Hawkon88 Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Piggdekk/piggfritt har vel ingenting i diskusjonen om el/fossilbil å gjøre. Hybrid har allerede store avgiftslettelser, så jeg forstår ikke hvorfor årsavgiften skal halveres når engangsavgiften er redusert med 100 000++. Elbiler har problemer i miljø hvor det er mangel på strøm og ekstreme temperaturer, så det må være andre løsninger på disse problemstillingene enn det som er tilgjengelig i dag, før elbiler kan være en fullverdig erstatning for fossilbiler. Teknologien går temmelig raskt. Det er ikke mer enn 15-20år siden premiumbilene var rele-styrt(!) og 20år tidligere var det innsprutningsmotor som var det nyeste.. Er vi så sikre på at de fleste eier sine egne biler om 20år? De fleste bruker bilen fra a til b, og har ofte ikke bruk for stor plass, lang rekkevidde og 7seter i det daglige bortsett fra på tur til hytta osv. Med intelligent lading kan bilene i en bildelingstjeneste lade selv, og man kan leie den bilen man til en hver tid har bruk for. Hvorfor skal bilen min stå ledig utenfor jobben, huset, butikken etc? Hvis jeg kun leier bil når jeg trenger det, og den bilen jeg trenger, vil jeg også slippe å betale for avskrivningene på en stor bil året rundt.. Samfunnet vil også spart parkeringsplasser, og samkjøring vil være lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Mye interessant lesning i tråden! Når det er snakk om å forby stempelmotor (salg) fra 2025, riktignok ikke i Norge, kan jeg ikke la være å lure på hvor eks den norske stat skal hente inntektene de taper fra salg av diesel og bensin. For det må være svimlende summer! (?) Om de skal hente det inn i form av strømavgift kommer det til å bli dyrt å lade bilen i fremtiden.. Har nå mere trua på at hydrogen kommer til å være det man retter seg mot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 27, 2016 Share Skrevet Oktober 27, 2016 Tråden er brennaktuell, selv er jeg svært usikker når jeg nå (igjen) vurderer en bil nr 2. For meg har bil nr 2 vært en blanding av delvis morro (I6 i en E36/E46 chassi) men med begrenset budsjett. Siden jeg selv sykler endel til og fra jobb deler av året har bruk for bil nr 2 vært noe begrenset. Samtidig har det kommet bommer mellom hhv Skien og Porsgrunn - så elbil hysteriet har blitt stort i denne regionen. Har bl.a et utall kollegaer som har "konvertert". Så er spm, skal jeg invistere 250.000.- i en E-Golf, evt BMW i3 for en presumtivt rimeligere hverdag, som ingen aner hvor lenge vare. Eller skal jeg bruke en mindre sum på noe som er morsommere, men som koster noe mer i hverdagen, men som man "vet hva er". Sistnevnte blir jo en noe mer tilårskommen løsning med kanskje en noe mer tvilsom driftsikkerhet og dertil høy(ere) driftsutgifter. For meg som har vært entusiast av BMW i 2 tiår står spørsmålet om vel så mye av det nøkterne og "smarte" valget (Elbil) vs økonomi og følelser fra f.eks en E46 cabrio LCI med herlig syngende sekser. For ordens skyld har jeg en 13' X3 med diesel og denne vil uansett bli beholdt, da jeg må ha en bruksbil og en turbil. Skal hente en i3 senere idag, får se om jeg blir noe "klokere" av det. minim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 8, 2016 Share Skrevet November 8, 2016 On 24/9/2016 at 22.47, Fredrik skrev: Glem alt om gratis bompasseringer og parkering. Det som betyr noe i det store regnskapet er om strømprisene på dagtid blir værende relativt lave (noe jeg ikke tror at de gjør) og om Tesla i de nærmeste årene kommer til å tilby gratis hurtiglading (noe jeg ikke tror at de kommer til å gjøre). Strømprisene blir ganske sikkert om noen få år helt variable og lading av en elektrisk bil på dagtid kommer til å bli relativt dyrt. Ikke at jeg tror at prisen på strøm kommer til å få avgjørende betydning for økonomien i en elektrisk bil, men det skulle ikke gå mer enn knapt 1,5 måneder før Tesla melder ut at supercharging for nye Tesla modeller bestilt etter 1.1.2017 skal betale for strømmen (de første 1600 Km pr. år vil etter sigende bli gratis). http://www.aftenposten.no/verden/Slutt-pa-gratis-Tesla-lading-608497b.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 8, 2016 Share Skrevet November 8, 2016 Jeg ser for meg at mange av de som har reservert Model 3 nå kommer til å trekke sin reservasjon. Hvilket jeg forstår veldig godt, slik ordningen til Tesla har vært er jo nesten for god til å være sant. Tesla sier at det skal koste mindre å lade opp enn å fylle opp tanken, men i land som Norge hvor drivstoff faktisk er forholdsvis billig så er det ett regnestykke jeg gleder meg til å se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 8, 2016 Share Skrevet November 8, 2016 Tesla gjorde det helt klart da de åpnet for reservasjoner av Model III at lading av strøm fra deres superchargere ikke kom til å bli gratis på Model III. Ergo er det lite trolig at folk kommer til å trekke reservasjonene på Model III... i alle fall ikke fordi de ikke får gratis strøm fra Tesla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 8, 2016 Share Skrevet November 8, 2016 15 minutter siden, Fredrik skrev: Tesla gjorde det helt klart da de åpnet for reservasjoner av Model III at lading av strøm fra deres superchargere ikke kom til å bli gratis på Model III. Ergo er det lite trolig at folk kommer til å trekke reservasjonene på Model III... i alle fall ikke fordi de ikke får gratis strøm fra Tesla. Hvis dette stemmer så er det jo rart at det er først nå det får oppmerksomhet i media? Hvis det har vært kjent i lange tider at Tesla skal ta seg betalt for strøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet November 8, 2016 Forfatter Share Skrevet November 8, 2016 21 minutes ago, Fredrik 90 said: Jeg ser for meg at mange av de som har reservert Model 3 nå kommer til å trekke sin reservasjon. Hvilket jeg forstår veldig godt, slik ordningen til Tesla har vært er jo nesten for god til å være sant. Tesla sier at det skal koste mindre å lade opp enn å fylle opp tanken, men i land som Norge hvor drivstoff faktisk er forholdsvis billig så er det ett regnestykke jeg gleder meg til å se. Folk som ikke har Tesla overvurderer også viktigheten av Supercharger. Ja det er viktig på langtur, men for det meste lader man hjemme og det er det som er tanken også. Sikkert noen som gidder å kaste bort en halvtime for å spare 30-40kr, men jeg gidder det ikke så om jeg kan lade hjemme eller på destinasjon så gjør jeg det. Jeg er glad de innfører dette og håper at det vil koste mer enn hjemmelading så slipper man kanskje kø på SC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet November 8, 2016 Forfatter Share Skrevet November 8, 2016 47 minutes ago, Fredrik 90 said: Hvis dette stemmer så er det jo rart at det er først nå det får oppmerksomhet i media? Hvis det har vært kjent i lange tider at Tesla skal ta seg betalt for strøm Det har vært spesifisert for Model 3 helt siden man kunne reservere den, men det har ikke vært snakk om å gjøre det over hele linja. De fleste lader hjemme uansett så det har nok liten betydning. Viktigere at det er tilgjengelig på langtur når man trenger det og det er det jo med den nye modellen også. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå