Bimmerlorris Skrevet September 19, 2016 Share Skrevet September 19, 2016 Har et Euroglobe 80 amp batteri i min E39 523ia 1998 modell. Prata med en i dag som sa at jeg blr ha minst 105 amp batteri i bilen siden elektronikken er sårbar for lav amp/spenning ett eller annet 😜 Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 19, 2016 Share Skrevet September 19, 2016 Det er delvis korrekt. Man trenger kanskje ikke mer enn 85 ah. Men ett større batteri vil beholde strøm lenger enn ett mindre, ved samme belastning. Dog så vil jo ett batteri med større kapasitet bruke lenger tid på å lade seg. Bimmerlorris reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet September 19, 2016 Share Skrevet September 19, 2016 Så lenge bilen starter er det ikke noe problem. Bimmerlorris reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet September 19, 2016 Forfatter Share Skrevet September 19, 2016 Har forsøkt å google batterier til e39 og det varierer mellom 80 og 100 amp. Så da kan det da ikke være så galt med det 80 amp batteriet jeg har ? Googla euroglobe og det er jo ikke no billigbatteri heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 Du får også dynamo til bilen din fra 80A til 140A så den bør jo stå i forhold til batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 (endret) Hvor mye A du trenger er vel også litt avhengig av utstyr og motor. Jeg vet ikke, men tror at en bensinmotor trenger mindre strøm for å starte enn en dieselmotor? Selv har jeg dieselmotor (525dat) og Webasto og siden parkeringsvarmeren bruker en del strøm er det viktig med litt A på batteriet jeg har. Kjøpte i fjor høst batteri på Biltema 100AH som jeg ikke har noen negativ erfaring med. Så om du ikke har parkeringsvarmer og om teorien om at bensinmotor trekker mindre strøm ved start, så er det helt sikker godt nok med 80A. Kjøremønster kan også være et issue, mye småkjøring gir mindre/dårligere lading av batteri i forhold til mer langkjøring. Selv bruker vi Elbil til småkjøring, mens bimmern ikke kjører mindre enn 2 mil på hver tur. Jeg lader også batteriet jevnlig om vinteren just in case, da jeg etter overivrig bruk av Webasto klarte å drepe et batteri første vinteren jeg hadde bilen og ikke vil gå på den smellen igjen... PS. velger jeg din bil hos Biltema så er det 75AH som blir foreslått som batteri til din bil, så 80 bør være plenty Endret September 21, 2016 av sondre Bimmerlorris reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet September 21, 2016 Forfatter Share Skrevet September 21, 2016 12 minutter siden, sondre skrev: Hvor mye A du trenger er vel også litt avhengig av utstyr og motor. Jeg vet ikke, men tror at en bensinmotor trenger mindre strøm for å starte enn en dieselmotor? Selv har jeg dieselmotor (525dat) og Webasto og siden parkeringsvarmeren bruker en del strøm er det viktig med litt A på batteriet jeg har. Kjøpte i fjor høst batteri på Biltema 100AH som jeg ikke har noen negativ erfaring med. Så om du ikke har parkeringsvarmer og om teorien om at bensinmotor trekker mindre strøm ved start, så er det helt sikker godt nok med 80A. Kjøremønster kan også være et issue, mye småkjøring gir mindre/dårligere lading av batteri i forhold til mer langkjøring. Selv bruker vi Elbil til småkjøring, mens bimmern ikke kjører mindre enn 2 mil på hver tur. Jeg lader også batteriet jevnlig om vinteren just in case, da jeg etter overivrig bruk av Webasto klarte å drepe et batteri første vinteren jeg hadde bilen og ikke vil gå på den smellen igjen... PS. velger jeg din bil hos Biltema så er det 75AH som blir foreslått som batteri til din bil, så 80 bør være plenty Ok, takk for utførlig tilbakemelding 👍 Jeg har den restvarmefunksjonen på min bil, men ved diagnose, kom det feilmelding på den og etter sletting av feilkoden, samt en kjøretur etterpå, kom samme feilen opp igjen. Så da betyr det vel at den ikke lenger virker. Noe som i og for seg ikke er så nøye for min del. Klart, koster det slikk og ingenting å reparere den, så er det jo fint å ha en slik luksus da 😉 He he 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 Det viktigste er at batteriet er i orden og at dynamoen lader. Bruker du mye strøm til stereo f. eks, hjelper det ikke med krafigere batteri hvis ikke dynamoen henger med. Men generellt trenger man ikke tenke på disse verdiene i vanlig daglig bruk. Men bilene som er utstyrt med nivåregulering har kraftigere batteri og dynamo fordi kompressoren kan starte og gå ved behov selv om bilen er parkert og låst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå