Gå til innhold

N47 motorhavari ifm. registerkjede


BeeMW
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Clarity skrev:

Var det ja, inntil nå i januar. BMW Norge har stoppet med det.  

Kan dokumentere dette ytterlige om det skulle være nødvendig. 

Leste ikke din kommentar :) Er i alle fall noe BMW har gjort noe med på de mest utsatte modellene.

Er vel en 10+ siders lang tråd om havari/problemer med register på N47 en annen plass her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gorg said:

Leste ikke din kommentar :) Er i alle fall noe BMW har gjort noe med på de mest utsatte modellene.

Er vel en 10+ siders lang tråd om havari/problemer med register på N47 en annen plass her inne

Det er det.  10+ sider om havari / problemer med N47. 

Denne tråden ble opprettet for med håp om å få enn viss  oversikt over hvor mange havariet som  faktisk har oppstått.  

Det skjer fortsatt,  spesielt nå som disse bilene begynner å bikke 150k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BeeMW skrev:

Det er det.  10+ sider om havari / problemer med N47. 

Denne tråden ble opprettet for med håp om å få enn viss  oversikt over hvor mange havariet som  faktisk har oppstått.  

Det skjer fortsatt,  spesielt nå som disse bilene begynner å bikke 150k. 

Da burde du forklare dette bedre i 1. inlegget du har lagt ut, for ellers vil det ikke være lett å holde dette under kontroll. Du vil aldrig få nøyaktig oversikt over hvor mange som har problemer med dette. Da venner av han/hun som har problemer med dette, og han selv muligens. Samt det er ikke alle som er på dette forumet. Så denne tråden blir nok alikevell lik den som ligger ute alt. Dette vil være et omstridt tema. i lang tid fremover, er ikke bare n47 motoren som har register problemer, fo å si det slik, men de fleste andre kommer det på 200K+ men disse bilene så skal kjede og kjedestrammer kontrolleres byttes på 180 K ca. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sand1 said:

Du vil aldrig få nøyaktig oversikt over hvor mange som har problemer med dette. Da venner av han/hun som har problemer med dette, og han selv muligens. Samt det er ikke alle som er på dette forumet. Så denne tråden blir nok alikevell lik den som ligger ute alt. Dette vil være et omstridt tema. i lang tid fremover.. 

Stemmer det.   Men når man først prøver å skaffe en viss oversikt på nasjonal basis,   er kanskje dette forumet en god plass å starte?   Med mindre du har noen bedre forslag.  Har en følelse at BMW Norge ikke løper ned dører for å utlevere slik informasjon.  

Og du har helt rett; dette er ett omstridt tema som burde fått en endelig avklaring.  For lenge siden.  Å fortsette med synsing i fem år til er ihvertfall lite produktivt,  ikke minst for  de som har ett ubehagelig møte med registerkjedebrudd i vente.  

I den sammenheng kan det være greit å ha en viss formening om omfanget før man setter igang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om dette første gang på forumet her i 2012 tror jeg da jeg oppdaget flere og flere meldinger om dette på europeiske BMW forumer. Ønsker ikke skrive så veldig mye mer utover at dere kan søke her på forumet etter N47 kjedehavari e.l. Tråden er blitt ganske lang etterhvert men husker ikke om jeg startet den eller noen andre. 

Når BMW starter en aksjon på utvalgte modeller så er det å anerkjenne problemet men de går naturlig ikke nok ut i avisene og skryter av at de har et problem. Ved service ville de kundene som hadde matchende VIN få en sjekk av motoren og evt. bytte relevante deler. Å blande inn M motorer med denne saken og si at de har et problem blir litt feil. Jeg hører rykter om at BMW har avsluttet kampanjen. Rent juridisk sett når de har kjørt en sånn så har de innrømmet problemer og jeg vil tro du kan komme langt i retten om de nekter en reparasjon om du har fulgt service iht BMWs anbefalinger. Et kjede skal normalt holde minst 200-250000km. Biler med automat er mindre utsatt enn manuell grunnet en mykere overføring mellom motor og drivlinje. 

