Gå til innhold

BMW E46 Coupè. Nedplukking/ombygging og montering


Brillejonny
 Share

Anbefalte innlegg

Her er en tråd jeg lager for at folk lettere skal kunne finne frem når de skal fikse evt ombygge sin bil. Dette prosjektet skal bli en 330Ci med ESS kompressorkit når den er ferdig. Jeg beregner å bruke 2 år på hele alt, men håper bilen skal være ferdig godkjent som 330 til 1 mai 2017. 

INTERIØR

Bilde 2 viser underside av førersetet. Bilen har elektriske stoler uten memory. Denne kontakten må tas av før setet kan løftes ut. På siden av kontakten ligger ett svart deksel. Dette er en slags "skuff" som må dras ut før kontakten kan løsne. Den røde ledningen vet jeg ikke enda hva er men oppdatering kommer når jeg finner ut av det.

Bilde 3 og 4 viser festene til setet. 2 foran og 2 bak. Her bruker du en 16mm pipe eller leddnøkkel. De sitter ganske godt så litt krefter må til her.

Bilde 5 viser festet til seteryggene. Husk å løsne dem fra kofferten først. 2 håndtak under hattehylle. Festet  løsnes med IP30 Torqx bits. Sitter ganske godt denne å. Når skruen er ute vipper man opp den "armen" som skruen holder og drar sete-delene opp og til siden. Da kan man løfte ut ryggene.. Bunn av setet kan nå løftes rett ut. 

20160603_180813.jpg

20160603_182939.jpg

20160603_183434.jpg

20160603_184752.jpg

20160603_190152.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Brillejonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 PANSER

Bilde 1 og 2 viser kontakter under panseret. Disse kobles fra hverandre og på bilde 2 ser man en gummehylse som må fjernes. Husk også å dra av slangen til spylervæske.

Bilde 3 viser der man drar ut ledninger og slange når alt er koblet fra under panseret. Husk å ta vare på gummihylsen. Venstre side

Bilde 4 viser klips som holder ledninger. Dette brakk men jeg antar nye klips er lurt nårr man skal ha ting fra hverandre. Disse klipsene er av plast og blir fort sprø, spesielt der det er varmt. 

Bilde 5 viser høyre side. Dette antar jeg er en jordingsledning. Mener dette satt med 12mm skrue. Etter dette er gjort og ledninger +slange er løsnet kan man skru av de 4 skruene som holder panseret. Ta de nederste først, løsne de på toppen så kan panseret dras opp og løftes av. 
 

20160604_192459.jpg

20160604_192517.jpg

20160604_192524.jpg

20160604_192534.jpg

20160604_192543.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOFFERTLOKK 

Bilde 1 viser trekker til koffertlokket. Dette sitter i 8 klips som tas ut ved hjelp av 2 skrutrekkere og en tang. Sett en skrutrekker, flat sådan, på sidene og trekk klipse opp. Når det er ca 2 cm oppe ta en tang og trekk det ut. Jeg fikk alle ut uskadde. I tillegg sitter det 2 nesten usynlige skruer under verktøykassa. Dette er stjerneskruer som enkelt skrues ut. Spar dem siden er er "lodne" og gårr i ett med trekket. 

Bilde 2 viser der skruene satt,Toppen av bildet i midten.  Lurt å sette dem tilbake så de ikke forsvinner. Lokket skal ikke lakkeres under, kun oppå så de kan sitte der. 

Bilde 3 viser ett deksel som sitter på høyre side. Her brukes IP15 Torqx på 2 skruer. En er synlig på venstre side og en ligger mere skjult på høyre side lengre inn . disse settes tilbake i plastdekselet. 

Bilde 4 viser luken med det elektriske før uttrekk. Det trekkes ut på venstre side men vær forsiktig her. Kontaktene kan brekke hvis man ikke gjør det ordentlig. Husk å merke ledningen når den er trukket ut. Dette gjør det enlkere å finne den igjen når montering kommer. Når ledninger er ute kan man skru av de 2 nederste skruene som holder koffertlokket. De to øverste løsner man så kan lokket trekkes opp og vekk, akkurat som panseret. 

 

 Neste steg er å fjerne låsemekanisme og ryggelys. Oppdatering kommer snart. 

20160607_103552.jpg

20160607_103758.jpg

20160605_141647.jpg

20160605_141702.jpg

Endret av Brillejonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt. Følger med :)

Et lite tips: Last opp alle bildene og legg de inn i et tomt innlegg, så skriver du heller hva du har gjort/skal gjøre mellom bildene. Blir veldig slitsomt å hoppe opp og ned :P 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å være like nøye med dokumenteringen av hele prosjektet som du er så langt, kommer denne tråden til å bli gull verdt for E46-eiere.

Tommel opp og hatten av og det hele! :headbang:

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...