt ulovlig? Trur eg ville tenkt meg om ein gang eller to før eg kontakta politiet med saken. Vil tru at enten so bryr dei seg ikkje whatsoever, eller so kan da henda du får deg ei bot(?) for å kjøpa arbeid svart. 
Eg hadde heller forhøyrt meg rundt med alle so kan ha ein tanke om kor lakkeraren kan ha gøymt bilen for so å leita meg halvt ihel til eg fant den. Vennene hans, slekt, heimeadressa, kjæreste, leigd lokale osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RF91 skrev:

Eg e langt ifrå ein ekspert på lovane her i landet, men svart arbeid e vel fortsatt ulovlig? Trur eg ville tenkt meg om ein gang eller to før eg kontakta politiet med saken. Vil tru at enten so bryr dei seg ikkje whatsoever, eller so kan da henda du får deg ei bot(?) for å kjøpa arbeid svart. 
Eg hadde heller forhøyrt meg rundt med alle so kan ha ein tanke om kor lakkeraren kan ha gøymt bilen for so å leita meg halvt ihel til eg fant den. Vennene hans, slekt, heimeadressa, kjæreste, leigd lokale osv.

Ja jeg vet at det ikke er lov. Men vi har ikke hatt en avtale om å gjøre det svart heller, han sa jo bare en pris. Det er han som avgjør hvordan han behandler pengene? Får bare leite, men hvis den er innelåst et sted blir det jo umulig likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare meldt bilen stjålet og oppgitt lakkereren som antatt gjerningsperson. Trenger ikke forklare noe om arbeidet, da det ikke er relevant. Han har uansett ikke lov å ta beslag i bilen ved en muntlig avtale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RF91 skrev:

Da blir vel rekna som svart arbeid om du betalte kontant eller overførte til privatkontoen hans? Eller har han eit eige firma? Uansett so håpa eg du finne bilen fort og at saken ordna seg :)

Han har et eget firma og jeg leverte bilen der. Så han gjør det jo på arbeidsplassen sin. Betalte kontant etter hans ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daniel80 skrev:

Jeg hadde bare meldt bilen stjålet og oppgitt lakkereren som antatt gjerningsperson. Trenger ikke forklare noe om arbeidet, da det ikke er relevant. Han har uansett ikke lov å ta beslag i bilen ved en muntlig avtale..

Ja det er det jeg også tenker. Jeg får prøve å prate ordentlig med han først.. Tenker at en anmeldelse er absolutt siste utvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde igjen bilen til beløpet er betalt er vel ikke ulovlig.

Du kan ikke holde igjen resterende beløp i 3 måneder for å se om rusta kommer tilbake.

Betal resterende beløp, og krev kvittering.

Avtalte dere svart arbeid så har du ikke noe å stille opp med i ettertid hvis noe skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig sak, men her tror jeg det er viktig å ha en klar oppfatning av hva slags avtale dette gjelder (hvitt/svart). Et velformulert svar med henvisning i lovverket vil være nokså omfattene, så jeg tar det i korte trekk, men om vi tar utgangspunkt i at tjenesten er avtalt på lovlig vis (hvitt), kan tjenesteyter holde tilbake tingen inntil forbruker betaler eller stiller en betryggende garanti etter håndverkertjenesteloven § 46, dersom tingen er ferdig bearbeidet. Er derimot ikke tingen ferdig, vil du etter § 23 holde tilbake en del av kjøpesummen inntil den er ferdig. Utover det er det heller ingen tvil (basert på din versjon av historien) at tjenesteyter ikke har utført arbeidet fagmessig og således har krav på retting/heving av avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:
1 time siden, T.H.O skrev:

Å holde igjen bilen til beløpet er betalt er vel ikke ulovlig.
Du kan ikke holde igjen resterende beløp i 3 måneder for å se om rusta kommer tilbake.
Betal resterende beløp, og krev kvittering.
Avtalte dere svart arbeid så har du ikke noe å stille opp med i ettertid hvis noe skulle oppstå.

Det er nok riktig dette.. Om avtalen er "hvit" har verkstedet lov å holde bilen ser det ut som (etter litt lesing av lovverk). Da må du betale restbeløp, men krev kvittering! Du kan da reklamere på arbeidet i ettertid.  Prisen dere har avtalt skal være inklusiv mva siden du er en privatperson. Kun bedrifter I handel med andre bedrifter kan operere med priser uten mva. Les deg opp på dette før du snakker med de så du vet hva du skal svare hvis de prøver seg med noen sleipe triks eller påstander.   Om arbeidet var svart har han ikke lov å holde bilen , og det er tyveri som kan anmeldes. Ved en anmeldelse har ikke arbeidet noen relevans siden det ikke er ett gyldig utført arbeid eller betaling. Du har ingen rett til å reklamere på svart arbeid da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Betal ALDRI noe på forskudd ;) Å jobbet ikke en bekjent av deg der?  Da må vel han klare å finne ut hvor bilen er? Men uansett må du jo bare betale som avtalt, ellers må

du ta saken i egne hender ;) Skal politiet gjøre noe så blir det mest sannsynlig ikke gjort noe, å blir det gjort noe tar det nok mange måneder!

Du hadde jo kjæreste, kamerater

å en bekjent som jobber der... Å du vet hvor eieren bor. Jeg vet iallefall hva jeg ville gjort!

Han hadde ikke fått ei krone å bilen skulle jeg fått tilbake!

Veldig kjedelig at du allerede har betalt 7000kr som nesten er bortkastet ettersom det høres ut som hele

jobben må gjøres på nytt. 

 Håper det ordner seg! Men håper du har lært noe av det også da :) Er sååååå jævla mye

useriøse folk rundtomkring at man

må virkelig passe på å dobbeltsjekke altmulig nå til

dags dessverre

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...