Gå til innhold

BMW, forslag til førstebil?

Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Shattered skrev:

Sinnssyke forsikringer henger sammen med sinnssyke ulykkesstatistikker på gutter fra 18-23 og BMW med 150 hk pluss. Vil tro en 318d er mye billigere å forsikre enn en 320i.  

Jeg betaler ca 7500 på min 530d, 23 år med 70 prosent (om ikke det var 65? Tror det er 70!), dyrt nok! Betalte 9700 for fylte 23 (halvannen måned bare fra jeg kjøpte bilen) ;)

Der kommer det neste spørsmålet, bensin vs diesel? Har alltid fått høre at bensin er mer "racing", samtidig er vel momentet i en dieselmotor bedre... Virker som om 318 facelift med 143 hester er det valget som gir mest for pengene ut fra det dere har sagt^ om jeg har forstått dere rett her. Om jeg absolutt skal gå for E46 istedenfor E39 riktignok 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt i henhold med dine kriterier, men velger å hive det ut med litt bakgrunnshistorie: 

Er nå 22 år (1994), og fikk lappen februar 2015. Har hatt to biler før jeg skiftet til BMW; Golf GL og Audi A6 (med V6 og underkant av 200 hester).

Har nå en BMW 116i E87 med 115 hester (2006 modell, bensin). Det er en vanvittig morsom og sportslig bil. Jeg synes den drar bra på hele spekteret, og med tanke på forsikring og bensinforbruk så er den nok mer økonomisk enn en 3-serie eller 5-serie med 140 hester eller mer. Er ikke like fin lyd på den firesylindret motoren jeg har, så det må ordnes på.

Når det er sagt: tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger innenfor BMW :) Prøvekjør bilene og se hva du føler. Jeg var sikker 1-serien ble for lite bil for meg, men ble overrasket når jeg prøvekjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, visiks skrev:

Dette er ikke helt i henhold med dine kriterier, men velger å hive det ut med litt bakgrunnshistorie: 

Er nå 22 år (1994), og fikk lappen februar 2015. Har hatt to biler før jeg skiftet til BMW; Golf GL og Audi A6 (med V6 og underkant av 200 hester).

Har nå en BMW 116i E87 med 115 hester (2006 modell, bensin). Det er en vanvittig morsom og sportslig bil. Jeg synes den drar bra på hele spekteret, og med tanke på forsikring og bensinforbruk så er den nok mer økonomisk enn en 3-serie eller 5-serie med 140 hester eller mer. Er ikke like fin lyd på den firesylindret motoren jeg har, så det må ordnes på.

Når det er sagt: tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger innenfor BMW :) Prøvekjør bilene og se hva du føler. Jeg var sikker 1-serien ble for lite bil for meg, men ble overrasket når jeg prøvekjørte.

Alle innspill blir mottatt med takk, så det går fint ;) En E87 veier jo en god del mindre en en E46 og spesielt E39, så det kan godt hende at den oppleves like spenstig som alternativene med tilsvarende motor. E87ene er utifra det jeg har sett til nå priset litt høyere enn E46 og E39, men det kan godt hende at dette nesten går opp i opp om 1-serien er såpass mye billigere i mtp. både drift og forsikring som du sier. 

Er ikke det at jeg tror 1-serien blir for lite bil, men vil aller helst ha en coupé, eller i "verste fall" en sedan fordi jeg rett og slett synes de ser mye bedre ut. No offense, men 3/5-serie ser litt mer ut som en klassisk BMW kontra 1-serie. Kan også nevne at konebilen til naboen er en E87 (hun er 55-60), og jeg må si at dette gjør akkurat den modellen litt uaktuell :P

Ellers er jeg overbevist om at du har rett på det siste punktet, pappa bruker å si at Golf, i30, Astra osv. er fremkomstmidler, mens BMW generelt er "ekte" biler. Blir nok fornøyd med BMW så lenge jeg bruker litt tid på research før kjøp :) Har ikke all verdens med kjøreerfaring fra biler med litt mer sportspreg enda så blir morsomt å prøvekjøre litt biler fremover.

Kan jeg spørre hvorfor du gikk fra en A6 med V6 til E87?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrenchFries skrev:

Der kommer det neste spørsmålet, bensin vs diesel? Har alltid fått høre at bensin er mer "racing", samtidig er vel momentet i en dieselmotor bedre... Virker som om 318 facelift med 143 hester er det valget som gir mest for pengene ut fra det dere har sagt^ om jeg har forstått dere rett her. Om jeg absolutt skal gå for E46 istedenfor E39 riktignok 😊

Fordelen med diesel er mer moment og bedre forbruk. Men det stinker, kan få turboras, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FrenchFries skrev:

Alle innspill blir mottatt med takk, så det går fint ;) En E87 veier jo en god del mindre en en E46 og spesielt E39, så det kan godt hende at den oppleves like spenstig som alternativene med tilsvarende motor. E87ene er utifra det jeg har sett til nå priset litt høyere enn E46 og E39, men det kan godt hende at dette nesten går opp i opp om 1-serien er såpass mye billigere i mtp. både drift og forsikring som du sier. 

