sondre Skrevet Oktober 7, 2016 Share Skrevet Oktober 7, 2016 (endret) Har kommet en rar lyd i bilen i dag, litt vanskelig å forklare, men den er der kun i fart og virker som om den kommer foran fra dashbord og fremover. Lydbil.m4a Lydbilde kan kanskje minne om elektrisk støy, men er sikker på at det er noe mer mekanisk enn det. Men har ingen anelse... Alt i bilen ser ut til å virke, men har ikke kjørt diagnose (tviler på at det vil komme frem noe der). Har skrudd av klimaanlegget uten at det påvirket lyden. Ingen endring ved bremsing, bortsett at den forsvinner nå bilen står stille kommer heller ikke ved rusing av motor. Lyden er tatt opp på motorvei i ca 85 km/t. Endret Oktober 7, 2016 av sondre Litt mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2016 Har tatt ut tempsensor til klimaanlegg og rengjort, var mye støv. Gjorde ingen endring i ulyd. Har kjørt diagnose, ingen feil. Tenker at det kan være luft i anlegget, men da ville vel lyden kommet ved rusing av motor? Jeg fylte på nesten 2 liter kjølevæske etter at jeg byttet slanger på Webasto i går. Viftehastighet har ingen betydning, av eller på ingen forskjell. Kjører jeg over 20 km/t er det lyd uansett, står jeg stille er det ikke lyd, uansett hva jeg prøver for å fremprovosere lyden. ??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Oktober 7, 2016 Share Skrevet Oktober 7, 2016 Løft opp bilen, se etter løse deler ubder. Kan værert deksel feks som ligger og skraper sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2016 Jeg skal ta en titt under bilen i morgen, monterte tilbake Webasto i går etter fiks av den. Kan være at det er noe jeg ikke har festet riktig.. Skal også lufte skikkelig kjølesystemet i samme slengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Har nå sjekket at Webasto og tilhørende deler (eksos etc.) sitter som det skal. Var rustet løs feste på varmeskjold under bilen på en skrue, som jeg fikset. Luftet kjølevannsystemet fulgt anvisning fra et dokument Otis la ut. Åpnet luftintak fra motorrom, kunne ikke se/kjenne noe løst/galt der... Alt fungerer, ingen feilkode, bare lyd når bil er i bevegelse uavhengig av om ventilasjon er på fortsatt. - lyden kan kanskje være noe som har falt ned/løsnet i ventilasjonssystemet, men usikker... Men det hjelper å sku opp lyden på radioen, da blir det borte.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 10, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2016 (endret) Har nå kjørt litt mer og erfart følgende: Ved dumper så skjer det små endringer, plutselig er det ikke lyde i det hele tatt, kommer en ny dump og det er lyd igjen... Kan virke som om det kommer ett eller annet sted fom. dashbord og bak mot baksete, men er vansklig å si nøyaktig. Virker som om lyden er fra midten av bilen... Kan det være noe som typisk kan løsne over girkasse/drivaksel som jeg kan sjekke, trenger tips folkens... Er jo kun i fart og er helt uavhengig av om klimaanlegg/vifte er av eller på... Begynner å bli desperat nå merker jeg... Kan legge til at det ikke er noe vibrasjoner i bilen. Endret Oktober 10, 2016 av sondre Litt mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 10, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2016 Har nå fått tatt en titt under, lyden forsvant selvsagt i en dump på vei hjem... kan ikke finne/kjenne/se noen som ksal likke på selve kardangen. Men på bakakselen når jeg beveget hjulene var det på indre belg (venstre side) mer (skrape) lyd enn på høyre side, vet det finnes et rep set på det, men føler ikke at jeg er der enda...??? På fremre del av akselen fikk jeg beveget den bittelitt, nok til at jeg hørte et svakt klikk, men ikke en lyd som jeg kan forbinde med det jeg hører fra kupeen. Er det noen andre bevegelige deler fra utløpet av girkassa og frem mot motor som jeg kan kikke på. Er jo veldig vanskelig å si nøyaktig hvor en lyd kommer fra... Har friskt i minne en lyd som jeg var sikker på var fra venstre forhjul, men som viste seg å være høyre bakhjul... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 10, 2016 Share Skrevet Oktober 10, 2016 Kan du sette bilen på bukker, kan du inspisere samtidig som du har drift på hjulene. De selger vel også stetoskop på biltema, gull verd når man er usikker på hvor lyden kommer fra. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2016 (endret) Lyden kommer fra ett eller annet sted foran girspak, mest sannsynlig ett sted rett foran eller i dashbord. Lyden kommer kun i fart Lyden endrer seg ikke med hastighet Lyden er ikke påvirket av turtall Lyden endrer seg (kan også forsvinne (og komme tilbake) etter en dump i veien) Lyden er ikke påvirket av ventilasjon/klima (av eller på, lyden lar seg ikke påvirke) Jeg greier ikke å høre lyden utenifra år jeg åpner vindu Kjenner ingen vibrasjoner Ingen fusking eller annet mekansisk som lugger Hadde det vært bremseskjold (har ikke sjekket høyre side enda) burde jeg vel høre lyden "utenifra" når jeg ruller ned vinduet? EDIT: Når jeg svinger til venstre i fart (litt G, ikke mye) så blir det mindre lyd av og til helt borte. Når jeg kjørte over en ujevn skjøt i veien på vei hjem så hartes det ut som noe løst metall/blekk som beveget seg og lyden ble borte (skjer jo ganske ofte akkurat det) kjørte veldig pent hjem og kom hjem uten at lyde kom tilbake, men det er bare et tidsspørsmål Endret Oktober 17, 2016 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 17, 2016 Share Skrevet Oktober 17, 2016 Har du prøvd tipset mitt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2016 2 minutter siden, Hawkon88 skrev: Har du prøvd tipset mitt? Har ikke kommet så langt enda, samboer hadde bilen på Gardermoen i forrige uke når hun var i utlandet med jobb, og etter det har det vært opptak av båten som har vært prioritert. Har også en kompis som får inn løftebukk i garasjen sin om en uke eller to, så tenker at kanskje jeg orker å vente frem til da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 31, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2016 Liten oppdatering. Har nå funnet at det på bremseskjoldet på venstre forhjul er et skruefeste som har rustet bort slik at skruen kun fester luft. Er nok der problemet ligger, bendte litt på det ved bytte til vinderhjul - så nå er lyden der konstant og ikke til og fra som tidligere. Skal innom verksted på torsdag for å få bekreftet årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 31, 2016 Share Skrevet Oktober 31, 2016 Rustet bremseskjold er en gjenganger på E39, både foran og bak, men mest foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 10, 2016 Forfatter Share Skrevet November 10, 2016 (endret) Har nå demontert bremser på venstre side, som dere ser så er det et litt stort hull til skruen der: Så nå har jeg lagt på to skiver, en på hver side av bremseskjoldet og satser på at det holder til våren. Så får jeg heller bytte hele skjoldet da. En kort testtur utløp uten lyd, men skal ikke friskmelde før den klarer tur/retur jobb pluss litt til uten at lyden kommer tilbake... Hvor ille er jobben med å demontere resten som trengs for å bytte skjoldet, og hva må demonteres? Er det noe annet som bør byttes i samme slengen når man først demonterer såpass som man må? Endret November 10, 2016 av sondre skrivefleip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2016 Share Skrevet November 10, 2016 Må av med bærearm, hjullager og ut med støtdemper i bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå