Gå til innhold

Erfaringer med Bosch Muttertrekker GDS 18 V-EC 250 noen?

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver og vurderer en muttertrekker av denne typen. Men hadde vært greit og hørt erfaringer om noen her inne har prøvd eller har denne selv. :)
Det jeg lurer mest på er om den klarer og løsne hjulbolter på en normalt godt vedlikeholdt bil? De sitter ikke veldig fast på min, løsner de lett med luft
muttertrekker på ca 350 nm.. Tipper den slår ca 1 sek før de løsner. Og denne på batteri er jo 250 nm..

De har en annen en, enda større, men da blir den plutselig mye større og tyngre..

Jeg har allerede utstyr fra Bosch, så derfor er det Bosch jeg ser etter. :)

Erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til den spesifike men jeg må si sånn umiddelbart at 250nm høres litt i underkant ut synes jeg. Jeg har selv en 220V som er oppgitt til 330nm og hvis det tallet stemmer så ville jeg ikke hatt noe særlig mindre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker momentnøkkel eller har ett fornuftig forhold til å trekke hjul uten er det null problem. Har tilsvarende trekker fra Panasonic selv, og det går helt fint.

Helt fantastisk med batteritrekker, chicaco pneumatic lufttrekkeren min med listepris på 6k har ikke vert ute av skuffa siden jeg handla panasonicen i sommer. Bare å ta fra hylla når man trenger den, slipper å dille med å starte kompressor, bråk og ikke minst å dra rundt på slangen.

Skjønner selv ikke hvordan folk kan mene 250nm er for lite, 12mm hjulbolter skal jo knapt ha 120nm...

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk selv.. 

Kunne tenkt meg og testet den.. Kanskje jeg får høre med tools om det er mulig. Hehe. 

Som sagt så har jeg en på luft som er 360 nm, den løsner fint.. Men det er jo 100 NM mer en den på batteri, og det utgjør nok en del.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med bosch. Men har metabo ssw 18 ltx200 210nm. Denne klarer ikke å løsne vanlige hjulbolter som er dratt til med 120 nm. Det går vis jeg akkuratt har strammet dem, men har jeg kjørt med bilen så sitter de og må løsne de med latmans arm. så anbefaler deg å gå opp et hakk til 350-400 nm da får du nok noe som funker til bil:-) Merker vis jeg kjører den på trinn 3 på tilskruning så drar den til med rundt 70nm Så ut ifra pris og merke så er dette veldig tilsvarende den du har sett på. 

Ser at den har ec motor det er pluss i boka:-) 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo hende at Bosh er nøkterne når de oppgir hvor kraftig den er også i forhold til f.eks Biltema som jeg har selv. Ser jo det i Hi-Fi verden også at det er forskjell på watt og watt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som også bør være med i berekningen når man har en slik trekker med "begrensa" moment, ett skikkelig sett med 1/2" kraftpiper. Har selv fra biltema og de fungerer helt flott. Bruker man vanlige tynnvegga piper taper man 40-50% av momentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sand1

Bosch har jo en som er større, tror den var rundt 600 NM. Men da blir den større og tyngre og ikke så kjekk og skrur andre ting med igjen..

@hsd

Har skikkelige kraftpiper fra teng tools :)

Men var ikke klar over at man taper kraft med vanlige piper.. :)

En kompis har en litt mindre muttertrekker fra Bosch, skal prøve den og se tenker jeg. 

I verste fall får jeg klare meg med luft. Det blir jo ikke noe problem når jeg får bygget garasje med skikkelig kompressor og opplagt luft og slikt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rimelig variant fra bilxtra som jeg tror er oppgitt til 280 NM og den fungerer kjempe bra til hjulskift på egne biler jeg selv har dratt til hjula med. Aldri vært noe problem, men nå har jeg som hsd også skriver ordentlige kraftpiper. 

Eneste med den er att batteriene ikke er helt hundre. Kjøpte 3 stk på 1,5 Ah og har vært å byttet 2 da de sluttet og virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da kan jeg informere om at jeg har handlet muttertrekkeren jeg linket til i første post. :)
Og det lille jeg har testet den, så virker den helt super! Løser hjulboltene mine lett som bare det, og strammer såpass
at jeg hadde ikke ville stramma mer for hånd hvertfall. :)

Han jeg handla med på Tools hadde også denne, og bytta dekk uten problemer. Så den kan nok anbefales. :)
Liten og lett var den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...