Er ikke det at jeg tror 1-serien blir for lite bil, men vil aller helst ha en coupé, eller i "verste fall" en sedan fordi jeg rett og slett synes de ser mye bedre ut. No offense, men 3/5-serie ser litt mer ut som en klassisk BMW kontra 1-serie. Kan også nevne at konebilen til naboen er en E87 (hun er 55-60), og jeg må si at dette gjør akkurat den modellen litt uaktuell :P

Ellers er jeg overbevist om at du har rett på det siste punktet, pappa bruker å si at Golf, i30, Astra osv. er fremkomstmidler, mens BMW generelt er "ekte" biler. Blir nok fornøyd med BMW så lenge jeg bruker litt tid på research før kjøp :) Har ikke all verdens med kjøreerfaring fra biler med litt mer sportspreg enda så blir morsomt å prøvekjøre litt biler fremover.

Kan jeg spørre hvorfor du gikk fra en A6 med V6 til E87?   

Jeg skjønner deg veldig godt :P Den har et veldig spesielt utseende som ikke faller i smak hos alle, pluss at mange har det som en konebil. Jeg kjøpte også bilen fra en godt voksen dame hehe. Men når jeg så bilen for første gang falt jeg pladask for den. 

Jeg synes Audien var en rå bil, og bare det å ha en 196 hesters V6 motor etter 2 måneder med lappen var vanvittig moro. Men jeg likte ikke forhjulstrekk, siden jeg la godt merke til understyringen. Jeg tar overstyring fremfor understyring når som helst. Mye lettere å korrigere. Pluss, den bilen fikk jeg billig fordi det var noen feil som måtte korrigeres, men det bare ballet på seg med feil. Clutch, toppakning, sensorer... Pluss at flere forsikringsselskap sa plent nei, eller tilbød skampris i forsikring. Jeg betalte 1500,- i måneden for kun ansvar med Audien, som var det beste jeg fikk, fremfor 940,- med delkasko på BMWen nå :) Var andre årsaker, men vil unngå å skrive en novelle hehe.

En liten sidekommentar til det du sier i tredje avsnittet, som ikke er relevant overhodet: 
Det er den følelsen jeg satt meg når jeg prøvde den BMWen. Den var overraskende sportslig, tight og morsom. Fra en fersk sjåfør til en annen så vil jeg bare si at du må bruke hue, og tenke for alle andre i trafikken :P Jeg ble satt ut over hvor mye rart som skjer, og hvor obs man må være. Spesielt når man kjører for glede og ikke fordi man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første BMW er en  bmw e46 320d stajsonsvogn med full m sport utvendig og innvendig. Er automat, men med 150hk drar den rimelig godt. Kan ikke sammenlignes med vanlig 150hk bensin. Den er sinke og daff iforhold. Eneste jeg savner dog er lyden. Men tar det inn igjen på forbruk, bilen brukes ofte til langkjøring til og fra jobb så. Har også fått inntrykk av att små BMW motorer er litt vell glad i olje. Hvert fall det som var en gjenganger på de bilene jeg dro å så på. Har kjørt min 27k km nå. Enda ikke brukt noe olje. Men har oljeskift hvert 15k km istedenfor 22k km. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok prøvd å funnet en 318D eller 320D facelift.  Forsikringen er heller ikke så ille. Betaler vell rundt 10k i året på delkasko og 30% bonus. Hvis du kjøper en dieselversjon av e46 så Fins det også noen fine TRF steg til å få litt mer futt i bilen.

PS: Anbefaler å ta med OBD scanner så du kan lese ut feilkoder. Er utrolig mye rare feil som kan gjemme seg. Dette burde du gjøre etter prøvetur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, visiks skrev:

En liten sidekommentar til det du sier i tredje avsnittet, som ikke er relevant overhodet: 
Det er den følelsen jeg satt meg når jeg prøvde den BMWen. Den var overraskende sportslig, tight og morsom. Fra en fersk sjåfør til en annen så vil jeg bare si at du må bruke hue, og tenke for alle andre i trafikken :P Jeg ble satt ut over hvor mye rart som skjer, og hvor obs man må være. Spesielt når man kjører for glede og ikke fordi man må.

Heh, kjørte drøyt 10000 km med lett motorsykkelen min (totakt med effektanlegg) det første halvåret etter at jeg kjørte opp, så skjønner godt hva du mener med å kjøre for glede ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tennbrikket skrev:

min første BMW er en  bmw e46 320d stajsonsvogn med full m sport utvendig og innvendig. Er automat, men med 150hk drar den rimelig godt. Kan ikke sammenlignes med vanlig 150hk bensin. Den er sinke og daff iforhold. Eneste jeg savner dog er lyden. Men tar det inn igjen på forbruk, bilen brukes ofte til langkjøring til og fra jobb så. Har også fått inntrykk av att små BMW motorer er litt vell glad i olje. Hvert fall det som var en gjenganger på de bilene jeg dro å så på. Har kjørt min 27k km nå. Enda ikke brukt noe olje. Men har oljeskift hvert 15k km istedenfor 22k km. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok prøvd å funnet en 318D eller 320D facelift.  Forsikringen er heller ikke så ille. Betaler vell rundt 10k i året på delkasko og 30% bonus. Hvis du kjøper en dieselversjon av e46 så Fins det også noen fine TRF steg til å få litt mer futt i bilen.

