Gå til innhold

Nytt medlem - Flytter hjem til Norge og klarte ikke selge M3n - Hjelp


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Nytt medlem her. Har vært medlem av M3Cutters i England i noen år og har hatt mye nytte av det forumet så tenkte det var en god ide og sjekke om det er et anstendig BMW forum i Norge. Valget falt på Bimmers.no og regner med jeg ikke blir skuffa.

Etter nesten 6 år delvis i USA og England flytter jeg hjem til Norge.  Har hatt en M3 E46 i nesten 4 år med for mange fine minner på roadtrips i store deler av Europa og banekjøring til å gi slipp på den. Så da blir den med på lasset til Norge. Når man er vandt med engelske priser på bil og bildeler så er det litt av et sjokk og bruke avgiftskalkulatoren til Skatte-etaten selv om bilen er såpass gammel....

Tenker i første omgang bare og fortolle bilen in. Så får jeg se senere om det blir en fullblods banebil eller til daglig bruk. Nå står bilen som en litt småtunet bil som har vært min daglige pendlerbil.

Derfor er jeg på utkikk etter tips og triks for å gjøre fortolling og muligens registrering i Norge så billig og smertefri som mulig. 

Regner med det kommer noen spørsmål om bilen så her kommer det litt info (copy paste fra slags tråden min):

Upgrades and Modifications:
- Subframe / Boot floor reinforced (reinforcement resin/foam) before any sign of cracks by Cotswold BMW as preventative maintenance at 74600 miles. Original standard BMW repair procedure.
- Full CSL software upgrade for SMG, ECU and gearbox control module improving shifting - “Must have” for any SMG. BMW used a different software for the CSL model (same gearbox) of the E46 M3 where shifting was improved and automatically increasing the engine rpm for all downshifts avoiding having to heal-toe to rev match on downshifts. The software put on the car is the original BMW software for the CSL model in both the Engine ECU and the control module for the gearbox.
- Evolve Remap
- H&R Anti-roll bars
- Koni Yellow shocks (adjustable rebound) paired with Intrax springs
- H&R/Turner Motorsport adjustable front top mounts
- Rogue Engineering Rear Shock Mounts
- Performance Friction (PF) front Brake Discs and PF Z-rated brake pads, Goodridge braided lines and solid guide-pin bushes all round. Racing Blue brake fluid.
- Viscous fan delete & Aux fan delete, replaced with Mishimioto fan running off OEM controller – Modification free up horsepower from viscous fan and increase airflow through radiator
- OEM Strut brace (Not standard on 02 cars)
- BMW Centre console cup holders and coin tray

De Kawasaki grønne felgene er banehjula mine, kjøpt brukt fra forumet i England. Ikke jeg som har valgt fargen....

IMG_8187.JPG

IMG_0177.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så er det bare ett stort problem her, og det er at rattet er på "feil side". Det vil gjøre det vanskelig å få den registert, ikke umulig men vanskelig. Videre vil det være umulig å få solgt den her hjemme som noe annet enn banebil eller delebil, da til en pris som er langt under bruksnytten og import avgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet enn at lyktene må byttes er det normalt ikke et problem å få godkjent høyrerattede biler her til lands såvidt meg bekjent, men som Fredrik 90 skriver vil den ikke være særlig lettsolgt om det skulle bli aktuelt en gang.

Jeg tror muligens et par av modifiseringene kan by på en større utfordring med tanke på godkjenning, enn rattplasseringen.

Ellers, velkommen til forumet. Heftig bil uansett hvor rattet sitter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hjem igjen.

Jeg har ikke noe svar til deg, men bare en lignende erfaring å dele med deg:

Jeg var i en lignende situasjon i 2008, bare at jeg bodde i Australia og ville ha med meg hjem en Jeep Wrangler (TJ med softtop) 4.0 Sport til norge med ratt på høyre side. Det at rattet var på feil side var ikke noe problem, mer at jeg hadde fått utført 2.5" løft og satt på 33" hjul + en del andre mindre mods (egentlig helt vanlig modifiseringer på disse bilene). Vedr. disse modsene så var det ingen som kunne 100% med sikkerhet fortelle meg at det skulle gå greit få godkjent denne i norge uten ekstra kostnader utover avgifter. Så med denne usikkerheten + avgift nivå'et gjorde at jeg lot bilen bli igjen (savner forsatt den bilen) da jeg flyttet hjem igjen. 

Men hadde jeg visst at jeg kom til angre på dette den dag i dag, så hadde jeg nok tatt arbeidet/kostnadene med å ta den med hjem til norge.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer og svar. I første omgang tenker jeg bare å fortolle bilen. Eventuell registrering vil først bli aktuelt om minst et år da jeg og dama tar et friår for å reise. 

