Gå til innhold

E60 med låst bakhjul


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

For de av dere som husker min forrige tråd, så ble konklusjonen at jeg valgte å kjøre den på verksted, siden de bare fakturerte én time arbeid for det. 

Problemet mitt NÅ er at jeg ikke kom meg ut av startgropa engang. Bilen sto bare og spant på grusen, og vi fant til slutt ut at det er høyre bakhjul som er helt låst fast. Aner ikke hvorfor. Bilen stivner ofte litt når den står i ro en uke, men ikke verre enn at jeg ikke klarer å knekke den i gang ved å gi litt gass. Nå har den stått i ro ca 4 dager, og bakhjulet er ikke til å rikke. Har hatt to mann dyttende bak, mens jeg gav gass, men venstre hjul bare gravde seg dypere og dypere i grusen, og høyre bakhjul står bom fast. Vi klarer heller ikke å rikke det for hånd. Merket overhodet ingenting uvanlig med den da jeg parkerte den for noen dager siden, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig sitter så innforjævlig godt fast nå. 

 

Hva gjør jeg? Er det bare til å ringe Falcken med en gang? Noen gode kjerringråd? :-D

Edit: Jeg har automatgir, '06 520d, om det spiller noen rolle.

Endret av DanielA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Volvo 740 som kilte bakhjulet en gang.  Det viste seg å være belegget til håndbrekksko som hadde sluppet i liminga og lå og blokkerte inni der. Bmw har vel samme patent på håndbrekk inni bremseskiva bak, i hvert fall E39 har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Brekket kan sette seg selv om det ikke er brukt. Samme med klossene. Hadde en Opel som begynte med "morgenlugging", som løste seg med et lite smell så snart bilen var i bevegelse. Men en morgen måtte den kjøres 40-50m med låst bakhjul på asfalt, og det løsnet ikke før jeg rygget 5-10m igjen. (Smalt godt, men da virket plutselig alt helt fint). Trenger neppe å si at den fikk nye bakbremser rimelig kort tid etter. Problemet var da løst.

Hjullager og Diff som skal skjære seg på en bil som står i ro er mye mer usannsynlig. (Har ikke sett den andre tråden din da).

 

Edit: Ser jo først nå at denne tråden ikke er helt fersk.....

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal veldig mye til for at diffen "går i lås" på en side, og et hjullager pleier da ikke å kile seg helt dersom det er kaputt.

 

tror nok folk er inne på noe anngående håndbrekket. Hadde tatt av bremse skivene og sjekket. da får du samtidig sjekket kalipper og klosser også....men som sagt tror bremsebåndene til håndbrekket som er synderen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15 mil hengertur var ikke nok til få håndbrekk bånd til å slippe. Ei slepe den på asfalt, når kom frem. Så den ble parkert utenfor en verksted port :)

 

tåler disse bilene å bli brukt, når den ikke tåler en måned i varmegarasje? 🙈🙊

( klosser og caliper er ok, Er en cm slakke før låsing)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...