PS: Anbefaler å ta med OBD scanner så du kan lese ut feilkoder. Er utrolig mye rare feil som kan gjemme seg. Dette burde du gjøre etter prøvetur. 

Begynner å vurdere dieselutgaver her nå, de ser faktisk hakket rimeligere ut i innkjøp også :) Hørtes ikke så forferdelig ille ut med 10K i året for delkasko heller. Har OBD scanner hjemme, så det tipset blir nok tatt i bruk :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrenchFries skrev:

Heh, kjørte drøyt 10000 km med lett motorsykkelen min (totakt med effektanlegg) det første halvåret etter at jeg kjørte opp, så skjønner godt hva du mener med å kjøre for glede ;) 

Da har du sikkert kjørt mer enn meg, så da skal jeg heller holde munn tenker jeg :D

Men ønsker deg lykke til med kjøp av The Ultimate Driving Machine :) Blir mange morsomme mil bak rattet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, visiks skrev:

Da har du sikkert kjørt mer enn meg, så da skal jeg heller holde munn tenker jeg :D

Men ønsker deg lykke til med kjøp av The Ultimate Driving Machine :) Blir mange morsomme mil bak rattet!

Tusen takk! :D Har riktignok ikke kjørt bil like mye ;) 

Endret av FrenchFries
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Må ærlig innrømme at den fronten på Compact-modellene er noe av det styggeste jeg vet av, ser jo ikke ut i måneskinn ](*,)Den siste kunne vært aktuell, men skulle helst vært sort/grå/sølv/blå :) 

Forelsket meg i disse to sedanene:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76261479

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74689568

Og en coupe:

http://www.autodb.no/bil/view/1810538

Lå frem til i går ut en som liknet på coupen jeg linker til men med 320i-motor i til 55000... Det gjorde litt vondt å se at den var fjernet i dag, selv om jeg ikke hadde sett på den engang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, helt ærlig så synes jeg ingen av de var verdt prisen, kanskje den til 30000,-. Siste virket ikke som hadde peiling på hva han solgte, jeg mener en selger burde finne ut av tinger før han selger bilen for å så lage en ryddig og forståelig annonse. Når det er sagt var det kule biler, men etter min mening, litt for mye fokus på utseende enn det tekniske.
E46 Compact er omdiskuterte biler, ja jeg er enig i at fronten er litt uheldig, men jeg tror man kan begynne å like den ved å eie en slik, det er ingen tvil og at den er morsom å kjøre! Derfor linker jeg en til:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76446452

Ellers vanlig E46, god teknisk stand:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76400318

Enda en, så utrolig strøken ut:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75807572

Og en siste:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75882157

Jeg skal være enige i at de jeg linket til kanskje ikke er de kuleste i gata, men de er i hvertfall teknisk god stand(ser det ut til) og lite/ingen rust. Altså kan pengene du sparer på å utbedre rust, airbag-sensor og de andre varsellampene gå til å kjøpe f.eks. nye felger og evnt. senk. En E46 kan fortsatt se kul og sportslig ut med originalfronten om du har litt senk og 17-18" felger (ikke større). Du finner stadig brukte og fine E46 og E90 M-sportfelger på finn.no til 2-6000,-. Senk trenger ikke være dyrt, det legges av og til ut på kjøp og salg her, samtidig på finn.no. Anbefaler å kjøpe noe som er TUV-godkjent så du får det inn i vognkortet. Da opprettholder du verdien også ved et evnt. videresalg (alt som er i orden er +++)... :) Beklager for lang tekst!
Mitt råd som mange andres, finn en som er i teknisk god stand foran utseende. Utseende er lett og kjapt å fikse på og trenger ikke være dyrt om man kjøper brukt, mens det tekniske ofte kan koste litt og baller FORT på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius2002 skrev:

Enda en, så utrolig strøken ut:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75807572

Den synes jeg var fin i alle fall :)

Så ut som eierne av den bilen har tatt vare på den, ut i fra det som kommer frem på bildene i alle fall. Bare litt stiligere og kanskje en tommer større felger så :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, visiks skrev:

Den synes jeg var fin i alle fall :)

Så ut som eierne av den bilen har tatt vare på den, ut i fra det som kommer frem på bildene i alle fall. Bare litt stiligere og kanskje en tommer større felger så :wub:

Det var min favoritt også! :D 

Edit:
Her ligger det felger på finn.no:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74865647
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75388538

Og eventuelt senk(om trådstarter vil ha det, sia de trådstarter linket til hadde det):
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=58287052
(2449,- til E46)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...