Har lest litt på skatte-etaten sine sider og siden bilen ikke er ny så kan jeg taksere bilen som den står nå for da å beregne mva fra den taksten. Da er det bare om å gjøre og fremheve vær lille feil for å få så lav takst som mulig tenker jeg. Må bare finne ut hvilke krav det er til dokumentasjon siden jeg er i Portugal "på vei hjem" med en liten omvei av en roadtrip for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, awt said:

Annet enn at lyktene må byttes er det normalt ikke et problem å få godkjent høyrerattede biler her til lands såvidt meg bekjent, men som Fredrik 90 skriver vil den ikke være særlig lettsolgt om det skulle bli aktuelt en gang.

Jeg tror muligens et par av modifiseringene kan by på en større utfordring med tanke på godkjenning, enn rattplasseringen.

Ellers, velkommen til forumet. Heftig bil uansett hvor rattet sitter. :)

Som mange nevner her blir sikkert noen av modifiseringene et problem om den skal registreres. De er forholdsvis enkle og ta av og jeg har mesteparten av originaldelene. Nå er jeg mest sugen på å bygge den om til en fullblods banebil men det kan fort endre seg når jeg ikke har fått kjørt den et par uker.

Et annet alternativ er å bruke den som delebil for et nybygg av en Norsk BMW. Uansett er den verdt mer i deler en det jeg får for å selge den i England.

Endret av Torgeir_Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen formening om hva bilen vil være verdt uregistrert / banebil / delebil?

Prøver å gjøre litt "man+maths" på om det lønner seg for meg å beholde bilen, selge den i Norge, eller prøve og bli kvitt den før jeg flytter hjem. Har såklart lyst til å beholde den og bygge den til fullblods banebil.

Noen tall:

Bilen er verdt ca £7000 - 76k Nok som den står nå, £6000 - 66k Nok om jeg tar av noen av modifiseringene. Taksten vil være noe mindre da disse bilene har gått opp i verdi i England i det siste. Hvis jeg takserer bilen så tror jeg at jeg kan få en takst ned til £5000 - 55k Nok og dermed betale 14k NOK for å fortolle bilen in. Sånn sett så har Brexit vært behjelpelig for "Man-maths".

Har søkt litt på finn på banebil og for å få noe som er halveis anstendig og langt fra en M3 E46 så må man ut med minst 100k NOK, riktig? Hva tror dere min er verdt? Har gått 190k km nesten bare pendling på motorvei og er i bedre stand nå enn for 100k km siden.

 

Endret av Torgeir_Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering

 

Da har jeg fortollet bilen inn i Norge. Det gikk veldig greit. Møtte bare opp på nærmeste grense-stasjon med vognkort og dokumentasjon på hva bilen er verdt jeg hadde skrevet selv. I verdi-vurderinga jeg skrev så refererte jeg til engelske nettsider som gir en antatt verdi på bilen, feks autotrader.co.uk. Fra disse sidene tok jeg et gjennomsnitt av de laveste vurderingene og trekte fra skader som er på bilen jeg hadde dokumentert med bilder. For frakt-kostander så oppga jeg bare 3000kr. De var fornøyd med dokumentasjonen og ingen spørsmal ble stilt ved en verdi på 46 000kr. Jeg hadde med masse ekstra papirer på historien med bilen osv. men det var ingen spørsmål om dette. Betalte ca 12000 i mva.

Får se hva jeg gjør senere om jeg selger bilen, beholder den som banebil eller registrerer den.

Noen som har noen formening om hva bilen er verdt som fortollet inn i Norge hvis jeg skal selge den? Hint.. Det er mer enn 46000 + 12000kr...

Det er en 2002 som har gått 120 000 miles / 195 000km. Detaljer om bilen er i starten av tråden.

IMG_8189_zpsgpjvnwoo.jpg

IMG_8197_zpsa4vn8cuj.jpg

 

Endret av Torgeir_Rusten
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har sett en del e46m3 fra england være prissatt til rundt 100 000kr på finn ferdig momset. Det har riktignok ikke vært 2002 modeller (er vel noen forskjeller på motoren fra 02 som gjør at man slipper ovale stempler osv?) og ikke modifisert heller så vidt jeg vet.

Nå har også den norske valutaen svekket seg vesentlig det siste året/2årene, så import av e46m3 for å selge den i deler er ikke lengre like god butikk som det var. Jeg tipper du kan få 100 000+ med rett kjøper. Dersom man har en e46 coupe fra før og bruker denne som donorbil for å bygge om til en venstrerattet m3, vil du få igjen 270000+++. Prisen ville vært høyere om kilometerstanden din var lavere. 

Tilsynelatende har prisene på e46m3 stabilisert seg noen lunde i Norge det siste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
9 hours ago, Torek said:

Kan jeg spørre hvor mange mm spacere du har foran og bak på de svarte org 18"?

15mm fremme og 12mm bak. Fremme er det fortsatt god klaring men bak er det så vidt borti skjermen. Mange klarer seg med god klaring med 12mm bak men det kommer selfølgelig ann på hvilke dekk du bruker bak. Jeg har 265/35 Goodyear Eagle F1 og Toyo R1R banedekk. Banedekka rubber mye mer selv om det er samme dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...