Mitt beste tips er først hør med BMW om din bil kan være omfattet av problemet. Om du har en modell før 03.2011 bør du følge litt med men det er ikke sikkert akk. din motor er omfattet da det er avhengig av enkeltkomponenters serienummer. Om du har en raslelyd fom 16-1800 rpm bør du få det sjekket. Bytt olje hver 16000 og minst en gang i året. Ikke kjør med auto start stopp aktiv. Tegn motor og drivlinje forsikring med en beskjeden egenandel. Om kjedet ryker er det i de fleste tilfeller ferdig motor. Så til slutt, N47 har tre kjeder og såvidt jeg husker i farten er det snakk om øvre og nedre kjede med dens guides og tannhjul som er problemet. 

Så helt til slutt, google og youtube is your best friend. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BeeMW skrev:

Stemmer det.   Men når man først prøver å skaffe en viss oversikt på nasjonal basis,   er kanskje dette forumet en god plass å starte?   Med mindre du har noen bedre forslag.  Har en følelse at BMW Norge ikke løper ned dører for å utlevere slik informasjon.  

Og du har helt rett; dette er ett omstridt tema som burde fått en endelig avklaring.  For lenge siden.  Å fortsette med synsing i fem år til er ihvertfall lite produktivt,  ikke minst for  de som har ett ubehagelig møte med registerkjedebrudd i vente.  

I den sammenheng kan det være greit å ha en viss formening om omfanget før man setter igang.  

Joa jeg er delvis enig med deg, Men vis vi skal gå den veien så er det dette med reklamasjon. alt utenfor 5 år er goodwill fra bmw sin side. De har ikke noe rettslig som gjør at de må fikse dette. Men har du vært lojal kunde så kan de være med på å dekke noe av kostnaden rundt dette. I å med at de har hatt problemer med dette, så burde de som har byttet disse delene på auksjon få dette på reklamasjon inn til 5 år etter utbedring. Å bmw burde ha kalt inn alle bilene som er omfattet. men her kommer problemet, biler som ikke er importert igjennom bmw har faktisk bare 2 år garanti og reklamasjon. Det er nok flere biler som ikke er registrert i systemet til bmw som er omfattet av problemet. Så punkt 1 vær lojal kunde så skal du nok se at slike ting kan løse seg på ålright måte. Eller kjøp motor å gearkasse forsikring. problem løst. 

Det kan også nevnes at dobbel masse svinghjulet på disse bilene kan gi seg rundt 200K dette er heller ikke noe man får dekt utenfor reklamasjons tiden, Samt at fjørene foran på 1 og 3 serie har en tedens til å knekke på denne magiske km samtidig har det vel også vært noe turbo ras på 100-200k pga tett partikkel filter. Så nyere er ikke alltid bedre. men kommer ann på hvordan man behandler bilen og kjenner den. Alt som går rundt går sundt](*,)

Men for å starte en plass. 

chassie 

E853148  Motor n47d20c km 86K ikke ulyd eller problem med register. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E91 12.2008 320d med N47-D20C motor som jeg måtte bytte reg kjede på i slutten av Mai pga liten ulyd på 3000rpm og MYE slakk i kjedet. Gjorde jobben selv med en annen mekaniker som hadde gjort jobben et par ganger før og med effektiv skruing brukte vi 8timer på jobben.
Er veldig glad eg tok toppkasko når jeg kjøpte bilen siden jeg fikk dekket 50% i skadepenger på jobb å deler, bilen var gått 165tusen da dette skjedde. 
Dagen etter jeg oppdaget feil på min hørte jeg samme lyden på tomgang på en kompis sin bil, den er ganske så lik min bare 1 år nyere og gått kun 111xxx da dette skjedde. Dagen etter fikk vi dette bekreftet hos verksted at han også måtte bytte kjedet.
Så dette her er et veldig kjent problem på N47 maskinene dessverre :( 
Har heldigvis oppgradert utgave nå så slipper dette problemet på en stund :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.7.2016 at 3.36, Fredrik92 skrev:

Jeg har en E91 12.2008 320d med N47-D20C motor som jeg måtte bytte reg kjede på i slutten av Mai pga liten ulyd på 3000rpm og MYE slakk i kjedet. Gjorde jobben selv med en annen mekaniker som hadde gjort jobben et par ganger før og med effektiv skruing brukte vi 8timer på jobben.
Er veldig glad eg tok toppkasko når jeg kjøpte bilen siden jeg fikk dekket 50% i skadepenger på jobb å deler, bilen var gått 165tusen da dette skjedde. 
Dagen etter jeg oppdaget feil på min hørte jeg samme lyden på tomgang på en kompis sin bil, den er ganske så lik min bare 1 år nyere og gått kun 111xxx da dette skjedde. Dagen etter fikk vi dette bekreftet hos verksted at han også måtte bytte kjedet.
Så dette her er et veldig kjent problem på N47 maskinene dessverre :( 
Har heldigvis oppgradert utgave nå så slipper dette problemet på en stund :P 

Hva skiftet du ved jobben? Bare kjeder,oppe og nede? strammere og skinner, eller kjedehjulene og? (veivaksel, kamaksel,dieselpumpehjul)  Lurer litt på hva som er brukelig å skifte, da jeg mest trolig må til med en slik jobb snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 540is skrev:

Hva skiftet du ved jobben? Bare kjeder,oppe og nede? strammere og skinner, eller kjedehjulene og? (veivaksel, kamaksel,dieselpumpehjul)  Lurer litt på hva som er brukelig å skifte, da jeg mest trolig må til med en slik jobb snart..

Først å fremst så er det en veldig stor jobb, først må du ned med girkassen for å sa hive ut maskinen, når du først skal bytte alle 3 kjedene så bytter du ALT! kjede hjul, strammere, skinner og alt! Jeg tok også å byttet toppakningen uten å plane toppen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesestoff for N47 gutta ;)

Case 1:

For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

In case of customer complaint must change the following parts:
(See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009
The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

Meaning of the figures:
The first two indicate the assembly line.
The 6 following year (two digits), month, day.
Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.
Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.
41 -11 7,797,896 chain oil pump.
11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.
13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).
11 8,510,014 31 Supply Chain superior.
-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:
Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

Case 2:

N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

In case of customer complaint replace the following parts:
(See Appendix, Art 8 to 10)
-11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.
- 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.
- 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.
-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.7.2016 at 9.50, Larsbs79 skrev:

Har en F11 produsert 5.2012 som jeg har fått byttet reg kjede og div på pga ulyd,km stand var vel ca 45000 da....

Hei! Klarer du å beskrive hvordan ulyden hørtes ut? Bilen min (520d 2012) har en slags kvitre/piskelyd på tomgang. BMW mente det var helt normalt med disse motorene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 540is skrev:

Ja jeg er enig i det. Men hva med det nedre kjedehjulet? Det er vel maskinert på veiva og den koster ca 14 000kr

Tror noe av problemet er at det er en skarp kant på tannhjulet på veiven som forårsaker problem, på modeller 07-09 så om din er befengt med slark så skal veiven vel skiftes, ellers blir det problem igjen

Endret av WMBtsatnaF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 7/3/2016 at 23.18, BimmerFan! skrev:

Hei! Klarer du å beskrive hvordan ulyden hørtes ut? Bilen min (520d 2012) har en slags kvitre/piskelyd på tomgang. BMW mente det var helt normalt med disse motorene.. 

Hei,lyden kom litt over tomgang,rundt 2000o/min kanskje,ikke så godt å forklare men en svak rasle/kjedelyd som ikke skal være der....

Endret av Larsbs79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...